3195
Sök

Volvo V70 2009 flexifuel 2.0 manuell tappar kraft, men bara ibland

2 Inlägg
21 september 2023
Trådstartare
Hej!
Jag hittar ingen tråd som verkar matcha detta, kanske beskriver felet knasigt/använder fel sökord. Ursäkta om tråd redan finns!

Jag har en manuell (5) V70 Flexifuel 2.0 från 2009 som jag kör på bensin. Jag köpte bilen 2017 och till och från har den fått för sig att tappa kraft precis vid start, kanske en gång per 30-40 uppstarter. Motorn går liksom inte upp helt i varv men det är en sån liten skillnad mot vart den borde ligga att man inte alltid tänker på det och så ska man börja rulla och då får man motorstopp. Efter nystart går den som en klocka igen så jag har inte riktigt tänkt på det/brytt mig så mycket tidigare. Varför är detta ett problem då?
Först och främst så har det börjat hända mer ofta senaste två åren eller så, nu kanske per 20-25 uppstarter, så något verkar ha blivit värre. Det känns också som lite lustiga symptom, ibland ifall man märker av att bilen startar ”i det läget” (eller vad man nu ska säga) så räcker det att trycka till ordentligt på gasen för att varva upp motorn så går den fint sen men då och då när man gjort det så tappar den ändå lite kraft när man väl kommit iväg vilket kan leda till motorstopp nästa gång man stannar, eller att den accelererar mycket långsammare än den borde. Vid något tillfälle har den också börjat gå dåligt, som den gör ifall man kör på för hög växel i för låg hastighet.
Jag pratade med en verkstad för att se ifall dom hade någon generell idé men det var nog lite för generella symptom på telefon, han nämnde att det kan vara något läckage och att dom kunde testa att trycksätta olika system, vilket låter hyfsat rimligt, men då jag har börjat plugga igen och är lite intresserad av att inte lägga hela CSN på verkstan för felsökning tänkte jag se ifall någon haft något liknande problem först, eller en idé om vad det skulle kunna va?
Jag har gjort all service själv och har inte noterat några vätskeläckage och det finns heller inte felkoder liggandes och inga lampor tända.
Någon som vet vart man borde börja kolla eller är det bara att åka in till verkstan och be dom trycksätta allt som går för att se ifall det berättar något?
Jag funderade på vakuumslangen, men borde inte en felkod dyka upp eller att en lampa lyser då?

MvH,
Henke

3 060 Inlägg
21 september 2023
En kvalificerad gissning;
Kärvande EGR-ventil.
Behöver inte sättas felkoder även fast det ger symptom.

Det är som sagt en gissning, och detta är någonting som behöver felsökas av en kompetent mekaniker med tanke på din begränsade inkomst samt att bilen är gammal.
Alltså ingen verkstad som bara slänger delar på bilen i hopp om att problemet skall lösas.

2 Inlägg
21 september 2023
Trådstartare
Intressant, hade inte ens tänkt på EGR-ventil men det skulle ju kunna vara den! big_smile Ska höra mig för ifall det finns någon bra verkstad som kan kika på den, finns några verkstäder i stan som är rätt omtyckta, någon av dom borde kunna utföra det jobbet!

Sök