2838
Sök

Vad är ett bra bromsvärde?

1 Inlägg
för 16 timmar sedan
Trådstartare
Hej!

Jag lämnade in min bil, en peugeot 307 årsmodell 2006 för byte av bromsklossar och bromsskivor. På besiktningen ett par veckor senare fick jag bromsvärden höger fram: 2,3, vänster fram: 2,2, höger bak: 1,2, vänster bak: 1,4.

Däcken köpte jag för ca två år sedan men kör inte så mkt till vardags (mest en långköring sommar resp vinter).

Borde jag inte ha bättre bromsvärden efter att ha bytt klossar och skivor? Eller kan det vara något annat som bidrar till dessa siffror?

/Jennie

6 233 Inlägg
för 15 timmar sedan
Det är alldeles utmärkta bromsvärden, jämna och bra. Får man de värdena på besiktningen skall man vara nöjd

Fri fart för ett fritt folk!
14 727 Inlägg
för 2 timmar sedan
Utmarks-Loke skrev:
Det är alldeles utmärkta bromsvärden, jämna och bra. Får man de värdena på besiktningen skall man vara nöjd

iof så är det ju inte speciellt ovanligt med identiska värden på hjulparen..

men det räcker med att man har lägre lufttryck i ett däck för att så liten skillnad ska synas.
och det är verkligen inga fel i huvudtaget. 

fram känner man direkt om det är olagligt dåligt   då slits nästan ratten ur näven vid inbromsningar. 

bak är en annan 5a där kan man åka utan bromsverkan på ett hjul och det känns endå inte. om inte bussningarna är klappslut i bakvagnen så den självstyr bakaxeln pga en broms tar bättre än den andra.

men det är normal värden och inget man ska bry sig om i huvudtaget..

Kör fort så hinner inget hända...

Sök