4101
Sök

Volvo 244 -75 Vinter-/experimentbilen

Denna bil kommer köras året om samt experimenteras lite med :)

5 765 Visningar
Uppdaterades senast idag 15:12
5 892 Inlägg
11 oktober
Trådstartare
#21
-Felix- skrev:
kul att fler än jag vill åka med 200 istället för 230 smile

Tack!

Jo jag gillar 2L rödblock bättre, dom känns mycket varvvilligare än 2,3L pga den mindre massan i kolvarna smile
Bara skicka på mer laddtryck för att kompensera för skillnaden på 330cc motorvolym tongue


5 892 Inlägg
12 oktober
Trådstartare
#22
Bytt gasvajer och monterat 940-intercoolerslangar och rör.
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-6c3e27b9cc5e4cfcf085bde4826afead.jpg

Allt passar förutom vid turbon då jag har med V70R-turbo och där pekar utloppet i konstig vinkel när dom monteras på rödblock. Blir att knåpa ihop något special där.
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-02f76c9a054fcc2cf0d1a2cb5a756470.jpg


5 892 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
#23
Beställde nya intercooler-fästen och gummin från Klracing i söndags som jag fick i veckan, kapade av dom och ett par 240-kylarfästen och tig-svetsade ihop.
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-261e92b70ff9ba5bc4bd8c7dab36de71.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-8886c709450fe8bd7f083d62977b20a3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-e4f3a6a4fe386dea96bd215689eec674.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-2ba09b0222c4a4cbe78fb467c7a68835.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-79d29e5c8b2971aea682bc84b76af51f.jpg

Blästrade så mycket av fästena som gick lätt, pulverlacken på dom nya fästena var riktigt stadig.
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-49e8c886f3b9e197c503835de3dee2dd.jpg

Pulverlackade fästena, blev bra resultat smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-a3e991c8d24a89bf7f2c119f5d3735b4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-72500967d1575d0d5d0ce1bf374ef5ab.jpg

Monterade mina modifierade fästen men blev tvungen att böja dom för att få vinkeln rätt. Sen var kylaren ändå glapp i gummit så fick klippa en soppaslang och trycka på kylaren både uppe och nere för att den skulle klämmas fast ordentligt.
Nu sitter kylare och intercooler på plats i alla fall.
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-379d6b39952f5d9f3e3bc013e91aa080.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-18bd3af1ae0755610175a67d1d7a6fc3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-8f8bcaf30db9bace1cc7ececa9ca5357.jpg

Jag blev även tvungen att banka till förstärkningen i huven för att det högra kylarfästet skulle gå fritt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-e24e6467b71b4f03f107b9096709b839.jpg

Slangarna till expansionskärlet passade rätt på men fick använda 240-kylarslangar som jag sen kapade till rätt längd för att koppla ihop motor med kylaren.
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-08f9801fa86fb97d2656e2ef17623f3e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-908c0f6af772429118debfce24f775fe.jpg

Kopplade ihop turbon med intercoolern med hjälp av en 54mm 30° rostfri avgasböj och en snäv 90° tryckslang
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-126ffda4288ec2a33c2b44ce84a45cc0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-84bae158984d0f48d80c96e05d252f16.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-3a8ed5d893cb9a496efdb7b20c907b0b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-d9552d99e36141e261871a07fc2edc26.jpg


Sen blev det dock ett bakslag, tänkte att jag passar på att känna på turbon innan jag knåpar dit ett luftfilter och upptäckte då att turbon är rejält glapp inåt-utåt.
Så V70R-turbon är skrot, tyckte nog inte om att köras en sommar på 1,6bar laddtryck när motorn satt i kompisens 244 tongue
Får då istället bli att kasta på en kina-GT30 med inbyggd wastegate som brorsan har liggandes.



Sök