Lär-dig-av-andras-misstag tråden

Eiiiiik
17 februari 2009 · 337 Inlägg

lunndqvist skrev:
om man har pallat upp bilen genom att hissa upp och lägga fälgar under framhjulen tro inte att du ska kunna lägga i backen och köra av dom för att du e för lat för att använda domkraften även om man säger att ää de e en 240 de funkar. aja bilen kom ner på marken men de gjorde frontspoilern med;)

haahah! så kan det gå tongue

Batta
17 februari 2009 · 1 353 Inlägg

1. Tömma en motor på olja, för att sedan bara flytta på den lite snabbt då den stod i vägen, genom att starta motorn, är INTE en smart ide...

2. som många andra har jag också vänt bromsbelägg åt fel håll..

3. att sänka ner bilar, med dörren öppen och en bänk under dörren är inte heller särskilt smart

4. att tappa Kåpan som ska sitta bak på bakaxeln till en 6.5L diesel V8 pickup över Fotknölen kan göra jävligt ont

5. När man plockat av insuget på en bil, och stoppat ner papper för att förhindra att grejer ska åka ner så bör man komma ihåg att plocka ur papperet innan man sätter tillbaka insuget...

Senast redigerat av Batta (18 februari 2009)

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
Rinnegan Malleus Malificarum
18 februari 2009 · 2 401 Inlägg

Spruta inte en hel jävla burk startgas i luftrenaren på en Ford Van. Våran ytterst intelligenta prao elev gjorde detta, vilket resulterade i ett par hundra bitar av luftrenaren nådde minst Mach 1 innan dom fastnade i väggen bakom, samt att huven fick sig en känga, och att prao eleven blev halvt döv samt lite mer efterbliven tydligen.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Decibel
18 februari 2009 · 2 911 Inlägg

Ta inte fel oljeplugg när du ska byta motorolja mitt i natten på en BMW modell IX och sen funderar du på varför i helskotta det inte får plats nå olja i motorn och att den slutar driva...
(den andre pluggen går till fördelningslådan)

Opelmadness German cars, quality and beyond
18 februari 2009 · 8 197 Inlägg

Lyssna INTE på att din far klarar att riva ner en manuell låda ur en Mustang '68 själv.
Jag satt inne i bilen för att bromsa lite med spaken medans gubbenvar under bilen i gropen och skruvade loss Han hann säga "är du m..." Sen for spaken ur mina händer och ner genom golvet, sen hör man ett dovt "KLUNK" med ett lite oroväckande knak.
Från gropen kommer det ett "Ojdå, golvet sprack!" Han var med och höll i lådan hel vägen ner i golvet, men lyckades hoppa undan.

"Den VAR tyngre än en M40" kommer det från gubben mellan gapskratten.

Sen att hälla modellbilsoppa (80% metanol, 20% ricinolja) i förgasaren på samma bil efter vinterförvaring och den är lite trög hjälper! PANG! sen går den, även om farsgubben som stod med fejan under huven när jag tryckte på startknappen.. Han blev utan ögonbryn och lugg ett tag.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Mrsky
18 februari 2009 · 218 Inlägg

Man skall inte glömma att ta bort det man pluggade oljereturen med när man monterar nästa turbo.
det ryker då neutral

värm inte för länge med värmepistol för att få bort dekaler, detta kan resultera i omlack av bakre stötfångaren.

fundera inte på varför det ser ut som att kamhjulet rör sig när du drar, iaf inte om du har variabel kam.
och framför allt.

Plocka inte ner saker i molekyler för att se hur dom fungerar om du måste ha sakerna fungerande inom en viss tidsram.

Projekt: SKYLINE - THE WHITE DOPE
Nissan Skyline R33 GTS25T "The White Dope" (1995)
drivein
18 februari 2009 · 223 Inlägg

tvinga aldrig en bult. blir lätt att du drar av den även vilken storlek den är i. tongue

ha alltid ett så bra grepp som möjligt om en mutter inte verkar gå runt/är fastrostad.

läs alltid på spolar/kylarvätska om den är koncentrerad innan ni fyller vätskebehållaren.

det finns alltid en utväg när du pelar med krångliga saker. (våld är också en utväg, fast annourlunda. xD)

inte så mycket annars. tongue

kärlek växer inte på träd, det köps i volvobutiken.
von_blad
18 februari 2009 · 461 Inlägg

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=121657

Där kan ni läsa om mitt senaste misstag.. att köpa extraktorgrenrör + sportkattar av schmiedmann.

Om man räknar in alla kostnader så skulle det gå på ungefär 30k efter att bilen är återställd till original. förhoppningsvis kan man antingen lämna tillbaka grejerna, eller sälja för att få igen lite åtminstone sad

BMW - Better Make Way
Volvo S60 t5 "Summum" (2006)
Aga_Diff Bärs!
18 februari 2009 · 3 456 Inlägg

Zacky skrev:
En gång när jag lyfte på motorhuven så råka min ding dong fastna i turbon. Det bästa med hela historien är att jag slängde igen huven utan att tänka på att dongen satt kvar i turbon.

True story! Och för er som säger "PIC OR IT DIDN'T HAPPEN!" säger jag bara : Jag har bildbevis! IN YER FACE!

BULLSHIT! lol

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
Sickan_
18 februari 2009 · 945 Inlägg

sallstrom skrev:
Glöm inte sätta på locket när du bytt olja. Blir väldigt, väldigt kladdigt i motorrummet! lol

Haha Det Kan Jag Hålla Med Om!  lol

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________
sjovold Wolfman Cruisers
18 februari 2009 · 1 258 Inlägg

Aga_Diff skrev:

Zacky skrev:
En gång när jag lyfte på motorhuven så råka min ding dong fastna i turbon. Det bästa med hela historien är att jag slängde igen huven utan att tänka på att dongen satt kvar i turbon.

True story! Och för er som säger "PIC OR IT DIDN'T HAPPEN!" säger jag bara : Jag har bildbevis! IN YER FACE!

BULLSHIT! lol

instämmer helt vil gärna se bilden isf wink

----->Strippen S2<-----

VCRACING
Kanelbullen
19 februari 2009 · 1 722 Inlägg

Aga_Diff skrev:

Zacky skrev:
En gång när jag lyfte på motorhuven så råka min ding dong fastna i turbon. Det bästa med hela historien är att jag slängde igen huven utan att tänka på att dongen satt kvar i turbon.

True story! Och för er som säger "PIC OR IT DIDN'T HAPPEN!" säger jag bara : Jag har bildbevis! IN YER FACE!

BULLSHIT! lol

?? fattar inte tongue

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer
Mercedes 200 "Bettan" (1985)
Volvo XC70 (2015)
Ljungstrom
19 februari 2009 · 90 Inlägg

om ni har sånna där tuffa huvlås på motorhuven, glöm inte att låsa dom. annars flyger huven upp över rutan vid c:a 70km/h, och om den gör det så tvärnita inte då för då flygger huven iväg ett 20 tal meter framför bilen wink

nissan silvia Projekt-tråd
Jimm
20 februari 2009 · 1 661 Inlägg

Decibel skrev:
Ta inte fel oljeplugg när du ska byta motorolja mitt i natten på en BMW modell IX och sen funderar du på varför i helskotta det inte får plats nå olja i motorn och att den slutar driva...
(den andre pluggen går till fördelningslådan)

Haha, kom och tänka på en kille på förra jobbet som "råkade" fylla på växellådsolja in i kopplingen. Det var väldigt svårt att få bilen att driva igen. smile

BeMWe
20 februari 2009 · 77 Inlägg

Fick för mig att brossan skulle hjälpa mig o lyssna på soppapumpen under bilen medans jag kirrade på nyckeln. La i en växel (istället för o dra handbromsen) o gick o hämta brorsan, han la sig under bilen o sa att ja skulle kirra. det gjorde jag o bilen studsa igång o körde över hans högerarm, missa skallen med typ 2cm. kollar alltid 2gånger nu innan ja kirrar eller trycker ner kopplingen. men sen dess går bilen iallafall! Lustigt! haha

"men bara min åsikt.."
RobinNilsson
20 februari 2009 · 369 Inlägg

kolla alltid i hjulhusen när du kommer hem en kall höstkväll och stänger av bilen, och ska ut igen efter typ 5min, så du inte kör över båda dina katter som har hoppat upp o satt sig på hjulen för värmen så när du lägger i backen o backar direkt så blir båda överkörda tongue

åh va man myser, när turbon den pyyser =)
RobertS
20 februari 2009 · 71 Inlägg

_Robbzon_ skrev:
kolla alltid i hjulhusen när du kommer hem en kall höstkväll och stänger av bilen, och ska ut igen efter typ 5min, så du inte kör över båda dina katter som har hoppat upp o satt sig på hjulen för värmen så när du lägger i backen o backar direkt så blir båda överkörda tongue

En gammal klasskamrat gjorde en liknande incident fast katten var under bilen.

te_wik Forummoderator
20 februari 2009 · 12 813 Inlägg

RobertS skrev:

_Robbzon_ skrev:
kolla alltid i hjulhusen när du kommer hem en kall höstkväll och stänger av bilen, och ska ut igen efter typ 5min, så du inte kör över båda dina katter som har hoppat upp o satt sig på hjulen för värmen så när du lägger i backen o backar direkt så blir båda överkörda tongue

En gammal klasskamrat gjorde en liknande incident fast katten var under bilen.

Och en i en utby här startade bilen och katten hade krypt in i motorrummet och låg vid kylaren.
Gammal MB med metallfläkt = inte mycket katt kvar.



MVh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
henkeboi
20 februari 2009 · 87 Inlägg

Montera inte dubbla dellorto 40or under huven på en gammal 240 med b21a UTAN slangklämmor på bränsleslangarna, det kan lätt bli en rejäl motorbrand då...ett tips bara

slutligen: försök aldrig svetsa i en handbromsvajer för att skarva den, i tro om att det kommer att hålla en längre tid.

FreddeK
20 februari 2009 ·

öppna aldrig en skakad 1,5liters cola när du kör på motorvägen!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang