Bromspedalen vibrar som attan.

Makemehappy
24 april 2009 · 256 Inlägg

Har en Saab 9000 cse turbo från 97 Automat

Allt började efter vi bogserat bilen en antal km pga en dålig tändkasset.
Efter detta så vibrerar bromspedalen varje gång man bromsar och hela bilen skakar, ungefär som att bromsa på is då abs:en tar i.

Kollade bromsvätskan och den är tom? Är detta orskaden? På saab vill de byta en abs sensor som kostar flera tusen.

DusanMandick Random Hero
24 april 2009 · 4 047 Inlägg

vibrerar bilen i högre hastigheter ? automatare ska man INTE bogsera heller !!!! du kan ha en kass abs krans lr så har skivorna gått varma o blivit skeva

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Funkiee Saab älskare!
24 april 2009 · 4 597 Inlägg

kan ju vara skivorna som har blilivt skeva. Exakt samma symtom som på min släkrings opel astra, han hade fått skeva skivor, så de vibrera o pulsera i pedalen o även i ratten. Men de kan även vara abs kransen. Gör så att du tar kontakt med saab, frågar vilken sensor som ska bytas, o sen köper du den på en skrot, ex. södertälje skroten, bra skrot! o sen får saab byta ut den gamla o stoppa dit den du köpte, så lär de bli lite billigare smile

Lycka till!

Mvh Patrik

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
DusanMandick Random Hero
24 april 2009 · 4 047 Inlägg

Funkiee skrev:
kan ju vara skivorna som har blilivt skeva. Exakt samma symtom som på min släkrings opel astra, han hade fått skeva skivor, så de vibrera o pulsera i pedalen o även i ratten. Men de kan även vara abs kransen. Gör så att du tar kontakt med saab, frågar vilken sensor som ska bytas, o sen köper du den på en skrot, ex. södertälje skroten, bra skrot! o sen får saab byta ut den gamla o stoppa dit den du köpte, så lär de bli lite billigare smile

Lycka till!

Mvh Patrik

så får han fel signal till givaren o han måste göra samma sak igen tongue

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Funkiee Saab älskare!
24 april 2009 · 4 597 Inlägg

nja, kanske om han har otur tongue men de kan vara lite allt möjligt, o jag fattar inte heller hur f*n behållaren kunde vara tom heller, läcker systemet, eller är all vätska nere i oken, så de har legat på o gjort skivorna skeva kanske?

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Makemehappy
24 april 2009 · 256 Inlägg

Men alltså jag ska åka 24 mil med denna bilen på måndag. Frågade saab om det var farligt, de ba ta det lungt bara ligg inte i 210 (som ett skämt då) men bilen bromsar bara att jag får bromsa i tid.

Det jag är rädd för är att bromsarna inte fungerar helt plötsligt under åkturen, hoppas inte det är möjligt.

Ja bromspedalen viberar i låga hastigheter som höga. Även ratten skakar som fan

Xuri One Man Clan
24 april 2009 · 4 287 Inlägg

är bromskivorna skeva så kommer inte bromsverkan att avta i alla fall så kör du om du behöver

Skakar de i ratten så testa även å dra alla hjulbultar så de inte är några som börja lossna

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Makemehappy
24 april 2009 · 256 Inlägg

Xuri skrev:
är bromskivorna skeva så kommer inte bromsverkan att avta i alla fall så kör du om du behöver

Skakar de i ratten så testa även å dra alla hjulbultar så de inte är några som börja lossna

Usäkta mig, men vad menas med skeva? Hur ser de ut då?

Men ska jag fylla på med bromsvätska iaf?

Aronsson_Kil
24 april 2009 · 653 Inlägg

Makemehappy skrev:

Xuri skrev:
är bromskivorna skeva så kommer inte bromsverkan att avta i alla fall så kör du om du behöver

Skakar de i ratten så testa även å dra alla hjulbultar så de inte är några som börja lossna

Usäkta mig, men vad menas med skeva? Hur ser de ut då?

Men ska jag fylla på med bromsvätska iaf?

De är "snea", "Vinda" alltså inte helt raka, Krokiga är lättare ord smile

Funkiee Saab älskare!
24 april 2009 · 4 597 Inlägg

Aronsson_Kil skrev:

Makemehappy skrev:

Xuri skrev:
är bromskivorna skeva så kommer inte bromsverkan att avta i alla fall så kör du om du behöver

Skakar de i ratten så testa även å dra alla hjulbultar så de inte är några som börja lossna

Usäkta mig, men vad menas med skeva? Hur ser de ut då?

Men ska jag fylla på med bromsvätska iaf?

De är "snea", "Vinda" alltså inte helt raka, Krokiga är lättare ord smile

Precis! sen fyll även på bromsvätskan så den ligger på den rätta nivån, de ser du på klisterlappen eller tycket på behållaren som är på den! Åkte du till ANA i akalla så de fick titta på bilen eller någon annan verkstad?

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
TMW-Performance Avstängd
24 april 2009 · 914 Inlägg

du har en vind bromsskiva.

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!
Makemehappy
24 april 2009 · 256 Inlägg

Saab900Racing skrev:
du har en vind bromsskiva.

Men alltså, kan en bromsskiva orsaka allt detta, eller är det alla fyra?

Eller lättare sagt, kan man kolla om de är skeva på något sätt?

Sorling
24 april 2009 · 207 Inlägg

Makemehappy skrev:
Har en Saab 9000 cse turbo från 97 Automat

Allt började efter vi bogserat bilen en antal km pga en dålig tändkasset.
Efter detta så vibrerar bromspedalen varje gång man bromsar och hela bilen skakar, ungefär som att bromsa på is då abs:en tar i.

Kollade bromsvätskan och den är tom? Är detta orskaden? På saab vill de byta en abs sensor som kostar flera tusen.

bromsa du mycket när ni bogsera? låter som att bromsarna har blivigt varma och oljan kokat bort. därför det saknas kanske? då kanske skivorna blivit skeva samtidigt om dom blivit så varma. tar dom lika bra annars? eller känns pedalen mjuk och svampig? sjunker den om du håller inne pedalen?

Makemehappy
24 april 2009 · 256 Inlägg

Sorling skrev:

Makemehappy skrev:
Har en Saab 9000 cse turbo från 97 Automat

Allt började efter vi bogserat bilen en antal km pga en dålig tändkasset.
Efter detta så vibrerar bromspedalen varje gång man bromsar och hela bilen skakar, ungefär som att bromsa på is då abs:en tar i.

Kollade bromsvätskan och den är tom? Är detta orskaden? På saab vill de byta en abs sensor som kostar flera tusen.

bromsa du mycket när ni bogsera? låter som att bromsarna har blivigt varma och oljan kokat bort. därför det saknas kanske? då kanske skivorna blivit skeva samtidigt om dom blivit så varma. tar dom lika bra annars? eller känns pedalen mjuk och svampig? sjunker den om du håller inne pedalen?

Ja vi bromsade faktiskt rätt mycket. Oljan? alltså bromsvätskan?

Jag vill veta om jag måste byta bromsskivorna eller om det räcker med att fylla på med vätska igen?
Alltså bilen bromsar ju inte alls lika bra och absolut inte mjukt. Både pedalen och ratten skakar när jag bromar

Darkie dARKiE
24 april 2009 · 5 031 Inlägg

Om både pedalen och ratten skakar när du bromsar så är ialf skivorna skeva fram.
Bilar bromsar ju mer på framhjulen än bakhjulen så kan ju ha klarat skivorna bak ialf.

Prova byta vätska och lufta först ialf, skakar det fortfarande i ratten efter det, så fortsätt med att byta skivorna fram ialf.

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
Janken Driver
24 april 2009 · 2 111 Inlägg

känns pedalen mjuk och svampig?

Frågan gällde inte hurvida bilen stannar mjuk o försiktigt när du väl bromsar... wink

(Om jag inte är helt ute o cyklar, vilket jag inte tror att jag är.).

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
Makemehappy
24 april 2009 · 256 Inlägg

Darkie skrev:
Om både pedalen och ratten skakar när du bromsar så är ialf skivorna skeva fram.
Bilar bromsar ju mer på framhjulen än bakhjulen så kan ju ha klarat skivorna bak ialf.

Prova byta vätska och lufta först ialf, skakar det fortfarande i ratten efter det, så fortsätt med att byta skivorna fram ialf.

Som sagt ska göra detta. Först att fylla på med vätska, föresten är det någon speciell bromsvätska? eller kan man köpa de varsom?

Sen undrar jag bara om det finns någon risk att göra med sådana bromsar? alltså självklart får jag anpassa mig efter de så länge, men jag menar bara att bromsarna släpper helt?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang