2409
Sök

kamkedjebyte 2:a gången! saab 9-5 -00

1 Inlägg
14 februari 2008
Trådstartare
Hej!
Jag har en saab 9-5 -00 på 17400mil med full servicebok+alla kvitton servad hos saab-verkstad hela tiden ,bytt kamkedja vid 14100 mil + turbo.Hur ända in i f kan det vara dags att byta den igen??
Var inne på 17000mila service och dom hörde lite skrammel som jag ej har hört,dom mätte att det var ett glapp på 14,5mm och då har man ju bara 5 mm kvar!sen är ju bilen precis köpt så det känns lite tungt,motorgarantin gick ut för en månad sen+att första kamkedjebytet ej ingick i garantin för dom hade missat en stämpel vid 2000mil.Hur länge kan man köra utan att byta?med tanke ljud/skrammel?
Är det bara att betala och se glad ut?

Tacksam för svar..

214 Inlägg
14 februari 2008
Njaa kedjan ska bytas när sträckaren är ute 15mm, å det är verkligen dax, sen att vissa är ute över 19mm är en annan femma.

Jag skulle inte kört så länge, tråkigt när det rasar..

Har du uppdaterat vevhusventilationen till den sista?

Bara slänga fram 14000:- så byter de den på Saab åt dig wink

Mångsysslare
162 Inlägg
14 februari 2008
1. när dom bytte första gången togs trågrt ner för att rengöra silen ?
2. bytes det gejdrar och drev när dom byte kedja eller snura man i en ny kedja bara ?

Ingenting är omöjligt det omöjliga tar bra lite längre tid.
Mvh Pure

761 Inlägg
15 februari 2008
steffo78 skrev:
Hej!
Jag har en saab 9-5 -00 på 17400mil med full servicebok+alla kvitton servad hos saab-verkstad hela tiden ,bytt kamkedja vid 14100 mil + turbo.Hur ända in i f kan det vara dags att byta den igen??
Var inne på 17000mila service och dom hörde lite skrammel som jag ej har hört,dom mätte att det var ett glapp på 14,5mm och då har man ju bara 5 mm kvar!sen är ju bilen precis köpt så det känns lite tungt,motorgarantin gick ut för en månad sen+att första kamkedjebytet ej ingick i garantin för dom hade missat en stämpel vid 2000mil.Hur länge kan man köra utan att byta?med tanke ljud/skrammel?
Är det bara att betala och se glad ut?

Tacksam för svar..

Byttes dreven vid kamkedjebytet?

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

Sök