Du får inte tillägg i felkoden om det är hög eller låg signal?
Hög skulle kunna betyda kortslutning mellan kablar, (i synnerhet med hemgjord koppling) låg skulle indikera brott eller dålig kontakt.
Felet kan vara intermittent, (=ibland) både mekaniskt och elektriskt.
Kamaxelsensorn ger bara signal om när kamaxeln passerar visst läge. Det är allt den gör.
ECM tolkar sen vevaxel och kamaxel och bedömmer om förhållandet är vad det borde. (Bland annat)
Därför BORDE felkoden tala om kamaxelLÄGET i förhållande till vevaxeln om något mekaniskt fel vore med VVT systemet.
Men, vad läses felkoder med?
Jag tänker om det är ett tolkningsfel i protokollen, men inte särskilt sannolikt eftersom det inte är en P-kod (ISO9121) utan en direkt från Volvos egna där koden börjar med styrdonsförkortningen.
Edit: Glöm det sista då "märkesverkstad fick samma felkod"
Senast redigerat av Mossan1 (för 3 timmar sedan)