Vad beror spårkänslig framvagn på?

Makemehappy
31 mars 2009 · 256 Inlägg

Förvånad över hur alla säger olika saker, men ni som kan de här vad tror ni?

1.Breda fälgar
2.Breda däck
3.Stora fälgar
4.Låg profil
5.Lågt däcktryck
6.Högt däcktryck
7.Slitna däck

Har frågat en massa däckverkstäder, många säger att det inte ska vara extremt spårkänsligt som i mitt fall då servon ska klara det?

mange_240
31 mars 2009 · 1 562 Inlägg

ja av erfarenhet vet jag att breda hjul ökar spårkänsligheten ngt enormt, en annan grej som kan ge detta fenomen är ökad spårvidd.

insane_1 Min dröm, din vardag.
31 mars 2009 · 641 Inlägg

Knasiga hjulvinklar kan också ställa till det, speciellt i kombination med det som mange_240 skrev här ovanför.
Så mitt tips är att göra en framvagnsinställning.

Senast redigerat av insane_1 (31 mars 2009)

Nissan 200sx s13 "Chuki" (1992)
Johnson
31 mars 2009 · 613 Inlägg

har en bubbla som va så inihelsike spårkänslig och stirrig.. var toe ut på den så de stod härliga te.. Nu är den skön igen smile

Austin Mini 1000 "Fars bil" (1972)
Ford Mondeo (2010)
Rover Mini (1991)
Makemehappy
31 mars 2009 · 256 Inlägg

Men som sagt jag har 255/30 20 runt om. Kan spårligheten åtgärdas med inställningar och rätt däcktryck eller är det sånt som man får leva med när man har stora fälgar låg profil och breda däck?

Finnmerchant Oseriös Aktör
31 mars 2009 · 592 Inlägg

min spårar också duktigt 235/75/15

Performance can be dangerous.........thats why i drive KingCab
Nissan King Cab 4x4 DIESEL "Carnival of Rust" (1992)
Volvo C303 "TGB111A MT" (1977)
Rojpen
31 mars 2009 · 2 230 Inlägg

det kan bli bättre med hjulinstälning men tror aldrig det kommer bli perfekt som med orginal smile

så kan det vara då det inte blev som det skulle
Makemehappy
31 mars 2009 · 256 Inlägg

Rojpen skrev:
det kan bli bättre med hjulinstälning men tror aldrig det kommer bli perfekt som med orginal smile

Jag är ute efter en förbättring bara, jag vet att det inte kommer bli som orginal.

Vad exakt gör de vid en hjulinställning?

Finnmerchant Oseriös Aktör
31 mars 2009 · 592 Inlägg

I sin mest grundläggande form innebär en hjulinställning att man justerar vinklarna på fordonets hjul för att se till att hjulets löpriktning överensstämmer med fordonets centrumlinje. Varje hjul har sin egen dynamik (hjullutning, axellutning och däcktå) som specificeras av biltillverkaren.

Performance can be dangerous.........thats why i drive KingCab
Nissan King Cab 4x4 DIESEL "Carnival of Rust" (1992)
Volvo C303 "TGB111A MT" (1977)
MickeJ_ http://www.MickeJ.se
31 mars 2009 · 34 Inlägg

kanske kan bli bättre med en hjulinställning men tror inte det, ja har hjulinställt min bil 2ggr för å försöka minska spårigheten å då har ja 205/45-17 fram på en 8½" fälg å i bak 225/45-17 på en 9½" fälg bak, så ja tror det är något man alltid kmr få leva med om man vill ha breda hjul tuvär!

Kör: Volvo 740 TIC - 86
volvoentusiasten
31 mars 2009 · 4 005 Inlägg

Jag gjorde en hjulinställning precis och har riktat alla däcken. Det som löste sig för mig var att fylla däcken med högre tryck. Har 235/45/17.

Det kostar lite i komfort att åka fint wink

Makemehappy
31 mars 2009 · 256 Inlägg

MickeJ_ skrev:
kanske kan bli bättre med en hjulinställning men tror inte det, ja har hjulinställt min bil 2ggr för å försöka minska spårigheten å då har ja 205/45-17 fram på en 8½" fälg å i bak 225/45-17 på en 9½" fälg bak, så ja tror det är något man alltid kmr få leva med om man vill ha breda hjul tuvär!

Det lät kosntigt, du ha inte alls breda däck ju. Förstår inte varför din bil spårar?

Makemehappy
31 mars 2009 · 256 Inlägg

linuslinje skrev:
Jag gjorde en hjulinställning precis och har riktat alla däcken. Det som löste sig för mig var att fylla däcken med högre tryck. Har 235/45/17.

Det kostar lite i komfort att åka fint wink

Så hjulinställningen hjälpte inte alls? Vad har du för däcktryck då?

ghostvette
31 mars 2009 · 16 Inlägg

Klart att alla dina punkter stämmer , men hjulinst är A o O . En duktig meck som kan hjulins kan nog fixa det där åt dig.

lycka till

Chevrolet Corvette Stingray "Ghostvette" (1971)
Makemehappy
31 mars 2009 · 256 Inlägg

ghostvette skrev:
Klart att alla dina punkter stämmer , men hjulinst är A o O . En duktig meck som kan hjulins kan nog fixa det där åt dig.

lycka till

Hjulinställning är vadå?tongue

volvoentusiasten
31 mars 2009 · 4 005 Inlägg

Makemehappy skrev:

linuslinje skrev:
Jag gjorde en hjulinställning precis och har riktat alla däcken. Det som löste sig för mig var att fylla däcken med högre tryck. Har 235/45/17.

Det kostar lite i komfort att åka fint wink

Så hjulinställningen hjälpte inte alls? Vad har du för däcktryck då?

Jag kör 3.0 nu i mina 235/45/17

Min hjulinställning gjorde jag egentligen för att jag tyckte att bilen drog för mycket till höger. Men det visade sig att det var normalt och att S90n är byggd för att dra av vägen ifall man somnar. Dock så tycker jag inte där så roligt så ska ändra detta någon gång kanske.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/108679/608816_sceqy6.jpg
Hjulinställning till S90n

Senast redigerat av linuslinje (31 mars 2009)

Makemehappy
31 mars 2009 · 256 Inlägg

Min hjulinställning gjorde jag egentligen för att jag tyckte att bilen drog för mycket till höger. Men det visade sig att det var normalt och att S90n är byggd för att dra av vägen ifall man somnar. Dock så tycker jag inte där så roligt så ska ändra detta någon gång kanske.

Blev bilen mindre spårkänslig eller försvann de helt efter du ökat lufttrycket?

Senast redigerat av Makemehappy (31 mars 2009)

volvoentusiasten
31 mars 2009 · 4 005 Inlägg

Makemehappy skrev:

Min hjulinställning gjorde jag egentligen för att jag tyckte att bilen drog för mycket till höger. Men det visade sig att det var normalt och att S90n är byggd för att dra av vägen ifall man somnar. Dock så tycker jag inte där så roligt så ska ändra detta någon gång kanske.

Blev bilen mindre spårkänslig eller försvann de helt efter du ökat lufttrycket?

Den blev mycket mindre "spårkänslig", kanske 40% mindre

MNKY
31 mars 2009 · 184 Inlägg

Makemehappy skrev:

MickeJ_ skrev:
kanske kan bli bättre med en hjulinställning men tror inte det, ja har hjulinställt min bil 2ggr för å försöka minska spårigheten å då har ja 205/45-17 fram på en 8½" fälg å i bak 225/45-17 på en 9½" fälg bak, så ja tror det är något man alltid kmr få leva med om man vill ha breda hjul tuvär!

Det lät kosntigt, du ha inte alls breda däck ju. Förstår inte varför din bil spårar?

Jag har kört med 195/50-15 på 7x15" fälgar med låg offset och det blev extremt spårkänsligt jämfört med 195/50-15 på 7x15" fälgar med offset som ligger nära original.

Makemehappy
1 april 2009 · 256 Inlägg

Får man mindre spårkänslig bil om man har högre profil på däcken?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang