2193
Sök

Koppla motstånd volvo s60 07a

7 Inlägg
för 5 timmar sedan
Trådstartare
Hej!
Jag skall koppla ett motstånd till plus kablen i framlyktan.
Alla kablar är svarta.
Försöker läsa på elschema men fattar inte mycket.

Fattar dåligt hur en multimeter funkar också.
Varför skall det vara så krångligt!!!

Kan någon ge mig ett tips?

Där är 3 kablar till lampan. En går till ena sidan, sen två på andra sidan. Kan plus vara den som är 1? Och så går jord och minus på andra? Eller är jord och plus på samma och minus själv?

Jag är sämst på el!
Men vill endå klara det.

Mvh C

3 134 Inlägg
för 3 timmar sedan
Tvåan är matning till halvljus.
Fyran är jord.

Vad försöker du åstadkomma?
Varför ett motstånd?
Har du bi-xenon?

7 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
Jesper328 skrev:
Tvåan är matning till halvljus.
Fyran är jord.

Vad försöker du åstadkomma?
Varför ett motstånd?
Har du bi-xenon?

Tack för att du orka svara^^
Tyvärr fattar jag inget av det du skriver^^
Det går ju 3 kablar ifrån bilen till kontakten till h7 lampan. Men 1 går bara till ena sidan av kontakten till lampan och två andra går till andra. Svårt och förklara.

Jag har ett xenonkit jag skall koppla in. Men får lampfel som meddelande. Behöver tydligen ett motstånd så datorn inte tror lampan har gått sönder. För xenon är på 35w och tydligen så gör motståndet så att man kommer högre upp med watten så datorn inte reagerar och tror den är paj för att det blir lägre med xenon. Men frågade faktiskt chatgpt om multimeter nu. Tror jag kan hitta plus kablen.

Lampan(ljuskällan) har ju två kontakter. Och kontakten som är ifrån bilen har 1 kabel på ena kontakten och 2 i andra. Så tänkte mest om man kunde lista ut av dem vilken som är plus. Så kanske det hade varit så att den som är själv är - och de som är tillsammans är jord +. Eller tvärt om. Vet inte hur det funkar. Hade gärna sluppit köpa en multimeter. Men kanske kan vara bra och ha^^ Sorry för mycket text. Trevlig kväll!!

Sök