Hjälp ang baslåda!

yzrider_91
2 februari 2008 · 53 Inlägg

hej tänkte bygga en bassreflexlåda till mina 2 tior.. men ska man ha en skiljevägg i mitten så det blir som 2 separata kammare eller ska man ha en hel gemensamm till båda (hoppas alla förstår vad jag menar)

sen en sak till.. om jag vill ha basarna vända så att jag har magneterna utåt, vad ska jag tänka på??

bybban Livsnjutare (ibland å på helgerna)
2 februari 2008 · 228 Inlägg

på fråga 1 kan ja svara ja man ska ha separata kammar.. säger de som vet alla fall.

4x4 is tha shit!
Nissan King Cab "Brutus" (1987)
Drönirettab
2 februari 2008 · 21 761 Inlägg

Det finns flera fördelar att ha skiljevägg, dels fungerar väggen som en stagning av lådan och dels påverkas inte den ena basen av den andra om den andra basen skulle pajja.

När man vänder magneterna utåt så kan man få byta plats på högtalarens plus och minussladd, annars kan basen släpa efter litegrann i ljudet och låta oexakt. Men det där får man prova sig fram med.

yzrider_91
2 februari 2008 · 53 Inlägg

ang 1.a frågan: ok. så skiljeväggen fyller bara funktionen som "stag" när båda basarna fungerar..
eller påverkar det ljudet på något sätt med en skiljevägg?

Drönirettab
2 februari 2008 · 21 761 Inlägg

Ljudet påverkas inte någonting med skiljevägg, men man bör ju helst ha ungefär samma materialtjocklek som övriga lådan. Har man bara en tunn vägg så kan den kanske börja vibrera och ge oljud ifrån sig. Eftersom det handlar om en basreflexlåda så ska det sitta ett rör i vardera kammare, det får man inte glömma.

Senast redigerat av Drönirettab (2 februari 2008)

yzrider_91
3 februari 2008 · 53 Inlägg

ok.. isf blir varje kammare på 34l och ett 3"rör på 18cm i vardera.

Drönirettab
3 februari 2008 · 21 761 Inlägg

Nu vet jag inte vilka basar det handlar om, men om det ska sitta 3" rör för vardera bas så måste du nog ha konade trattar i båda ändar av rören för att inte få flåsljud. Även en 10" bas med "bara" tex 8-10mm X-max bör ha konade trattar om man använder 3" rör, just för att inte få flåsljud när man vrider upp volymen ordentligt.

yzrider_91
3 februari 2008 · 53 Inlägg

det handla om ett par mtx thundercast 10or och jag har planerat att ett par trattar ska sitai varje ända av rören..big_smile

Drönirettab
3 februari 2008 · 21 761 Inlägg

Ok, blir nog bra. Se också till att ha så jämna kanter som möjligt vid skarvarna mellan röret och trattarna, annars kan det bli flåsljud pga dem.

Hoppas det dunkar ordentligt smile.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang