Hur snabba är gamla amerikanska bilar egentligen?

JimpeBoy
16 augusti 2009 · 529 Inlägg

blacken skrev:

JimpeBoy skrev:

red442 skrev:
Fundera på denna!

http://i20.photobucket.com/albums/b247/ … 55Olds.jpg

W-43, 455 Oldsmobile Hemi (Prototyp)
550 hk @ 6500 varv och 10.2:1 kompression

Finns en ännu värre version av den (OW-43) med stålfoder, ventiler i aluminium, 12.2:1 i kompression och lite andra saker.
Bromsad till 700 hk vid 6800 varv

"Ventiler i aluminium". Dom kan inte ha levt länge..?

Stavfel av mig, ska vara block i aluminium!

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen
Emilius Avstängd
17 augusti 2009 · 1 714 Inlägg

Okej dags för lite argumentation nu igen då big_smile

Sokrates skrev:

Hedning skrev:

Siarnaq skrev:
Så lita inte på sidan då. smile Jag vet vad jag snackar om, då det finns otaliga bevis för det.
Do a little research. GS'arna är kallade "Hemi Killer" för en orsak. smile

tycker om GSarna, då dem enligt mig är den snyggaste bil Gm har producerat, men att kalla dom för Hemidräpare är en överdrift, då vi snackar olika slags motorer.

455an är, liksom 440n en väldigt lämplig gatmotor, till skillnad från Hemin, som bara såldes för att man skulle få köra race Hemin i nascar och i super stock. Varken en 440 eller en 455a kan tävla med en hemi, speciellt inte om trim kommer in i bilden.

Finns en orsak till att Hemi är det troligen största namnet i bilvärlden, finns det något annat motor som har att annat namn än Motorstorleken?

Cleveland wink

Nja. cleveland var stället som motorn byggdes på,
visst kallades den cleveland men det var ju en benämning mer än ett namn kan man väl säga.
Precis samma sak som MoPars 318 LA eller Magnum (vilket jag tycker kan klassas som namn däremot)
Men sen så finns ju Cobra jet!

SS_454 skrev:
Hittade denna artikel från ett race 2006 där de kör orginalbilar på 402meter. Med två olika klasser. F.A.S.T & Stock Appering Class. Helt okej tider.

Reglerna för de två klasserna.

F.A.S.T.
These cars look exactly as they did when rolling off assembly lines, right down to the bias ties, but have internal modifications done to the engine. The big names in this class are Nelson, Dave Dudek and Greg Gessler.

Stock Appearing Class
This is your average car show/car cruise attendee car. Your car looks stock, but may have radial tires, does not need to be numbers-matching, but should appear period correct. In other words, if it's a 1966 GTO, it must have parts from that model year. As with the F.A.S.T. class, no aftermarket parts are generally allowed. These are stock muscle cars with few if any mods, no stroker engines permitted, no high compression, no wild camshafts.

The above two classes are run best two out of three with a competitor who is closest in ET. Best two of three wins the shootout. Even if you run a 16-second car, your competitor also will be close to you in ET.


Tiderna:

F.A.S.T.

1. Wayne Nelson 1969 L-88 Corvette 10.59 seconds @ 130 mph = 209km/h
2. Terry Pennington 1969 ZL-1 Camaro 10.95 seconds @ 127 mph
3. Dave Dudek 1970 Dodge Challenger 11.18 seconds @ 125 mph
4. Greg Gessler 1972 Buick GS 11.19 seconds @ 122 mph
5. Ralph Barbagallo 1970 Road Runner 11.23 seconds @ 124 mph
6. Lane Carey 1970 Torino Cobra 11.62 seconds @ 117 mph
7. Tom Cannon 1970 Dodge Challenger 11.83 seconds @ 120 mph
8. Danny Doyle 1971 Dodge Super Bee 12.10 seconds @ 117 mph
9. Dalton Beaulire 1970 Road Runner 12.17 seconds @ 117 mph
10. Dan Kane 1966 Shelby Mustang 12.33 seconds @ 113 mph

--------------------------------------------------------------------------------

Stock Appearing

1. Jim Johnston 1969 ZL-1 Camaro 11.58 seconds @ 121 mph = 195km/h
2. Peter Simpson 1969 Z11 Camaro 11.75 seconds @ 117 mph
3. Chuck Lombardi 1966 Chevelle 12.55 seconds @ 110 mph
4. Glen Annarumma 1971 Trans Am 455 HO 12.94 seconds @ 105 mph
5. Bill Gonzo 1969 GTO Judge 13.00 seconds @ 108 mph
6. Steve Polimeni 1970 Chevelle SS LS-6 13.14 seconds @ 105 mph
7. Ken Veit 1970 Chevelle SS LS-6 13.17 seconds @ 102 mph
8. Lindsey Carte 1971 Trans Am 455 HO 13.46 seconds @ 103 mph
9. Charles Lombardi 1963 409 Impala 13.68 seconds @ 102 mph
10. Gay Griffin 1972 Duster 340 13.77 seconds @ 98 mph

Helt okej tider.

Länk för den som vill läsa hela artikel
http://www.hemmings.com/mus/stories/200 … ture9.html

Men! som nån annan sa..
det står "internal modifications to the engine" det betyder att allting är bytt på insidan,
portade insug, toppar, grenrör, allt. moddade och fel förgasare målade som original för att se original ut,
ej original svängningsdämpare, vassare kam, högkompskolvar, specialcoatings på allt, ventiler..
dessa motorer har mycket mer hästar än original.
"stock appearing" som enda regel lämnar stora kryphål. Tack vare mitt bibliotek med MoPartidningar råkar jag veta vad dave dudek kör med i sin '70 roadrunner då dem haft reportage om den motorn.

613hk och 490ft/lbs på bakhjulen, på däck med originalutseende, tror det är bias ply..
Ungefär 750hk på vevaxeln ska det vara, inte original.
Så tiderna gäller inte för vad bilarna presterar original direkt.

Sharky skrev:
Reglementen, kultur, infrastruktur och historia.


Reglementen låser till vissa lösningar

Kulturen och historiskt är 1/4 mile racing uppbyggd kring "Detroit" och det som - i denna konservativa kontext - är acceptabelt

Infrastrukturen är uppbyggd kring en stor eftermarknadsindustri med prylar till "Detroit"


Om man skulle släppa det fritt och det fanns tillräckliga ekonomiska intressen så torde man vara rätt blind om man inte förstår att det skulle utvecklas andra lösningar men genom att reglementen etc håller "kontroll" på det hela så skulle en avreglering sannolikt få till följd att allt skulle kollapsa.

Jämför vad som hände i CanAm i början på 70 talet när man inte reglerade (tillräckligt) och man "släppte in" Porsche som fick bygga som dom ville i princip. Det resulterade i en teknisk lösning på ingenjörenas villkor och inte på förarnas eller på tävlingsformens villkor.

/Göran



Athlonx91 skrev:
Resten e bara bullshit,  men en liten cool sak är att top fuel kör med detroit järn , varför kör dem inte med saab motorer lr toyota ?  vet nån.

Och så var det ju den där lilla detaljen med att försöka få ut samma hästkraftsantal ur en saab 4a big_smile
7000hk, nemas problemas bara man har turbo och metanol va?

Och tänka sig alla hemi hatare, dem flesta top-fuel motorer råkar vara hemis.
Nåt säger ju mig iallafall att konstruktionen är finfin att plocka hästar ur iallafall, mer än så säger jag inte.

Hedning skrev:

red442 skrev:
Jag tog med SOHC.en , för den kunde man faktiskt få dealer monterad i bil hos fordförsäljarna.
den vanliga 427:an var inte att leka med heller 428, 429scj osv
Ang optimerad HEMI ställ dig då frågan vad kunde 440-6 och de andra motorerna prestera när de var optimerade? När var de optimerade osv. Tror att en optimerad Zl eller L88 corvette skulle kunnat prestera rätt rätt bra tex.
Det var egentligen dit jag ville komma med mitt inlägg väldigt svårt att göra jämförelser, tilltron till den tidens tidningar som car craft mm ger jag inte mycket för, jag har sett listan 50 fastest musclecars och det går snabbt att avgöra att förutsättningarna var ganska olika.
En sak är säker att Dessa bilar är trettonsekundersmonster på oklistrad bana med sketdäck (12 sek optimerade he he!!!) Vilka bilar presterar så idag på klistrad bana med dagensdäck?

Fundera på denna!

http://i20.photobucket.com/albums/b247/ … 55Olds.jpg

Man kunde få en Race Hemi monterad i bilen med, en Hemi Dart gick på 4 000 dollar, en zl1 Camaro kostade 7.500 dollar, och  vem är snabbast?

sen håller jag med om att det är svårt att få fram riktiga tider, vissa körde med rullande start, vissa monterade headers på bilarna osv bla bla bla ungefär.

sen tycker jag inte Zl1 Camaron eller L88 Corvetten spelar i samma liga som en standard hemi eller tex en 442a, varför? Zl1 Camaron finns i stort sett inte, och l88an  är en tvåsitsig sportbil.

som att jämnföra en Viper mot en Shelby mustang ungefär.

Som referens kan man ju säga att en ny camaro på 426 hästar gör 13 jämt med moderna breda däck, jodu Monster kan man kalla dem!

ang. motorn.

olds Hemi eller en stridsvagnsmotor?

Men hallå, hemi dart kunde du absolut INTE köpa om du inte va dragraceförare.
var bara dem kändaste namnen som fick ta del av dem 80 racebilarna som såldes och dem var inte lagliga på gatan, tror inte ens dem hade chassinummer?

Senast redigerat av Emilius (17 augusti 2009)

red442
17 augusti 2009 · 63 Inlägg

Rättar up litegrand, 351 Cleveland heter just Cleveland bara för att man skall kunna skilja den från 351 Windsor två helt olika motorfamiljer.
Fanns även 400 i Cleveland familjen
Motorerna tillverkades Clevelan resp Windsor, Windsoren var i praktiken en uppförstorad 302:a
Cleveland en helt annan motor

F.A.S.T reglerna är mycket strikta rätt nummer på insug, förg, förd, grenrör, osv
Länk

http://www.fastraces.org/

Skickar en bild på en smallblockcheva som kör tolvor i standard  K/S runt 70

http://img38.imageshack.us/img38/1294/matthewsbender.jpg

Senast redigerat av red442 (17 augusti 2009)

Emilius Avstängd
17 augusti 2009 · 1 714 Inlägg

red442 skrev:
Rättar up litegrand, 351 Cleveland heter just Cleveland bara för att man skall kunna skilja den från 351 Windsor två helt olika motorfamiljer.
Fanns även 400 i Cleveland familjen
Motorerna tillverkades Clevelan resp Windsor, Windsoren var i praktiken en uppförstorad 302:a
Cleveland en helt annan motor

F.A.S.T reglerna är mycket strikta rätt nummer på insug, förg, förd, grenrör, osv kompet och lyft får inte ändras Länk

http://www.fastraces.org/

Skickar en bild på en smallblockcheva som kör tolvor i standard  K/S runt 70

http://img38.imageshack.us/img38/1294/m … bender.jpg

Ja jag sa inget annat om fordmotorerna..
Tillverkningsställe som namn tycker jag mer är benämning än namn.
Samma med Chrysler 318 som antingen tillverkades i Los angeles (LA) eller detroit (Magnum) om jag inte minns fel?

F.A.S.T regler eller inte, motorerna är inte original.
Tyvärr har jag ingen scanner så jag kan scanna artikeln men jag lovar,
det står i tryck i en välkänd motortidning hur det fuskas med detta. (Mopar action)
förgasare, grenrör, insug, inget var original i dave dudeks roadrunner iallafall,
iochmed "internal engine modifications allowed" så kan man säga att den enda regeln är "stock appearing"

Letade även och hittade detta, helt öppet på F.A.S.T's hemsida..
http://www.fastraces.org/fastraces/fast … enDocument

Var visst en '69, jag satt i andra tankar.
"Compression 14 to 1" säger ju sig självt..

Senast redigerat av Emilius (17 augusti 2009)

red442
17 augusti 2009 · 63 Inlägg

Hmm känner till att det fuskas i F.A.S.T.
Tror att nämnda plymouth körde på 10.58 rekord?
Här en lista på vinnarna från 1970 Winternationals  standardklassen!
För frågan var ju hur snabba var egentligen bilarna.

http://www.jalopyjournal.com/forum/attachment.php?attachmentid=710315&d=1247945766


Hela listan:


http://www.jalopyjournal.com/forum/attachment.php?attachmentid=701947&d=1247064623

Gällande Rekord 70


http://www.jalopyjournal.com/forum/attachment.php?attachmentid=701948&d=1247064623

Senast redigerat av red442 (17 augusti 2009)

red442
17 augusti 2009 · 63 Inlägg

En Charger och en buick 1971 Supernationals at Ontario Ca
Remlinger Oldsen i bakgrunden vid buicken
Forfarande Stock...


http://www.jalopyjournal.com/forum/attachment.php?attachmentid=709580&d=1247870120
http://www.jalopyjournal.com/forum/attachment.php?attachmentid=709579&d=1247870120

Senast redigerat av red442 (17 augusti 2009)

Emilius Avstängd
17 augusti 2009 · 1 714 Inlägg

red442 skrev:
Hmm känner till att det fuskas i F.A.S.T.
Tror att nämnda plymouth körde på 10.58 rekord?
Här en lista på vinnarna från 1970 Winternationals  standardklassen!
För frågan var ju hur snabba var egentligen bilarna.

http://www.jalopyjournal.com/forum/atta … 1247945766


Hela listan:


http://www.jalopyjournal.com/forum/atta … 1247064623

Gällande Rekord 70


http://www.jalopyjournal.com/forum/atta … 1247064623

10.40 Enligt hemsidan, det va den roadrunnern jag snacka om.
Grym bil förövrigt som visar vilken potential det ändå är i gammalt jänkejärn.
1600kg bil med originalliknande motor och skitdäck och går 10.40 det är inte illa.

Hedning Fd Bannad
17 augusti 2009 · 657 Inlägg

Emilius skrev:
Okej dags för lite argumentation nu igen då big_smile

Sokrates skrev:

Hedning skrev:

tycker om GSarna, då dem enligt mig är den snyggaste bil Gm har producerat, men att kalla dom för Hemidräpare är en överdrift, då vi snackar olika slags motorer.

455an är, liksom 440n en väldigt lämplig gatmotor, till skillnad från Hemin, som bara såldes för att man skulle få köra race Hemin i nascar och i super stock. Varken en 440 eller en 455a kan tävla med en hemi, speciellt inte om trim kommer in i bilden.

Finns en orsak till att Hemi är det troligen största namnet i bilvärlden, finns det något annat motor som har att annat namn än Motorstorleken?

Cleveland wink

Nja. cleveland var stället som motorn byggdes på,
visst kallades den cleveland men det var ju en benämning mer än ett namn kan man väl säga.
Precis samma sak som MoPars 318 LA eller Magnum (vilket jag tycker kan klassas som namn däremot)
Men sen så finns ju Cobra jet!

SS_454 skrev:
Hittade denna artikel från ett race 2006 där de kör orginalbilar på 402meter. Med två olika klasser. F.A.S.T & Stock Appering Class. Helt okej tider.

Reglerna för de två klasserna.

F.A.S.T.
These cars look exactly as they did when rolling off assembly lines, right down to the bias ties, but have internal modifications done to the engine. The big names in this class are Nelson, Dave Dudek and Greg Gessler.

Stock Appearing Class
This is your average car show/car cruise attendee car. Your car looks stock, but may have radial tires, does not need to be numbers-matching, but should appear period correct. In other words, if it's a 1966 GTO, it must have parts from that model year. As with the F.A.S.T. class, no aftermarket parts are generally allowed. These are stock muscle cars with few if any mods, no stroker engines permitted, no high compression, no wild camshafts.

The above two classes are run best two out of three with a competitor who is closest in ET. Best two of three wins the shootout. Even if you run a 16-second car, your competitor also will be close to you in ET.


Tiderna:

F.A.S.T.

1. Wayne Nelson 1969 L-88 Corvette 10.59 seconds @ 130 mph = 209km/h
2. Terry Pennington 1969 ZL-1 Camaro 10.95 seconds @ 127 mph
3. Dave Dudek 1970 Dodge Challenger 11.18 seconds @ 125 mph
4. Greg Gessler 1972 Buick GS 11.19 seconds @ 122 mph
5. Ralph Barbagallo 1970 Road Runner 11.23 seconds @ 124 mph
6. Lane Carey 1970 Torino Cobra 11.62 seconds @ 117 mph
7. Tom Cannon 1970 Dodge Challenger 11.83 seconds @ 120 mph
8. Danny Doyle 1971 Dodge Super Bee 12.10 seconds @ 117 mph
9. Dalton Beaulire 1970 Road Runner 12.17 seconds @ 117 mph
10. Dan Kane 1966 Shelby Mustang 12.33 seconds @ 113 mph

--------------------------------------------------------------------------------

Stock Appearing

1. Jim Johnston 1969 ZL-1 Camaro 11.58 seconds @ 121 mph = 195km/h
2. Peter Simpson 1969 Z11 Camaro 11.75 seconds @ 117 mph
3. Chuck Lombardi 1966 Chevelle 12.55 seconds @ 110 mph
4. Glen Annarumma 1971 Trans Am 455 HO 12.94 seconds @ 105 mph
5. Bill Gonzo 1969 GTO Judge 13.00 seconds @ 108 mph
6. Steve Polimeni 1970 Chevelle SS LS-6 13.14 seconds @ 105 mph
7. Ken Veit 1970 Chevelle SS LS-6 13.17 seconds @ 102 mph
8. Lindsey Carte 1971 Trans Am 455 HO 13.46 seconds @ 103 mph
9. Charles Lombardi 1963 409 Impala 13.68 seconds @ 102 mph
10. Gay Griffin 1972 Duster 340 13.77 seconds @ 98 mph

Helt okej tider.

Länk för den som vill läsa hela artikel
http://www.hemmings.com/mus/stories/200 … ture9.html

Men! som nån annan sa..
det står "internal modifications to the engine" det betyder att allting är bytt på insidan,
portade insug, toppar, grenrör, allt. moddade och fel förgasare målade som original för att se original ut,
ej original svängningsdämpare, vassare kam, högkompskolvar, specialcoatings på allt, ventiler..
dessa motorer har mycket mer hästar än original.
"stock appearing" som enda regel lämnar stora kryphål. Tack vare mitt bibliotek med MoPartidningar råkar jag veta vad dave dudek kör med i sin '70 roadrunner då dem haft reportage om den motorn.

613hk och 490ft/lbs på bakhjulen, på däck med originalutseende, tror det är bias ply..
Ungefär 750hk på vevaxeln ska det vara, inte original.
Så tiderna gäller inte för vad bilarna presterar original direkt.

Sharky skrev:
Reglementen, kultur, infrastruktur och historia.


Reglementen låser till vissa lösningar

Kulturen och historiskt är 1/4 mile racing uppbyggd kring "Detroit" och det som - i denna konservativa kontext - är acceptabelt

Infrastrukturen är uppbyggd kring en stor eftermarknadsindustri med prylar till "Detroit"


Om man skulle släppa det fritt och det fanns tillräckliga ekonomiska intressen så torde man vara rätt blind om man inte förstår att det skulle utvecklas andra lösningar men genom att reglementen etc håller "kontroll" på det hela så skulle en avreglering sannolikt få till följd att allt skulle kollapsa.

Jämför vad som hände i CanAm i början på 70 talet när man inte reglerade (tillräckligt) och man "släppte in" Porsche som fick bygga som dom ville i princip. Det resulterade i en teknisk lösning på ingenjörenas villkor och inte på förarnas eller på tävlingsformens villkor.

/Göran



Athlonx91 skrev:
Resten e bara bullshit,  men en liten cool sak är att top fuel kör med detroit järn , varför kör dem inte med saab motorer lr toyota ?  vet nån.

Och så var det ju den där lilla detaljen med att försöka få ut samma hästkraftsantal ur en saab 4a big_smile
7000hk, nemas problemas bara man har turbo och metanol va?

Och tänka sig alla hemi hatare, dem flesta top-fuel motorer råkar vara hemis.
Nåt säger ju mig iallafall att konstruktionen är finfin att plocka hästar ur iallafall, mer än så säger jag inte.

Hedning skrev:

red442 skrev:
Jag tog med SOHC.en , för den kunde man faktiskt få dealer monterad i bil hos fordförsäljarna.
den vanliga 427:an var inte att leka med heller 428, 429scj osv
Ang optimerad HEMI ställ dig då frågan vad kunde 440-6 och de andra motorerna prestera när de var optimerade? När var de optimerade osv. Tror att en optimerad Zl eller L88 corvette skulle kunnat prestera rätt rätt bra tex.
Det var egentligen dit jag ville komma med mitt inlägg väldigt svårt att göra jämförelser, tilltron till den tidens tidningar som car craft mm ger jag inte mycket för, jag har sett listan 50 fastest musclecars och det går snabbt att avgöra att förutsättningarna var ganska olika.
En sak är säker att Dessa bilar är trettonsekundersmonster på oklistrad bana med sketdäck (12 sek optimerade he he!!!) Vilka bilar presterar så idag på klistrad bana med dagensdäck?

Fundera på denna!

http://i20.photobucket.com/albums/b247/ … 55Olds.jpg

Man kunde få en Race Hemi monterad i bilen med, en Hemi Dart gick på 4 000 dollar, en zl1 Camaro kostade 7.500 dollar, och  vem är snabbast?

sen håller jag med om att det är svårt att få fram riktiga tider, vissa körde med rullande start, vissa monterade headers på bilarna osv bla bla bla ungefär.

sen tycker jag inte Zl1 Camaron eller L88 Corvetten spelar i samma liga som en standard hemi eller tex en 442a, varför? Zl1 Camaron finns i stort sett inte, och l88an  är en tvåsitsig sportbil.

som att jämnföra en Viper mot en Shelby mustang ungefär.

Som referens kan man ju säga att en ny camaro på 426 hästar gör 13 jämt med moderna breda däck, jodu Monster kan man kalla dem!

ang. motorn.

olds Hemi eller en stridsvagnsmotor?

Men hallå, hemi dart kunde du absolut INTE köpa om du inte va dragraceförare.
var bara dem kändaste namnen som fick ta del av dem 80 racebilarna som såldes och dem var inte lagliga på gatan, tror inte ens dem hade chassinummer?

Det jag egentligen menade var att det är dom närmast jämnförbara bilarna, då Zl-1an inte direkt kan klassas som en vanlig productionsbil, utan närmare ett speciallbygge.

En Hemi Dart är ju rena dussinbilen jämnfört med en Zl-1 Camaro-

69 Zl-1 Camaros

At least 12 engines were removed and sold separately, and about 30 unsold cars were returned to Chevy. It took until the early '70s to sell them off.


69-30-12=27 bilar?

det gjordes 80 Hemidartar, och Dodge hade inte 80 fabrikssponsrade förare, så den kunde en vanlig person köpa. Att alla hamnade på Strippen är ju däremot ett faktum.

Dessutom var ju även Zl-1an ett jippo av Chevrolet för att köra Dragracing, då NHRA krävde att dom byggde 50 st för att få köra den.

Märkesbög
camaro67 Meister
17 augusti 2009 · 6 763 Inlägg

Hedning skrev:

Emilius skrev:
Okej dags för lite argumentation nu igen då big_smile

Sokrates skrev:

Hedning skrev:
tycker om GSarna, då dem enligt mig är den snyggaste bil Gm har producerat, men att kalla dom för Hemidräpare är en överdrift, då vi snackar olika slags motorer.

455an är, liksom 440n en väldigt lämplig gatmotor, till skillnad från Hemin, som bara såldes för att man skulle få köra race Hemin i nascar och i super stock. Varken en 440 eller en 455a kan tävla med en hemi, speciellt inte om trim kommer in i bilden.

Finns en orsak till att Hemi är det troligen största namnet i bilvärlden, finns det något annat motor som har att annat namn än Motorstorleken?

Cleveland wink

Nja. cleveland var stället som motorn byggdes på,
visst kallades den cleveland men det var ju en benämning mer än ett namn kan man väl säga.
Precis samma sak som MoPars 318 LA eller Magnum (vilket jag tycker kan klassas som namn däremot)
Men sen så finns ju Cobra jet!

SS_454 skrev:
Hittade denna artikel från ett race 2006 där de kör orginalbilar på 402meter. Med två olika klasser. F.A.S.T & Stock Appering Class. Helt okej tider.

Reglerna för de två klasserna.

F.A.S.T.
These cars look exactly as they did when rolling off assembly lines, right down to the bias ties, but have internal modifications done to the engine. The big names in this class are Nelson, Dave Dudek and Greg Gessler.

Stock Appearing Class
This is your average car show/car cruise attendee car. Your car looks stock, but may have radial tires, does not need to be numbers-matching, but should appear period correct. In other words, if it's a 1966 GTO, it must have parts from that model year. As with the F.A.S.T. class, no aftermarket parts are generally allowed. These are stock muscle cars with few if any mods, no stroker engines permitted, no high compression, no wild camshafts.

The above two classes are run best two out of three with a competitor who is closest in ET. Best two of three wins the shootout. Even if you run a 16-second car, your competitor also will be close to you in ET.


Tiderna:

F.A.S.T.

1. Wayne Nelson 1969 L-88 Corvette 10.59 seconds @ 130 mph = 209km/h
2. Terry Pennington 1969 ZL-1 Camaro 10.95 seconds @ 127 mph
3. Dave Dudek 1970 Dodge Challenger 11.18 seconds @ 125 mph
4. Greg Gessler 1972 Buick GS 11.19 seconds @ 122 mph
5. Ralph Barbagallo 1970 Road Runner 11.23 seconds @ 124 mph
6. Lane Carey 1970 Torino Cobra 11.62 seconds @ 117 mph
7. Tom Cannon 1970 Dodge Challenger 11.83 seconds @ 120 mph
8. Danny Doyle 1971 Dodge Super Bee 12.10 seconds @ 117 mph
9. Dalton Beaulire 1970 Road Runner 12.17 seconds @ 117 mph
10. Dan Kane 1966 Shelby Mustang 12.33 seconds @ 113 mph

--------------------------------------------------------------------------------

Stock Appearing

1. Jim Johnston 1969 ZL-1 Camaro 11.58 seconds @ 121 mph = 195km/h
2. Peter Simpson 1969 Z11 Camaro 11.75 seconds @ 117 mph
3. Chuck Lombardi 1966 Chevelle 12.55 seconds @ 110 mph
4. Glen Annarumma 1971 Trans Am 455 HO 12.94 seconds @ 105 mph
5. Bill Gonzo 1969 GTO Judge 13.00 seconds @ 108 mph
6. Steve Polimeni 1970 Chevelle SS LS-6 13.14 seconds @ 105 mph
7. Ken Veit 1970 Chevelle SS LS-6 13.17 seconds @ 102 mph
8. Lindsey Carte 1971 Trans Am 455 HO 13.46 seconds @ 103 mph
9. Charles Lombardi 1963 409 Impala 13.68 seconds @ 102 mph
10. Gay Griffin 1972 Duster 340 13.77 seconds @ 98 mph

Helt okej tider.

Länk för den som vill läsa hela artikel
http://www.hemmings.com/mus/stories/200 … ture9.html

Men! som nån annan sa..
det står "internal modifications to the engine" det betyder att allting är bytt på insidan,
portade insug, toppar, grenrör, allt. moddade och fel förgasare målade som original för att se original ut,
ej original svängningsdämpare, vassare kam, högkompskolvar, specialcoatings på allt, ventiler..
dessa motorer har mycket mer hästar än original.
"stock appearing" som enda regel lämnar stora kryphål. Tack vare mitt bibliotek med MoPartidningar råkar jag veta vad dave dudek kör med i sin '70 roadrunner då dem haft reportage om den motorn.

613hk och 490ft/lbs på bakhjulen, på däck med originalutseende, tror det är bias ply..
Ungefär 750hk på vevaxeln ska det vara, inte original.
Så tiderna gäller inte för vad bilarna presterar original direkt.

Sharky skrev:
Reglementen, kultur, infrastruktur och historia.


Reglementen låser till vissa lösningar

Kulturen och historiskt är 1/4 mile racing uppbyggd kring "Detroit" och det som - i denna konservativa kontext - är acceptabelt

Infrastrukturen är uppbyggd kring en stor eftermarknadsindustri med prylar till "Detroit"


Om man skulle släppa det fritt och det fanns tillräckliga ekonomiska intressen så torde man vara rätt blind om man inte förstår att det skulle utvecklas andra lösningar men genom att reglementen etc håller "kontroll" på det hela så skulle en avreglering sannolikt få till följd att allt skulle kollapsa.

Jämför vad som hände i CanAm i början på 70 talet när man inte reglerade (tillräckligt) och man "släppte in" Porsche som fick bygga som dom ville i princip. Det resulterade i en teknisk lösning på ingenjörenas villkor och inte på förarnas eller på tävlingsformens villkor.

/Göran



Athlonx91 skrev:
Resten e bara bullshit,  men en liten cool sak är att top fuel kör med detroit järn , varför kör dem inte med saab motorer lr toyota ?  vet nån.

Och så var det ju den där lilla detaljen med att försöka få ut samma hästkraftsantal ur en saab 4a big_smile
7000hk, nemas problemas bara man har turbo och metanol va?

Och tänka sig alla hemi hatare, dem flesta top-fuel motorer råkar vara hemis.
Nåt säger ju mig iallafall att konstruktionen är finfin att plocka hästar ur iallafall, mer än så säger jag inte.

Hedning skrev:

Man kunde få en Race Hemi monterad i bilen med, en Hemi Dart gick på 4 000 dollar, en zl1 Camaro kostade 7.500 dollar, och  vem är snabbast?

sen håller jag med om att det är svårt att få fram riktiga tider, vissa körde med rullande start, vissa monterade headers på bilarna osv bla bla bla ungefär.

sen tycker jag inte Zl1 Camaron eller L88 Corvetten spelar i samma liga som en standard hemi eller tex en 442a, varför? Zl1 Camaron finns i stort sett inte, och l88an  är en tvåsitsig sportbil.

som att jämnföra en Viper mot en Shelby mustang ungefär.

Som referens kan man ju säga att en ny camaro på 426 hästar gör 13 jämt med moderna breda däck, jodu Monster kan man kalla dem!

ang. motorn.

olds Hemi eller en stridsvagnsmotor?

Men hallå, hemi dart kunde du absolut INTE köpa om du inte va dragraceförare.
var bara dem kändaste namnen som fick ta del av dem 80 racebilarna som såldes och dem var inte lagliga på gatan, tror inte ens dem hade chassinummer?

Det jag egentligen menade var att det är dom närmast jämnförbara bilarna, då Zl-1an inte direkt kan klassas som en vanlig productionsbil, utan närmare ett speciallbygge.

En Hemi Dart är ju rena dussinbilen jämnfört med en Zl-1 Camaro-

69 Zl-1 Camaros

At least 12 engines were removed and sold separately, and about 30 unsold cars were returned to Chevy. It took until the early '70s to sell them off.


69-30-12=27 bilar?

det gjordes 80 Hemidartar, och Dodge hade inte 80 fabrikssponsrade förare, så den kunde en vanlig person köpa. Att alla hamnade på Strippen är ju däremot ett faktum.

Dessutom var ju även Zl-1an ett jippo av Chevrolet för att köra Dragracing, då NHRA krävde att dom byggde 50 st för att få köra den.

Det står ju att de blev sålda på tidigt 70-tal. Alltså blev 57 stycken sålda

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
gurragas
17 augusti 2009 · 269 Inlägg

Hedning skrev:
det gjordes 80 Hemidartar, och Dodge hade inte 80 fabrikssponsrade förare, så den kunde en vanlig person köpa. Att alla hamnade på Strippen är ju däremot ett faktum.

Såg ett program med jay Lenno där de tog upp hemidarten, där pratade de om att de "såldes" till kända streetracers för att ge mopar ett rykte om att mopar var oslagbara på gatan...

Mopar or no car:)
Dodge Challenger "Nightcrawler" (1970)
Sokrates Eliminator
17 augusti 2009 · 1 441 Inlägg

red442 skrev:
Rättar up litegrand, 351 Cleveland heter just Cleveland bara för att man skall kunna skilja den från 351 Windsor två helt olika motorfamiljer.
Fanns även 400 i Cleveland familjen
Motorerna tillverkades Clevelan resp Windsor, Windsoren var i praktiken en uppförstorad 302:a
Cleveland en helt annan motor.

Op-op-op. Det finns bara en Cleveland visserligen med olika utföranden (2V, 4v, open/closed chambers samt 351BOSS Cleveland.

Blanda inte ihop det med 351M och 400. Helt andra motorer, block, slag m.m.
351M och 400 är rena lb motorerna finns i fullsize och truckar.
Tillhör allihop 335 familjen men helt olika delar.

Den heter Cleveland och finns bara i 351 cui, förövrigt en mycket potent motor.
Finns inte mycket som slår den "iron to iron" som jänkarna säger.
Förutom då HEMI.
Ford har också gjort en Hemi motor, 429 Hemi.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
Moparboy440
17 augusti 2009 · 4 682 Inlägg

snälla kan ni inte sluta citera så jäkla mycket? blir oerhört rörigt när man citerar 10 inlägg på samma gång..
ta bara med det väsentliga i den personens inlägg  som du ska citera, så blir det inte så grötigt.
nån annan än jag som stör sig på det?

Hedning Fd Bannad
17 augusti 2009 · 657 Inlägg

Sokrates skrev:

red442 skrev:
Rättar up litegrand, 351 Cleveland heter just Cleveland bara för att man skall kunna skilja den från 351 Windsor två helt olika motorfamiljer.
Fanns även 400 i Cleveland familjen
Motorerna tillverkades Clevelan resp Windsor, Windsoren var i praktiken en uppförstorad 302:a
Cleveland en helt annan motor.

Op-op-op. Det finns bara en Cleveland visserligen med olika utföranden (2V, 4v, open/closed chambers samt 351BOSS Cleveland.

Blanda inte ihop det med 351M och 400. Helt andra motorer, block, slag m.m.
351M och 400 är rena lb motorerna finns i fullsize och truckar.
Tillhör allihop 335 familjen men helt olika delar.

Den heter Cleveland och finns bara i 351 cui, förövrigt en mycket potent motor.
Finns inte mycket som slår den "iron to iron" som jänkarna säger.
Förutom då HEMI.
Ford har också gjort en Hemi motor, 429 Hemi.

/Tommy.

aka 429 Boss, som var en stor prestanda besvikelse.

Märkesbög
Sokrates Eliminator
17 augusti 2009 · 1 441 Inlägg

429 HEMI var 375hp officiellt, men "snarare betydligt över 400hp enligt de som vet".
Dock inte lika vass som 426:an.

Det är lika kul att se de som sitter och torrbryter statistik här. Att ni inte jämför era egna bilar istället, om ni har några. Eller varför inte "Heads up" IRL. *LOL*

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
SevilleDiesel
17 augusti 2009 · 152 Inlägg

Angående MoPar 318 längre upp på sidan. LA syftar på smallblock v8. 273 kom -64 och 318 ersatte den -68. Sen fanns det ju 340 och 360.Bigblock 318 vet jag inte beteckningen på...

