Göra sugis av turbo motor?

Iron Volvo Frälst.
14 december 2009 · 210 Inlägg

Har en T6a från en XC90
Nu hade jag tänkt att stoppa i den i min 960.

Vill inte ha turbo.
Hade tänkt kompressor men det kommer senare.
Frågan är nu kan jag köra med den och använda den som en vanlig bil utan överladdning?
Eller kommer det bli helt lustigt?

LocKtar Herr
14 december 2009 · 1 722 Inlägg

Iron skrev:
Har en T6a från en XC90
Nu hade jag tänkt att stoppa i den i min 960.

Vill inte ha turbo.
Hade tänkt kompressor men det kommer senare.
Frågan är nu kan jag köra med den och använda den som en vanlig bil utan överladdning?
Eller kommer det bli helt lustigt?

Fattar inte vad du menar riktigt. du får nog utveckla lite mer. Lustigt om du inte överladdar den?
Måste alla bilar ha ha stressfläkt för att inte bli lustiga? ditt svåraste problem blir väl snarare att få den godkänd via bilprovningen.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
Iron Volvo Frälst.
15 december 2009 · 210 Inlägg

LocKtar skrev:

Iron skrev:
Har en T6a från en XC90
Nu hade jag tänkt att stoppa i den i min 960.

Vill inte ha turbo.
Hade tänkt kompressor men det kommer senare.
Frågan är nu kan jag köra med den och använda den som en vanlig bil utan överladdning?
Eller kommer det bli helt lustigt?

Fattar inte vad du menar riktigt. du får nog utveckla lite mer. Lustigt om du inte överladdar den?
Måste alla bilar ha ha stressfläkt för att inte bli lustiga? ditt svåraste problem blir väl snarare att få den godkänd via bilprovningen.

Kommer ha två motorer. en bes och en lek.

Men Kommer inte sätta på en kompressor fören till sommaren.
Då kompressonr inte är inköp ännu. Men Tänkte om jag kan köra med motorn utan turbo eller kompressor?
Tänkte dom mototorn kommer bete sig lustigt då det är en turbo motor? Men komp och turbo kamar och det?

LocKtar Herr
15 december 2009 · 1 722 Inlägg

Iron skrev:

LocKtar skrev:

Iron skrev:
Har en T6a från en XC90
Nu hade jag tänkt att stoppa i den i min 960.

Vill inte ha turbo.
Hade tänkt kompressor men det kommer senare.
Frågan är nu kan jag köra med den och använda den som en vanlig bil utan överladdning?
Eller kommer det bli helt lustigt?

Fattar inte vad du menar riktigt. du får nog utveckla lite mer. Lustigt om du inte överladdar den?
Måste alla bilar ha ha stressfläkt för att inte bli lustiga? ditt svåraste problem blir väl snarare att få den godkänd via bilprovningen.

Kommer ha två motorer. en bes och en lek.

Men Kommer inte sätta på en kompressor fören till sommaren.
Då kompressonr inte är inköp ännu. Men Tänkte om jag kan köra med motorn utan turbo eller kompressor?
Tänkte dom mototorn kommer bete sig lustigt då det är en turbo motor? Men komp och turbo kamar och det?

Det vet jag faktist inte... Men vi säger att du tar bort turbon, då har du ju en map i ecu som vill jobba efter det... Hmm, tycker nog att det borde gå, även fall den kommer gå lite för fett.. äh, ja vet inte! smile

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
Iron Volvo Frälst.
15 december 2009 · 210 Inlägg

Det vet jag faktist inte... Men vi säger att du tar bort turbon, då har du ju en map i ecu som vill jobba efter det... Hmm, tycker nog att det borde gå, även fall den kommer gå lite för fett.. äh, ja vet inte! smile

Kommer först och främst köra med orginal styrsystem om det går?
Eller köpa ett eftermarnads sprut.
För eftermarknads sprut kommer det att bli när kompressorn kommer på.

karlitoo
15 december 2009 · 263 Inlägg

Varför vill man köra utan turbo, är det roligare då eller :S
Ha kvar turbosarna tills du skaffar kompressor ?

Volvo 854 R - T-RÖD - STEG 3 AUTOTECH -
Iron Volvo Frälst.
15 december 2009 · 210 Inlägg

karlitoo skrev:
Varför vill man köra utan turbo, är det roligare då eller :S
Ha kvar turbosarna tills du skaffar kompressor ?

Njaa. Ska Bessa bilen med nya motorn fast utan överladdning.
Men frågan är ju den om det går att köra utan? Med kompet?
Måste jag byta kamar för turbo kammarna passar kanske inte som sugis och senare inte till kompresson heller?

Boostrider Försöker iaf
15 december 2009 · 1 998 Inlägg

Bilen kommer inte gå igenom men en turbomotor utan turbo av årsm senare än 75 eller 76.

Du kommer ju aldrig kunna få avgascertifikat osv...

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
TurbOla Reservdansk
15 december 2009 · 6 271 Inlägg

Toppar, kammar, grenrör, avgassystem, avgasrening, block och ev. insug brukar skilja sig mellan turbo och sugmotorer, dessutom styrboxarna skiljer.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Iron Volvo Frälst.
15 december 2009 · 210 Inlägg

TurbOla skrev:
Toppar, kammar, grenrör, avgassystem, avgasrening, block och ev. insug brukar skilja sig mellan turbo och sugmotorer, dessutom styrboxarna skiljer.

Nu är det enda jag kommer använda är motorn ingen turbo ingenting runt turbo motorn.
undrar om kolvar och kammarna??
Om det går att köra med det utan överladdning?

mats757
15 december 2009 · 915 Inlägg

Motorn kommer att fungera bra utan Turbo. Dock blir prestandan därefter. Men är det OK, så kommer den att gå bra. Eftersom att kompet är lite lågt blir inte soppaförbrukningen så låg som den borde vara.
Tänk bara på att plugga oljetillförseln till Turbon.
Den kommer inte att dra 4 liter milen, du behöver inte slira på kopplingen för att kunna starta på ettan. Den kommer inte att ryka som ett ånglok.
Det fungerar!

Mats

tecman
15 december 2009 · 1 741 Inlägg

Om du nu ska ha 2 motorer... varför bygger du inte klart den ena innan du gör något åt den som redan sitter i bilen?

Känns väldigt dumt att köra utan turbo tills du får råd och kunskapen att montera kompressor.
Är det bättre att du använder bes motorn (exakt som original med turbo osv.) tills du fått ordning på kompressormotorn. Annars står du där med 2 motorer som inte kommer fungera bra.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.
Iron Volvo Frälst.
15 december 2009 · 210 Inlägg

tecman skrev:
Om du nu ska ha 2 motorer... varför bygger du inte klart den ena innan du gör något åt den som redan sitter i bilen?

Känns väldigt dumt att köra utan turbo tills du får råd och kunskapen att montera kompressor.
Är det bättre att du använder bes motorn (exakt som original med turbo osv.) tills du fått ordning på kompressormotorn. Annars står du där med 2 motorer som inte kommer fungera bra.

Det har du rätt i.
Men nu är det så att toppen är gången på Bess motorn så tänkta bara byta motor lite snabbt. i stället för att köpa en massa dubbelt. och det är så illa med toppen att hela måste bytas.
Så därför undrar jag om det går att köra med turbo moton som en vanlig sugis?

Allt är och allt är nästan klart för att sätta på kompressorn. Enda som fattas är kompressor Vet inte riktigt vilken jag ska köra med. och en sprut. Kommer nog kanske köra med nira. men vet inte än.

Rojpen
15 december 2009 · 2 230 Inlägg

klart det går smile men den kommer nog vara lagomt slö med det låga kompet smile
sen hur avgasmätning går är ju svår att säga, men kommer ju gå att köra bara att den blir lite slö kanske.

så kan det vara då det inte blev som det skulle
Iron Volvo Frälst.
15 december 2009 · 210 Inlägg

Rojpen skrev:
klart det går smile men den kommer nog vara lagomt slö med det låga kompet smile
sen hur avgasmätning går är ju svår att säga, men kommer ju gå att köra bara att den blir lite slö kanske.

OK. Men med kompressorn sen kommer kompet var för lågt? eller ska man ha högre komp när man kör med kompressor.

Rojpen
15 december 2009 · 2 230 Inlägg

Iron skrev:

Rojpen skrev:
klart det går smile men den kommer nog vara lagomt slö med det låga kompet smile
sen hur avgasmätning går är ju svår att säga, men kommer ju gå att köra bara att den blir lite slö kanske.

OK. Men med kompressorn sen kommer kompet var för lågt? eller ska man ha högre komp när man kör med kompressor.

nä det kommer det inte vara då den funkar som en turbo, dvs trycker in luft i motorn..

så kan det vara då det inte blev som det skulle
turbo_sven
15 december 2009 · 72 Inlägg

hur blir det med tändningen, styrboxar och soppatryck? har haft i baktanke att ta en T6 motor och stoppa ner i min smile

Dags att bygga värre..... kommer snart till mitt garage
DigitalCompaniet i sammarbete med http://ullareddigital.jetshop.se
Volvo 960 (1995)
henke_99 Offroad Racing
15 december 2009 · 3 122 Inlägg

Sen är det en liten detalj, vet inte om du tänkt på den... På en så pass "ny" bil så kan du inte sätta dit en modifierad motor utan den måste se ut som den gjorde när den satt i bilen den kom ifrån. Du kan alltså inte regga med en turbomotor ombyggd till sugmotor och inte heller en turbomotor ombyggd till kompressormatad.

Så för att kunna besiktiga måste du ha motorn original med turbo, om nu bilen "klarar" effekten i motorn.


Edit: Om man nu vill vara laglig, och inte behöva montera i originalmotorn varje besiktning...

Senast redigerat av henke_99 (15 december 2009)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Iron Volvo Frälst.
16 december 2009 · 210 Inlägg

henke_99 skrev:
Sen är det en liten detalj, vet inte om du tänkt på den... På en så pass "ny" bil så kan du inte sätta dit en modifierad motor utan den måste se ut som den gjorde när den satt i bilen den kom ifrån. Du kan alltså inte regga med en turbomotor ombyggd till sugmotor och inte heller en turbomotor ombyggd till kompressormatad.

Så för att kunna besiktiga måste du ha motorn original med turbo, om nu bilen "klarar" effekten i motorn.


Edit: Om man nu vill vara laglig, och inte behöva montera i originalmotorn varje besiktning...

Just nu kommer det att finnas två motorer. känns tårkigt med ändå kanske bra. då måste man ju pilla med någe varje vinter. smile

Men vet inte om det går att spara orginal styrsystem och ha ett eftermarknads i bilen på samma gång så man slipper mappa varje år. ?

Men ska böra riva motorn och byta godsaker.
Även bygga fäste så kompressorn inte kommer att synas.

Emilius Avstängd
13 januari 2010 · 1 714 Inlägg

Kompressionen kommer ju göra att den är lagom död,
men köra den går säkert förutsatt att du har nånting som matar motorn med bränsle på insugssidan..
motorn borde gå att köra med vilken kam som helst om allt annat funkar,
det enda som skiljer är karaktären, alltså när, hur mycket och hur länge den får soppa.
Det finns dem som framgångsrikt kört turbo och vassa sugkammar (gulgråa 740 skåpet minns inte vem som hade det) så man ska inte lyssna för mycket på proffsen utan lär dig själv,
jag tycker det kan vara en bra ide att du åtminstone plockar upp en seriös bok om motorns funktion och en om motortrimning innan du försöker dig på denna operation.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang