2015
Sök

hur kopplar jag lämpligast 8ohms basar på 2 kanalssteg?

53 Inlägg
5 april 2008
Trådstartare
hej! tänkt koppla ihop mitt nyinköpta ljud.
min fråga är: Hur kopplar jag lämpligast in mina 2 8ohms basar på mitt 4kanaliga steg som är bryggat till 2 kanaler?

basarna:mtx t7108
steg: alpine mrv-f405 (v12)

Mvh/Gustav

10 287 Inlägg
5 april 2008
Om du vill utnyttja hela steget finns bara ett sätt. Dvs en bas per två kanaler.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

6 851 Inlägg
5 april 2008
Du kan ju brygga ett par av kanalerna, som du har idag, sedan lägger du dina basar paralellt med varandra.
resterande 2 kanaler använder du till tex. framsystmet.
Detta kommer ge mest "effekt" från steget till dina basar.

53 Inlägg
5 april 2008
Trådstartare
okej, hur menar du, menar du att jag ska köra en bas per kanal?
hur många ohm blir det då?

6 851 Inlägg
5 april 2008
I stöllet för att brygga alla kanaler till 2 så bryggar du bara 2 kanaler till 1.
Sedan lägger du alla + till + på steget och alla - till - på steget.
Detta gör att du får en impendans på 4ohm på steget, precis som om du kör med en 4ohms bas i bryggat läge.

53 Inlägg
5 april 2008
Trådstartare
TT-Avant skrev:
I stöllet för att brygga alla kanaler till 2 så bryggar du bara 2 kanaler till 1.
Sedan lägger du alla + till + på steget och alla - till - på steget.
Detta gör att du får en impendans på 4ohm på steget, precis som om du kör med en 4ohms bas i bryggat läge.

okej, om jag fattat dej rätt så ska jag koppla såhär?.

http://i32.tinypic.com/34g8pqg.jpg

men får jag inte ut mer effekt om jag kör alla kanaler mot basarna, eller blir det mer ohm då?
p.s ni får ursäkta min okunnighet!

53 Inlägg
5 april 2008
Trådstartare
men hur blir det om jag kör alla 4+ och- på steget, mot basarna?
som sagt, ursäkta min okunnighet.

21 761 Inlägg
6 april 2008
Steget ger ut aningen mer effekt till basarna om du parallellkopplar dem och bara utnyttjar två av kanalerna, precis som du ritade i skissen. Håller med TT-Avant.

Ska du bara ha det där steget?
Framhögtalarna, hade du tänkt driva dem med stereon?

Som TT-Avant skriver så kan du utnyttja de andra två kanalerna till framsystemet, då kan du också dela bort en del av den djupaste basen från dem vilket ofta ger ett renare ljud.

Att utnyttja alla fyra kanaler på steget är inte alltid möjligt när man ska driva basar. Det finns en del 4-kanals steg som bara har LP-filter (för basen) på två av kanalerna, de andra två kanalerna har bara HP-filter (för vanliga högtalare) vilket gör att man inte kan koppla basen dit.

Nu vet jag inte hur det där steget är, har inte fått tag på någon manual på nätet. Det är förstås inte säkert att det jag har skrivit gäller detta steg, men det finns som sagt vissa steg som är på det sättet.

Sök