Våga fråga datorsaker mm

ZonaX Svetsare
25 juni 2010 · 3 150 Inlägg

Pontus1991 skrev:

ZonaX skrev:

Pontus1991 skrev:
Oj ja då skulle du nog behöva byta ram, grafikkort, nätagg, troligtvis även moderkort och då är det lika bra att köpa en ny dator. 512mb ram kommer man verkligen inte långt på tongue

Mer ram ska jag nog köpa då, har kollat på 1gb och 2gb, är det overkill?  Och blir det ett nytt grafikkort måste det bli nytt nätagg med då?  tongue

Du vet inte vad som kan orsaka att den är allmänt seg och laggar/har låg fps i tex. css?

Skulle nog satsa på 2gb ram, men vet du om du har DDR eller DDR2 minnen? DDR börjar bli väldigt gammalt nu och tror inte att de säljs längre faktiskt. Om du inte vet kan du tanka CPU-Z och installera det, sen starta programmet och kolla under fliken memory, där står det vid "Type" vilken DDR det är.
Vad är det för grafikkort du tänker dig då? finns säkert de som inte kräver 500w som lätt klarar css, låg fps kan bero på för lite ram, eller att du har mycket program igång på datorn eller mycket skit liggandes, kör virussökning och nåt rensningsprogram som t.ex. Advanced SystemCare

Det är DDR, har hittat minnen också.  Grafikkortet jag tänker på är ett Sapphire Radeon HD4650 1Gb, vet dock inte hur mycket bättre det är än mitt gamla radeon 9600xt. 

Har inget igång när jag lirar, har ändå en fps på ~40-50fps.





Sushikocken skrev:

ZonaX skrev:

Pontus1991 skrev:
Oj ja då skulle du nog behöva byta ram, grafikkort, nätagg, troligtvis även moderkort och då är det lika bra att köpa en ny dator. 512mb ram kommer man verkligen inte långt på tongue

Mer ram ska jag nog köpa då, har kollat på 1gb och 2gb, är det overkill?  Och blir det ett nytt grafikkort måste det bli nytt nätagg med då?  tongue

Du vet inte vad som kan orsaka att den är allmänt seg och laggar/har låg fps i tex. css?

Och är det något sparat på gamla ramminnen?  Eller är det bara "virtuella minnen", asså att den sparar där tillfälligt typ?

seriöst du hittar bättre datorer på skroten..
Och det är svindyrt att uppdatera gamla delar så det är inte ens värt

Vet att det inte är någon superdator  wink   Men den kostade 1000 spänn för nåt år sen och datorn jag hade innan crashade så hade lite bråttom med en ny så det blev denna  tongue   
Har heller inte lust/råd att lägga 5-10.000kr på nån halvdan dator eller 20-30.000 spänn på nån superdator a'la Alienware.

Gillar heller inte att alla nya datorer kommer med Windows 7 eller Vista, kanske går att byta men ändå.  Windows XP  <3

Senast redigerat av ZonaX (25 juni 2010)

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
Pontus1991
25 juni 2010 · 423 Inlägg

Det grafikkortet är riktigt overkill för din dator och DDR minnen är väldigt sega, skulle absolut inte lägga massa pengar på att uppgradera den där datorn förutom kanske ramminnet bara och tror du klarar dig på 1-1,5gb, btw har du ens PCI-express port på ditt moderkort? annars blir det svårt med ett bra grafikkort tongue

ZonaX Svetsare
25 juni 2010 · 3 150 Inlägg

Pontus1991 skrev:
Det grafikkortet är riktigt overkill för din dator och DDR minnen är väldigt sega, skulle absolut inte lägga massa pengar på att uppgradera den där datorn förutom kanske ramminnet bara och tror du klarar dig på 1-1,5gb, btw har du ens PCI-express port på ditt moderkort? annars blir det svårt med ett bra grafikkort tongue

Ok, nej har inte PCI-E  tongue   Bara PCI och AGP-slots därför jag kollade på det tidigare nämnda kortet.

Men det skulle alltså vara bättre att låta bli att göra nåt och sen köpa en ny dator senare? Vet du om kan få en ny dator utan W7 eller Vista?

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
Pontus1991
25 juni 2010 · 423 Inlägg

ZonaX skrev:

Pontus1991 skrev:
Det grafikkortet är riktigt overkill för din dator och DDR minnen är väldigt sega, skulle absolut inte lägga massa pengar på att uppgradera den där datorn förutom kanske ramminnet bara och tror du klarar dig på 1-1,5gb, btw har du ens PCI-express port på ditt moderkort? annars blir det svårt med ett bra grafikkort tongue

Ok, nej har inte PCI-E  tongue   Bara PCI och AGP-slots därför jag kollade på det tidigare nämnda kortet.

Men det skulle alltså vara bättre att låta bli att göra nåt och sen köpa en ny dator senare? Vet du om kan få en ny dator utan W7 eller Vista?

Om du bygger ihop datorn själv följer inte w7 med, men jag är nästan 100% att du kommer gilla w7 mer än xp efter du använt det ett tag, varit så för nästan alla xp-älskare jag känner.

ZonaX Svetsare
25 juni 2010 · 3 150 Inlägg

Pontus1991 skrev:

ZonaX skrev:

Pontus1991 skrev:
Det grafikkortet är riktigt overkill för din dator och DDR minnen är väldigt sega, skulle absolut inte lägga massa pengar på att uppgradera den där datorn förutom kanske ramminnet bara och tror du klarar dig på 1-1,5gb, btw har du ens PCI-express port på ditt moderkort? annars blir det svårt med ett bra grafikkort tongue

Ok, nej har inte PCI-E  tongue   Bara PCI och AGP-slots därför jag kollade på det tidigare nämnda kortet.

Men det skulle alltså vara bättre att låta bli att göra nåt och sen köpa en ny dator senare? Vet du om kan få en ny dator utan W7 eller Vista?

Om du bygger ihop datorn själv följer inte w7 med, men jag är nästan 100% att du kommer gilla w7 mer än xp efter du använt det ett tag, varit så för nästan alla xp-älskare jag känner.

Ok  ^^    Får se va det blir av det då  smile

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
Mortalis VW-nörd?
25 juni 2010 · 4 332 Inlägg

Släpp räcket och lämna XP- skiten!!! Okej att man står över Vista, va väl lite sisådär (dock LÅNGT ifrån så dåligt som vissa ville få det till), men Win 7 är klart mkt bättre. Allvarligt, finns ingen som helst anledning att köra XP om man inte sitter o kör spel/program från 90- talet då win 7s xp-stöd inte är helt perfekt för urgamla program...xp är så fullt med säkerhetshål, som microsoft egentligen gett upp med att laga tongue
Med den datorn skulle jag köpa mer ram, om du får tag i det billigt, eller köpa ny dator...för win 7 måste du ha 2gb om du inte vill köra i sirap

Senast redigerat av Mortalis (25 juni 2010)

ZonaX Svetsare
25 juni 2010 · 3 150 Inlägg

Mortalis skrev:
Släpp räcket och lämna XP- skiten!!! Okej att man står över Vista, va väl lite sisådär (dock LÅNGT ifrån så dåligt som vissa ville få det till), men Win 7 är klart mkt bättre. Allvarligt, finns ingen som helst anledning att köra XP om man inte sitter o kör spel/program från 90- talet då win 7s xp-stöd inte är helt perfekt för urgamla program...xp är så fullt med säkerhetshål, som microsoft egentligen gett upp med att laga tongue
Med den datorn skulle jag köpa mer ram, om du får tag i det billigt, eller köpa ny dator...för win 7 måste du ha 2gb om du inte vill köra i sirap

Jo, Vista skulle jag aldrig skaffa en dator med men W7 har jag ingen direkt erfarenhet av, bara tankarna att MS gått i samma utvecklingsgrund som dom gjorde Vista ur. Men så verkar ju inte fallet vara.

Finns billigt DDR ram på tradera så kanske blir en "stick"  tongue


Ps.  Sparas nåt viktigt på ram minnena?  Eller är det bara tillfälligt isåfall? Kan man ta bort alla gamla och ersätta med nya? Har hört att dom med högre kapacitet ändå inte går högre än dom som har lägst?
Alltså om du har 1 stick på 1mb och en på 10.000 så går den på 10.000 ändå inte högre än 1mb?

Senast redigerat av ZonaX (25 juni 2010)

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
volvoentusiasten
25 juni 2010 · 4 005 Inlägg

Mortalis skrev:
Släpp räcket och lämna XP- skiten!!! Okej att man står över Vista, va väl lite sisådär (dock LÅNGT ifrån så dåligt som vissa ville få det till), men Win 7 är klart mkt bättre. Allvarligt, finns ingen som helst anledning att köra XP om man inte sitter o kör spel/program från 90- talet då win 7s xp-stöd inte är helt perfekt för urgamla program...xp är så fullt med säkerhetshål, som microsoft egentligen gett upp med att laga tongue
Med den datorn skulle jag köpa mer ram, om du får tag i det billigt, eller köpa ny dator...för win 7 måste du ha 2gb om du inte vill köra i sirap

XP-skiten är väl att ta i lite.

Jag arbetar hela dagarna med att sälja/fixa XP i datorer. Så länge man patchar det rätt och lägger in nyttoprogram som ser till att datorn underhålls schemalagt och visar användare hur de ska använda datorn i fortsättningen så är det inga problem, i många fall snabbare än Win7, men det beror ju på hårdvaran och minnet.
Vissa datorer är helt enkelt för svaga för Windows 7, speciellt för Vista. Då passar XP bättre.

Win7 går att köra på 1GB sålänge man lämnar det orört, men sen är det inte så roligt. 2GB minst.

Men visst, kommer man över typ P4/Pentium D 3.0 med 2gb-gränsen så installerar jag win7 rakt av. Då väger fördelarna över enormt mycket jämför med XP.

För övrigt håller jag med om att det är rätt overkill att uppgradera den datorn om man ska göra något annat än att se på 720p eller 1080p filmer (som HD4650 äger på) och surfa/kontorsarbete.

Win7 rockar!

volvoentusiasten
26 juni 2010 · 4 005 Inlägg

ZonaX skrev:

Mortalis skrev:
Släpp räcket och lämna XP- skiten!!! Okej att man står över Vista, va väl lite sisådär (dock LÅNGT ifrån så dåligt som vissa ville få det till), men Win 7 är klart mkt bättre. Allvarligt, finns ingen som helst anledning att köra XP om man inte sitter o kör spel/program från 90- talet då win 7s xp-stöd inte är helt perfekt för urgamla program...xp är så fullt med säkerhetshål, som microsoft egentligen gett upp med att laga tongue
Med den datorn skulle jag köpa mer ram, om du får tag i det billigt, eller köpa ny dator...för win 7 måste du ha 2gb om du inte vill köra i sirap

Jo, Vista skulle jag aldrig skaffa en dator med men W7 har jag ingen direkt erfarenhet av, bara tankarna att MS gått i samma utvecklingsgrund som dom gjorde Vista ur. Men så verkar ju inte fallet vara.

Finns billigt DDR ram på tradera så kanske blir en "stick"  tongue


Ps.  Sparas nåt viktigt på ram minnena?  Eller är det bara tillfälligt isåfall? Kan man ta bort alla gamla och ersätta med nya? Har hört att dom med högre kapacitet ändå inte går högre än dom som har lägst?
Alltså om du har 1 stick på 1mb och en på 10.000 så går den på 10.000 ändå inte högre än 1mb?

Köp aldrig begagnade använda minnen!
Inget material sparas.De nollställs när strömmen bryts.

Såvida det inte är exakta likadana minnen som sitter i så rekommenderar jag att byta ut de som redan sitter i. Visst man kan snåla, men det kommer alltid o biter en i arslet senare i form av konstiga felsökningar.

attackhamster
26 juni 2010 · 475 Inlägg

Mortalis skrev:
Släpp räcket och lämna XP- skiten!!! Okej att man står över Vista, va väl lite sisådär (dock LÅNGT ifrån så dåligt som vissa ville få det till), men Win 7 är klart mkt bättre. Allvarligt, finns ingen som helst anledning att köra XP om man inte sitter o kör spel/program från 90- talet då win 7s xp-stöd inte är helt perfekt för urgamla program...xp är så fullt med säkerhetshål, som microsoft egentligen gett upp med att laga tongue
Med den datorn skulle jag köpa mer ram, om du får tag i det billigt, eller köpa ny dator...för win 7 måste du ha 2gb om du inte vill köra i sirap

eller så kör du linux/nix* system tongue

visa faller för grupptryck.. visa faller för laddtryck
Bättre med kartong trim än rasad motor
Mazda RX-7 (1993)
te_wik Forummoderator
28 juni 2010 · 12 813 Inlägg

Finns det  verkligen inget svenskt språkpaket till Win 7 Home premium? Kör min på finska  tongue Iofs kör jag Linux Mint nu....


Mvh Tommy

Senast redigerat av te_wik (1 juli 2010)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
te_wik Forummoderator
1 juli 2010 · 12 813 Inlägg

te_wik skrev:
Finns det  verkligen inget svenskt språkpaket till Win 7 Home premium? Kör min på finska  tongue Iofs kör jag Linux Mint nu....


Mvh Tommy

För att svara på min egen fråga, jaa det går;
http://windowstips.nu/byta-sprak-window … omment-344



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Frenzy
8 juli 2010 · 121 Inlägg

Får man fråga om svårigheter med spel också på denna tråd? I så fall behöver jag hjälp med att lösa följande problem: jag har installerat WoW på en ny dator och får besked om att installationen lyckades och jag har kunnat skapa ett konto hos Blizzard. När jag så ska spela får jag upp "License Agreement Form" och där kan jag inte röra muspekaren. Spelet är igång i bakgrunden och ljudet fungerar utmärkt. Datorn är ett eget hopplock som Svenska CD-data har satt ihop. RAM-minne 4 GB, grafikkortet är ett NVIDIA Geforce 250 GTS. Hur ska detta lösas? Mycket tacksam för hjäp!

Non omnia possumus omne
Pontus1991
8 juli 2010 · 423 Inlägg

Frenzy skrev:
Får man fråga om svårigheter med spel också på denna tråd? I så fall behöver jag hjälp med att lösa följande problem: jag har installerat WoW på en ny dator och får besked om att installationen lyckades och jag har kunnat skapa ett konto hos Blizzard. När jag så ska spela får jag upp "License Agreement Form" och där kan jag inte röra muspekaren. Spelet är igång i bakgrunden och ljudet fungerar utmärkt. Datorn är ett eget hopplock som Svenska CD-data har satt ihop. RAM-minne 4 GB, grafikkortet är ett NVIDIA Geforce 250 GTS. Hur ska detta lösas? Mycket tacksam för hjäp!

Testa högerklicka på wowikonen och välj kör som administratör om du har vista/w7

Mortalis VW-nörd?
12 juli 2010 · 4 332 Inlägg

Är licensavtalet det aktuella fönstret, alltså det som ligger över allting? Det går inte att använda tab- tangenten (ovan caps lock) och få den att markera accept, eller en eventuell bockruta först, och sedan helt enkelt godkänna avtalet via tangentbordet?
Har inte spelat WoW så vet inte hur det fungerar, men så har jag gjort när det strulat med annat smile

Tribbe SAAB♥SUBARU
12 juli 2010 · 1 636 Inlägg

Jag har ett roligt fel på min dator... Varje gång jag startar min dator så har jag olika mycket ramminne...
Ibland hittar den alla stickorna ibland en och ibland två.. Hur kommer det sig??

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
twin_cam Smålänning
12 juli 2010 · 7 877 Inlägg

Tribbe skrev:
Jag har ett roligt fel på min dator... Varje gång jag startar min dator så har jag olika mycket ramminne...
Ibland hittar den alla stickorna ibland en och ibland två.. Hur kommer det sig??

Hur många är det?

Vissa datorer ska ha "pariterade" minnen, alltså alla minnen av samma sort. Att det är olika varje gång beror nog på datorspöken smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Pontus1991
12 juli 2010 · 423 Inlägg

Tribbe skrev:
Jag har ett roligt fel på min dator... Varje gång jag startar min dator så har jag olika mycket ramminne...
Ibland hittar den alla stickorna ibland en och ibland två.. Hur kommer det sig??

Glapp i minnena, ordentligt dittryckta? dåliga bussar testa kör en memtest för att se om minnena felar

Tribbe SAAB♥SUBARU
12 juli 2010 · 1 636 Inlägg

Memtest felar.. men gick ju bra i 2 månader... då hittade datorn alltid alla 3 stickorna.. men det slog väll slint.. minnena är inte riktigt komplitabla med min processor.... men har inte råd med nya nu anser jag..

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
Pontus1991
12 juli 2010 · 423 Inlägg

Tribbe skrev:
Memtest felar.. men gick ju bra i 2 månader... då hittade datorn alltid alla 3 stickorna.. men det slog väll slint.. minnena är inte riktigt komplitabla med min processor.... men har inte råd med nya nu anser jag..

har du olika märken på minnena eller är alla lika? kan ju vara så en felar då kan du plocka ur den och köra på alla förutom 1

Senast redigerat av Pontus1991 (12 juli 2010)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang