Bristande Teoriprov på körkorten - Dina frågor?

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
7 januari 2009 · 1 874 Inlägg

Ja, ni. Intressanta frågor det där. Tycker att teorin som man läser är helt sinnessjukt mycket för svår,
helt ärligt. Dock är det som sedan kommer på ett prov så äckligt enkelt så att det är tragiskt. Det är väldigt
oklara frågor, samtidigt som att många andra frågor är helt dumma...

Som ni säger; det kanske vore något att vilka frågor en person svarat fel på. Denne kan ha pluggat in
all statistik om hur många som dör i trafiken per år, men det är ju knappast något som gör personen i fråga
till en bättre förare i trafiken, jämfört med om personen faktiskt kan alla regler i teorin. T.ex...

leksak Kanon..
7 januari 2009 · 1 473 Inlägg

blacken skrev:

leksak skrev:

Martin 9-3 skrev:

leksak skrev:
Läs ovanstående.

Menar du ditt inlägg: ?

Menar att man inte hinner uppfatta en ev hare som kommer upp på vägen?

Jag menar att man studsar till lite o sen är det bara o stanna till o ta bort köttslamsor.
Jag har kört på träbitar större än harar i 90 knyck o de studsar till i hojen o sen har man på sin höjd en trasig kåpa typ.

Är lite "tveksam" att du har klippt träbitar som är större än en hare i 90 blås utan att dratta med järnhästen..

Lite överdrivet kanske, men nån del från tappade EU-pallar o annat skit.
Klippt en hyffsat tjock gren rakt över, den slog ett hål i kåpan annars har jag klarat mig.

Som man kan se på youtubeklippet så slås djuret sönder.

Jag har hittat ett klipp där en MC går omkull pga rådjur eller mindre och det är när ett rådjur springer in i sidan på MCn, rakt på så åker man bara rakt igenom djuret.

Mäki Långsam Perfektionist
7 januari 2009 · 4 800 Inlägg

Sen ser ju inte alla frågorna ut så där som dom du visade heller wink Var ju lite andra frågor när man satt på vv. smile

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
Sebus
7 januari 2009 · 164 Inlägg

bjoorniiee skrev:
haha, och man undrar varför vissa människor har fått körkort.. behövs inte så mycket IQ för att svara på dom där.

OBS! Off-topic



En sak som man bör ha i åtanke är oxå hur mogen man är som person.
En sak som egentligen skulle behöva bedömmas från fall till fall, tyvärr går ju inte detta.

T.ex, Vi har en kille i klassen som blivit av med sitt körkort för att ha kört 160 på 50 väg, JA ni såg rätt 110km för fort PÅ NÅTT SÅ DUMT SOM EN 50 VÄG FULL MED UTFARTER!
Självklart stod farbror blå och tog fast honom.
Bra gjort tycker jag, några månader senare (efter rättegång) Kom han glad som en sol och sa "Ähh jag fick bara 3 månader uppskjutet och 10 000kr böter" Om jag inte missminner mig...

Nu har han körkort igen som han denna gång tagit via skolan, Och håller han hastighetsbegränsningarna tror ni? LÅNGT ifrån... Han pinar på i sina glada 180-200km/h Varje morgon o eftermiddag, Borde en sån människa få ha körkort egentligen?... Det e lite konstigt...

Nej så detdär med personlig mognad, Det borde dom ta med i teori frågorna, Eller tillägga något test där dom kanske kan testa hur långt man kommit i sin mognad?
Och visst Undantag finns ju, Som personer med "bokstavskombinationer" eller liknande, Och självklart ska alla ha samma rätt till körkort.


Åter till topic!

Jag fick en fråga när jag skulle ta B-behörighet om hur mycket en 3 axlad lastbil får väga totalt på en Bk1 Väg. Den måste ha hamnat lite fel om ni frågar mig?!? En B-förare behöver fanimig inte veta det, Han/hon får ändå inte köra den

Senast redigerat av Sebus (7 januari 2009)

Saab 9-3 Aero 1,9ttid "Äntligen Familjeräser IV" (2008)
Rquired Allmänt envis
7 januari 2009 · 12 512 Inlägg

Sebus skrev:

bjoorniiee skrev:
haha, och man undrar varför vissa människor har fått körkort.. behövs inte så mycket IQ för att svara på dom där.

OBS! Off-topic



En sak som man bör ha i åtanke är oxå hur mogen man är som person.
En sak som egentligen skulle behöva bedömmas från fall till fall, tyvärr går ju inte detta.

T.ex, Vi har en kille i klassen som blivit av med sitt körkort för att ha kört 160 på 50 väg, JA ni såg rätt 110km för fort PÅ NÅTT SÅ DUMT SOM EN 50 VÄG FULL MED UTFARTER!
Självklart stod farbror blå och tog fast honom.
Bra gjort tycker jag, några månader senare (efter rättegång) Kom han glad som en sol och sa "Ähh jag fick bara 3 månader uppskjutet och 10 000kr böter" Om jag inte missminner mig...

Nu har han körkort igen som han denna gång tagit via skolan, Och håller han hastighetsbegränsningarna tror ni? LÅNGT ifrån... Han pinar på i sina glada 180-200km/h Varje morgon o eftermiddag, Borde en sån människa få ha körkort egentligen?... Det e lite konstigt...

Nej så detdär med personlig mognad, Det borde dom ta med i teori frågorna, Eller tillägga något test där dom kanske kan testa hur långt man kommit i sin mognad?
Och visst Undantag finns ju, Som personer med "bokstavskombinationer" eller liknande, Och självklart ska alla ha samma rätt till körkort.


Åter till topic!

Jag fick en fråga när jag skulle ta B-behörighet om hur mycket en 3 axlad lastbil får väga totalt på en Bk1 Väg. Den måste ha hamnat lite fel om ni frågar mig?!? En B-förare behöver fanimig inte veta det, Han/hon får ändå inte köra den

Sånt folk borde inte få ha körkort, kanske dags för civilt gripande eller skära sönder hans däck på natten och skylla på asfaltsindianer? Man blir an rädd när man hör eller ser vissa förare hmm

Svar på din fråga: Den frågan syftade nog på att du ska veta att det tecknet (alltså vägmärket)betyder att blabla lastbil med en vikt på x ton får köra här.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Hamilton
7 januari 2009 · 8 868 Inlägg

Martin 9-3 skrev:

Hamilton skrev:

Martin 9-3 skrev:
Om småvilt, tex en kanin springer upp på vägen. Vad ska man göra?
Svänga tvärt till vänster eller höger
Sakta farten och hålla rak kurs
Bromsa kraftigt

Hur kan man först ställa en sån fråga? Det är ju omöjligt att svara på från fall till fall. Jag svarade att man skulle bromsa kraftigt men man ska visst hålla rak kurs och minska på farten. Detta var på mc-delen.

Ska ta till vara på detta och komma ihåg att det är bättre att få en kanin i framhjulet körandes rakt fram i 70km/h än att bromsa och väja efter egen förmåga. roll

Men väjer inte för något som är mindre än rådjur. Varför jo det är ju rätt uppenbart eller?

Det var mc-fråga. Sitter du på en MC i 90knyck och inte tänker väja för mindre saker än rådjur så drar jag slutsatsen att du aldrig kört hoj.

Står inte i inlägget att det gäller enbart MC.

Citat
"Kommer så väl ihåg det från både bil och mc-uppskrivningarna"

Senast redigerat av Hamilton (7 januari 2009)

Fotograf på tierpidag.se
Hamilton
7 januari 2009 · 8 868 Inlägg

JORA skrev:
Hamlinton: du måste ju va helt väck?!

Ditt uttömmande inlägg i debatten kräver nog ingen replik eller vad tycker du själv?

Fotograf på tierpidag.se
Jlmmy
7 januari 2009 ·

Mäki skrev:
Sen ser ju inte alla frågorna ut så där som dom du visade heller wink Var ju lite andra frågor när man satt på vv. smile

Sant så sant, Sitter man med tex teo på datorn hemma, Och senare sitter vid datorerna på körskolan så tycker ja ialfall att det är helt andra frågor, Och frågorna är lite mer komplicerade.

Dock finns det väll självklart en del "löjliga" frågor.

mvh

Sebus
7 januari 2009 · 164 Inlägg

Rquired skrev:

Sebus skrev:

bjoorniiee skrev:
haha, och man undrar varför vissa människor har fått körkort.. behövs inte så mycket IQ för att svara på dom där.

OBS! Off-topic



En sak som man bör ha i åtanke är oxå hur mogen man är som person.
En sak som egentligen skulle behöva bedömmas från fall till fall, tyvärr går ju inte detta.

T.ex, Vi har en kille i klassen som blivit av med sitt körkort för att ha kört 160 på 50 väg, JA ni såg rätt 110km för fort PÅ NÅTT SÅ DUMT SOM EN 50 VÄG FULL MED UTFARTER!
Självklart stod farbror blå och tog fast honom.
Bra gjort tycker jag, några månader senare (efter rättegång) Kom han glad som en sol och sa "Ähh jag fick bara 3 månader uppskjutet och 10 000kr böter" Om jag inte missminner mig...

Nu har han körkort igen som han denna gång tagit via skolan, Och håller han hastighetsbegränsningarna tror ni? LÅNGT ifrån... Han pinar på i sina glada 180-200km/h Varje morgon o eftermiddag, Borde en sån människa få ha körkort egentligen?... Det e lite konstigt...

Nej så detdär med personlig mognad, Det borde dom ta med i teori frågorna, Eller tillägga något test där dom kanske kan testa hur långt man kommit i sin mognad?
Och visst Undantag finns ju, Som personer med "bokstavskombinationer" eller liknande, Och självklart ska alla ha samma rätt till körkort.


Åter till topic!

Jag fick en fråga när jag skulle ta B-behörighet om hur mycket en 3 axlad lastbil får väga totalt på en Bk1 Väg. Den måste ha hamnat lite fel om ni frågar mig?!? En B-förare behöver fanimig inte veta det, Han/hon får ändå inte köra den

Sånt folk borde inte få ha körkort, kanske dags för civilt gripande eller skära sönder hans däck på natten och skylla på asfaltsindianer? Man blir an rädd när man hör eller ser vissa förare hmm

Svar på din fråga: Den frågan syftade nog på att du ska veta att det tecknet (alltså vägmärket)betyder att blabla lastbil med en vikt på x ton får köra här.

Då borde programmet visa en skyllt med en lastbil där det står bk1, Och hur i h******* ska en normal bilförare kunna plugga det? när det bara finns svar på 2 axligt

Saab 9-3 Aero 1,9ttid "Äntligen Familjeräser IV" (2008)
Martin 9-3 Fisketokig
7 januari 2009 · 2 997 Inlägg

Hamilton skrev:

Martin 9-3 skrev:

Hamilton skrev:

Men väjer inte för något som är mindre än rådjur. Varför jo det är ju rätt uppenbart eller?

Det var mc-fråga. Sitter du på en MC i 90knyck och inte tänker väja för mindre saker än rådjur så drar jag slutsatsen att du aldrig kört hoj.

Står inte i inlägget att det gäller enbart MC.

Citat
"Kommer så väl ihåg det från både bil och mc-uppskrivningarna"

Inte för att vara bråkig men det gällde nivån på proven generellt.

I delen du citerade och kommenterade stod det uttryckligen Detta var på mc-delen sist i stycket för att förtydliga att småviltsfrågan just var för mc, just för att inte skapa förvirring tongue

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
blacken
7 januari 2009 ·

leksak skrev:

blacken skrev:

leksak skrev:

Jag menar att man studsar till lite o sen är det bara o stanna till o ta bort köttslamsor.
Jag har kört på träbitar större än harar i 90 knyck o de studsar till i hojen o sen har man på sin höjd en trasig kåpa typ.

Är lite "tveksam" att du har klippt träbitar som är större än en hare i 90 blås utan att dratta med järnhästen..

Lite överdrivet kanske, men nån del från tappade EU-pallar o annat skit.
Klippt en hyffsat tjock gren rakt över, den slog ett hål i kåpan annars har jag klarat mig.

Som man kan se på youtubeklippet så slås djuret sönder.

Jag har hittat ett klipp där en MC går omkull pga rådjur eller mindre och det är när ett rådjur springer in i sidan på MCn, rakt på så åker man bara rakt igenom djuret.

"åker bara igenom djuret!? i den farten så lär det mestadels bli skrot av både hoj och förare..

leksak Kanon..
8 januari 2009 · 1 473 Inlägg

blacken skrev:

leksak skrev:

blacken skrev:
Är lite "tveksam" att du har klippt träbitar som är större än en hare i 90 blås utan att dratta med järnhästen..

Lite överdrivet kanske, men nån del från tappade EU-pallar o annat skit.
Klippt en hyffsat tjock gren rakt över, den slog ett hål i kåpan annars har jag klarat mig.

Som man kan se på youtubeklippet så slås djuret sönder.

Jag har hittat ett klipp där en MC går omkull pga rådjur eller mindre och det är när ett rådjur springer in i sidan på MCn, rakt på så åker man bara rakt igenom djuret.

"åker bara igenom djuret!? i den farten så lär det mestadels bli skrot av både hoj och förare..

Vad tror du att en hoj är gjord av egentligen, frigolit?
En hare väger som mest ca 5 kilo, ett rådjur som mest ca 35 kilo.
En motorcykel väger ca 200 kilo tankad o klar.
Djuret är mjukdelar och lite skelett, motorcykeln är en motor fastsatt på en konstruktion gjord för att tåla väldigt stora påfrestningar allt detta inkapslad i lite plast.
Motorcykeln är strömlinjeformad, väldigt smal o fin.
Den har 2st 17" hjul, i 90km/h är det en ganska hög gyroeffekt.
Den gyroeffekten i kombination med att motorcykel och förare väger nära 300 kilo gör att motorcykeln faktiskt är ganska svår att få omkull.

Allt detta innebär alltså att om man kör rakt på hare/rådjur så är risken för omkullkörning relativt liten.

Kom på att jag kanske måste specificera mig lite, jag pratar såklart om sporthojar, tänkte inte på att det finns annat skit på 2 hjul på vägarna med så klena framgafflar att en fågel gör dem krokiga wink

Senast redigerat av leksak (8 januari 2009)

Nikel
8 januari 2009 · 19 Inlägg

Haha smile Har du krockat med rådjur eller hare? Jag har gjort det iaf, med bil.
100 km/h och ett rådjur hoppade ut i vägen, Krossade allt som var i fronten på bilen och höll på att flyga av vägen! Körde rakt och bromsade endast, ändock så flyttade bilen sig över i motsatt fil när rådjuret la sig under bilen och lyfte den från marken! Så att kunna köra igenom ett rådjur med hoj och hålla sig på vägen är rätt liten.. men det går säkert om man har tuuuuur

http://www.youtube.com/watch?v=FnTIxUB4LWQ Nuddar endast djuret och det smäller rätt bra!
http://www.youtube.com/watch?v=WNO88yqC … re=related Ja. du ser!

Senast redigerat av Nikel (8 januari 2009)

PH_
8 januari 2009 · 310 Inlägg

Verkar som en hel del här underskattar gyroeffekten på hojens hjul.. Jag köper iaf herr leksaks argument fullt ut, även om jag inte är ngn mc-förare och därmed kan grunda några åsikter utifrån det.

Däremot tror jag att 99% av de som kör omkull på mc i samband med en vilt olycka gör det för att dom fepplar till det, får precis kortis i huvudet och inte gör någonting eller också gör någon idiot manöver som vare sig föraren eller hojjen klarar av i den givna situationen.

Djur är nämligen som sagt MJUKA.

Bilar är också mjuka, iaf relativt ett 17" däck vars massa slungas utåt hela tiden.

Mercedes 190E 2.5 16v "Cosworth" (1991)
leksak Kanon..
8 januari 2009 · 1 473 Inlägg

Nikel skrev:
Haha smile Har du krockat med rådjur eller hare? Jag har gjort det iaf, med bil.
100 km/h och ett rådjur hoppade ut i vägen, Krossade allt som var i fronten på bilen och höll på att flyga av vägen! Körde rakt och bromsade endast, ändock så flyttade bilen sig över i motsatt fil när rådjuret la sig under bilen och lyfte den från marken! Så att kunna köra igenom ett rådjur med hoj och hålla sig på vägen är rätt liten.. men det går säkert om man har tuuuuur

http://www.youtube.com/watch?v=FnTIxUB4LWQ Nuddar endast djuret och det smäller rätt bra!
http://www.youtube.com/watch?v=WNO88yqC … re=related Ja. du ser!

Som sagt, rakt på.
Första klippet får han rådjuret i sidan, då är det svårt att mosa djuret.
Det andra klippet ser ut att vara någon typ av sporttouring, han sitter rakt upp o har hög tyngdpunkt, lägger på broms, troligtvis ganska hård då han är påväg att köra på ett rådjur, hög tyngdpunkt, mycket frambroms, komprimerade gafflar o ett rådjur, ja du såg själv vad som hände.

Muttley
8 januari 2009 ·

leksak skrev:

Nikel skrev:
Haha smile Har du krockat med rådjur eller hare? Jag har gjort det iaf, med bil.
100 km/h och ett rådjur hoppade ut i vägen, Krossade allt som var i fronten på bilen och höll på att flyga av vägen! Körde rakt och bromsade endast, ändock så flyttade bilen sig över i motsatt fil när rådjuret la sig under bilen och lyfte den från marken! Så att kunna köra igenom ett rådjur med hoj och hålla sig på vägen är rätt liten.. men det går säkert om man har tuuuuur

http://www.youtube.com/watch?v=FnTIxUB4LWQ Nuddar endast djuret och det smäller rätt bra!
http://www.youtube.com/watch?v=WNO88yqC … re=related Ja. du ser!

Som sagt, rakt på.
Första klippet får han rådjuret i sidan, då är det svårt att mosa djuret.
Det andra klippet ser ut att vara någon typ av sporttouring, han sitter rakt upp o har hög tyngdpunkt, lägger på broms, troligtvis ganska hård då han är påväg att köra på ett rådjur, hög tyngdpunkt, mycket frambroms, komprimerade gafflar o ett rådjur, ja du såg själv vad som hände.

i första filmen ramlar han med ju.
Allt har med föraren och göra, hur lång tid man har att bli beredd på det, är de så att man ser djuret i ögonvrån en sekund innan de smäller så är det större risk att ramla.  Om man hinner se de en stund innan och inte kan väja för det så är de mer chans att klara sig på hjulen.

Gotte91
8 januari 2009 · 110 Inlägg

alltså jag håller helt med om haren då dom är väldigt små och hamnar under hjulet...   men skulle du ramma ett rådjur då får du ju den rakt på front kåpan oftast (beroende på hoj) och då skulle jag i alla fall tänka mig att rådjuret åker up och du får de nästan i famnen.

sen att säga att den nästan inte skulle bli nån smäll utan mer käns som en fluga låter helt absurt även om dom är mjuka så kan du ju testa att köra på nåt som väger runt 30-40kg så att vi får höra lite real experiens

Volvo 740 GLE "Vinter Lekis" (1987)
Phaetoon
8 januari 2009 · 8 156 Inlägg

En sport-mc är ju byggd för att vara strömlinjeformad.
Att köra på ett rådjur med en sådan är ju som att klyva ved.
Att köra på ett rådjur med en bil är som att slå på ett vedträ med en slägga.
Skadorna på djuret blir ju lite annorlunda.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Muttley
8 januari 2009 ·

Phaetoon skrev:
En sport-mc är ju byggd för att vara strömlinjeformad.
Att köra på ett rådjur med en sådan är ju som att klyva ved.
Att köra på ett rådjur med en bil är som att slå på ett vedträ med en slägga.
Skadorna på djuret blir ju lite annorlunda.

ja mcn är ju smal, men fortfarande har du dina 90 blås rakt in i sidan på ett rådjur, de handlar ju om att du ska stå kvar på 2 hjul efter djuret med, du måste ju vara med på det för att inte bli allt för skräckslagen och tappa kontrollen. För nog gäller de att hålla hårt i styret.

Harar kan faktiskt vara väldigt stora beroende på var vi är i landet. Där vill jag också säga att man måste vara lite förberedd någon sekund före så att man fortfarande har koll på bågen efter man lyft en bit. Men som tur är så träffar man väl inte på en hare eller något djur överhuvudtaget så ofta man är ute och kör.

Men rådjur är riktigt skumma djur, var med om ett rådjur som stod i kanten och väntade, vi var väl 7 bågar i rad i ca 70km/h. De jävla rådjuret väntade tills en båge var precis framme vid djuret och sprang rakt ut, som tur klarade alla sig äckligt var det iallafall.

Westman_90
8 januari 2009 · 8 Inlägg

En hare väger som mest ca 5 kilo, ett rådjur som mest ca 35 kilo.
En motorcykel väger ca 200 kilo tankad o klar.
Djuret är mjukdelar och lite skelett, motorcykeln är en motor fastsatt på en konstruktion gjord för att tåla väldigt stora påfrestningar allt detta inkapslad i lite plast.
Motorcykeln är strömlinjeformad, väldigt smal o fin.
Den har 2st 17" hjul, i 90km/h är det en ganska hög gyroeffekt.
Den gyroeffekten i kombination med att motorcykel och förare väger nära 300 kilo gör att motorcykeln faktiskt är ganska svår att få omkull.

Allt detta innebär alltså att om man kör rakt på hare/rådjur så är risken för omkullkörning relativt liten.

Kom på att jag kanske måste specificera mig lite, jag pratar såklart om sporthojar, tänkte inte på att det finns annat skit på 2 hjul på vägarna med så klena framgafflar att en fågel gör dem krokiga wink

Jag är ingen expert eller mäster jägare men ett rådjur bruker väga mer än 35 kg (enl min erfarenhet.)

Men jag håller med om att man inte drattar omkull så lätt med mc, en god vän till mig klippte en grävling med hojjen (som var en 125:a) och klarade sig utan fysiska skador.

Loud pipes n lead feets
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang