Köpråd Saab 99/90/900 (-93)

Navkapsel
17 oktober 2011 · 4 637 Inlägg

Jo, vilka är minst skitbil? Bästa motor, blyfri, oktantal mm. Är alla lika älgsäkra i diverse hastigheter som 900 (-93.) Hur tar de sig fram på vintern? Vettig markfrigång? Bränsleförbrukning?

Skillnader genom åren?

Effekt, komfort mm oviktigt men ändå kul att veta.

Vill veta allt!

En arbetskamrat har en Saab 90. (Mysigt ljud med förgasaren, låter 99 och förgasar 900 lika?) Inte någon direkt kvalitetsbil men charmig och ska va rätt älgsäker? Bra pris på dem även om de är fina. Lagom kombinerad bruks/hobbybil alltså som variation till Volvon. Passar min plånbok!

snyggast är senare 99. med ronalfälgar och bosch rally xljus. smile

OBS! Bara svaga tankar på köp av en ännu... cool

Senast redigerat av Navkapsel (17 oktober 2011)

twin_cam Smålänning
17 oktober 2011 · 7 877 Inlägg

M_Broberg skrev:
1988-93 har nyare bromssystem, samma som 9000 med 4x108 i bultmänster kontra 4x114.3 som det är på tidigare modeller, ventilerade skivor fram, handbroms på bakhjulen MM

nej herregud.. jag kan prata om detta i månader tongue


http://900klubben.se/phpbb3/viewtopic.php?f=27&t=12 här har du en underbar köpguide iaf

haru några mer konkreta frågor så..

Den köpguiden skrev jag en gång smile

Det viktigaste att veta är biten med rost i länkarmsinfästningar.
Det är faktiskt bra bilar på alla sätt och vis.
Hade det inte varit för att jag skulle få dåligt samvete av att köra en sån i saltslask så skulle jag troligen ha en själv igen, bästa Saab-modellerna.

Jag rekommenderar 900S 91-93.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Navkapsel
17 oktober 2011 · 4 637 Inlägg

9000 är även dem intressanta. Framförallt de äldre i halvkombiutförande.

Navkapsel
17 oktober 2011 · 4 637 Inlägg

M_Broberg skrev:
1988-93 har nyare bromssystem, samma som 9000 med 4x108 i bultmänster kontra 4x114.3 som det är på tidigare modeller, ventilerade skivor fram, handbroms på bakhjulen MM

nej herregud.. jag kan prata om detta i månader tongue


http://900klubben.se/phpbb3/viewtopic.php?f=27&t=12 här har du en underbar köpguide iaf

haru några mer konkreta frågor så..

Den ska kollas in. Vill gärna hålla mig till äldre Volvo och Saab. Bra priser och så dräller det av älgjävlar, har kört på två på kort tid och många Volvo och Saab tål faktiskt älgar bättre än annat...

Navkapsel
17 oktober 2011 · 4 637 Inlägg

twin_cam skrev:

M_Broberg skrev:
1988-93 har nyare bromssystem, samma som 9000 med 4x108 i bultmänster kontra 4x114.3 som det är på tidigare modeller, ventilerade skivor fram, handbroms på bakhjulen MM

nej herregud.. jag kan prata om detta i månader tongue


http://900klubben.se/phpbb3/viewtopic.php?f=27&t=12 här har du en underbar köpguide iaf

haru några mer konkreta frågor så..

Den köpguiden skrev jag en gång smile

Det viktigaste att veta är biten med rost i länkarmsinfästningar.
Det är faktiskt bra bilar på alla sätt och vis.
Hade det inte varit för att jag skulle få dåligt samvete av att köra en sån i saltslask så skulle jag troligen ha en själv igen, bästa Saab-modellerna.

Jag rekommenderar 900S 91-93.

Vad menas med S?
Jag är inte salträdd, däremot vet jag att det kan skada och kan tänka mig att fixa ev. rost.

Senast redigerat av Navkapsel (17 oktober 2011)

steifan DR!FTT3KN!K3R
17 oktober 2011 · 10 427 Inlägg

Saab 90 är ju Made in Finland hos Valmet Automotive, bara det är ju lite fränt wink

Går ju att hitta ruggigt billiga (3000-4000kr) till synes fräscha 90:or som inte gått så långt på Blocket ibland smile

Edit:
Kan tilläggas att min gamle far konverterade från Saab-nörd till Volvo-svensson mot slutet av 80-talet
främst pga att det var så drygt att renovera parkeringsbromsen fram på de äldre bilarna varje säsong cool
(Delkälla: en gammal granne wink )

Senast redigerat av steifan (17 oktober 2011)

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
Navkapsel
17 oktober 2011 · 4 637 Inlägg

steifan skrev:
Saab 90 är ju Made in Finland hos Valmet Automotive, bara det är ju lite fränt wink

Går ju att hitta ruggigt billiga (3000-4000kr) till synes fräscha 90:or som inte gått så långt på Blocket ibland smile

Edit:
Kan tilläggas att min gamle far konverterade från Saab-nörd till Volvo-svensson mot slutet av 80-talet
främst pga att det var så drygt att renovera parkeringsbromsen fram på de äldre bilarna varje säsong cool
(Delkälla: en gammal granne wink )

Såldes dessutom bara runt 10 000 i Sverige. De flesta man ser idag är dåligt skötta som snart kommer vara borta.

Volvo är bättre! Men vore ändå fränt att prova Saab. framförallt 99,90 och även 900.
löjligt billiga även i toppskick och riktigt snygga.

Senast redigerat av Navkapsel (17 oktober 2011)

Andromeda Rumpmas
17 oktober 2011 · 3 860 Inlägg

Saab 90 är en konstig bil smile

Man hade en del "framdelar" från Saab 99 kvar när denna utgick ur produktion, och satte således ihop framdelen från Saab 99 med bakdelen från Saab 900 tongue

En ganska kraftig nackdel jag ser hos saab 99 är att man nästan får sitta på tvären och köra pga utformningen av sittbrunnen.

Jag kan även jag rekommendera 900S. Var bara noga med att kolla så att länkarmsinfästningarna inte är rostiga, helst ska dessa vara åtgärdade. Rost där innebär ett svetsjobb som sticker iväg uppåt 5-10k på verkstad.

Annars är 9000 en mycket trevlig bil som känns väldigt modern för att vara en modell som togs i bruk för 26 år sedan. Nyare än -94 har kortmotorn med Trionic. Den känns betydligt mer modern och bekväm än og900 men är samtidigt inte lika charmig.
Man får lätt tag på en rolig 2,3T för 10k.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Navkapsel
17 oktober 2011 · 4 637 Inlägg

Andromeda skrev:
Saab 90 är en konstig bil smile

Man hade en del "framdelar" från Saab 99 kvar när denna utgick ur produktion, och satte således ihop framdelen från Saab 99 med bakdelen från Saab 900 tongue

En ganska kraftig nackdel jag ser hos saab 99 är att man nästan får sitta på tvären och köra pga utformningen av sittbrunnen.

Jag kan även jag rekommendera 900S. Var bara noga med att kolla så att länkarmsinfästningarna inte är rostiga, helst ska dessa vara åtgärdade. Rost där innebär ett svetsjobb som sticker iväg uppåt 5-10k på verkstad.

Annars är 9000 en mycket trevlig bil som känns väldigt modern för att vara en modell som togs i bruk för 26 år sedan. Nyare än -94 har kortmotorn med Trionic. Den känns betydligt mer modern och bekväm än og900 men är samtidigt inte lika charmig.
Man får lätt tag på en rolig 2,3T för 10k.

Saab 90 är två bilar i en. En bak som absolut inte passar med fronten. smile
99 gick inte riktigt ur produktion, den bytte bara namn till 90 för att passa bättre till de övriga Saabarna, baken var billig att ta från 900.


9000 ser vettigast ut som halvkombi med den första karossen. 80-talskantigt! smile
Vad menas med S?

Senast redigerat av Navkapsel (17 oktober 2011)

Blomman29 SAAB Entusiast
18 oktober 2011 · 162 Inlägg

S= Lätttrycks Turbon på 145HK som kom 1990!
Man kan lätt föredra 91-93orna men som specialare är de mycket lätt att gilla de olika varianterna!
Kika gärna in hos mig och se om du lär dig något av de me.

Lycka till och hoppas du finner en fin SAAB att vårda vidare på.big_smile

AndreasPlars
18 oktober 2011 · 1 062 Inlägg

900:a är utan tvekan den mest charmiga bilen som rullat ut ur en Svenska bilfabrik!
Och utan tvekan den mest stadiga på vägen om vi pratar äldre bilar, har du en gång haft en så är det stor risk att du är fast wink

Se upp med gamla bromssystemet fram till -87, rost i infästningar för länkarmar fram och tjutande pinjonglager på långmilare (man kan köra LÄÄÄNGE med det men det stör ju).

M.V.H.

Saab 900i (1989)
Knugcab
18 oktober 2011 · 5 111 Inlägg

Jag kommer säkerligen få någon smäll på käften nu av någon riktig hardcore-saabare, men det som främst bör undvikas är väl de allra första 99orna med den engelskbyggda motorn, som har en del egenheter som t.ex. V-ställda pinnbultar till toppen vilket ställer till problem när den skall lyftas, med mera....

Kring takpartiet är väl karossen rätt oförändrad från de första 99orna till och med de sista 900orna... Jag har någon gammal Motor från cirka 1970 med en artikel från när Folksam började sin utvärdering av olyckor , redan där får 99an beröm för att den är så stabilt byggd i de regionerna.... wink ...hehe.

Framkomligheten är väl ungefär så bra som den blir på en tvåhjulsdriven bil med hög markfrigång, smala 15" hjul och mycket vikt över drivhjulen....

Har för mig Saabklubben har någon förteckning på sin sida över skillnader mellan 99or och 900or mellan åren?

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
twin_cam Smålänning
18 oktober 2011 · 7 877 Inlägg

Navkapsel skrev:
Vad menas med S?
Jag är inte salträdd, däremot vet jag att det kan skada och kan tänka mig att fixa ev. rost.

S är lättrycksturbon, 145 hästar, 0,45 bar i laddtryck mot 0,7 för fulltryckaren och ingen intercooler, men låter riktigt skönt smile

Saab 90 tillverkade dom enbart för att fylla en lucka nedåt, behövdes en billigare modell (men dom hade säkert massa delar över också). Faktiskt trevliga, ska väll vara saabs motsvarighet till Volvo 340, fast rätt så mycket bättre..
Har som sagt 900:ans sedanbakdel vilket ger stort bagage, och 99:ans framdel vilket gör den 10 cm kortare ungefär. Finns bara med en enda motor, 2,0 med enkel strombergare och 100 hk. Slitstark och pålitlig maskin, faktiskt lika bra, om inte så iaf väldigt nära, som Volvos B21A-motor.
Har aldrig nån utrustning att tala om.
Gillar man enkla bilar och blivande klassiker så är det en Saab 90 man ska ha. De finskbyggda Saabarna verkar även rosta mindre, av någon anledning.

Enda nackdelen med 90 är att den har det gamla bromssystemet med handbromsen fram, har man inte busamtitioner spelar det dock mindre roll.

Dörrar m.m är passar på alla 99/900/90 som är två eller tredörr, då 90 inte fanns fyradörrars, på 4 och 5-dörrars passar allting emellan, bortsett från att om man har elhissar t.ex så har kanske inte -69:ans 99-dörrar fästen för det, men dom passar fysiskt i gångjärn, lås m.m.

motorhuven är samma på alla 900, och passar mellan alla 99/90. Bakluckan på 90 passar på 900 sedan och tvärtom.

Volvo544special65 har helt rätt, de äldsta 99:orna med Triumphmotor bör undvikas, motorn i sig går riktigt fint, men dom har en tendens att blåsa topplockspackningar. Vill man nödvändigtvis ändå ha en sån bör man sikta på en efter -70 med 1,85-litersmotorn, den är faktiskt rätt så bra. Fanns fram till 1972, men sista året endast i den allra enklaste basmodellen, annars var det Saabs B-motor som gällde, som i kodform faktiskt hette B20 i grundversion. Den motor fanns fram till slutet av 1981 då den ersattes med H-motorn som alla saabmotorer, egentligen fram till alumotorn 2002(?), är indirekt utvecklade ifrån.

B-motorn är en skottsäker maskin med dubbla kamkedjor och brytartändning, men en H-motor 1984 och fram med brytarlöst är det mest bekymmersfria. Också skottsäker, dock bara en kamkedja vilket inte låter lika häftigt smile

Tycker helt klart du ska prova! 900:an är den mest moderna, och 1988 och fram är handbromsens verkan på bakhjulen.
Vill du har nått som liknar 240:in, satsa på 900 av liknande årsmodell, med förgasarmotorn på 100 hästar, alt. om du får tag på dubbeförgasarmodellen GLS på 108 hk smile

Bilarna är bra vinterbilar då som har lika bra värme som Volvo, också går grymt bra att köra i snö och halka, även mycket djup snö.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
steifan DR!FTT3KN!K3R
18 oktober 2011 · 10 427 Inlägg

Jag har kört en Saab 90 -84 (?) och en 900 T16 4d -84 (vilken raket!)
och jag tyckte båda var relativt svåra att få i växlarna enkelt, mer än någon annan bil man kört genom tiderna.
Min gamle far beskrev växlingskänslan som att "bryta av en kvist". Måste väl
vara en vanesak? Inget som rutinerade Saab-förare klagar på verkar det som
men något som herr Navkapsel kan ha i åtanke.

Navkapsel
18 oktober 2011 · 4 637 Inlägg

Kul med så mkt svar! Vore kul att köpa något oväntat. Bra pris, bra älgskydd och bra vinteregenskaper, allt det uppfyller Saabarna.

Verklig förbrukning blandad körning diverse Saabmodeller?

Senast redigerat av Navkapsel (18 oktober 2011)

twin_cam Smålänning
18 oktober 2011 · 7 877 Inlägg

Navkapsel skrev:
Kul med så mkt svar! Vore kul att köpa något oväntat. Bra pris, bra älgskydd och bra vinteregenskaper, allt det uppfyller Saabarna.

Verklig förbrukning blandad körning diverse Saabmodeller?

Saab 99 som Volvo 240, strax under
Saab 900, dom gamla som Saab 99, dom nyare 16v insprutarna neråt 0,6 med lätt gasfot smile
Saab 90, se Saab 99 smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Rquired Allmänt envis
18 oktober 2011 · 12 512 Inlägg

Min reflektion på denna tråd är att du inte har något direkt SAAB-intresse utan är mer ute efter en ny bil att pröva Navkapsel? Eftersom modellerna som nämnts snarare är en utveckling av varandra tycker jag svaret är ganska enkelt, det borde vara en 900-93 (Eller så sen som möjligt) som är det bästa valet för dig.

- "Bäst", eller om man så vill mest utvecklad och mest modern.
- Vanligare, jag har för mig att og900 är den modell SAAB tillverkat i flest exemplar.
- En sen 900 har inte nått det entusiast/veteran-stadium äldre 99/90/900 nått och borde då ge mer bil för mindre pengar. 

Hobbybil i all ära, men du skulle ha en bruksbil med och en sen og900 ger nog tillräckligt mycket SAAB-känsla för en "icke-frälst". smile

Senast redigerat av Rquired (18 oktober 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Andromeda Rumpmas
18 oktober 2011 · 3 860 Inlägg

twin_cam skrev:

Navkapsel skrev:
Kul med så mkt svar! Vore kul att köpa något oväntat. Bra pris, bra älgskydd och bra vinteregenskaper, allt det uppfyller Saabarna.

Verklig förbrukning blandad körning diverse Saabmodeller?

Saab 99 som Volvo 240, strax under
Saab 900, dom gamla som Saab 99, dom nyare 16v insprutarna neråt 0,6 med lätt gasfot smile
Saab 90, se Saab 99 smile

I ärlighetens namn kommer du ned strax under litern blandad körning med 16V också. Ned mot 0,6, då är det långkörning på landsväg som gäller.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Ksj
18 oktober 2011 · 1 217 Inlägg

Jag har kört 90a i 4år nu och petat av runt 3000mil/år.

Vill du slippa meka bromsar som det nämnts tidigare så välj en 900 med nya bromssystemet, den är mer bekymmersfri i det avseendet.

Jag tror jag har gjort av med 7-8 fram-ok pga att dom krånglar och kärvar ihop och dessutom har jag fått rejält läck på ett en gång, i godset på baksidan konstigt nog.
Mitt på stallbackabron i 70 med bilar framför mig och med en mekanisk handbroms som tog minimalt, det slutade med en tur till lilla norge (vänersborg) istället för överby pga att jag inte fick ner farten nog för kurvan efter bron (oj vad jag går ot, sorry!).

Ang förbrukningen på 90 så beror det på om du får fatt i en med 4 eller 5petad låda samt vilken primär du har, men säg 0,8-0,9 med den 5petade och runt litern eller strax över med fyrpetat.

Lådorna är väldigt känsliga sägs det annars, men kör man som folk och använder kopplingen som sig bör så håller det allt (jag kör fempetat, dvs lådan som är känd som saabs svagaste i just de här modellerna. Ändå har det hållit hur bra som helst för mig trots iskörning, allmänt våldande och tom då jag burnade upp fyra däck mot en lyktstolpe en tråkig kväll!)

Hjulhusen bak är svaga punkter när det gäller rost, både för 90 och 900og (har en 900s -90 också som jag fått byta 75% av plåten i hjulhusen bak på).

Som tidigare nämnts så passar även dörrarna rakt över mellan modellerna, dock får man problem om man tar dörrar från en 90a och hänger dit på en 900, listerna skiljer nämligen och dörrarna tar i listerna på framskärmarna (lätt åtgärdat, men ändå bra att veta innan, annars blir det svårt att öppna dörrarna och det bryter i skärmarna)..

Just det ja, drivaxlarna går lätt sönder om du får för dig att hoppa med bilen och inte frikopplar i samband med nedslag, pling säger det så ligger själva "korset" kvar i klockan.

Men men, sikta in dig på sena 900og istället för 99/90 är mitt råd, då får du ett bekymmersfritt ägande samt en väldigt rolig och prisvärd bil smile

Saab 900 "2.1an" (1992)
AndreasPlars
19 oktober 2011 · 1 062 Inlägg

twin_cam skrev:
då den ersattes med H-motorn som alla saabmotorer, egentligen fram till alumotorn 2002(?), är indirekt utvecklade ifrån.

Det där håller jag inte med om riktigt. smile Likheterna mellan blocken B202/201 och B2X4 är riktigt stora, olika lutning, olika deckhöjd, ja hela utséendet är HELT olika. Balansaxeltunnlarna utöver detta.

Det enda som är samma är kugghjulen till oljepumpen, CC mellan cylindrarna och borrningen (90mm).
De helt raka blocken som kom i produktion -89 (B234i) hängde med (med lite ändringar) ända till og9-5 gick i graven 2010.

M.V.H.

Senast redigerat av AndreasPlars (19 oktober 2011)

Saab 900i (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang