Skriv vad ni tycker om a-kassan

Lucifer85
10 maj 2009 · 87 Inlägg

skriv vad ni tycker om a-kassan

om ni blivit av med jobbet osv

skall själv skriva snart

NiV3Rt
10 maj 2009 · 371 Inlägg

Långsamt är väl en sammanfattning av det hela. Man ska helst ha 2 månadsinkomster inne på banken utifall man skulle bli arbetslös. För den tiden får man räkna med att det tar innan man får sin a-kassa.

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85
Lucifer85
10 maj 2009 · 87 Inlägg

jag blev arbetslös i november fick min första utbetalning i typ januari och jag skaffade mig ett extra jobb ( tidningsbud) men fick efteråt reda på att man bara fick deltids jobba i 75 dagar när jag hade jobbat typ hälften så sa jag upp mig för jag hade ingen bil kopplingen gick sönder på den jag körde och jag trodde att jag fick ut typ samma på akassan som tidningarna och då blev jag avstängd från akassan i 45 dagar för att jag sa upp mig själv och dom gick bara på lönen jag fick från gp och inte att jag inte hade någon bil att köra med jag kan ju inte gå ut eller ta en buss med tidningarna för det är ca7 mil att köra

Senast redigerat av Lucifer85 (10 maj 2009)

Germax
10 maj 2009 · 12 086 Inlägg

A-kassan är väl helt ok förutom att de är så dåligt betalt tongue
Arbetsförmedlingen därimot är ju satans påfund, hela programmet är uppgjort för att folk ska bli utan ersättning.

Muttley
10 maj 2009 ·

A-kassan är helt värdelösa, jag får min ersättning nu på torsdag. och blev arbetslös 1a februari och de suger. för nu är verkligen pengarna helt slut. Hade ren tur att slutlönen från förra jobbet var så sjukt stor så man hade råd med räkningarna.

Har ringt de 4 gånger under denna tiden. Och de har ändrat hela tiden, första var de 9 veckor andra 11 veckor och tredje 12 veckor och sista gången kände jag mest för att se om de ändrade de igen.
Idioti är var de gör, visst många är arbetslösa men de visste om att de var på väg åt skiten redan i början.

LordLife
10 maj 2009 · 998 Inlägg

Dom har väl mycket att göra ny i alla varsel. Är nog folk från arbetsförmedlingen som sitter där för det går lika snabbt på arbetsförmedlingen som på a-kassan.
Fick mina pengar ca 1 månad efter att  jag sökt. Men det var december 2005 tongue
Sen är det ett helvete att gå ur a-kassan, en massa papper ska dom ha och ofta i 5ex.

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.
Magda
10 maj 2009 · 331 Inlägg

Jag blev av med jobbet i februari och har inte haft några problem. Får in pengarna i tid. Det ända jag inte gillar är arbetsförmedlingen... dom gör ingen nytta med sina föreläsningar och grejer.

Muttley
10 maj 2009 ·

LordLife skrev:
Dom har väl mycket att göra ny i alla varsel. Är nog folk från arbetsförmedlingen som sitter där för det går lika snabbt på arbetsförmedlingen som på a-kassan.
Fick mina pengar ca 1 månad efter att  jag sökt. Men det var december 2005 tongue
Sen är det ett helvete att gå ur a-kassan, en massa papper ska dom ha och ofta i 5ex.

jo men ska folk behöva bli vräkta och sälja hus? gå på socialen ? svälta 10 kilo och allt? bara för de  inte hinner?. 3 månader är på tok för länge.

Soulweeper stray dog
10 maj 2009 · 197 Inlägg

Det enda Arbetsförmedlingen gör är att trycka ner och sparka på de som redan ligger.
"Där finns fullt med jobb ute, varför hittar du inget? Jag ser nu att det finns 200 jobb i Jönköping"

Excuse me??
Jag är väl för fan inte utbildad tandläkare, maskinoperatör eller ekonom med 10 års arbetslivserfarenhet?
Så plocka bort 90% utav de jobben, och sen kom och säg till mig varför jag inte får ett jobb. För jag tävlar ju inte mot alla andra 1000 som blivit arbetslösa detta året?


A-kassan har jag inte mycket till övers för heller.. Efter ca 3 månaders utredningstid (med fulla stämplingar och möten med ams) kom de fram till att pga en jävla massa undantag och regler som man typ inte hittar någonstans, att jag INTE får ersättning. Undrar när jag får hem patronen, för det är sjukt vad dom vill ta livet av en..

Ett skämt är vad jag tycker det är...

......... att jag ens orkar bry mig......
westlife
10 maj 2009 · 246 Inlägg

För mig har det gått riktigt bra iaf, 3 veckor efter att jag blivit hemskickad hade utbetalningarna kommit igång..

Dock AMS är ju en samling nötter men men..

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
11 maj 2009 · 6 170 Inlägg

Jag fick utbetalningar från A-kassan i tre månader och allting funkade perfekt.

MEN, sen blev jag inskriven i "ungdomsgarantin" för att jag är under 25 och då ska tydligen försäkringskassan göra utbetalningarna istället för a-kassan och man ska besöka arbetslöshetsförmedlingen typ varannan vecka med bevis på att man sökt jobb.

Blev inskriven i UGA för typ två månader sen och sen dess har jag inte fått ett öre mer, way to go idiotjävlar!!


Och att gå till soc för att få pengar till räkningarna medans man väntar på sina "UGA-pengar" är ju fan inte lönt heller för då säger dom bara att man är ju inskriven hos arbetsförmedlingen och man har ju beslutet om att dom ska betala ut pengar så soc-kärringarna säger istortsett bara "försäkringskassan ska ju betala ut pengar till dig så det är inte vårt problem".


Men det värsta jag varit med om är nog när soc skulle betala ett par räkningar och jag hade tid för att besöka dom lite innan mitten av månaden, tio minuter innan jag skulle vara där så ringde dom och sa att dom inte kunde komma för den ena kärringen var sjuk och den andra kunde inte hålla i mötet själv. Blev ju förbannad men tänkte inte mer på det just då. Efter ungefär en vecka så fick jag en ny tid och när jag väl fick träffa dom så blev svaret att "nej men du har ju klarat dig hittils" så där stod jag två dagar innan den siste och inte ett jävla öre att betala räkningarna för.



Lägg ner både soc, arbetslöshetsförmedlingen och förskingringskassan förhelvete och satsa på ett nytt system som *KANSKE*, bara kanske, fungerar.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
racefan
11 maj 2009 · 1 059 Inlägg

a-kassan,facket ,arbetsförmedlingen är alla helt värdelösa,går bra så länge du bet men när dom ska bet ut så ska allt granskas o inte är dom hjälpsamma heller.
Gick ur allt för 2 år sen o ångrar inget trots man e varslad,jobb får man alltid.

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info
Mitsubishi evo Vll "Racefan.se" (2002)
MilleN
11 maj 2009 · 9 108 Inlägg

A-kassan funkade finfint för mig under min arbetslöshet, hur arbetsförmedlingen funkar är en annan femma.

Martin 9-3 Fisketokig
11 maj 2009 · 2 997 Inlägg

Vad ni klagar.

Tycker både a-kassan och arbetsförmedlingen funkat kanon i det stora hela när jag haft med dem att göra.
Jättebra kontakt med alla dem, riktigt bra folk där man kunde prata vettigt med dem.

Med fast tryggt boende i egen kåk + familj så skulle de aldrig ens komma på tanken att be mig söka jobb mer än några mil bort, och inte heller jobb man själv inte vill.
De vet om att jag är drivande och sköter mitt så det är heller inge bekymmer att flytta möten eller träffar om det krånglar till sig.

Frågade om det fanns möjlighet till att ta truckkort och vips ett par dagar senare hade man inbjudan till en veckas betald utbildning utan några frågor eller garantier på att det kommer leda till jobb.

A-kassan för mig tog 7 månader till beslut och nästan 9 månader till utbetalning i mitt ärende men lite krångligare i mitt fall också som lagt firman vilande under detta året. Mer papper.

Man hör ju dagligen om "extremfall" där folk får vänta 2-3 månader. Herregud!

Vuxna människor kan väl lära sig att leva med en buffert? Har de pengar på banken så ska det genast bytas bil eller åkas till thailand och tänker inte längre än till slutet av månaden i bästa fall...

Klart att saker kan ta tid som i fallen med A-kassa!

Folk måste kunna ha ett sparande om det krisar sig... Men det går inte att lära svenska folket detta. Går en TV sönder så köper man en ny på avbetalning bara. Hushållsekonomi borde bli ett ämne i skolan.

Sen går det inte beskylla arbetsförmedlingen för jobben heller. Inte många procent som får jobb genom dem.

Senast redigerat av Martin 9-3 (11 maj 2009)

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
steifan DR!FTT3KN!K3R
11 maj 2009 · 10 427 Inlägg

Själv blev jag arbetslös i mitten av december, skickade in papper och fick pengar efter jul (väntetid
2-3 veckor). Sen var det studier i slutet av januari, så funkade utmärkt den ~månad som jag hade ersättning.

Inget att klaga på förutom ersättningsnivån, ~15 000 före skatt.
80% motsvarande ungefär hälften av tidigare inkomst.

Men men, är ju bättre än studiemedlen iallafall. Inget som gynnar mig just nu dock. hmm

Lucifer85
11 maj 2009 · 87 Inlägg

tkd_rille skrev:

LordLife skrev:
Dom har väl mycket att göra ny i alla varsel. Är nog folk från arbetsförmedlingen som sitter där för det går lika snabbt på arbetsförmedlingen som på a-kassan.
Fick mina pengar ca 1 månad efter att  jag sökt. Men det var december 2005 tongue
Sen är det ett helvete att gå ur a-kassan, en massa papper ska dom ha och ofta i 5ex.

jo men ska folk behöva bli vräkta och sälja hus? gå på socialen ? svälta 10 kilo och allt? bara för de  inte hinner?. 3 månader är på tok för länge.

håller med dig att det tar på tok för lång tid hade inte råd med blöjor till tössen hemma innan jagfick pengar första gången

LordLife
11 maj 2009 · 998 Inlägg

tkd_rille skrev:

LordLife skrev:
Dom har väl mycket att göra ny i alla varsel. Är nog folk från arbetsförmedlingen som sitter där för det går lika snabbt på arbetsförmedlingen som på a-kassan.
Fick mina pengar ca 1 månad efter att  jag sökt. Men det var december 2005 tongue
Sen är det ett helvete att gå ur a-kassan, en massa papper ska dom ha och ofta i 5ex.

jo men ska folk behöva bli vräkta och sälja hus? gå på socialen ? svälta 10 kilo och allt? bara för de  inte hinner?. 3 månader är på tok för länge.

Nej det ska dom inte, men tyvärr är det så dom jobbar, långsamt, dom har väl skalman i bamse som förebild. Och ringer man och är arg så blir dom arga och det tar längre tid.

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.
Muttley
11 maj 2009 ·

LordLife skrev:

tkd_rille skrev:

LordLife skrev:
Dom har väl mycket att göra ny i alla varsel. Är nog folk från arbetsförmedlingen som sitter där för det går lika snabbt på arbetsförmedlingen som på a-kassan.
Fick mina pengar ca 1 månad efter att  jag sökt. Men det var december 2005 tongue
Sen är det ett helvete att gå ur a-kassan, en massa papper ska dom ha och ofta i 5ex.

jo men ska folk behöva bli vräkta och sälja hus? gå på socialen ? svälta 10 kilo och allt? bara för de  inte hinner?. 3 månader är på tok för länge.

Nej det ska dom inte, men tyvärr är det så dom jobbar, långsamt, dom har väl skalman i bamse som förebild. Och ringer man och är arg så blir dom arga och det tar längre tid.

Va är de arga mot dig?. de jag har skällt ut har i princip blivit heltysta direkt. och när de får chansen så försöker de bara förklara bort sig. att de har tagit tid för att de har haft nyanställningar och utbildning. därför jag fick vänta ännu längre första gången.
Vi som är arbetslösa får helt enkelt visa att vi accepterar inte väntetid när vi är berättigade ersättning. Vad hände om du missar betala 3 månader i rad ? jo du blir utsparkad från akassan. Vi kan ju inte göra nånting.

Muttley
11 maj 2009 ·

Lucifer85 skrev:

tkd_rille skrev:

LordLife skrev:
Dom har väl mycket att göra ny i alla varsel. Är nog folk från arbetsförmedlingen som sitter där för det går lika snabbt på arbetsförmedlingen som på a-kassan.
Fick mina pengar ca 1 månad efter att  jag sökt. Men det var december 2005 tongue
Sen är det ett helvete att gå ur a-kassan, en massa papper ska dom ha och ofta i 5ex.

jo men ska folk behöva bli vräkta och sälja hus? gå på socialen ? svälta 10 kilo och allt? bara för de  inte hinner?. 3 månader är på tok för länge.

håller med dig att det tar på tok för lång tid hade inte råd med blöjor till tössen hemma innan jagfick pengar första gången

hemskt som fan när man faktiskt har barn med, jag har tack och lov inga barn nu som jag måste försörja för då hade de ju svultit pga akassan.
hoppas de "bättrar" sig när deras nya personal får jobba.

Lucifer85
11 maj 2009 · 87 Inlägg

tkd_rille skrev:

Lucifer85 skrev:

tkd_rille skrev:

jo men ska folk behöva bli vräkta och sälja hus? gå på socialen ? svälta 10 kilo och allt? bara för de  inte hinner?. 3 månader är på tok för länge.

håller med dig att det tar på tok för lång tid hade inte råd med blöjor till tössen hemma innan jagfick pengar första gången

hemskt som fan när man faktiskt har barn med, jag har tack och lov inga barn nu som jag måste försörja för då hade de ju svultit pga akassan.
hoppas de "bättrar" sig när deras nya personal får jobba.

som tur är så har jag en svärmor som ställer upp vare sej vi vill eller inte och inte bara med pengar om det kniper..... vi har fått grymt mycket av henne under denna tid

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang