Hjälp med att välja bensinkort.

thunderbolt
18 januari 2010 · 135 Inlägg

Jag har nu ett tag funderat på att skaffa mig ett bensinkort, dock vet jag inte riktigt vilket jag vill ha.
Så jag vill höra vilket kort ni använder och varför?

Jag har kollat på Statoil, Preem och Shell. Har har kollat in dem p.g.a de ligger bäst till för mig rent geografiskt.

turboforssen Telge Drifting Team
18 januari 2010 · 5 398 Inlägg

varför ha nått sånt kort ?
jag använder bara mitt bankomatkort, man har fan bättre koll på ekonomin då smile
på så sätt så slipper man ju en fet räkning varje månad

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
sandzoo
18 januari 2010 · 2 072 Inlägg

turboforssen skrev:
varför ha nått sånt kort ?
jag använder bara mitt bankomatkort, man har fan bättre koll på ekonomin då smile
på så sätt så slipper man ju en fet räkning varje månad

håller med till 110%
har varit i "tankar" att skaffa "bensinkort" men helt onödigt tycker jag nu..

Sandzoo i da house
thunderbolt
18 januari 2010 · 135 Inlägg

Men varför inte egentligen, det finns många bensinkort som funkar som ett vanligt bankkort, man sätter in pengar på det och handlar inte bara bensin på det utan allt annat också (utom hos andra bensinbolag), skillnaden blir att du får bättre ränta på kontot och "bonus" på allt du handlar inte bara på bensinen.
Sedan får man ingen fett räkning heller.
Visst sedan har de säkert avgifter och liknade men om man använder det kortet som sitt vanliga "betalkort" borde man tjäna på det.

Det mest negativa som jag ser det är att du blir mer eller mindre låst att tanka hos en kedja.

steifan DR!FTT3KN!K3R
18 januari 2010 · 10 427 Inlägg

Fördelen med Volvokort (även om man inte har Volvo tongue) är att det funkar
bådeTanka-kedjan (/motsvarande) och OKQ8. Hos Tanka är rabatten
10 öre för bensin/etanol och 25 öre på dieseln. Rabatten hos OKQ8 är
10 öre på bensin, etanol och diesel, men det gäller endast bemannade mackar (dvs ej automater)

Senast redigerat av steifan (19 januari 2010)

Martin 9-3 Fisketokig
18 januari 2010 · 2 997 Inlägg

Agrol

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
HansN83 x40
18 januari 2010 · 1 209 Inlägg

har st1, och volvo kort, st1 e oftas byligare än andra stationer, och volvo kort har 10% rabat som nån tidigare har skrivit...

Volvo S40 turbo.
Volvo V70 2,5FT "R- Design" (2011)
Clintan_86 Elektiker ;)
18 januari 2010 · 403 Inlägg

thunderbolt skrev:
Men varför inte egentligen, det finns många bensinkort som funkar som ett vanligt bankkort, man sätter in pengar på det och handlar inte bara bensin på det utan allt annat också (utom hos andra bensinbolag), skillnaden blir att du får bättre ränta på kontot och "bonus" på allt du handlar inte bara på bensinen.
Sedan får man ingen fett räkning heller.
Visst sedan har de säkert avgifter och liknade men om man använder det kortet som sitt vanliga "betalkort" borde man tjäna på det.

Det mest negativa som jag ser det är att du blir mer eller mindre låst att tanka hos en kedja.

Varför krångla med bensinkort hit och dit.. Om man nu har ett bankomatkort (Som dem flesta har) varför inte betala sin bensin med de, vill man köpa något extra när de är på en bemannad station kan du ju betala med ditt bankomatkort. Självklart gör man som man själv vill..
Va inne på att skaffa mig ett tankkort när man precis hade skaffat bil men de är ju som du säger, man låser sig ju till att man måste åka till en viss kedja !
Om du vill ha bonus får du skaffa dig ett ICA-kort wink

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
18 januari 2010 · 6 170 Inlägg

Vilket kort du ska ha beror ju på vid vilken kedja du vill "binda" dig. Tankar du mycket V-Power ska du ha Shell-kortet men annars så ska du ju ta det alternativ som ger billigast bensin för när det gäller den vanliga soppan är dom väl likvärdiga allihop.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
ironhead volvoraggare
18 januari 2010 · 4 776 Inlägg

jet är annars det billigaste

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Amazon_123GT Driifter;)
18 januari 2010 · 1 630 Inlägg

jet finns väl inte längre för de har st1 köpt upp nu väl? lr äör de bara den macken som är just här?tongue

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
gamlingen
19 januari 2010 · 5 198 Inlägg

Amazon_123GT skrev:
jet finns väl inte längre för de har st1 köpt upp nu väl? lr äör de bara den macken som är just här?tongue

Jet finns kvar här iaf, ,de har inte bytt på alla mackar.

steifan DR!FTT3KN!K3R
19 januari 2010 · 10 427 Inlägg

gamlingen skrev:

Amazon_123GT skrev:
jet finns väl inte längre för de har st1 köpt upp nu väl? lr äör de bara den macken som är just här?tongue

Jet finns kvar här iaf, ,de har inte bytt på alla mackar.

Statoil köpte upp JET, men fick inte ta över alla automatmackarna därav ST1.

Borghetti
19 januari 2010 · 19 Inlägg

ST1 har ju även tagit över Norsk Hydro och Shell blev 7-eleven så nu har norsken monopol.

10%, wow.
Jag tankar ungefär 1500 liter/år och rabatten räcker till en månads röka...yay.
Bankkort is the shit.

soyd
19 januari 2010 · 1 853 Inlägg

I och med att jag tankar bara V-Power så var jag sugen på att skaffa ett Shell kort... Tills jag kollade upp det och det, var helt värdelöst.. då dom inte erbjuder några "bonus kort" utan bara ett typ VISA kort från CITYBANK med några ören i rabatt... Snacka om fail! sad

/mvh soyd

Cupra_
19 januari 2010 ·

Clintan_86 skrev:

thunderbolt skrev:
Men varför inte egentligen, det finns många bensinkort som funkar som ett vanligt bankkort, man sätter in pengar på det och handlar inte bara bensin på det utan allt annat också (utom hos andra bensinbolag), skillnaden blir att du får bättre ränta på kontot och "bonus" på allt du handlar inte bara på bensinen.
Sedan får man ingen fett räkning heller.
Visst sedan har de säkert avgifter och liknade men om man använder det kortet som sitt vanliga "betalkort" borde man tjäna på det.

Det mest negativa som jag ser det är att du blir mer eller mindre låst att tanka hos en kedja.

Varför krångla med bensinkort hit och dit.. Om man nu har ett bankomatkort (Som dem flesta har) varför inte betala sin bensin med de, vill man köpa något extra när de är på en bemannad station kan du ju betala med ditt bankomatkort. Självklart gör man som man själv vill..
Va inne på att skaffa mig ett tankkort när man precis hade skaffat bil men de är ju som du säger, man låser sig ju till att man måste åka till en viss kedja !
Om du vill ha bonus får du skaffa dig ett ICA-kort wink

+1! Samt att man låser sig på det sättet att du lär ju ha svårt att "komma ikapp" om du vill sluta använda det sen, alltså får du två räkningar den månaden (typ). Så länge man inte sätter in pengar i förskott då. Framförallt så låser man ju ekonomin på sätt och vis.

Säg att du tankar för 4000kr i april, soppa till elmia kan vi säga. Du får räkningen i slutet av maj. Bara det att i början på maj rasar kopplingen (eller nåt dyrt händer iaf). Då sitter de flesta där och tvingas låna m.m. alternativt ställa bilen. Använder du ditt bankkort att tanka med så får du ju då ingen räkning i maj.

Kanske en knepig/dålig liknelse.. Vad jag vill få fram är att jag tycker man har mer koll på ekonomin när man betalar direkt när man tankar så är det klart sen, med Bankomatkortet.

jocke_gronberg
19 januari 2010 · 4 586 Inlägg

Ica kortet som många har går väl också att tanka på samt få bonus som man sedan handlar för

Y_Not Truckdriver!
19 januari 2010 · 68 Inlägg

Om du nu ska skaffa ett bensinkort så är min rekomendation OKQ8 Visa.
Du väljer sj om du vill ha kredit lr om du vill föra över pengar först och tanka sen, det du får med det är en hygglig ränta på dom pengar du har på kortet du får oxå återbäring på alla inköp du gör med kortet oavsett vart du handlar (dock ej på annan mack).

Men typ om du handlar på ica drar ditt icakort och får icas återbäring och betalar med OKQ8 Visa så får du återbäring på OKQ8 oxå.

Sj är jag väldigt anti kreditkort men tycker detta kort är riktigt bra pga att du kan betala först o handla sen.

Kör Vw Caddy 1,9 TDi och Volvo V70
På jobbet Scania R560 -14 Liftdumper
Mortalis VW-nörd?
19 januari 2010 · 4 332 Inlägg

Använder Volskwagenkortet, av ett par anledningar.
Funkar på Hydro och Preem (Preem finns alltid där jag e av ngn anledning till hyffsade priser), rabatt på soppan på Preem (inte mkt pengar, men ändå), men framförallt att jag även använder kortet för service och så vidare.
Är ju upp till 6 månader räntefritt, helt utan avgifter, även för bensin om de så skulle behövas...vilket är rätt tryggt när man lämnar in asen på service o man inte vet vad de kan hitta för fel.
Men men, VW-kort e la inge för dig kanske smile

Ta de som ligger närmast dig, de som brukar ha hyffsade priser o om du dessutom får ytterligare rabatt på den macken så e ju de kanon.

Keller Hamster
19 januari 2010 · 817 Inlägg

Jag har statoil kort mest för att det ligger bäst till på min körsträcka. Tankar för ca 4000kr/månaden..
Och då jag handlar på ICA så för man bonuspoäng ihop med Statoil smile (yeay vuxen poäng till mig!!)
ICA är dom enda stora mataffärerna som jag har längsmin körsträcka samt har ICA i byn.
Statoil får jag 15öre/liter rabatt.. wohoo (ironi)

Ford Probe GT "Hamster-Racing" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang