Rasad växellåda, pengarna tillbaka?

Ivar
8 september 2008 · 25 Inlägg

Tjena, det var så att jag köpte en växellåda av en kille för några månader sen, jag hann köra max EN mil med bilen innan den nya växellådan rasade, ordentligt...
Vi skrev ett kvitto där det står att om växellådan inte fungerar så ska jag få pengarna tillbaka.. Visst den fungerade, men en mil!?
Så min fråga är, har jag någon rätt att kräva tillbaka pengarna?

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
8 september 2008 · 6 170 Inlägg

Beror väl på om du har väntat en månad med att tala om för säljaren att den rasat.

Även om du inte kört mer än en mil på dom här månaderna så kan ju inte han veta det, eller ??

Du kan ju ha kört runt och busat i flera månader för allt vad han vet.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Hamilton
8 september 2008 · 8 869 Inlägg

Ivar skrev:
Så min fråga är, har jag någon rätt att kräva tillbaka pengarna?

Ja det har du, men frågan är hur lätt du får igenom det samt hur mycket tid du vill lägga ner på jobbet för att kräva pengarna tillbaka.

Fotograf på tierpidag.se
Arnel1
8 september 2008 · 88 Inlägg

nej de har du inte för de e precis samma sak jag köpte en cross av min kompis då dom bytte cyllen på den o kolven sen efter en timme rasade den de e ju mitt fel den funkade ju när jag köpte den?

Ivar
8 september 2008 · 25 Inlägg

Ne som sagt han kan ju inte veta men sanningen är ju faktiskt att jag inte kört mer än en mil, inte ens det...
Bilen är ju helt original och absolut inte buskörd "den milen" som den gått, snarare bara provkörd på gatan utanför garaget för att testa om saker och ting fungerar. Nån slags ersättning tycker jag han borde gå med på iaf.

Tunestream
8 september 2008 · 265 Inlägg

Det kan ju blivit fel vid monteringen också, vilket kanske resulterade i en rasad låda?

Ivar
8 september 2008 · 25 Inlägg

Ztyling skrev:
Det kan ju blivit fel vid monteringen också, vilket kanske resulterade i en rasad låda?

Njae allting är utfört av en duktig kille som jobbar på verkstad och bilen gick ju bra när den gick.

Ivar
8 september 2008 · 25 Inlägg

Haha gott att alla som svarat kör en saab, världens numera sämsta bil enligt mig...

Tunestream
8 september 2008 · 265 Inlägg

Hehe, jaja - smaken är som baken. wink Men det är inte så att du köpt en för klen låda eller nåt sånt där dumt då?

Pontiacsweden
8 september 2008 · 49 Inlägg

Nej, du kommer inte att få några pengar tillbaka om hon inte är hygglig och erbjuder dig kompensation. Men att göra nåt rättsligt av det är ingen idé. Mitt förslag är att du kontaktar honom och berättar vad som hänt så kanske han är villig att hjälpa till. Men räkna inte med det, den fungerade ju som sagt när han lämnade den ifrån sig.

Ivar
8 september 2008 · 25 Inlägg

Ztyling skrev:
Hehe, jaja - smaken är som baken. wink Men det är inte så att du köpt en för klen låda eller nåt sånt där dumt då?

Njae bilen är en 9000 aero och lådan kommer från en 2,3t så det ska ju hålla...

airflow Avstängd
8 september 2008 · 653 Inlägg

Ivar skrev:
Haha gott att alla som svarat kör en saab, världens numera sämsta bil enligt mig...

Hehe, fan vad roligt du var nu smile verkligen skitkul big_smile


Och nej, skulle jag va du skulle jag leta reda på en ny låda. känns som chansen att du får pengarna tillbaka är ganska liten.

Jag har rätt i vad jag än säger.
Ivar
8 september 2008 · 25 Inlägg

Pontiacsweden skrev:
Nej, du kommer inte att få några pengar tillbaka om hon inte är hygglig och erbjuder dig kompensation. Men att göra nåt rättsligt av det är ingen idé. Mitt förslag är att du kontaktar honom och berättar vad som hänt så kanske han är villig att hjälpa till. Men räkna inte med det, den fungerade ju som sagt när han lämnade den ifrån sig.

Jo jag har ringt han och han lät inte nåt vidare intresserad av o betala tillbaka ens halva summan av vad jag gav, vilket jag tycker är dåligt för då har jag ändå varit rätt schysst mot honom..
Hur som helst så menade han på att han hade kört med såna lådor förr som en idiot och verkligen plågat bilar o haft sig så det skulle hålla, lät lite som att han menade att jag hade försökt förstöra lådan med avsikt men jag vetifan...

Ivar
8 september 2008 · 25 Inlägg

airflow skrev:

Ivar skrev:
Haha gott att alla som svarat kör en saab, världens numera sämsta bil enligt mig...

Hehe, fan vad roligt du var nu smile verkligen skitkul big_smile


Och nej, skulle jag va du skulle jag leta reda på en ny låda. känns som chansen att du får pengarna tillbaka är ganska liten.

Rolig o roligt vet jag inte, men det är den mest struliga bilen jag någonsin haft och troligtvis någonsin framöver också.. Definitivt första och sista saaben för mig.

camaro67 Meister
8 september 2008 · 6 763 Inlägg

Eftersom att de fungerade så var de ju inget fel på den när du köpte den. Sluta grina och acceptera att den har rasat och det är bara att köpa en ny låda

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Grotesk
8 september 2008 · 260 Inlägg

Tänk då om du vore personen som sålt lådan och han var killen som ringde om att den rasat.. hade du ÄRLIGT gett han pengarna tillbaka? Nu snackar vi ärligt, inte med tanke p åvad du råkat ut för.

Saab 900 S (1990)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
8 september 2008 · 6 170 Inlägg

Ivar skrev:
Jo jag har ringt han och han lät inte nåt vidare intresserad av o betala tillbaka ens halva summan av vad jag gav, vilket jag tycker är dåligt för då har jag ändå varit rätt schysst mot honom..
Hur som helst så menade han på att han hade kört med såna lådor förr som en idiot och verkligen plågat bilar o haft sig så det skulle hålla, lät lite som att han menade att jag hade försökt förstöra lådan med avsikt men jag vetifan...

Ja som sagt, köper man en låda av någon som tom själv erkänner att han plågar sina lådor då får man ju faktiskt skylla sig själv.

Och vaddå schysst mot honom ??

Om jag köper en liter mjölk på ICA och råkar tappa den utanför affären så all mjölken rinner ut på gatan, ska jag då gå tillbaka och säga att jag vill ha pengarna tillbaka för mjölken rann ut ???

Mjölken var ju i det skick den skulle vara när den lämnade butikens ägo och vad som händer med den efter det kan ju inte butiken hjälpa.


Samma princip gäller ju din (inte så) kära växellåda, funkade den som den skulle när du köpte den så kan ju inte säljaren hjälpa att du rasar den oavsett om du gjort något fel eller inte.


I slutändan finns det bara *EN* universell sanning:



SHIT HAPPENS!! acceptera det och gå vidare i livet....

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Arnel1
8 september 2008 · 88 Inlägg

TBOC_Razor skrev:

Ivar skrev:
Jo jag har ringt han och han lät inte nåt vidare intresserad av o betala tillbaka ens halva summan av vad jag gav, vilket jag tycker är dåligt för då har jag ändå varit rätt schysst mot honom..
Hur som helst så menade han på att han hade kört med såna lådor förr som en idiot och verkligen plågat bilar o haft sig så det skulle hålla, lät lite som att han menade att jag hade försökt förstöra lådan med avsikt men jag vetifan...

Ja som sagt, köper man en låda av någon som tom själv erkänner att han plågar sina lådor då får man ju faktiskt skylla sig själv.

Och vaddå schysst mot honom ??

Om jag köper en liter mjölk på ICA och råkar tappa den utanför affären så all mjölken rinner ut på gatan, ska jag då gå tillbaka och säga att jag vill ha pengarna tillbaka för mjölken rann ut ???

Mjölken var ju i det skick den skulle vara när den lämnade butikens ägo och vad som händer med den efter det kan ju inte butiken hjälpa.


Samma princip gäller ju din (inte så) kära växellåda, funkade den som den skulle när du köpte den så kan ju inte säljaren hjälpa att du rasar den oavsett om du gjort något fel eller inte.


I slutändan finns det bara *EN* universell sanning:



SHIT HAPPENS!! acceptera det och gå vidare i livet....

Där har du sanningen lifes hard

FLindgren
8 september 2008 · 5 089 Inlägg

Ivar skrev:
Haha gott att alla som svarat kör en saab, världens numera sämsta bil enligt mig...

så bara för att dom äger en saab så vet dom ingeting vettigt?? var ju dagens dummaste kommentar iaf.. du dömmer alla personer på samma sätt?

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Hamilton
8 september 2008 · 8 869 Inlägg

Ivar skrev:
Haha gott att alla som svarat kör en saab, världens numera sämsta bil enligt mig...

När du postar ditt svar så är det 2st som svarat som är SAAB ägare....roll
Vad har bilmärket med svaren att göra är svaren sämre pga att det är SAAB ägare som svarat eller?
I så fall ber jag om ursäkt för mitt värdelösa svar;)

Fotograf på tierpidag.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang