Hur snabba är gamla amerikanska bilar egentligen?

Xtravagant 1337
19 augusti 2009 · 1 343 Inlägg

Siarnaq skrev:

Xtravagant skrev:
Svänger man inte i trafiken?

Du fattar resonemanget, såvidare inte du tänker på att ta en rondell i 110km/h förbi Stor-Stina, ålder 55, med sina 2 barn i bilen, bara för att du kan?

absolut inget ovanligt att man kör om folk i rondeller.
Känns viktigare att kunna styra en bil än att ha 7miljoner hästkrafter..
alla vet att jänkebilar funkar på rundbanor och inte kurvbanor..
kraften finns men inget annat..

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
Rinnegan Malleus Malificarum
19 augusti 2009 · 2 401 Inlägg

JapMax skrev:
Skämtar du med mig?
Jag ber om ursäkt om jag misstar dig för någon annan men du har ju argumenterat för att jänkare är bäst och värsta banräsers sen tråden skapades?

Menar du argumenten mot Hemi nissen, eller bara generellt?

Tycker rent utav illa när någon hoppar på någon annan. Jag kan försvara dom bilar jag har kört, eller rent åkt med i. Skitsamma om det är en Saab ens, tycker bara att idén bakom kränkning pga vilken bil man har är ju rena rama idiotin. Jag tror inte att du kan säga emot mig när det gäller det.

T.ex, om en person kommer fram och rent utav skriker "2JZ GTE motorn är rent utav bara skräp, kolvarna smälter vid 5000RPM!". Visserligen bara ett exempel, men när man vet att det inte är sant, så har man en rättighet att motbevisa argumentet, för att förhindra att rykten sprids om hur undermålig eller plastig en bil är.

Eller tycker du att mina åsikter är fel?


absolut inget ovanligt att man kör om folk i rondeller.
Känns viktigare att kunna styra en bil än att ha 7miljoner hästkrafter..
alla vet att jänkebilar funkar på rundbanor och inte kurvbanor..
kraften finns men inget annat..

Nu drar jag ingen över någon kam, men forska efter innan du slänger ut saker. Finns rejält många jänkare som kan hänga med nyare BMW's i rondeller eller en snarlik väg uppe i bergen i Norge.

Senast redigerat av Siarnaq (19 augusti 2009)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Germax
19 augusti 2009 · 12 086 Inlägg

Nej, men du glamorifierar ju amerikanska bilar nått otroligt!
..och att då påstå att du hatar folk som hävdar att deras bilar är bäst går inte ihop sig.

Du hävdar att vilken gammal muskelbil som helst i princip med lite krängningshämmare rastar en europeisk presdandabil hur lätt som helst, och jag går inte på den! Inte nog med att du har den åsikten, du har propagerat den gång på gång som svar till alla som inte tycker jänkare är guds gåva!

Jag tycker inte illa om varken dig lr amerikanska bilar men fan de börjar bli för mkt nu tongue

Over and out, godnight!

Senast redigerat av JapMax (19 augusti 2009)

Emilius Avstängd
19 augusti 2009 · 1 714 Inlägg

camaro67 skrev:

Emilius skrev:

camaro67 skrev:
Men kan vi inte bara komma överens om att Chevas 302:a är det ballaste som byggts i motorväg i usa? Det märktes ju på bana att det var en överlägsen motor i en överlägsen bil

tongue

Bara för att det är en liten motor med mycket pulver så är den inte fränast i mitt tycke,
så nej, jag är inte överens big_smile

Hemi säger jag, helst placerad i en '69 Dodge Charger daytona,
hur var det nu igen, dem blev bannade från Nascar för att?.. ja juste, dem var så överlägsna. wink

Ingen behöver dela min åsikt för att jag ska orka leva vidare, men nu har jag uttryckt den iallafall smile

Hur många motorer varvade 8500 varv från fabrik i standard utförande på 60-talet? Mycket fränare än Fords och Chryslers jävla tändkulemaskiner. bopp bopp bopp bopp..

För höga varv är ju verkligen vad v8or alltid gått ut på?
Charmen med dem är ju att det är typiskt amerikanskt, störst bäst och vackrast med mest hästar.
Dvs. en jättemotor som kan flytta hus vid tomgångsvarv nästan.

Säg vad ni vill om vikten och vafan som helst, del av charmen säger jag bara.

Erikssonrobin
19 augusti 2009 · 21 Inlägg

hahaha jag är 16 år (imorrn) och skrattar när jag läser detta XDXD HAHAHA.

Ni låter lite barnsliga i era argument ;D låter typ som om ni lever i ett tv spel eller något, läste lite till nu och såg att endel tycker jänkarna har så jäääävla dåliga bromsar, jamen gud, då kanske man ska börja bromsa lite tidigare??? Vad har ni för dåliga argument :S Och om en japps inte hänger med en v8, då kanske jappsen ska tävla mot en annan japps, samma sak för jänken!


Själv gillar jag amerikanska bilar mest av allt, min far äger och har ägt massa så blir väll att man hänger på lite där hö.hö.

Och som ni säger: ÅÅÅH EN JÄNKARE KAN FAN INTE KÖRA I EN KURVA å bla bla bla

ÅÅÅÅH EN JAPPSARE HAR JU FAN INGEN CHANS MOT EN JÄNKARE..

Alltså det finns många, och då menar jag MÅNGA faktorer som spelar in innan man kan jämföra detta wink
chaufförerna, motorerna, vikterna, greppen, väghållningen, och allting. + måste man veta hur banan ser ut ( om vi ska jämföra på en bana ). men då var ju det där också bara några faktorer.


Man avgör ju själv vad man vill ha, tycker man att en jänkare e  bäst så köp en sån då ist för ett japps.
Men bara för att man själv har eller tycker att japps/jänk är bäst så kan man inte gå ut å säga det till alla andra, de e ju som om jag skulle gå å säga att husmans e godare än pizza och försöka få alla att tycka de, alla tycker ju som dom vill O.o

TYCKER MAN ATT JÄNK E BÄST FÅR DOM ANDRA ACCEPTERA DE, ELLER TYCKER MAN JAPPS ÄR BÄST SÅ FÅR DOM ACCEPTERA DE. DET FINNS INGEN SOM SÄGER ATT MAN _MÅSTE_ HA DET BÄSTA, VARKEN INOM JÄNK ELLER JAPPS.!!!!!!!! det är DU som avgör vad du vill ha smile


Och en v8 visst dom kanske har bättre vrid och går hårdare, är lättare att trimma och stadigare. (jag tycker dom låter vackert och är grymma, älskar MOPAR bilar)
Men det betyder ju inte att en japps INTE kan köra ifrån en mopar, visst fan kan dom de?
samma sak gäller ju japps, dom kanske har bra väghållning, svänger bra, och som endel, varvar mkt.
Men det betyder ju inte att en jänkare INTE kan köra ifrån en japps på en bana, visst fan kan dom de?

Det enda man kan säga är vad man tycker själv, sen behöver ju inte dom andra bry sig. eller säga emot att man har fel. alla får tycka som dom vill.


Gillar man japps, kör de.
Gillar man jänk, kör de?

vars ligger problemet? måste man alltid vara värst?


alla bilar är bra på olika sätt, man kör det man vill ha och det man gillar.

OVER AND OUT

Mvh / robin

Senast redigerat av Erikssonrobin (19 augusti 2009)

Rinnegan Malleus Malificarum
19 augusti 2009 · 2 401 Inlägg

JapMax skrev:
Nej, men du glamorifierar ju amerikanska bilar nått otroligt!
..och att då påstå att du hatar folk som hävdar att deras bilar är bäst går inte ihop sig.

Du hävdar att vilken gammal muskelbil som helst i princip med lite krängningshämmare rastar en europeisk presdandabil hur lätt som helst, och jag går inte på den! Inte nog med att du har den åsikten, du har propagerat den gång på gång som svar till alla som inte tycker jänkare är guds gåva!

Jag tycker inte illa om varken dig lr amerikanska bilar men fan de börjar bli för mkt nu tongue

Over and out, godnight!

Jag "glamorifierar" ingenting.

Och nej, inte alla. 60 tals A bodies kan det. Jag sa inte "vilken gammal muskelbil" som helst. Men jag lovar dig, inhandla en Chevrolet Chevelle från 1965, eller en Buick Skylark från 1965, och sätt på coilovers, grövre krängningshämmare och polyurethan bussningar så hänger den av din 540 t.ex. Fan våran gamla 79'as Malibu med bara grövekrängingshämmare och bilstein dämpare hängde av en M3 E36'a.

Det är inte glamorifiering, det är fakta. Du kan själv inhandla bilen eller bilarna i fråga och prova.



Tycker att Erikssonrobin hade en bra poäng där faktiskt.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Sebbe_
19 augusti 2009 · 109 Inlägg

haha fan vilket liv i denna tråd tongue kul dock! tycker muskelbilsgrabbarna verkar ha övertag på japsfjantarna big_smile bra de iallafall! fyfan vad less jag är så se dessa smaklöst sönderstylade plast "raketer" på stan vars man än vänder sig!

Izual
19 augusti 2009 · 4 571 Inlägg

Nu är det dags att hålla sig till topic igen, detta är ingen japs vs jänk tråd och duskussionen börjar spåra ur nu är det mer pajkastning än någonting annat. Håll språket på en vuxen nivå.

Ni får gärna argumentera vidare mot varandra om vems bil som är snabbast och vems pappa som är starkast men gör det då via gästboken eller PM.

Hedning Fd Bannad
19 augusti 2009 · 657 Inlägg

Siarnaq skrev:

JapMax skrev:
Skämtar du med mig?
Jag ber om ursäkt om jag misstar dig för någon annan men du har ju argumenterat för att jänkare är bäst och värsta banräsers sen tråden skapades?

Menar du argumenten mot Hemi nissen, eller bara generellt?

Tycker rent utav illa när någon hoppar på någon annan. Jag kan försvara dom bilar jag har kört, eller rent åkt med i. Skitsamma om det är en Saab ens, tycker bara att idén bakom kränkning pga vilken bil man har är ju rena rama idiotin. Jag tror inte att du kan säga emot mig när det gäller det.

T.ex, om en person kommer fram och rent utav skriker "2JZ GTE motorn är rent utav bara skräp, kolvarna smälter vid 5000RPM!". Visserligen bara ett exempel, men när man vet att det inte är sant, så har man en rättighet att motbevisa argumentet, för att förhindra att rykten sprids om hur undermålig eller plastig en bil är.

Eller tycker du att mina åsikter är fel?


absolut inget ovanligt att man kör om folk i rondeller.
Känns viktigare att kunna styra en bil än att ha 7miljoner hästkrafter..
alla vet att jänkebilar funkar på rundbanor och inte kurvbanor..
kraften finns men inget annat..

Nu drar jag ingen över någon kam, men forska efter innan du slänger ut saker. Finns rejält många jänkare som kan hänga med nyare BMW's i rondeller eller en snarlik väg uppe i bergen i Norge.

Hemi nissen,thihi  vad fyndigt...

det är jag som argumenterar för att dom kan bli banräcers med extremt enkla medel, sök på the green brick så ska du få se en valiant som spöar både hitlerkälkar och mussoliniräcers.

Märkesbög
SevilleDiesel
19 augusti 2009 · 152 Inlägg

Jag säger bara...-Plymouth Valiant -60 Med 198cui HyperPac SlantSix(uppborrad174). Sex stycken ställde upp i NASCAR's serie för sexor max 200cui. Enda gången de inte slogs inbördes om vem som skulle få komma först i mål,var vid eventuella haverier.NASCAR tyckte det blev något trist med samma sex bilar först i mål,så de lade ner serien efter säsongen-och ändrade (efter viss lobbying av Ford och GM) reglementet för klassen. Chrysler drog sej då ur. Som snabbast presterade Doug Dutra över 150 mph på Daytona med en bil som presterade närmare 330 hästar. I stort sett allt utom kolvar,ventilstorlek och kam,så var allt i motorn modifierade standardkomponenter-och allt fanns att köpa till standardvagnen.
...går att få bra snurr på de minsta motorerna från Chrysler. GM (bortsett Pontiac OHV)och Ford har nog aldrig nått ända fram där.

Att trimma en motor är lätt-att få den att hålla är svårare.Att börja i rätt ände är det tråkigaste....
Intag av kubiktum kan leda till livslångt beroende!
falloutboy
19 augusti 2009 · 1 723 Inlägg

Den här tråden har ju spårat ur nåt fruktansvärt. Jag gjorde helt rätt när jag sålde jänkaren, så slipper jag bli förknippad med sådana här pinsamheter.

"Arguing on the internet is like competing in the special olympics...." nån som hört den?

nordstromj
19 augusti 2009 · 1 772 Inlägg

falloutboy skrev:
"Arguing on the internet is like competing in the special olympics...."

"...even if you win, you are still retarded"

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.
BMW 320d (2007)
Hedning Fd Bannad
19 augusti 2009 · 657 Inlägg

NordstromJ skrev:

falloutboy skrev:
"Arguing on the internet is like competing in the special olympics...."

"...even if you win, you are still retarded"

sägs ofta av dem som aldrig vinner ett argument.

måste dessutom tacka den mogna individen som skickade en varning på mig, tack så hemsk mycket!

Senast redigerat av Hedning (19 augusti 2009)

Märkesbög
red442
19 augusti 2009 · 63 Inlägg

Lägg ner pajkastningen..
Fö heter kocernerna Ford, Chrysler och GM
Annars jämför du ju en koncern en resvdelsfirma och ett bilmärke (ford mopar cheva)
Diskussionen var ju hur snabba var egenligen de gamla jänkarna, jag har inte sett en siffra om hur dominanta Hemi bilarna var ännu..
De gamla tidnings testerna är att jämföra med när teknikens värld testar en familjebil och är inte speciellt korrekta gäller ju bara för exet i fråga självklart kan man inte jämföra en automatbil med 3.07 i axeln mot en fyrpetad manuell med 4.10
Tror inte att de la ner compactserien för att va dumma mot chrysler intresset från biltillverkarna var nog för lågt..
Fö gjorde väl inte chrysler concernens bilar så bra ifrån sig i Lemans...
Har inget emot hemibilarna eller chrysler tror dessutom att en cuda 70:a med 440 sixpack spöar samtliga standard hemibilar, sen vem som spöar cudan är en annan sak..
Jag postade tidigare resultaten från Winternationals 1970 en stor tävling i USA och det är bara att titta vilka som vann flest klasser står som sammanfattning längst ner

http://www.jalopyjournal.com/forum/attachment.php?attachmentid=701947&d=1247064623

Mera fakta .. mindre jidder!

camaro67 Meister
19 augusti 2009 · 6 763 Inlägg

Hedning skrev:

camaro67 skrev:

Emilius skrev:

tongue

Bara för att det är en liten motor med mycket pulver så är den inte fränast i mitt tycke,
så nej, jag är inte överens big_smile

Hemi säger jag, helst placerad i en '69 Dodge Charger daytona,
hur var det nu igen, dem blev bannade från Nascar för att?.. ja juste, dem var så överlägsna. wink

Ingen behöver dela min åsikt för att jag ska orka leva vidare, men nu har jag uttryckt den iallafall smile

Hur många motorer varvade 8500 varv från fabrik i standard utförande på 60-talet? Mycket fränare än Fords och Chryslers jävla tändkulemaskiner. bopp bopp bopp bopp..

Varför är det fränt med en varvande motor om det inte händer något när den varvar?

Camaro Z28 1969, 302!

Representative Performance
0-60 mph, sec: 7.4
1/4 mile, sec @ mph: 15.12 @ 94.8

400 bänkade hästar, där snackar vi skämt

Det räckte iaf väldigt långt för att piska skiten ur allt vad chrysler och ford hette iaf. De var inte ens i närheten

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
camaro67 Meister
19 augusti 2009 · 6 763 Inlägg

Emilius skrev:

camaro67 skrev:

Emilius skrev:

tongue

Bara för att det är en liten motor med mycket pulver så är den inte fränast i mitt tycke,
så nej, jag är inte överens big_smile

Hemi säger jag, helst placerad i en '69 Dodge Charger daytona,
hur var det nu igen, dem blev bannade från Nascar för att?.. ja juste, dem var så överlägsna. wink

Ingen behöver dela min åsikt för att jag ska orka leva vidare, men nu har jag uttryckt den iallafall smile

Hur många motorer varvade 8500 varv från fabrik i standard utförande på 60-talet? Mycket fränare än Fords och Chryslers jävla tändkulemaskiner. bopp bopp bopp bopp..

För höga varv är ju verkligen vad v8or alltid gått ut på?
Charmen med dem är ju att det är typiskt amerikanskt, störst bäst och vackrast med mest hästar.
Dvs. en jättemotor som kan flytta hus vid tomgångsvarv nästan.

Säg vad ni vill om vikten och vafan som helst, del av charmen säger jag bara.

Vet inte vad de är som är speciellt fränt med tomgångsvarv. Hellre liten och rapp än stor och slapp

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Hedning Fd Bannad
19 augusti 2009 · 657 Inlägg

camaro67 skrev:

Hedning skrev:

camaro67 skrev:

Hur många motorer varvade 8500 varv från fabrik i standard utförande på 60-talet? Mycket fränare än Fords och Chryslers jävla tändkulemaskiner. bopp bopp bopp bopp..

Varför är det fränt med en varvande motor om det inte händer något när den varvar?

Camaro Z28 1969, 302!

Representative Performance
0-60 mph, sec: 7.4
1/4 mile, sec @ mph: 15.12 @ 94.8

400 bänkade hästar, där snackar vi skämt

Det räckte iaf väldigt långt för att piska skiten ur allt vad chrysler och ford hette iaf. De var inte ens i närheten

Vart spöar den skiten ur Chrysler och ford? valfri duster 340 rastar ju av den där vilken dag som hellst, och e  340 är väll inte bänkad till några 400 häst?

där har vi ett väldigt bra exempel på Chevahästar, hälften har hängt sig!

Märkesbög
Cobrajet
19 augusti 2009 · 81 Inlägg

En gammal USA bil ÄR snabb om det är en muskelbil, oavsett GM, Chrysler, AMC eller Ford. Att tjaffsa om vilken som är snabbast är ju bara skoj, jag uppskattar bilar från alla koncerner även om den kör skiten ur min bil eller ej.

Att man kan rasta många moderna bilar med en gammal muskelbil är solklart, men jag tror inte man grejjar en modern värsting vare sig den kommer från Japan eller Tyskland. Idag kan man ju köpa en Mercakombi(C-klass AMG 63) lasta in lite plank, matkassar och fru och ändå klara 0-100 under 5 sekunder, dessutom är bilen strypt i toppfart till 280km/!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Senast redigerat av Cobrajet (19 augusti 2009)

MVH
Cobra Jet
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
19 augusti 2009 · 1 948 Inlägg

250 är det väl? eller är det ändrat?

i japan är de spärrade till 180!!! så värstingbilar som toyota supra, 3000gt, skyline, och nya nissan GTR har lägre toppfart än många svenssonbilar...

Lite OT men sorry...

... tillbaks till topic, det finns ju en 2 petad låda till gamla jänkare, den heter powerglide tror jag... hur funkar det igentligen? måste vara riktigt låååånga växlar? borde vara övelägset på 402m då den slipper växla så många ggr big_smile

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Opelmadness German cars, quality and beyond
19 augusti 2009 · 8 197 Inlägg

Herrejösses vad det har spårat ur här inne. Skit i att jämföra bilar i kurvtagning och sånt och LÄS RUBRIKEN!!! yikes

Förbannade dagisnivåer allt ska ner i så fort det blir nån tråd. Rena lunarstorm.. mad

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang