Mini med volvo motor.

Jazer
18 oktober 2008 · 23 Inlägg

Jag är nybörjare inom bil världen och för några dagar sen fick jag en idé om att sätta en volvomotor bak i en hund koja big_smile Men det var några saker som jag inte kunde reda ut.

Ifall jag tar hela drivpaketet från en framhjulsdriven volvo och sätter bak i hundkojan så kommer ju växelspaken gå åt fel håll, hur ska man göra för att få den åt "rätt håll" smile

JonasHalt
18 oktober 2008 · 699 Inlägg

Känns som att det är det minsta problemet du! tongue

Bilgalen elektriker :)
Volvo 264 T5 "Reggad" (1975)
Sokrates Eliminator
18 oktober 2008 · 1 441 Inlägg

DEt låter väl som det minsta problemet med den ombyggnaden.

Volvo: Fram,,,Vxllåda <------>spak /ettan framåt
Mini: Fram,,,Spak-<---->Växellåda /ettan framåt.

Finns betydligt svårare ekvationer med den id'en.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
kawiZz RMR-Crew
18 oktober 2008 · 478 Inlägg

Haha, du kommer kunna köra bakhjul med den lätta jävla bilen med tanke på att du har motorn bak. ;D

Jazer
18 oktober 2008 · 23 Inlägg

jaa lätt skulle det nog inte bli wink men jag lekte med tanken och det var just det här problemet som jag fastnade på tongue kan du utveckla svaret lie mer Sokrates jag fatta inte riktigt vad du menade med det du skrev smile är som sagt ganska ny inom det här så jag kanske ställer dumma gråger ;D

998cc
18 oktober 2008 · 872 Inlägg

Jazer skrev:
jaa lätt skulle det nog inte bli wink men jag lekte med tanken och det var just det här problemet som jag fastnade på tongue kan du utveckla svaret lie mer Sokrates jag fatta inte riktigt vad du menade med det du skrev smile är som sagt ganska ny inom det här så jag kanske ställer dumma gråger ;D

varför just en volvo motor? vilken volvo motor? å till frågan jag undrar mest över om du nu e ny innom detta, hur har du tänkt gå till väga? har du byggt något innan? käns lite som vatten över huvudet

If its too loud you are too old!
Jazer
18 oktober 2008 · 23 Inlägg

jaa, varför en volvo motor, jo jag tror att det finns störst utbud av dem men jag vet inte, rätta mig om jag har fel wink jag funderarde på en typ T5. Ifall jag skulle försöka ge mig på att bygga något sånt här projekt så skulle jag ta hjälp av personer med erfarenhet som jag känner, jag skulle alltså ionte försöka att göra det på helt egen hand, så mycket har jag förstått att jag aldrig skulle klara av något sånt här på egen hand wink men innan jag börjar att planera ett eventuelt projekt så skulle jag vilja reda ut de frågor som jag inte förstår big_smile

Darkie dARKiE
18 oktober 2008 · 5 031 Inlägg

Bjud hem dina vänner och fråga ut dem, du lär ju få mer vettiga svar då ialf big_smile

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
BiggerDigger
18 oktober 2008 · 288 Inlägg

Antar att besikta bilen är inte intressant. För det kommer inte att gå än hur du gör.(inte via sfro heller)

Vill påstå att du måste ta med hela franvagsbalken från en volvo, med drivaxlar o hjulupphängning, så fundera inte på växlingen just nu, det är den lättare biten.

Gillar såna byggen, men det ska vara besiktningsbart, annars  så finns det väldigt lite vägar att köra den på.

Senast redigerat av BiggerDigger (18 oktober 2008)

FLindgren
18 oktober 2008 · 5 089 Inlägg

Är väll inte svårt att vänja sig med att ettan är nedåt och tvåan uppåt?tongue

Men dte är ju "bara" att ta hela subframen från en 850 och bulta på bak wink

Senast redigerat av FLindgren (18 oktober 2008)

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Johnson
18 oktober 2008 · 613 Inlägg

Kör på!
Skulle va härligt att höra en rytande 5a i en liten koja tongue

Rover Mini (1991)
Austin Mini 1000 "Fars bil" (1972)
Ford Mondeo (2010)
998cc
18 oktober 2008 · 872 Inlägg

hehe oki. säg te när du börgar bygga för det blir något man fölger

If its too loud you are too old!
TurbOla Reservdansk
18 oktober 2008 · 6 271 Inlägg

Det är en kille här nere som bygger ner en T5a i en Caddy. Tar hela subframen och sätter på flaket. big_smile

Så det är väl inte omöjligt. smile

Senast redigerat av TurbOla (18 oktober 2008)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
KHRacing
18 oktober 2008 ·

BiggerDigger skrev:
Antar att besikta bilen är inte intressant. För det kommer inte att gå än hur du gör.(inte via sfro heller)
Vill påstå att du måste ta med hela franvagsbalken från en volvo, med drivaxlar o hjulupphängning, så fundera inte på växlingen just nu, det är den lättare biten.

Gillar såna byggen, men det ska vara besiktningsbart, annars  så finns det väldigt lite vägar att köra den på.

INTE ?... Går troligen både som OMBYGGT & AMATÖRBYGGT FORDON :-)

H3dlund Med lem
18 oktober 2008 · 1 127 Inlägg

KHRacing skrev:

BiggerDigger skrev:
Antar att besikta bilen är inte intressant. För det kommer inte att gå än hur du gör.(inte via sfro heller)
Vill påstå att du måste ta med hela franvagsbalken från en volvo, med drivaxlar o hjulupphängning, så fundera inte på växlingen just nu, det är den lättare biten.

Gillar såna byggen, men det ska vara besiktningsbart, annars  så finns det väldigt lite vägar att köra den på.

INTE ?... Går troligen både som OMBYGGT & AMATÖRBYGGT FORDON :-)

Knappast..

Gränsen SFRO har är 15kw per 100 kilo för ombyggda fordon. Tror det är lika för amatörbyggt fordon med. Vad väger en orörd mini, knappt 700 kilo? Så väger bilen 1 000 kilo så får man ha en motor med max 204hk. En T5 har ju ytterligare lite till. Så det kan bli lite svårt.. tongue

Hojmotor passar bättre i en Mini, räcker gott och väl i en så lätt bil.

Senast redigerat av H3dlund (18 oktober 2008)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang