Vad är körglädje för dig?

mrpalmer
10 januari 2011 · 796 Inlägg

Körglädje för mig va när jag förra året låg och va på väg ut mot valö (för dem som vet vart det ligger). Under hela resan så var det en gul e36 m3 cab som hade kört efter mig och legat alldeles för nära, men då det är fruktansvärt mycket fartkameror på vissa ställen så valde jag att köra på i vanlig hastighet. Det är en sväng, sen har man ungefär 7km riktigt slingrig väg framför sig, självklart så åkte bmw:n efter så då tänkte jag under några sekunder "vad är det för fel på han?"

så jag växlade ner och tänkt nu jäklar, drog på och han hängde efter, var riktigt jämt till en början sen så började han försvinna lite mer för varje kurva, när jag anlände till saab verkstaden som ligger ute i Valö så parkerar jag och går ur bilen, står där ute och väntar på att få komma in, nån sekund senare kommer han som ett spjut rätt förbi verkstaden och bara kör vidare...

Detta var/är körglädje för mig. Sommar och verkligen pressa bilen och sig själv till sitt yttersta.. det är underbart. smile

Hemma bra, garaget BÄST!
jac0b
10 januari 2011 · 21 Inlägg

saab 95 aero är körglädje för mig! sen när man lagt om till sommar puckarna och känna hur de greppar på våren! RAAAWR! FAN VA JAG LÄNGTAR TILL SOMMARN!!!

Saab 95 AERO "SLETNA" (2001)
Rinnegan Malleus Malificarum
10 januari 2011 · 2 401 Inlägg

Körglädje enligt mig varierar från bil till bil, men för tillfället så har man fastnat för hur gamla härken står och hoppar på tomgång, att det kommer ett nästan öronbedövande ryt så fort man andas på gasen, och vridmomentet. smile

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
BjorNSX
10 januari 2011 · 260 Inlägg

M_Broberg skrev:

Rinnegan skrev:
Körglädje enligt mig varierar från bil till bil, men för tillfället så har man fastnat för hur gamla härken står och hoppar på tomgång, att det kommer ett nästan öronbedövande ryt så fort man andas på gasen, och vridmomentet. smile

amrikanare - enda körglädjen får man när man står still lol

M_Broberg - det är bilglädje det också!  smile

NSX-T 2001 Blå - En dröm som blev verklig
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
10 januari 2011 · 1 948 Inlägg

M_Broberg skrev:

Rinnegan skrev:
Körglädje enligt mig varierar från bil till bil, men för tillfället så har man fastnat för hur gamla härken står och hoppar på tomgång, att det kommer ett nästan öronbedövande ryt så fort man andas på gasen, och vridmomentet. smile

amrikanare - enda körglädjen får man när man står still lol

haha! den var bra wink eller så vänder man på steken helt.

Amerikanare- t.o.m körglädje när man står still cool

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Rinnegan Malleus Malificarum
10 januari 2011 · 2 401 Inlägg

M_Broberg skrev:
amrikanare - enda körglädjen får man när man står still lol

Man brukar även säga att skadeglädje är den enda sanna glädjen.

Då kan jag även dela med mig av en händelse som under Trästocks festivalen förra sommaren, här uppe i ljuvliga Skellefteå. När man stod vid rödljusen och tvärtrampade ner när det blev grönt, och fick syn på två tonårs-tjejer på cyklar nästan få hjärtattack av ljudet, varav en cyklade omkull och nästan skallade marken. smile

Så varför bara ha körglädje? wink


AcesHigh666 skrev:
haha! den var bra wink eller så vänder man på steken helt.

Amerikanare- t.o.m körglädje när man står still cool

Skulle nog hålla med detta, då man behöver egentligen inte ens köra bilen för att få körglädje av den. Att endast höra den stå på tomgång är bra nog för mig, men det blir ju definitivt mycket mer när man börjar gasa som sagt. smile

Senast redigerat av Rinnegan (10 januari 2011)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
davel
10 januari 2011 · 347 Inlägg

http://www.youtube.com/watch?v=qj88xk2Zls8

Alltid ett leende på läpparna efter en tunnel big_smile

Porsche 928 S4 "The Shark" (1990)
steifan DR!FTT3KN!K3R
10 januari 2011 · 10 427 Inlägg

" Körglädje "

Ptja, blir väl glad när jag kör genom kurviga vägar med öppna vyer
(tex en del vägar i obygden mellan Falun & Borlänge) och kanske lite för hög hastighet wink

slowSwede
10 januari 2011 · 223 Inlägg

Tänkte starta precis en sådan tråd när moderatorn tyckte att vi spårade ur i föregående smile

Körglädje för mig är oftast slingriga vägar, bitande asfalt och bra sikt.

BMW 335 (2007)
endorfinslaven
10 januari 2011 · 671 Inlägg

Det nämns en del om sommarbilåkning men vintern bjuder på fantstisk bilkörning när mörkret faller på.

Då beger man sig till en känd o fin asfalterad kurvig och bred 70/90 väg utan samhällen och hus.
Där lägger man upp långa njutningsbara ställ. Långa böjar ger tid att slå ner på tempot och rätta in sig i ledet när man ser den mötandes strålkastarsken genom skogen. Att kurva efter kurva göra så här kan bara klassas som total livskvalite.. Att låta bilen glida ut med baken mestadels genom dess egentyngd eller så kör du  scandinavian flick.

Därefter åker du in i skogen på mindre väg och kör uppställ på 3an o 4an och njuter i fulla drag vid varje utgång då du lyckats komma ut med bilen pekandes och drivandes rakt emot nästa böj..... Med bibehållen fart och bilen pendlar av farten och pendelrörelsen rätt in i nästa böj med ett välkontrollerat uppställ.
Det blir som att åka skidor och du balanserar mellan drift och grepp.
Underbart är när du fyrhjular en aning och återfår geppet då karossen kränger vid apex(snö o is)...
Bilkörning på fast o löst underlag fruset torrt eller blött i alla former är näring för en hungrande själ. 



DETTA ÄR PORR
När man kört ett par timmar och ackumulerat sina upplevelser och adrenalinkickar i själ och sinne.
Då befinner man sig i endorfinhimmlen....
Nu klarar man av att hålla den lagliga hastigheten ett par dagar.

Senast redigerat av endorfinslaven (10 januari 2011)

WOLDERT
10 januari 2011 · 100 Inlägg

Helt rätt!!!
Man får icke förglömma vinterns fördelar, råkar man vara lite för djärv så landar man ofta i en mysigt mjuk snövall smile

Nu måste jag ut å köra senare ikväll smile

Volvo 855 T-5R T-Gul "T 5 R" (1995)
Volvo 855 R "WeldParts Performance" (1997)
Volvo S60R AWD "Flashgrön" (2005)
Ibanezman Skåning
10 januari 2011 · 739 Inlägg

endorfinslaven skrev:
Det nämns en del om sommarbilåkning men vintern bjuder på fantstisk bilkörning när mörkret faller på.

Då beger man sig till en känd o fin asfalterad kurvig och bred 70/90 väg utan samhällen och hus.
Där lägger man upp långa njutningsbara ställ och har tid att slå ner på tempot och rätta in sig i ledet när man ser den mötandes strålkastarsken genom skogen. Att kurva efter kurva göra så här kan bara klassas som total livskvalite.. Att låta bilen glida ut med baken mestadels genom dess egentyngd eller så kör du  scandinavian flick.

Därefter åker du in i skogen på mindre väg och kör uppställ på 3an o 4an och njuter i fulla drag vid varje utgång då du lyckats komma ut med bilen pekandes och drivandes rakt emot nästa böj..... Med bibehållen fart och bilen pendlar av farten och pendelrörelsen rätt in i nästa böj med ett välkontrollerat uppställ.
Det blir som att åka skidor och du balanserar mellan drift och grepp.
Underbart är när du fyrhjular en aning och återfår geppet då karossen kränger vid apex(snö o is)...
Bilkörning på fast o löst underlag fruset torrt eller blött i alla former är näring för en hungrande själ. 



DETTA ÄR PORR
När man kört ett par timmar och ackumulerat sina upplevelser och adrenalinkickar i själ och sinne.
Då befinner man sig i endorfinhimmlen....
Nu klarar man av att hålla den lagliga hastigheten ett par dagar.

Dagens novell, kunde inte ha skrivit det bättre själv big_smile

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
ekelund88
10 januari 2011 · 2 656 Inlägg

körglädje för mig är när man kör på sommaren fönsterna nervevade man har en bil som e skön att köra och precis innan den där kurvan som närmar sig kugga ner en växeleller 2 ge gas balancera bilen på väg ut och känna de där att bilen ger dig de du vill ha ett sånt där fånigt fånigt leende :p som sprider sig i hela ansiktet :p


sen en annanform av lycka/glädje som jag inte riktigt upplevt innan men med golfen är ju när man rullar fram vid ett rödljus med hetsiga saabar och hetsiga bmw turbos tex från i sommars man vet att motståndaren jämte inte har en anning om att din bil är 4wd smile och när man välbjuder till och dumpar kopplingen så står många som fån kvar vid sina burnande och villt spinnande bilar smile då blir man med rätt så varm och go i kroppen big_smile

Catalyst Find my damn Volvo!
10 januari 2011 · 169 Inlägg

http://www.redlineblog.com/autos/wp-content/uploads/2007/10/tg-col-de-turini-road.jpg

En bild säger mer än tusen ord, sägs det.

"Det är ingen Volvo eller Audi jag omkring med utan en BMW, det är skillnad på bil och BIL."
- BMW_330 på zatzy.com
twin_cam Smålänning
10 januari 2011 · 7 877 Inlägg

Catalyst skrev:
http://www.redlineblog.com/autos/wp-con … i-road.jpg

En bild säger mer än tusen ord, sägs det.

mmm, så sant smile
http://i34.tinypic.com/e874oh.jpg

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
10 januari 2011 · 14 061 Inlägg

Tråden skulle väl inte handla om semesterbilder?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Catalyst Find my damn Volvo!
10 januari 2011 · 169 Inlägg

Vettemannen skrev:
Tråden skulle väl inte handla om semesterbilder?

/Benny

Ursäkta mig.

Att köra på en slingrande väg i valfri dal i valfritt land nära Medelhavet, t.ex Italien eller Österrike.
Takluckan uppe, fönsterna nere och nån bra låt spelandes. Solbrillor på samt vänster arm hängandes ut genom det öppna sidofönstret.

Det, eller så postar man en bild istället så får folk fantisera istället.

"Det är ingen Volvo eller Audi jag omkring med utan en BMW, det är skillnad på bil och BIL."
- BMW_330 på zatzy.com
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
10 januari 2011 · 14 061 Inlägg

Catalyst skrev:

Vettemannen skrev:
Tråden skulle väl inte handla om semesterbilder?

/Benny

Ursäkta mig.

Att köra på en slingrande väg i valfri dal i valfritt land nära Medelhavet, t.ex Italien eller Österrike.
Takluckan uppe, fönsterna nere och nån bra låt spelandes. Solbrillor på samt vänster arm hängandes ut genom det öppna sidofönstret.

Det, eller så postar man en bild istället så får folk fantisera istället.

Det är mycket roligare att läsa det skrivna ordet. Några av er har fått till rena poesin eller som nån skrev RENA PORREN!!!!!! Jag föredrar detta framför en bild. Men alla är vi olika½!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Tvattekorg Likbärgare
10 januari 2011 · 375 Inlägg

Det bästa är väll första turen på våren i Dodgen.

Annars ska det vara en bil jag trivs i en tidig morgon, Gärna en 144a eller 245a..

Ett söndersparkat lik är inte pilsner.
Tynnerstroem
10 januari 2011 · 345 Inlägg

http://farm3.static.flickr.com/2543/3797267555_db5c86b7dd.jpg
Det scenariot med Forden och Bob Seger spelandes. Det är underbart, känns som om det är precis det bilen är byggd för.smile

Senast redigerat av Tynnerstroem (10 januari 2011)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang