för 5 timmar sedan
Trådstartare
Hej!
Jag har ägt en bil i hela mitt liv, en SAAB 9-3 2005 års modell. Ägt den i 11 år och passat oss bra med ett i stora drag problemfritt ägande, men nu har det varit mer verkstads-kostnader än vad vi har lust med (och började läcka in vatten)
Förra gången la jag ned tre månader på att gräva men har inte den tiden nu . (den nu står på parkeringen och inte kan starta efter att jag kört med fläkt för att torka ur den :-(
Vi kör bara ~400 mil om året, mest stadstrafik men en långresa till Jämtland varje år.
Blev småförbannad/irriterad på en säljare på Upplands bilforum som först pekade ut en SUV för 400 kkr och sedan tyckte att vi skulle köpa elcyklar istället.
1. Vi vill ha en bil, två döttrar dom behöver hämtas ibland och göra mer utflykter än vad vi gör nu.
2. Tillförlitlighet. Den ska starta när vi ska använda den (1-3 ggr/vecka)
3. Driftskostnad: Då vi kör så pass lite så blir fasta avgifter och reparationer stora i förhållande till miltal.
4. Om vi är hyffsat snabba så får vi behålla vår parkeringsplats med laddstolpe, 400 i månaden, men svårt att se om det går jämt upp med en laddhybrid.
5. Den ska tåla en smäll och vara trafiksäker. I stad händer det inte mycket, men måttligt road om någonting händer på de längre resor vi gör.
6. Bagageutrymme i närheten av vad 9-3 har och någorlunda utsikt från baksätet. Men vi inte någon jättekombi typ V70
7. Ingen sittbrunnskänsla som det är i 9-3. En del grymtande vid i och urstigning. (men sitter störtskönt när man väl krypit ned i den)
8. SUV/Kombi/Sedan. Det mesta går. Gärna Automat, men inget krav
9. Tittat b.la på Kia Sportage, Ford Kuga, V40, S60, Passat, Opel Insignia, Skoda Octavia. Eller vilket märke som helst..
10. Körde vi mer skulle jag lägga ut mer pengar, men med den sträckan vi kör så har jag svårt att motivera att gå ovanför 120 kkr (men för ett riktigt fynd och hållbar rackare kan jag gå lite högre, max upp till 150 kkr.
11. Vi räknar med att ha den 5-7 år eller tills det är tråkigt och dyrt att gå till verkstad...
Mycket tacksam för hjälp
/C
en grej till, backkamera eller sensor ett måste
Senast redigerat av CT (för 5 timmar sedan)