Det är helt klart en smaksak. Nackdelen med 70-73 är att de har stigit rejält i pris de senaste tio åren, och det gäller även de slitna exemplaren men som sagt de minskar ju inte i värde heller. 85-92 ligger i lite mer humana priser fortfarande.
Ang 70-73 så är nog rosten det största bekymret för dom har några år på nacken nu och många har fått leva ett hårt liv som bruksbilar året runt under 70, 80 och 90 talen. Drivlinan är relativt skottsäker och det finns inga större nackdelar med den. Men om det nu skulle jäklas eller om man vill ha mer fart så är Chevrolets smallblock världens mest tillverkade motor så det finns en gigantisk eftermarknadsindustri med trimprylar. Även reservdelstillgången för det som inte innefattar motorn är helt fantastisk, så gott som allt nytillverkas och även om en del reprodelar är av diskutabel kvalitet så är det mesta bra, man får vad man betalar för med andra ord. Det är bra komfort och man kan åka långt utan att behöva gå till en naprapat efteråt.
85-92 har jag sämre koll på men jag tror att dom har blivit lite bättre skötta och så missade de ju 70 och större delen av 80 talet och det är nog bra för en bil att inte varit med där. Vad jag hört så gjordes bromssystemet om till 1989 års modell så 89-92 är att rekommendera av den anledningen, men och andra sidan slipper man de höga avgaskraven med katalysator och sånt skit med 88 eller äldre och det kan ju vara skönt det också.
Lycka till med ditt val.
Mvh Magnus
"If you're under control, you're not going fast enough"