2563
Sök

Larm VVT ventil Volvo v70 2002

4 Inlägg
Igår 16:14
Trådstartare
#1
Söker någon som varit ute för detta problemet.

Efter över 35 år som mekaniker och bilmek . numera hobbybilmek med över 60 bilar jag ägt har jag kört fast.

Köpte en V70 2002 140hk lågmilare som gick som en påse s--t. Tänkte tändspolar men slutade med en kass VVt ventil som byttes mot begagnad och
bilen funkade perfekt.......ett tag.
Felkod ECM 6400 camshaft reset valve dök upp. Köpte splitt ny ventil med samma problem som följd.
Märkesverkstad får samma felkod.

Bilen går och funkar som den ska förutom larmet ,men hur lösa detta problemet??

Vet att detta ämnet cirkulerar på forumet men tyvärr ej med någon lösning som passar mig.

Tacksam för svar

3 756 Inlägg
Igår 17:22
#2
Kablaget till den kanske?

En 140hk har i alla fall bara EN VVT.

Turbo (tidiga) har VVT på avgas, medan sugisar på insug.
Har du rätt ventil?

Det är (var?) en sil i dess packning.
Är den tät av sludge, eller rent av ventilen som korkat igen?  Även drevet i sig

Å andra sidan pekar felkoden mer på ett elektriskt fel (som brott/motstånd) mer än ett mekaniskt fel. Som tex tät eller trasig VVT.

Den borde inte gå superdåligt med tossig sådan, men inte ha sin kraft rätt i vissa lägen.
(Där den skulle ha reglerat VVT ur bottenläget)
Senast redigerat av Mossan1 (Igår 17:27)

8 270 Inlägg
Igår 18:03
#3
Hur ser oljan ut? VVT kan strula om har lite lågt oljetryck, låg oljenivå eller väldigt gammal olja. Den lilla silen i packningen till ventilen kan sätta igen.


4 Inlägg
Igår 18:04
Trådstartare
#4
Mossan1 skrev:
Kablaget till den kanske?

En 140hk har i alla fall bara EN VVT.

Turbo (tidiga) har VVT på avgas, medan sugisar på insug.
Har du rätt ventil?

Det är (var?) en sil i dess packning.
Är den tät av sludge, eller rent av ventilen som korkat igen?  Även drevet i sig

Å andra sidan pekar felkoden mer på ett elektriskt fel (som brott/motstånd) mer än ett mekaniskt fel. Som tex tät eller trasig VVT.

Den borde inte gå superdåligt med tossig sådan, men inte ha sin kraft rätt i vissa lägen.
(Där den skulle ha reglerat VVT ur bottenläget)

Håller med dig till fullo! Och allt det du skriver är kollat. Även uppmätt så att vvt får den krämen den ska ha.
Gick från just turbomodellen för att få en driftsäkrare maskin wink
Funderar i nuläget på om kanalerna ner från vvt kan va fulla med skit och koks att de e det som strular och begränsar ventilens funktion.
Oljebytena på denna kansske missköttes innan jag köpte denna.

3 756 Inlägg
för 1 timme sedan
#5
Jag förtydligar:

Felkoden avser problem med avkänningen från ECM till till ventilen. 
Dvs den har för högt eller lågt motstånd I sin manöverspole.

Det skapas INTE av mekaniska fel som blockerade kanaler, mm.

Så är felkoden rätt, fokusera på el/kontakt problem.

4 Inlägg
för 58 minuter sedan
Trådstartare
#6
Masterofmuppets skrev:
Mossan1 skrev:
Kablaget till den kanske?

En 140hk har i alla fall bara EN VVT.

Turbo (tidiga) har VVT på avgas, medan sugisar på insug.
Har du rätt ventil?

Det är (var?) en sil i dess packning.
Är den tät av sludge, eller rent av ventilen som korkat igen?  Även drevet i sig

Å andra sidan pekar felkoden mer på ett elektriskt fel (som brott/motstånd) mer än ett mekaniskt fel. Som tex tät eller trasig VVT.

Den borde inte gå superdåligt med tossig sådan, men inte ha sin kraft rätt i vissa lägen.
(Där den skulle ha reglerat VVT ur bottenläget)

Håller med dig till fullo! Och allt det du skriver är kollat. Även uppmätt så att vvt får den krämen den ska ha.
Gick från just turbomodellen för att få en driftsäkrare maskin wink
Funderar i nuläget på om kanalerna ner från vvt kan va fulla med skit och koks att de e det som strular och begränsar ventilens funktion.
Oljebytena på denna kansske missköttes innan jag köpte denna.

Marlboroman skrev:
Hur ser oljan ut? VVT kan strula om har lite lågt oljetryck, låg oljenivå eller väldigt gammal olja. Den lilla silen i packningen till ventilen kan sätta igen.

[quote="Mossan1"]Jag förtydligar:

Felkoden avser problem med avkänningen från ECM till till ventilen. 
Dvs den har för högt eller lågt motstånd I sin manöverspole.

Det skapas INTE av mekaniska fel som blockerade kanaler, mm.

Så är felkoden rätt, fokusera på el/kontakt problem.[/q

Får kolla detta. Ganska troligt med glapp då felkoden ej kommer direkt utan kan dröja ett par starter.
Hur är det med kamaxelgivaren på denna?   " Pratar" den med VVT solenoiden ?

Lite märkligt med att jag ej fick felkod då jag startade bilen med VVT urkopplad!

Dock var nya VVT med ny kontakt som skarvades ihop. detta är uppmätt så att det ska vara riktigt. Dock börjar jag fundera på om
kopplingarna i nya kontakten verkligen får kontakt med stiften i ventilen.

4 Inlägg
för 23 minuter sedan
Trådstartare
#7
Får kolla detta. Ganska troligt med glapp då felkoden ej kommer direkt utan kan dröja ett par starter.
Hur är det med kamaxelgivaren på denna?   " Pratar" den med VVT solenoiden ?

Lite märkligt med att jag ej fick felkod då jag startade bilen med VVT urkopplad!

Dock var nya VVT med ny kontakt som skarvades ihop. detta är uppmätt så att det ska vara riktigt. Dock börjar jag fundera på om
kopplingarna i nya kontakten verkligen får kontakt med stiften i ventilen.


Sök