Saab 9-5 går ostadigt på vägen

shandra
25 december 2010 · 120 Inlägg

Bilen började att gå väldigt ostadigt på vägen idag när jag skulle iväg, den liksom "slänger" från vänster till höger och tillbaka. Detta var när jag körde på motorvägen och där är det bar mark så det har ju inget med att de är snö och spårigt ute. Har kollat lufttrycken i däcken och de var bra.

känns jävligt surt då jag köpte bilen i förrgår sad så är väl bara att lämna in till firman igen då garanti finns.. men undrar va de är för fel? hmm


någon som vet ?sad

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
25 december 2010 · 5 650 Inlägg

hur äre du känner de via ratten eller?
eller är de som att hela bilen skakar ?

kan ju vara allt från skeva fälgar till oblanserade däck dåliga bussningar någonstans nått stag som gått.
men eftersom du har garanti på den så bara lämna in den och låta dom fixa de

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
balder-kittis rangerare
25 december 2010 · 115 Inlägg

hjulinställning, spårig vägbana även om de inte syns så mycket, dåliga fjädrar, dåliga bakvagns bussningar, är väl de som ja kan komma på på rak arm, kan i sällsynta fall va krängningshämmarna också

Saab 9-5 2,3T aero "saab 9-5" (2004)
Rallyhalle
25 december 2010 · 4 299 Inlägg

Rent spontant låter de som kass hjulinställnig. Inga konstiga ljud någonstans?

shandra
25 december 2010 · 120 Inlägg

MrEricsson skrev:
hur äre du känner de via ratten eller?
eller är de som att hela bilen skakar ?

kan ju vara allt från skeva fälgar till oblanserade däck dåliga bussningar någonstans nått stag som gått.
men eftersom du har garanti på den så bara lämna in den och låta dom fixa de

Inte i ratten utan bilen skakar till sida åt sida

shandra
25 december 2010 · 120 Inlägg

Rallyhalle skrev:
Rent spontant låter de som kass hjulinställnig. Inga konstiga ljud någonstans?

Nej inga ljud heller....

azid Det som inte dödar gör ont
25 december 2010 · 2 668 Inlägg

Kordsläpp i däcken kanske. Dåliga dämpare eller bussningar är vanligt bak på 9-5an

2slow
balder-kittis rangerare
25 december 2010 · 115 Inlägg

låter verkligen som Saab sjukan skulle gissa på att fjädrarna i bakdämparna är slut, det räcker med att det blåser för att bakvagnen ska vingla, bytte mina bakdämpare förra veckan av samma anledning

Saab 9-5 2,3T aero "saab 9-5" (2004)
shandra
25 december 2010 · 120 Inlägg

balder-kittis skrev:
låter verkligen som Saab sjukan skulle gissa på att fjädrarna i bakdämparna är slut, det räcker med att det blåser för att bakvagnen ska vingla, bytte mina bakdämpare förra veckan av samma anledning

Den beter sig liksom som att den styr iväg själv åt höger eller vänster, som om att de skulle vara något fel på framvagnen?

balder-kittis rangerare
25 december 2010 · 115 Inlägg

då låter de verkligen som om du behöver en 4hjulsinställning men har du tur så kan det bara vara snedslitna däck.
då behöver de inte vara speciellt spårigt för att den ska bete sig så. hur långt har bilen gått?
kan nog vara en bra ide att gå igenom stötdämparna och bussningarna å sen lämna in på 4hjulsinställning

Saab 9-5 2,3T aero "saab 9-5" (2004)
Andromeda Rumpmas
25 december 2010 · 3 860 Inlägg

Vanligt att bussningarna bak glappar på 9-5.

Det är också vanligt att man får schimsa bak pga att bilen får fel hjulinställning på bakdäcken, varför kommer jag inte ihåg.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
25 december 2010 · 6 170 Inlägg

Andromeda skrev:
Vanligt att bussningarna bak glappar på 9-5.

Det är också vanligt att man får schimsa bak pga att bilen får fel hjulinställning på bakdäcken, varför kommer jag inte ihåg.

Bussningarna och sänkning är det vanligaste som gör att det blir galet bak.

Men det enda som brukar göra att man måste fixa det mer permanent med schims är väl om bilen är sänkt ?


Mina bakdäck står iaf helt åt h-vete fel eftersom bilen är tattarsänkt av dess förra ägare, kapade sänkfjädrar på en bil utan några större justeringsmöjligheter bak är inte särskilt bra för bakdäcken. Sliter upp insidan av däcken som faen, yttersidan har flera millimeter kvar medans insidan är nere på corden...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
shandra
26 december 2010 · 120 Inlägg

balder-kittis skrev:
då låter de verkligen som om du behöver en 4hjulsinställning men har du tur så kan det bara vara snedslitna däck.
då behöver de inte vara speciellt spårigt för att den ska bete sig så. hur långt har bilen gått?
kan nog vara en bra ide att gå igenom stötdämparna och bussningarna å sen lämna in på 4hjulsinställning

Okay.. Bilen har gått 31....

kwansa Hmm, vet inte?
26 december 2010 · 1 775 Inlägg

troligtvis bussningarna som är slut, ganska vanligt på 9-5samtidigt som dämparna kanske inte är jätte fina.

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
balder-kittis rangerare
26 december 2010 · 115 Inlägg

har den gått 31 så är nog bussningarna slut, och kan ju rekommenderar Powerflex bussningar i bakvagnen och Saabs sportchassi bak om du vill att det ska hålla bättre, alternativt lastfjädrar, vanlig sänkning håller tyvärr inte många mil då fjädrarna blir för mjuka efter 1500 - 3000 mil. de extra varven på originalfjädrarna behövs tyvärr på Saab. kan även rekommendera bakre krängningshämmaren från en 02-05 aero för att bli av med lite krängningar

Saab 9-5 2,3T aero "saab 9-5" (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang