bli förvirrad vill ta bort katten men va skulle böteslappen va då om ja blev tagen på flygande

Deutsch-style
21 januari 2009 · 379 Inlägg

alla snakar olika vissa drar igång me, man ökar me 2 hp vissa säger man ökar me 4-5 vissa säger ökar inget alls,,,,,, vissa säger gör de inte man kan få fängelse eller en böta på 30,000 :S fuck de ,,och om just varför ja vill ta bort den e att ja ha besikting om ett år .
så snälla någon som kan ånting tala om de för mej hur de blir utan katalysator blir ljudet mkt dovare o finare går bilen bättre/sämmre o så den "mega-bötan"

"om det ser rätt ut- så är de nog det"
Opel Calibra "manta-C" (1991)
Mickius
21 januari 2009 · 4 670 Inlägg

det är grymma böter utan katt! tror det är 12000 eller nått

du bryter emot miljölagen!

Om du ska köra utan så rek jag rensa o låt den sitta!

men man tjänar mest om de e turbomotor! vet inte hur de är på sug?

manta_gsi
21 januari 2009 · 37 Inlägg

Deutsch-style skrev:
alla snakar olika vissa drar igång me, man ökar me 2 hp vissa säger man ökar me 4-5 vissa säger ökar inget alls,,,,,, vissa säger gör de inte man kan få fängelse eller en böta på 30,000 :S fuck de ,,och om just varför ja vill ta bort den e att ja ha besikting om ett år .
så snälla någon som kan ånting tala om de för mej hur de blir utan katalysator blir ljudet mkt dovare o finare går bilen bättre/sämmre o så den "mega-bötan"

12000 är de väl i böter. är inte säker. nån hästapålle tjänar man kanske men känns ju inte direkt lönt. och ljudet blir ju lite annorlunda. typ högre:Ptongue

Defeqt
21 januari 2009 · 135 Inlägg

Jag tog bort katten på en bil ja hade (en ford ) men de enda resultat ja fick var att lamdasonden bråkade så bilen gick väldigt konstigt mm  de var ju en ford ... råder dej nog ändå att låta den sitta kvar eller varför inte köpa en racekatt smile

Mickius
21 januari 2009 · 4 670 Inlägg

Jo men han kör med sugmotor kommer han tjäna 1 häst? på en turbo på 250 får man kanske  ut 10-15 med tur?

vad kostar en racekatt. ifs man räknar väl ett par kronor på varje häst i sugmotor? så kanske blir jämt ut tongue

Senast redigerat av mickius (21 januari 2009)

sir_daniel www.kudoz.se
21 januari 2009 · 3 802 Inlägg

skaffa racekatt om du nödvändigtvis vill ha mindre motstånd genom katten vilket är syftet när man tar bort den.

men som mickius skrev har du sugmotor (utan turbo) så blir det ingen större skillnad om du inte gjort väldigt mycket med motor och avgassystem....

Deutsch-style
21 januari 2009 · 379 Inlägg

okej tackar allihop nu vet ja,,,de bli no rejckatt för min del o plocka av nästsistaburken ,, tack än än gång

"om det ser rätt ut- så är de nog det"
Opel Calibra "manta-C" (1991)
BlackT5 Kloak dykare ;))
21 januari 2009 · 51 Inlägg

Rätta mig nu om jag har fel.. Men om man nu tar bort "kissen" Är det inte så att bilar med & utan turbo måste ha ett visst mot tryck?? Bilen kan väl rentutav gå sämre om man tar bort "kissen"
Kan vara ute på hal is nu.. wink

//Daniel

Hårt arbete har aldrig skadat någon,
men jag tänker inte ta risken!!!
Volvo 850 T-5R "EOS" (1995)
Volvo 960 "T5" (1996)
FLindgren
21 januari 2009 · 5 089 Inlägg

mellan 8-15000 har jag hört, var nåon här på forumet som fick betala 12 lök för det.

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Mickius
21 januari 2009 · 4 670 Inlägg

BlackT5 skrev:
Rätta mig nu om jag har fel.. Men om man nu tar bort "kissen" Är det inte så att bilar med & utan turbo måste ha ett visst mot tryck?? Bilen kan väl rentutav gå sämre om man tar bort "kissen"
Kan vara ute på hal is nu.. wink

//Daniel

sugmotor ska ha de ej turbo men på turbo ska de anpassas i storlek för effekten! 3 tum på sugmotor då förlorar du hästar! då sug ska ha motstånd

Senast redigerat av mickius (21 januari 2009)

alexxe En gång till nu
21 januari 2009 · 760 Inlägg

har kört utan katalysator på 200an ,
bara en sk "de-cat" rörbit ist för vanlig kat, sen slängde jag på en 130cells racekatt.
märkte ingen jätteskillnad på effekt om man nu får gå på känslan utan å ha folk som klagar när man inte känner 5 häst hit lr dit.

Ljudet blev ungefär densamma.
låter mullrigare med katt på nått emotsägande vis.
Nu vet ja inte var för storlek å hur många ljuddämpare du har, men jag kör 3" hela vägen via katt, mellandämp å sen en jappsdämp.

Ang böter så blir de dyrt. ca 10 000 för några årsedan, nu mer vet ja inte men kan inte tänka mig de är billigt.

P.s, tänk på ifall du tar bort katten å om din lambda-sond sitter på katten å den plockas bort så kommer du få fetare bensinräkningar å en motor som inte mår lika bra.
Cheers!

Jag tror att alla mår gott av att unna sej en Nissan av och tillS14a
insane_1 Min dröm, din vardag.
21 januari 2009 · 641 Inlägg

Den där myten om femsiffriga bötesbelopp sprider sig hejdlöst på alla motorforum!

"Om avgasreningen inte fungerar, t.ex. beroende på en defekt katalysator, så leder detta till ombesiktning. Så länge katalysatorn har gått sönder av naturliga orsaker så är detta den enda påföljden.
Om någon däremot avsiktligt har modifierat avgasreningens funktion, så skall bilen registreringsbesiktigas inom en månad. I fallet med katalysatorn så spelar det ingen roll om den har modifierats, eller helt tagits bort. Om en registreringsbesiktning inte utförts inom en månad riskerar du 600 kr i böter."
(FK 1972:595)

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19720595.HTM

Nissan 200sx s13 "Chuki" (1992)
Mickius
21 januari 2009 · 4 670 Inlägg

insane_1 skrev:
Den där myten om femsiffriga bötesbelopp sprider sig hejdlöst på alla motorforum!

"Om avgasreningen inte fungerar, t.ex. beroende på en defekt katalysator, så leder detta till ombesiktning. Så länge katalysatorn har gått sönder av naturliga orsaker så är detta den enda påföljden.
Om någon däremot avsiktligt har modifierat avgasreningens funktion, så skall bilen registreringsbesiktigas inom en månad. I fallet med katalysatorn så spelar det ingen roll om den har modifierats, eller helt tagits bort. Om en registreringsbesiktning inte utförts inom en månad riskerar du 600 kr i böter."
(FK 1972:595)

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19720595.HTM

Hur gammal är denna? bara undrar  wink

Utfärdad:
1972-01-21

Omtryck:
SFS 2000:1166

Upphävd:
2003-05-01

Uppdaterad:
t.o.m. SFS 2002:285

Senast redigerat av mickius (21 januari 2009)

insane_1 Min dröm, din vardag.
21 januari 2009 · 641 Inlägg

mickius skrev:
Hur gammal är denna? bara undrar  wink

Utfärdad:
1972-01-21

Omtryck:
SFS 2000:1166

Upphävd:
2003-05-01

Uppdaterad:
t.o.m. SFS 2002:285

Bra fråga, det där har jag faktiskt inte lagt märke till.
Ska klura lite på det där och återkomma, ignorera min förra post så länge.

Nissan 200sx s13 "Chuki" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang