Okej dags för lite argumentation nu igen då
Sokrates skrev:
Hedning skrev:
Siarnaq skrev:
Så lita inte på sidan då. Jag vet vad jag snackar om, då det finns otaliga bevis för det.
Do a little research. GS'arna är kallade "Hemi Killer" för en orsak.
tycker om GSarna, då dem enligt mig är den snyggaste bil Gm har producerat, men att kalla dom för Hemidräpare är en överdrift, då vi snackar olika slags motorer.
455an är, liksom 440n en väldigt lämplig gatmotor, till skillnad från Hemin, som bara såldes för att man skulle få köra race Hemin i nascar och i super stock. Varken en 440 eller en 455a kan tävla med en hemi, speciellt inte om trim kommer in i bilden.
Finns en orsak till att Hemi är det troligen största namnet i bilvärlden, finns det något annat motor som har att annat namn än Motorstorleken?
Cleveland
Nja. cleveland var stället som motorn byggdes på,
visst kallades den cleveland men det var ju en benämning mer än ett namn kan man väl säga.
Precis samma sak som MoPars 318 LA eller Magnum (vilket jag tycker kan klassas som namn däremot)
Men sen så finns ju Cobra jet!
SS_454 skrev:
Hittade denna artikel från ett race 2006 där de kör orginalbilar på 402meter. Med två olika klasser. F.A.S.T & Stock Appering Class. Helt okej tider.
Reglerna för de två klasserna.
F.A.S.T.
These cars look exactly as they did when rolling off assembly lines, right down to the bias ties, but have internal modifications done to the engine. The big names in this class are Nelson, Dave Dudek and Greg Gessler.
Stock Appearing Class
This is your average car show/car cruise attendee car. Your car looks stock, but may have radial tires, does not need to be numbers-matching, but should appear period correct. In other words, if it's a 1966 GTO, it must have parts from that model year. As with the F.A.S.T. class, no aftermarket parts are generally allowed. These are stock muscle cars with few if any mods, no stroker engines permitted, no high compression, no wild camshafts.
The above two classes are run best two out of three with a competitor who is closest in ET. Best two of three wins the shootout. Even if you run a 16-second car, your competitor also will be close to you in ET.
Tiderna:
F.A.S.T.
1. Wayne Nelson 1969 L-88 Corvette 10.59 seconds @ 130 mph = 209km/h
2. Terry Pennington 1969 ZL-1 Camaro 10.95 seconds @ 127 mph
3. Dave Dudek 1970 Dodge Challenger 11.18 seconds @ 125 mph
4. Greg Gessler 1972 Buick GS 11.19 seconds @ 122 mph
5. Ralph Barbagallo 1970 Road Runner 11.23 seconds @ 124 mph
6. Lane Carey 1970 Torino Cobra 11.62 seconds @ 117 mph
7. Tom Cannon 1970 Dodge Challenger 11.83 seconds @ 120 mph
8. Danny Doyle 1971 Dodge Super Bee 12.10 seconds @ 117 mph
9. Dalton Beaulire 1970 Road Runner 12.17 seconds @ 117 mph
10. Dan Kane 1966 Shelby Mustang 12.33 seconds @ 113 mph
--------------------------------------------------------------------------------
Stock Appearing
1. Jim Johnston 1969 ZL-1 Camaro 11.58 seconds @ 121 mph = 195km/h
2. Peter Simpson 1969 Z11 Camaro 11.75 seconds @ 117 mph
3. Chuck Lombardi 1966 Chevelle 12.55 seconds @ 110 mph
4. Glen Annarumma 1971 Trans Am 455 HO 12.94 seconds @ 105 mph
5. Bill Gonzo 1969 GTO Judge 13.00 seconds @ 108 mph
6. Steve Polimeni 1970 Chevelle SS LS-6 13.14 seconds @ 105 mph
7. Ken Veit 1970 Chevelle SS LS-6 13.17 seconds @ 102 mph
8. Lindsey Carte 1971 Trans Am 455 HO 13.46 seconds @ 103 mph
9. Charles Lombardi 1963 409 Impala 13.68 seconds @ 102 mph
10. Gay Griffin 1972 Duster 340 13.77 seconds @ 98 mph
Helt okej tider.
Länk för den som vill läsa hela artikel
http://www.hemmings.com/mus/stories/200 … ture9.html
Men! som nån annan sa..
det står "internal modifications to the engine" det betyder att allting är bytt på insidan,
portade insug, toppar, grenrör, allt. moddade och fel förgasare målade som original för att se original ut,
ej original svängningsdämpare, vassare kam, högkompskolvar, specialcoatings på allt, ventiler..
dessa motorer har mycket mer hästar än original.
"stock appearing" som enda regel lämnar stora kryphål. Tack vare mitt bibliotek med MoPartidningar råkar jag veta vad dave dudek kör med i sin '70 roadrunner då dem haft reportage om den motorn.
613hk och 490ft/lbs på bakhjulen, på däck med originalutseende, tror det är bias ply..
Ungefär 750hk på vevaxeln ska det vara, inte original.
Så tiderna gäller inte för vad bilarna presterar original direkt.
Sharky skrev:
Reglementen, kultur, infrastruktur och historia.
Reglementen låser till vissa lösningar
Kulturen och historiskt är 1/4 mile racing uppbyggd kring "Detroit" och det som - i denna konservativa kontext - är acceptabelt
Infrastrukturen är uppbyggd kring en stor eftermarknadsindustri med prylar till "Detroit"
Om man skulle släppa det fritt och det fanns tillräckliga ekonomiska intressen så torde man vara rätt blind om man inte förstår att det skulle utvecklas andra lösningar men genom att reglementen etc håller "kontroll" på det hela så skulle en avreglering sannolikt få till följd att allt skulle kollapsa.
Jämför vad som hände i CanAm i början på 70 talet när man inte reglerade (tillräckligt) och man "släppte in" Porsche som fick bygga som dom ville i princip. Det resulterade i en teknisk lösning på ingenjörenas villkor och inte på förarnas eller på tävlingsformens villkor.
/Göran
Athlonx91 skrev:
Resten e bara bullshit, men en liten cool sak är att top fuel kör med detroit järn , varför kör dem inte med saab motorer lr toyota ? vet nån.
Och så var det ju den där lilla detaljen med att försöka få ut samma hästkraftsantal ur en saab 4a
7000hk, nemas problemas bara man har turbo och metanol va?
Och tänka sig alla hemi hatare, dem flesta top-fuel motorer råkar vara hemis.
Nåt säger ju mig iallafall att konstruktionen är finfin att plocka hästar ur iallafall, mer än så säger jag inte.
Hedning skrev:
red442 skrev:
Jag tog med SOHC.en , för den kunde man faktiskt få dealer monterad i bil hos fordförsäljarna.
den vanliga 427:an var inte att leka med heller 428, 429scj osv
Ang optimerad HEMI ställ dig då frågan vad kunde 440-6 och de andra motorerna prestera när de var optimerade? När var de optimerade osv. Tror att en optimerad Zl eller L88 corvette skulle kunnat prestera rätt rätt bra tex.
Det var egentligen dit jag ville komma med mitt inlägg väldigt svårt att göra jämförelser, tilltron till den tidens tidningar som car craft mm ger jag inte mycket för, jag har sett listan 50 fastest musclecars och det går snabbt att avgöra att förutsättningarna var ganska olika.
En sak är säker att Dessa bilar är trettonsekundersmonster på oklistrad bana med sketdäck (12 sek optimerade he he!!!) Vilka bilar presterar så idag på klistrad bana med dagensdäck?
Fundera på denna!
http://i20.photobucket.com/albums/b247/ … 55Olds.jpg
Man kunde få en Race Hemi monterad i bilen med, en Hemi Dart gick på 4 000 dollar, en zl1 Camaro kostade 7.500 dollar, och vem är snabbast?
sen håller jag med om att det är svårt att få fram riktiga tider, vissa körde med rullande start, vissa monterade headers på bilarna osv bla bla bla ungefär.
sen tycker jag inte Zl1 Camaron eller L88 Corvetten spelar i samma liga som en standard hemi eller tex en 442a, varför? Zl1 Camaron finns i stort sett inte, och l88an är en tvåsitsig sportbil.
som att jämnföra en Viper mot en Shelby mustang ungefär.
Som referens kan man ju säga att en ny camaro på 426 hästar gör 13 jämt med moderna breda däck, jodu Monster kan man kalla dem!
ang. motorn.
olds Hemi eller en stridsvagnsmotor?
Men hallå, hemi dart kunde du absolut INTE köpa om du inte va dragraceförare.
var bara dem kändaste namnen som fick ta del av dem 80 racebilarna som såldes och dem var inte lagliga på gatan, tror inte ens dem hade chassinummer?
Senast redigerat av Emilius (17 augusti 2009)