9-3 SS har en skruv, förlåt, ratt lös...

carpan
5 juni 2006 · 120 Inlägg

Vet ej om detta disskuterats förut, men nu har det tagits upp på TV nyheterna i.a.f. En Saab 9-3 SS tappade styrningen under färd... 
En jobbarkompis Farsa råka ut för det med sin 9-3 Linear i höstas. Skulle backa ur garaget, bilen gick inte å styra... Bärgning...
Nu har det alltså hänt igen. Undrar om Saab mörkar eller om det bara är något otroligt sällsynt...

Saab_girl C70 byggande djurvårdare
5 juni 2006 · 545 Inlägg

Fan va scary!

Två ord räcker, SAAB knäcker
carpan
5 juni 2006 · 120 Inlägg

ja, hehe. Nu får resan till jobbet lite extra krydda...

Fredde9-3
5 juni 2006 · 57 Inlägg

de blir en utmaning om de sker!

ärligt talat det låter skumt, men jag har svårt att förstå hur en ratt bara kan lossna som den gjorde på tvn idag, känns som om han suttit och skakat den eller något liknande

-Rickard-
5 juni 2006 · 302 Inlägg

Aldrig hört innan. Kan bli intressant i en kurva yikes

carpan
5 juni 2006 · 120 Inlägg

Haha, ja visst vore det en utmaning smile Mja, tycker också det verkar skumt, men när det hände igen nu så börjar man ju undra lite...

Fredde9-3
5 juni 2006 · 57 Inlägg

ja vi får vänta och se vad dom säger men som sagt, hur kan en ratt lossna på en rak 70 väg och varför just på en rak väg ;s snubben måste gjort något, eller frugan ;P

-Rickard-
5 juni 2006 · 302 Inlägg

carpan skrev:
Haha, ja visst vore det en utmaning smile Mja, tycker också det verkar skumt, men när det hände igen nu så börjar man ju undra lite...

Nä, bra är det inte, SS har / haft en hel del "barnsjukdomar" fast inget allvarligt som detta vad jag vet. roll

carpan
5 juni 2006 · 120 Inlägg

Hahahaha, jo, men vad hade jobbarkompisens far gjort med bilen i garaget då? Känns konstigt att den lirar ena sekunden, och lossnar plötsligt i nästa...

carpan
5 juni 2006 · 120 Inlägg

9-3 SS cab skrev:

carpan skrev:
Haha, ja visst vore det en utmaning smile Mja, tycker också det verkar skumt, men när det hände igen nu så börjar man ju undra lite...

Nä, bra är det inte, SS har / haft en hel del "barnsjukdomar" fast inget allvarligt som detta vad jag vet. roll

Mmmm, min har varit inne på nyckel byte, samt nån broms-pryl. Men om styrningen tänker lägga ner är det inte kul längre...

-Rickard-
5 juni 2006 · 302 Inlägg

carpan skrev:
men vad hade jobbarkompisens far gjort med bilen i garaget då? Känns konstigt att den lirar ena sekunden, och lossnar plötsligt i nästa...

Du får säga till honom att sluta använda ratten som trumma tongue

Det var ju bra att du inte haft mer fel än det, jag skulle kunna skriva en bok om min tidigare SS sad

carpan
5 juni 2006 · 120 Inlägg

9-3 SS cab skrev:

carpan skrev:
men vad hade jobbarkompisens far gjort med bilen i garaget då? Känns konstigt att den lirar ena sekunden, och lossnar plötsligt i nästa...

Du får säga till honom att sluta använda ratten som trumma tongue

Det var ju bra att du inte haft mer fel än det, jag skulle kunna skriva en bok om min tidigare SS sad

Jasså? Det va inte bra... Usch, gillar inte när nya bilar krånglar. Men ändå blev det en till Saab?

-Rickard-
5 juni 2006 · 302 Inlägg

carpan skrev:

9-3 SS cab skrev:

carpan skrev:
men vad hade jobbarkompisens far gjort med bilen i garaget då? Känns konstigt att den lirar ena sekunden, och lossnar plötsligt i nästa...

Du får säga till honom att sluta använda ratten som trumma tongue

Det var ju bra att du inte haft mer fel än det, jag skulle kunna skriva en bok om min tidigare SS sad

Jasså? Det va inte bra... Usch, gillar inte när nya bilar krånglar. Men ändå blev det en till Saab?

Ja det blev en till Saab, fast det hela naggade på kanterna så nu behöver det inte längre vara en Saab, så var det innan. Detta kan bli den sista. Men en fungerande SS är toppen, go att köra, speciellt utan tak.

Germax
5 juni 2006 · 12 086 Inlägg

Ofta styrningen slutar fungera? Är inte de en ganska stor mekanisk grej!smile Sånt ska lixom inte bara sluta fungera

Martin 9-3 Fisketokig
5 juni 2006 · 2 997 Inlägg

Intressant.

Tappat ratten på en bil redan, lika med åkgräsklipparen och styret på moped och cykel så varför inte bilen.

Händer det så händer det men blir det personskador så är det försäljaren som sålde den till mig.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
Phaetoon
5 juni 2006 · 8 156 Inlägg

Undrar om dom måste dra tillbaka en massa bilar för att åtgärda felet nu?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Sonnbring Opelfreak
6 juni 2006 · 431 Inlägg

jag har för mig att toyota skulle ta in en massa bilar för just detta problem, att styrningen slutar fungera. detta kommer nog bli lite vanligare, tror jag. allt i dagens bilar är datastyrt. jävla eliktronisk skit!!

"Egentligen borde alla köra Opel"
Opel Corsa A 1,8i 16v wide -90 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=87942
Opel Rekord D diesel -76 http://www.garaget.org/?car=53095
MoFFo
6 juni 2006 · 14 Inlägg

carpan skrev:

9-3 SS cab skrev:

carpan skrev:
Haha, ja visst vore det en utmaning smile Mja, tycker också det verkar skumt, men när det hände igen nu så börjar man ju undra lite...

Nä, bra är det inte, SS har / haft en hel del "barnsjukdomar" fast inget allvarligt som detta vad jag vet. roll

Mmmm, min har varit inne på nyckel byte, samt nån broms-pryl. Men om styrningen tänker lägga ner är det inte kul längre...

Broms-prylen är en backventil som läckte på några bilar o fjärren byttes för att en del hade slutat att läcka men dom grejerna är ju inte farliga på något sätt.
Att ratten har lossat kan ju bero på många saker den förra ägaren kanske hade varit där o skruvat eller så kanske den hade vart på verksaden o dom inte satt ihop den ordentligt eftersig.
Men det spelar ju ingen roll egentiligen för en sån sak får ju inte hända.
Hoppas dom ser vad orsaken va till det så man slipper spekulera i detta.
Det är ju inte den bästa reklamen saab kan få nu direct.

tecman
6 juni 2006 · 1 741 Inlägg

ingen höjdar reklam för saab direkt speciellt nu när det går så pass tungt för saab :-/ vore intressant att se vad som händer ocm man får höra anledningen eller om det glöms bort och mörkas

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.
olssson Saab nörd
6 juni 2006 · 224 Inlägg

MoFFo skrev:

carpan skrev:

9-3 SS cab skrev:

Nä, bra är det inte, SS har / haft en hel del "barnsjukdomar" fast inget allvarligt som detta vad jag vet. roll

Mmmm, min har varit inne på nyckel byte, samt nån broms-pryl. Men om styrningen tänker lägga ner är det inte kul längre...

Broms-prylen är en backventil som läckte på några bilar o fjärren byttes för att en del hade slutat att läcka men dom grejerna är ju inte farliga på något sätt.
Att ratten har lossat kan ju bero på många saker den förra ägaren kanske hade varit där o skruvat eller så kanske den hade vart på verksaden o dom inte satt ihop den ordentligt eftersig.
Men det spelar ju ingen roll egentiligen för en sån sak får ju inte hända.
Hoppas dom ser vad orsaken va till det så man slipper spekulera i detta.
Det är ju inte den bästa reklamen saab kan få nu direct.

De där me backventilen var väl rätt så allvarligt. Under min praktik hos saab så hade dom kampanj för den där lilla slangen som skulle bytas. Hade hänt att den hade läckt eller gått av så hade hela bromspedalen sjunkit in i botnen.

Saab For Life!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang