2678
Sök

Skoda Octavia och Volvo V60 Bi-fuel

9 Inlägg
för 5 timmar sedan
Trådstartare
Så, tredje gången gillt, kört ytterligare en bunt bilar och ska hålla tyst ett tag efter det här (tills nästa bil går sönder och jag står rådvill på parkeringen..)

Jag ska ta en semesterdag i morgon så jag får bilköp ur världen.
Jag vet att jag borde köpa en Toyota, men de ryker illa kvickt och jag var inte helt nöjd med körställning, upplevelse och växellåda på Auris. passade inte riktigt mig :-(

Så nu har jag kört två diametralt olika bilar, en Skoda Octavia, 2016 Halvkombi, smidig upplevelse som kändes piggare än vad motorn anger
https://www.blocket.se/annons/1002971157

Och en Volvo V60, 2017 Bi-Fuel. Kändes som en pansarkryssare, gled fram, men väldigt rymlig och trevlig inuti (snygg..)
https://www.blocket.se/annons/uppsala/v … 1002737835

Prismässigt ligger de nära varandra, men upplever att det finns lite prutmån på Volvon samt kanske möjlighet att lämna in min gamla 9-3

Borde jag glömma dom och fortsätta cykla (samt låta värmefläkten o i Saaben för att torka ur regnvattnet) eller är någon av dom mindre dum att köpa?

Hälsningar
C

8 275 Inlägg
för 4 timmar sedan
V60 skulle jag skippa pga bi-fuel. Krångligare besiktning och frågetecken på vad som händer när tankarna blir för gamla. Osäker på om det är som på dem äldre att bensintanken blir avsevärt mindre också pga att gastankarna stjäl plats.

901 Inlägg
för 3 timmar sedan
Hade också skippat Volvon, bara krångel med gasbilar tyvärr. Och som Marlboroman säger så är säkerligen bensintanken mindre också. Och reservhjul kan du glömma, där är gastankarna.

Skodan kan vara bra, men kolla NOGA så att det är kamrem och inte kamkedja i den! TSI med kamkedja är kända för sina problem.
https://msverige.se/allt-om-bilen/felso … kamkedjor/

Que Sera, Sera

9 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
Tack båda!

Synd bara att volvon va så flådig..
(60+ liters bensintank förutom gasen dock)

Det har varit ett rent h-vete att hitta en bil i Uppsala mellan 115-150 som vi gillar med kraven automat, backkamera, inte diesel (kör bara 400-500 mil om året..) och storlek kring Octavian o V60. Sedan, halvkombi, helkombi spelar ingen roll.
Det hade varit lättare om vi var totala märkesfundamentalister (typ Det Ska Vara En Fiat!)

Ger f@n upp snart och köper en Ford Mondeo bara för att :-(

C
Senast redigerat av CT (för 3 timmar sedan)

901 Inlägg
för 2 timmar sedan
CT skrev:
Tack båda!

Det har varit ett rent h-vete att hitta en bil i Uppsala mellan 115-150 som vi gillar med kraven automat, backkamera, inte diesel (kör bara 400-500 mil om året..) och storlek kring Octavian o V60. Sedan, halvkombi, helkombi spelar ingen roll.
Det hade varit lättare om vi var totala märkesfundamentalister (typ Det Ska Vara En Fiat!)

C

Om du gillar V60n, har du funderat på att kika på en Mazda 6 typ 2015-2016? Dom är riktigt snygga och lite sportiga också. Och har du tur hittar du en i samma prisklass.
Och försök sträck dig utanför Uppsala, i Gävle till exempel har du en uppsjö av bilhandlare, plus bra(och billiga) tågförbindelser.

Que Sera, Sera

9 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
MrHyde skrev:
CT skrev:
Tack båda!

C

Om du gillar V60n, har du funderat på att kika på en Mazda 6 typ 2015-2016? Dom är riktigt snygga och lite sportiga också. Och har du tur hittar du en i samma prisklass.
Och försök sträck dig utanför Uppsala, i Gävle till exempel har du en uppsjö av bilhandlare, plus bra(och billiga) tågförbindelser.

Tittade på en Mazda 6
https://www.blocket.se/annons/1002860232
Jättefin, men 20 000 mil?  o kanske väl stor
Det känns som att största utmaningen är att bestämma sig för märke o modell, vår nuvarande Saab 9-3 tog det bra tid innan jag kom fram till att det var mest för pengarna och modellen för oss.

C

Sök