Senast redigerat av SevilleDiesel (17 augusti 2009)

Att trimma en motor är lätt-att få den att hålla är svårare.Att börja i rätt ände är det tråkigaste....
Intag av kubiktum kan leda till livslångt beroende!
Emilius Avstängd
17 augusti 2009 · 1 714 Inlägg

Hedning skrev:
Det jag egentligen menade var att det är dom närmast jämnförbara bilarna, då Zl-1an inte direkt kan klassas som en vanlig productionsbil, utan närmare ett speciallbygge.

En Hemi Dart är ju rena dussinbilen jämnfört med en Zl-1 Camaro-

69 Zl-1 Camaros

At least 12 engines were removed and sold separately, and about 30 unsold cars were returned to Chevy. It took until the early '70s to sell them off.


69-30-12=27 bilar?

det gjordes 80 Hemidartar, och Dodge hade inte 80 fabrikssponsrade förare, så den kunde en vanlig person köpa. Att alla hamnade på Strippen är ju däremot ett faktum.

Dessutom var ju även Zl-1an ett jippo av Chevrolet för att köra Dragracing, då NHRA krävde att dom byggde 50 st för att få köra den.

Det enda jag ville påpeka var att just '68 LO23 Hurst Hemi Dart inte såldes till alla.
Nån cheva har jag ingen aning om, jag ämnade inte att jämföra nånting.
ZL-1 må vara exklusiv, inte vet jag,
ville bara påpeka det faktum att inte vem som helst kunde köpa en Hemi Dart.
En vanlig person kunde inte köpa dessa, varför köpte endast dragracers dem annars?
Dick Landy, Larry Griffith med flera. Tror även Don Garlits hade en?

Äkta LO23 Hemi Dart på video, hör även att han nämner att "they went directly to the dragracers"
Vilket ytterligare bekräftar vad jag fått för mig är faktum att dem inte såldes utan att man var ett namn på strippen, vilket jag vet att jag läst nånstans men kommer inte ihåg vart så jag kan ge källa.
http://www.youtube.com/watch?v=VwTz5vSLQJg

Var inte meningen att dem skulle hamna på gatan säger MoPar.
Näe, vilket stort företag vill syssla med olagligheter så alla ser?
Naturligtvis kördes dem även på gatan, förmodligen vad MoPar ville, för att visa sig som kung på gatan,
som någon nämnde. Men det var ju självklart ingen som pratade högt om..

SevilleDiesel skrev:
Angående MoPar 318 längre upp på sidan. LA syftar på smallblock v8. 273 kom -64 och 318 ersatte den -68. Sen fanns det ju 340 och 360.Bigblock 318 vet jag inte beteckningen på...

Nä..
LA och Magnum är två olika smallblocks. Det syftar inte på just smallblock utan en viss modell.
Jag har en 318cui LA står i garaget, jag borde veta..

Magnum är en vassare motor med closed chamber osv.

Senast redigerat av Emilius (17 augusti 2009)

Sebbe_
17 augusti 2009 · 109 Inlägg

Vad ni mopar, cheva, ford ägare tjaffsar om vilka av dessa som går bäst! Visst det håller sig lite till ämnet, men känns som att ni typ tävlar tongue ge er på japsarna istället wink

Hedning Fd Bannad
17 augusti 2009 · 657 Inlägg

Sebbe_ skrev:
Vad ni mopar, cheva, ford ägare tjaffsar om vilka av dessa som går bäst! Visst det håller sig lite till ämnet, men känns som att ni typ tävlar tongue ge er på japsarna istället wink

kanske för att det är Ford och Cheva som är Moparns naturliga fiender?

att käka japsare är lika intressant som att läsa aftonbladet.

Märkesbög
Sebbe_
17 augusti 2009 · 109 Inlägg

Hedning skrev:

Sebbe_ skrev:
Vad ni mopar, cheva, ford ägare tjaffsar om vilka av dessa som går bäst! Visst det håller sig lite till ämnet, men känns som att ni typ tävlar tongue ge er på japsarna istället wink

kanske för att det är Ford och Cheva som är Moparns naturliga fiender?

att käka japsare är lika intressant som att läsa aftonbladet.

Måste vara grymt intressant att läsa aftonbladet då? Jag älskar muskelbilar, just därför är det inte ett dugg intressant om att tjaffsa om vilka som är bäst tongue muskelbil som muskelbil. Mopar, ford, cheva har alla v8, mkt järn lite plast, går som fan rakt fram osv osv tongue

Senast redigerat av Sebbe_ (17 augusti 2009)

Hedning Fd Bannad
18 augusti 2009 · 657 Inlägg

Sebbe_ skrev:

Hedning skrev:

Sebbe_ skrev:
Vad ni mopar, cheva, ford ägare tjaffsar om vilka av dessa som går bäst! Visst det håller sig lite till ämnet, men känns som att ni typ tävlar tongue ge er på japsarna istället wink

kanske för att det är Ford och Cheva som är Moparns naturliga fiender?

att käka japsare är lika intressant som att läsa aftonbladet.

Måste vara grymt intressant att läsa aftonbladet då? Jag älskar muskelbilar, just därför är det inte ett dugg intressant om att tjaffsa om vilka som är bäst tongue muskelbil som muskelbil. Mopar, ford, cheva har alla v8, mkt järn lite plast, går som fan rakt fram osv osv tongue

tråden handlade om jänkar 0-100, och då måste man ju givetvis diskutera vilken som var snabbast!big_smile

Märkesbög
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang