Valt att testa en grej. Istället för att eloxera alla delar som ska ha den ytan så har jag köpt en färg som är ganska lik. Började med styrservopumpen.
Slipat rent.
Sedan lackat med denna färgen.
Om detta håller återstår att se.
Pumpen fick sig samma behandling men i silver istället.
Efter detta stod bilen i ytterligare 2 veckor. Hade lite semester så bestämde mig för att köra 4 heldagar i garaget och då blev det äntligen mycket gjort!
Tog nu vänster sida och kylarbalken.
Snyggade till framsidan på motorn. Kommer att ta toppen också framöver när den åker loss, ska dit nya ventiltätningar och troligen också styrningar.
Slipade ner denna värmeskölden med och lackade om. Åkte dit med nya original skruv.
Har ju haft en del strul med kopplingen, tycker att dragläget är onödigt svårt. I felsökningssyfte monterade jag en begagnad slavcylinder istället för den nya förra året, vilket inte löste problemet. Monterade nu tillbaks den nya igen och bytte gummihättan till en finare.
Nu då! Det blir en ny huvudcylinder igen. Monterade en Ridex förra året och nu blir det istället en Japanparts och ja nu blev det mycket bättre! Pedalen följer med upp igen utan att hacka. Detta gjorde mycket på hur bilen känns att köra. Men det var ändå inte helt bra och jag upptäckte tillslut vad problemet var. Det är svårt med dragläge och även att hålla jämn hastighet på exempelvis motorvägen. Det visar sig att gasvajern går precis lite för trögt så att det flexar lite i pedalstället. Detta resulterar i att man överkompenserar hela tiden. Så jag ska smörja vajern, men det blir liksom aldrig av bara!
Monterade även en finare vätskebehållare till kopplingen och helt nya Honda original skruv till detta.
Efter detta blev det en bättre begagnad kompressor som jag köpt från USA, kommer från en Integra.
Efter en rengöring blev den väldigt fin!
Jämfört med den gamla.
Nu blev det mycket lackering av smådelar och skruv.
Nytt löphjul på!
Nu börjar det likna något!
Torkfilter skaffade jag först en begagnat men köpte sedan ett nytt istället. Lackade upp fästet och monterade med nya skruv.
Gott om AC rör! Bara att plocka dem finaste! B18C4 har en annan kompressor än D serie motorerna så slangen som går sista biten är inte samma. Denna kunde jag såklart inte hitta på skroten, däremot kom jag åt en helt ny på Ebay. Den längst till höger.
Putsat upp rören lite och smörjt upp alla packningar med AC olja.
Gamla kondensor med fläkt var inget att ha.
Så jag köpte en ny kondensor. Valde att betala lite mer så jag skulle få en i silver men den var svart ändå... Orkade inte att hålla på med att krångla så det fick bli den.
Monterat en bättre begagnad tryckgivare.
En begagnad fläkt från en skrot i Spanien.
Kunde nu montera fler AC rör.
Och såklart den nya B-serie specifika slangen. Har sån tur att den sitter längst upp och syns mest.
Bytte till en original kamrem och blev därmed av med det konstiga ljudet jag pratat om tidigare i tråden.
Målat fler fästen och skruvar.
På med lyktor och balk igen!
Sådär ja, nu känns det bättre igen!
Nytt termostat då motorn hade problem att få upp temperaturen.
Ny o-ring till fördelaren.
Ny trågpackning. Det läckte såpass att det droppade olja.
Fick mig en rejält tråkig överraskning. Den förra gången tråget var loss använde jag flytande packning. Det hade nog blivit för mycket för det låg mängder av packning i både tråget och tyvärr även i silen.
Allt detta plockade jag ut ur silen. Bilen är körd 700 mil såhär..... Fattar inte hur det kan blivit så illa. Monterade nya packningen helt utan något extra klet och hoppas det ska bli tätt.
Monterade ett nytt original filter.
Målade grenröret och monterade!
Nya mutter och brickor till ventilkåpan.
Slipade ner och målade matarledningen till styrservon.
Då var vi framme i början av Juli 2025. Var ännu en del jobb innan bilen kunde komma ner på backen igen och ta sig till besiktningen. Veckorna bara flög förbi och jag kände att det börjar bli lite tajt med tid kvar på säsongen. Var bara att ligga i! Var även orolig för motorn gällande just detta med silen. Kommer mer läsning om detta.