3327
Sök

Volvo 740 med b230fs

16 Inlägg
22 februari 2009
Trådstartare
#1
Hej.
Jag har en Volvo 740 GL 1988-B alltså med nya sprutet(LH 2,4) och jag har alltid trott att motorn hetat ''b230f'' men den heter tydligen ''b230fs'' och vad är det för speciellt med ''b230fs'' Och den är jäkligt pigg för att vara en gammal sur GL med 46500mil på mätaren,

Är tacksam för seriösa svar.


huh?
10 427 Inlägg
22 februari 2009
#2
B230FS är registrerade med samma kW som vanliga B230F
och borde därför inte ha någon annan kamaxel osv.

Antagligen nåt som har med avgasreningen att göra skulle jag gissa på.


246 Inlägg
22 februari 2009
#3
Fråga på 740klubben, de har svar på dina 740-frågor smile


Forummoderator
9 299 Inlägg
22 februari 2009
#4
En 20 år gammal bil kan ju ha pillats med en del innan den kom i din ägo. wink

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

8 156 Inlägg
22 februari 2009
#5
steifan skrev:
B230FS är registrerade med samma kW som vanliga B230F
och borde därför inte ha någon annan kamaxel osv.

Antagligen nåt som har med avgasreningen att göra skulle jag gissa på.

132hk-136hk mot 116hk för en original F? B230FS har en 531 topp och en VX3-kam.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

supermikaela
22 februari 2009
#6
Phaetoon skrev:
steifan skrev:
B230FS är registrerade med samma kW som vanliga B230F
och borde därför inte ha någon annan kamaxel osv.

Antagligen nåt som har med avgasreningen att göra skulle jag gissa på.

132hk-136hk mot 116hk för en original F? B230FS har en 531 topp och en VX3-kam.

Blandar du inte ihop FS med FB nu? Eller har både FS och FB 531-toppen och VX3-kammen?

huh?
10 427 Inlägg
22 februari 2009
#7
Phaetoon skrev:
steifan skrev:
B230FS är registrerade med samma kW som vanliga B230F
och borde därför inte ha någon annan kamaxel osv.

Antagligen nåt som har med avgasreningen att göra skulle jag gissa på.

132hk-136hk mot 116hk för en original F? B230FS har en 531 topp och en VX3-kam.

B230FS är registrerade med samma kW som B230F-bilar.

Sen får du väl fantisera vidare bäst du vill wink

Edit:
Exempelvis så har denna bilen haft B230FS tidigare,
den är registrerad med 85kW.

http://www.garaget.org/?car=8617
Senast redigerat av steifan (22 februari 2009)


1 161 Inlägg
22 februari 2009
#8
supermikaela skrev:
Phaetoon skrev:
steifan skrev:
B230FS är registrerade med samma kW som vanliga B230F
och borde därför inte ha någon annan kamaxel osv.

Antagligen nåt som har med avgasreningen att göra skulle jag gissa på.

132hk-136hk mot 116hk för en original F? B230FS har en 531 topp och en VX3-kam.

Blandar du inte ihop FS med FB nu? Eller har både FS och FB 531-toppen och VX3-kammen?

Nä de ä ju FB som har 531:an o VX3-kam..
Är din svensk såld? En lärare jag hade när jag gick fordon hade en FS motor men hans var import ifrån Tyskland eller nått sånt.
Eller om det kanske kan vara som så att FS motorn har Regina elen?
Det sista var bara en spekulation som kom upp i huvudet på mig helt plötsligt smile
Senast redigerat av __hogberg__ (22 februari 2009)

16 Inlägg
23 februari 2009
Trådstartare
#9
Den är svensk såld och det sitter vanlig 530topp på den, jag har frågat många bekanta som har åkt volvo hela livet men dom har aldrig hört talas om ''b230fs''


V8 de bästa som finns!
1 095 Inlägg
23 februari 2009
#10
Morsan min har en b230FS i sin 740 också en 88a, 13000mil och två ägare. Men den går så slött så jag vet inte vad, kom fram till att FS står för fucking slow iaf på just den smile

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

50 Inlägg
17 maj 2009
#11
B230 FS = B230 med högkompresions kolvar men med M-kam och 530 topp.

Kasta in en VX kam och en 531 topp så har du nåt att leka med big_smile

Saab rostar, BMW rasar, Volvo är det enda som håller när man gasar!

huh?
10 427 Inlägg
17 maj 2009
#12
Al_xxx skrev:
B230 FS = B230 med högkompresions kolvar men med M-kam och 530 topp.

Högre kompressionsförhållande än vanliga B230F alltså?


18 Inlägg
18 februari 2010
#13
jag har också en fs motor på min 740 gl-88 och jag har hört attdet är en motor som gamla polisbilar använde, min är pigg när den funkar, 155 hästar och jag har inte gjort något med den.

Fetast i stan !!
991 Inlägg
18 februari 2010
#14
Ante1991 skrev:
jag har också en fs motor på min 740 gl-88 och jag har hört attdet är en motor som gamla polisbilar använde, min är pigg när den funkar, 155 hästar och jag har inte gjort något med den.

155hk ??  det skulle jag och säkert många andra vilja se bevis på

vad jag vet så var det b234f 159hk och nyare modellen b234f hade 155hk
sen b230ft tidiga modellen hade 156hk och nyare 165hk
Senast redigerat av Klorin_Elvis (18 februari 2010)

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

961 Inlägg
18 februari 2010
#15
haha ja som sagt så är vi nog fler som vill se dom dära 155 hästarna .. hade en FS i höstas och de var fan slöaste ja kört .. har sökt mycke om dom där motorerna men inte hittat nå vettigt om dom , verkar vara  ett mysterie ..

Pure DieselPower

18 Inlägg
18 februari 2010
#16
Asså jag är inte säker, men jag är inte bra på motorer, men han som hade den innan kanske har pillat, ingen aning smile De va min kompis som sa att de va 155 hästar o skit, han e bra på motorer men de e itne jag

Diesel doftande lastbilschaffis ;)
12 Inlägg
18 februari 2010
#17
tommy_volvo skrev:
Hej.
Jag har en Volvo 740 GL 1988-B alltså med nya sprutet(LH 2,4) och jag har alltid trott att motorn hetat ''b230f'' men den heter tydligen ''b230fs'' och vad är det för speciellt med ''b230fs'' Och den är jäkligt pigg för att vara en gammal sur GL med 46500mil på mätaren,

Är tacksam för seriösa svar.

har en B230 FS jag med men ja märker igen skillnad, men blev lite fundersam men även lite fundersam när ja såg de stog de smile kul åh veta om de är nå speciellt me dom men tror inte de sad smile

Volvo DieselR
DieselperformanceClub

Fetast i stan !!
991 Inlägg
18 februari 2010
#18
Ante1991 skrev:
Asså jag är inte säker, men jag är inte bra på motorer, men han som hade den innan kanske har pillat, ingen aning smile De va min kompis som sa att de va 155 hästar o skit, han e bra på motorer men de e itne jag

Men om det är 155hk i din så är det antingen en b234f motor elr så är den trimmad .
Hur kan din polare veta att det är 155hk i din då ??

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

Sa du sten?
189 Inlägg
20 juli 2012
#19
Nu har jag också fått tag på en B230FS nån som kommit fram till nått? har iaf farthållare på min kan det ha med saken att göra?


V O L V O
401 Inlägg
20 juli 2012
#20
WhySoSerious skrev:
Nu har jag också fått tag på en B230FS nån som kommit fram till nått? har iaf farthållare på min kan det ha med saken att göra?

Jag hade en kamremskåpa på min B230F med B230FS-märke.
Det ska antagligen vara en 531-topp och annan kamaxel på B230FS. Vet ej vilken kam hmm

TILLÄGG:
Fathållare???
Vad har det saken att göra?
Extra utrustning kan det vara på vilken bil som helst! Det bestämmer inte motortypen! hmm
Senast redigerat av Mike_87 (20 juli 2012)

V O L V O 7 4 0
_____________________________


Sök