3901
Sök

elfel på bilen (volvo 940)

40 Inlägg
28 februari 2008
Trådstartare
#1
jag kopplade i en stereo i bilen, lade ihop plus med den gula(memory) och lade det till plus som går på när tänningen går på, sen de olika kanalerna till olika högtalare osv. Men när jag startade bilen började det ryka kraftigt och jag bröt tänningen så fort jag kunde.

Det visade sig att en gulvit randig kabel hade pressats emot jord när jag tryckte in stereon och höljet har smält.Nu fungerar inte instrument belysning och vänster positionsljus, ingen säkring har gått men det står i intsruktionsboken att om säkring nummer 22 går så ska intstrumentbelysningen och vänster positionsljus sluta fungera.

Är det någon som varit med om detta förut? Är rädd för att det kommer bli en dyr verkstads räkning, för jag är så hajj på det här med bil el :S sad

96 Inlägg
28 februari 2008
#2
Börja med det enklaste...
1: Byt säkring, även om den inte ser trasig ut. Ibland kan de ha gått även om det inte syns.
2: Klipp kabeln 1 cm och skarva på en ny. ANVÄND INTE SOCKERBIT, utan i sämsta fall vanliga kabelskor. Helst lödskor, men ...
Använd helst samma färg på kabeln så slipper du förbrylla dig själv eller framtida ägare.

Är kabelns hölje skadat är sannolikheten för kortslutning stor om den jordar...
Liten följd-fråga... Fungerar stereon ? tänkte, om kabeln jordat mot stereon, lär den fått ström genom chassit...roll

=================
Knowledge is useless, unless no one know that you know what you knows...
=================

40 Inlägg
28 februari 2008
Trådstartare
#3
Jag har bytt säkring nu men inget funkar fortfarande med den nya heller.
Förstod inte riktit vad du mena där ska jag klippa den 1 cm från från änden där den kommer ut?

om man följer knippet med kablar som kommer ut genom hålet som  stereon ska sitta i så är en kabel bränd längst ut några centimeter, och sen är det hål på nätet (höljet) omkring kablarna ca 10 cm in på härvan, så det måste vara som du säger att där fick den ström genom chassiet.
 
Kan eventuellt posta en bild så kanske du fattar bättre.
Ja stereon funkade hela tiden dock har jag ryckt bort den nu.

Driifter;)
1 630 Inlägg
28 februari 2008
#4
han mena nog att du klipper bort den bit av kabel där höljet har smällt bort och skarva i med ny kabel så de inte kommer emot jord igen.. och använda gärna samma färg på kabel´n så slipper du fundera på av det är till sen ifall du glömmer eller säljer bilen

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)


Sök