torsen skrev:
Håller med Brådhis.
Har fälgen en så kraftig skada/deformering så är däcket troligen skadat i samma omfattning.
Du skriver i början på tråden att du köpt NY bil, men det är väl en beg du köpt?
Är det verkligen en ny bil du köpt så ska du utan tvekan reklamera.
Har du köpt bilen privat så ska du fråga säljaren var det skadade hjulet suttit.
Har du hos en blfirma köpt en inbytt bil kan det vara svårt att få reda vilken position det skadade hjulet haft.
Skadan på fälgen(och förmodligen också däcket) kan ha resulterat i skada på hjulupphängningen!
Jag tycker säljaren gjort en fuling, och borde upplyst dig om skadan som kanske omfattar mer än fälgen och däcket!
Med tanke på den kraftiga deformeringen av fälgen bör du lämna in bilen för en 4-hjulsmätning.
Annars kanske du på kort tid sliter ut några av däcken - fram gissar jag.
Vad är det för bil?
Olika bilar är olika känsliga för kraftigt våld mot hjul och hjulupphängning!
Märket du någon sneddragning i ratten när du släpper den på rak väg?
Har bilen lättare att styra in i och ut ur en kurva/sväng så mycket att det skiljer på höger- och vänstersväng?