6065
Sök

Hjälp! 2 Mekaniker ingen lycka trots att bilen går bra! Opel Astra H Z16XEP

2 Inlägg
för 7 timmar sedan
Trådstartare
Hej, jag har en bil (Opel Astra H Z16XEP 2006) som går mycket bra i motor och växel. Tills att den inte gör det.
Problemet är som följer: Bilen går bra -> när som helst helt utan uppenbarligen förklaring tappar bilen varvtal och kraft -> Vid gasande kan den återhämta sig eller om man väntar eller också ibland när pedalen är i mattan så dör den ändå.

Bilen dör även efter mellan 5-20 minuter av tomgång. Inget syns onormalt via OBD läsare (ej OPCOM).

Om någon är Opel-mek härinne  och kanske vet någonting eller om någon har en OPCOM adapter som dem kan låna ut (i helsingborg).
Känns oerhört surt att lagt så mycket tid och energi men fortfarande inte kunna härleda varifrån felet kommer från.

Tack på förhand! 

INGA FELKODER
Bytt:
Generator
Kamaxel-givare
Kamrem
Bensinpumps del och medföljande hela innerdel.
EGR är rengjord och elmotorn fungerar

Kontrollerat:
Batteri
Kablage
Värden  från  ECU

P.S.
Ej intresserad av "köp en ny bilare". Hade jag vetat x och att det  var kört hade jag kunnat acceptera ödet men jag vill försöka veta definitivt innan jag tar ett sådant permanent beslut.

341 Inlägg
för 5 timmar sedan
BilProblem94 skrev:
Hej, jag har en bil (Opel Astra H Z16XEP 2006) som går mycket bra i motor och växel. Tills att den inte gör det.
Problemet är som följer: Bilen går bra -> när som helst helt utan uppenbarligen förklaring tappar bilen varvtal och kraft -> Vid gasande kan den återhämta sig eller om man väntar eller också ibland när pedalen är i mattan så dör den ändå.

Bilen dör även efter mellan 5-20 minuter av tomgång. Inget syns onormalt via OBD läsare (ej OPCOM).

Om någon är Opel-mek härinne  och kanske vet någonting eller om någon har en OPCOM adapter som dem kan låna ut (i helsingborg).
Känns oerhört surt att lagt så mycket tid och energi men fortfarande inte kunna härleda varifrån felet kommer från.

Tack på förhand! 

INGA FELKODER
Bytt:
Generator
Kamaxel-givare
Kamrem
Bensinpumps del och medföljande hela innerdel.
EGR är rengjord och elmotorn fungerar

Kontrollerat:
Batteri
Kablage
Värden  från  ECU

P.S.
Ej intresserad av "köp en ny bilare". Hade jag vetat x och att det  var kört hade jag kunnat acceptera ödet men jag vill försöka veta definitivt innan jag tar ett sådant permanent beslut.

Jag hade testat köpa ett helt nytt batteri av ok kvalitet (typ ett så stort EXIDE du får plats med) innan allt det andra.

2 Inlägg
för 5 timmar sedan
Trådstartare
[/quote]
Jag hade testat köpa ett helt nytt batteri av ok kvalitet (typ ett så stort EXIDE du får plats med) innan allt det andra.[/quote]
Hej @JN1975!
Tack för det svaret!
Är det någon särskild anledning bakom det? Tänk att jag köper det och det funkar men aldrig får veta varför bilen hade  problem kommer jag gå av på mitten och eventuellt också senare om det är något jag kan tänka på underhållsmässigt för att undvika problemet helt.

652 Inlägg
för 3 timmar sedan
om du byter batteri o det fungerar, då vet du ju felet var batteriet= för lite ström
det kan ju vara så att batteriet inte är helt kry

4 580 Inlägg
för 2 timmar sedan
Är det en tändkasett,eller vad det heter på den motorn?

341 Inlägg
för 57 minuter sedan
BilProblem94 skrev:

Jag hade testat köpa ett helt nytt batteri av ok kvalitet (typ ett så stort EXIDE du får plats med) innan allt det andra.[/quote]
Hej @JN1975!
Tack för det svaret!
Är det någon särskild anledning bakom det? Tänk att jag köper det och det funkar men aldrig får veta varför bilen hade  problem kommer jag gå av på mitten och eventuellt också senare om det är något jag kan tänka på underhållsmässigt för att undvika problemet helt.[/quote]
Vet bara att på Saabarna (9-3NG) i motsvarande generation, så är det jättekänsligt med för svagt batteri. Har fått liv i ett par "döda" 9-3 '03- genom att bara montera ett nytt batteri, alltså inte bara ett "ok" batteri, utan ett nytt.

Sök