3764
Sök

Gnisslar höger fram, Ford Fusion

5 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
Hej
Min gamla Ford Fusion från 2005 går fortfarande bra och gick nyss igenom besiktningen.

Jag måste åka en liten sväng i veckan, totalt 100 mil. Men de senaste två veckorna har bilen gnisslat, höger fram. Det gnisslar inte hela tiden utan när jag kör över gupp eller ojämnheter i vägen.

Vad säger ni, vågar jag köra bilen 100 mil innan jag lämnar den till verkstad (jag mekar inte själv och kan typ inget om bilar).

Jag vill så klart inte att nåt pajar så att jag orsakar en olycka!! Och vill helst inte förvärra nåt som kunde vara billigt att laga så att det blir jättedyrt. Men att lämna bilen hemma denna resan skulle kosta flera tusenlappar extra och bli rätt jobbigt så helst vill jag ju köra.

Vad tycker ni att jag ska göra?

3 889 Inlägg
för 2 timmar sedan
Du förstår nog innerst inne, men frågan är 100% omöjlig att svara på.
I synnerhet när man inte hört eller kört bilen.

Men gnissel av fjäderrörelse är bättre än gnissel av hjulrotation, om vi säger så.

Men ta ÅTMINSTONE en titt på fjädrarna så ingen är av och på väg ur skålen. Då kan den gå i däcket och då står du snart där.  Riktigt illa och däcket kan typ slitas sönder som explosiv punka med en större skopa otur.

Kan också vara så enkelt som en led som  gnisslar av smörjebrist. Då ofta hål i skyddsbälg och den är snart glapp. Men ingen omedelbar fara.

Så allt mellan tappat hjul och ingen omedelbar fara.
Ta en titt i alla fall.
Tips
Be en medhjälpare gunga bilen när du sätter fingret på lederna. Knarrar en led känner du det i fingrarna om du tar i den.
Senast redigerat av Mossan1 (för 2 timmar sedan)

5 Inlägg
för 55 minuter sedan
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Du förstår nog innerst inne, men frågan är 100% omöjlig att svara på.
I synnerhet när man inte hört eller kört bilen.

Men gnissel av fjäderrörelse är bättre än gnissel av hjulrotation, om vi säger så.

Men ta ÅTMINSTONE en titt på fjädrarna så ingen är av och på väg ur skålen. Då kan den gå i däcket och då står du snart där.  Riktigt illa och däcket kan typ slitas sönder som explosiv punka med en större skopa otur.

Kan också vara så enkelt som en led som  gnisslar av smörjebrist. Då ofta hål i skyddsbälg och den är snart glapp. Men ingen omedelbar fara.

Så allt mellan tappat hjul och ingen omedelbar fara.
Ta en titt i alla fall.
Tips
Be en medhjälpare gunga bilen när du sätter fingret på lederna. Knarrar en led känner du det i fingrarna om du tar i den.

Tack för svar!

Jag ska kolla fjädern. Jag tänker väl, kanske naivt, att risken att hjulet lossnar inte är så stor på en nybesiktad bil. Men inser nu att de kanske inte kollar allt.

Hoppas jag får tag på min verkstadskille för en snabb koll i morgon. Han svarade inte idag, därav vände jag mig hit för att få veta hur långt mitt snöre är :p

Sök