Dimljus + halvljus, folk blinkar. Rätt eller fel?

Lassing Industridesigner
27 december 2011 · 324 Inlägg

Jag tillhör en av dem som tycker att dimljus är snyggt. Därför kör jag nästan alltid med parkeringsljus och dimljus på dagen. På natten använder jag dimljuset i områden där det finns mkt vilt, eftersom det faktiskt hjälper till med sikten åt sidorna.

Däremot ser jag fan till att släcka dem när jag får möte, dels för att jag vet att det bländar, men framför allt, att det inte är så jäkla jobbigt att stänga av dem det korta ögonblick då man får möte.

– ––– -–- ––- -- -–--
Mitt projekt (bilen)
Min hemsida (industridesign)
steifan DR!FTT3KN!K3R
27 december 2011 · 10 427 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:
Men jag tycker att ca 80% av alla bilar med xenon bländar. Är dom olagliga då?

Förmodligen 80% efterkonverterade bilar alternativt någon skojare som bytt ut lampor från 4300K till något annat märkligt wink

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
Volvo_Mannen Volvoskadad
27 december 2011 · 6 017 Inlägg

steifan skrev:

Volvo_Mannen skrev:
Men jag tycker att ca 80% av alla bilar med xenon bländar. Är dom olagliga då?

Förmodligen 80% efterkonverterade bilar alternativt någon skojare som bytt ut lampor från 4300K till något annat märkligt wink

Haha, nej tongue tycker faktiskt det är irriterande att möta xenon och ha de i backspegeln

Jonas
Slaylix tratt
27 december 2011 · 353 Inlägg

IceEyes skrev:

Slaylix skrev:
Hur mycket hjälper jävla dimljus för att se en jävla älgajävel? Herregud, det är ju förhelvet lagsatt att man inte ska kombinera halv och dim, vad är det är att diskutera?

Moralpanik?

Lagboken består av vidsträckta mängder trams och regler som inte förtjänar att följas och respekteras över huvud taget.

Dummaste en människa har sagt.

Peter_5565
27 december 2011 · 326 Inlägg

TLO skrev:
Tänk om folk kunde vara ödmjukare åt alla håll, och inte bara göra allt för att störa sig på varandra

Klokt sagt.
Släck dom där förbannade dimljusen utanför stan när det är mörkt, så slipper ni störa er på att jag slår på mitt helljus 30-40meter innan mötet, eftersom jag vet att jag kommer att bli bländad precis i mötesögonblicket, och vill se så bra som möjligt framåt.

I stan med bra vägbelysning bryr jag mig inte, tror ni att det ser fränt ut, så tro det då. Det kanske var tufft för 15år sen när ett fåtal, främst dyrare bilar, hade dimljus, men nu har ju till och med dom billigaste småbilarna det som standard.

Muttley
27 december 2011 ·

Volvo_Mannen skrev:

steifan skrev:

Volvo_Mannen skrev:
Men jag tycker att ca 80% av alla bilar med xenon bländar. Är dom olagliga då?

Förmodligen 80% efterkonverterade bilar alternativt någon skojare som bytt ut lampor från 4300K till något annat märkligt wink

Haha, nej tongue tycker faktiskt det är irriterande att möta xenon och ha de i backspegeln

Kommer de bak kan man alltid blända av backspegeln. På vanliga bilar med att knäppa till lille fliken i backspegeln. Eller så har man de så lyxigt som mig att de är automatiskt avbländning.
smile

Volvo_Mannen Volvoskadad
27 december 2011 · 6 017 Inlägg

tkd_rille skrev:

Volvo_Mannen skrev:

steifan skrev:

Förmodligen 80% efterkonverterade bilar alternativt någon skojare som bytt ut lampor från 4300K till något annat märkligt wink

Haha, nej tongue tycker faktiskt det är irriterande att möta xenon och ha de i backspegeln

Kommer de bak kan man alltid blända av backspegeln. På vanliga bilar med att knäppa till lille fliken i backspegeln. Eller så har man de så lyxigt som mig att de är automatiskt avbländning.
smile

Haha, jo de känner jag ju såklart till wink
Dock tycker jag automatisk avbländning funkar sådär tongue

Jonas
Muttley
27 december 2011 ·

Volvo_Mannen skrev:

tkd_rille skrev:

Volvo_Mannen skrev:

Haha, nej tongue tycker faktiskt det är irriterande att möta xenon och ha de i backspegeln

Kommer de bak kan man alltid blända av backspegeln. På vanliga bilar med att knäppa till lille fliken i backspegeln. Eller så har man de så lyxigt som mig att de är automatiskt avbländning.
smile

Haha, jo de känner jag ju såklart till wink
Dock tycker jag automatisk avbländning funkar sådär tongue

å fan, mitt funkar till 100%  blev förvånad.
Men klart om ljuset går rakt in via sidspeglarna kan de var smått irriterande.

JsoooN
27 december 2011 · 388 Inlägg

tkd_rille skrev:

Volvo_Mannen skrev:

tkd_rille skrev:
Kommer de bak kan man alltid blända av backspegeln. På vanliga bilar med att knäppa till lille fliken i backspegeln. Eller så har man de så lyxigt som mig att de är automatiskt avbländning.
smile

Haha, jo de känner jag ju såklart till wink
Dock tycker jag automatisk avbländning funkar sådär tongue

å fan, mitt funkar till 100%  blev förvånad.
Men klart om ljuset går rakt in via sidspeglarna kan de var smått irriterande.

Även den i farsans pegga fungerar utmärkt, bilar kan ligga med helljus bakom men det bländar inte i innerbackspegeln. tongue

Sidospeglarna e ju värre dock haha.

Senast redigerat av JsoooN (27 december 2011)

Opel Astra F "PolackRäjsern" (1992)
Tiger1978 Fattig student
27 december 2011 · 1 282 Inlägg

Kan ju säga som så här, har brytningsfel på mina ögon och när det är mörkt och blött ute så bländar allt ljus, mer ljus, mer bländad... Tror inte jag är ensam om det, finns nog anledningar till att vissa lagar finns..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..
Volkswagen Scirocco gt2 "Hulken" (1992)
perryboy
27 december 2011 · 45 Inlägg

Peter_5565 skrev:

TLO skrev:
Tänk om folk kunde vara ödmjukare åt alla håll, och inte bara göra allt för att störa sig på varandra

Klokt sagt.
Släck dom där förbannade dimljusen utanför stan när det är mörkt, så slipper ni störa er på att jag slår på mitt helljus 30-40meter innan mötet, eftersom jag vet att jag kommer att bli bländad precis i mötesögonblicket, och vill se så bra som möjligt framåt.

I stan med bra vägbelysning bryr jag mig inte, tror ni att det ser fränt ut, så tro det då. Det kanske var tufft för 15år sen när ett fåtal, främst dyrare bilar, hade dimljus, men nu har ju till och med dom billigaste småbilarna det som standard.

vem tycker det e snyggt?

Slaylix tratt
27 december 2011 · 353 Inlägg

Peter_5565 skrev:

TLO skrev:
Tänk om folk kunde vara ödmjukare åt alla håll, och inte bara göra allt för att störa sig på varandra

Klokt sagt.
Släck dom där förbannade dimljusen utanför stan när det är mörkt, så slipper ni störa er på att jag slår på mitt helljus 30-40meter innan mötet, eftersom jag vet att jag kommer att bli bländad precis i mötesögonblicket, och vill se så bra som möjligt framåt.

I stan med bra vägbelysning bryr jag mig inte, tror ni att det ser fränt ut, så tro det då. Det kanske var tufft för 15år sen när ett fåtal, främst dyrare bilar, hade dimljus, men nu har ju till och med dom billigaste småbilarna det som standard.

+1

IceEyes Varningar: För många..
27 december 2011 · 2 552 Inlägg

Slaylix skrev:

IceEyes skrev:

Slaylix skrev:
Hur mycket hjälper jävla dimljus för att se en jävla älgajävel? Herregud, det är ju förhelvet lagsatt att man inte ska kombinera halv och dim, vad är det är att diskutera?

Moralpanik?

Lagboken består av vidsträckta mängder trams och regler som inte förtjänar att följas och respekteras över huvud taget.

Dummaste en människa har sagt.

Din åsikt.

Min åsikt är att ni paragrafryttare och dylika individer har en anmärkningsvärd hög tendens att basunera ut otäcka mängder PK-smörja.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Muttley
27 december 2011 ·

IceEyes skrev:

Slaylix skrev:

IceEyes skrev:

Moralpanik?

Lagboken består av vidsträckta mängder trams och regler som inte förtjänar att följas och respekteras över huvud taget.

Dummaste en människa har sagt.

Din åsikt.

Min åsikt är att ni paragrafryttare och dylika individer har en anmärkningsvärd hög tendens att basunera ut otäcka mängder PK-smörja.

Jag får väl sluta följa den och börja bli elak på stan när jag inte får med mig ligga hem.   För då är jag ju full och då kan jag ju slå vem jag vill för då gäller inte lagboken.  Så de så.


Jävla barnungar hela högen  smile

Ljepone * Studerande *
27 december 2011 · 563 Inlägg

Bara & bemöta det genom hel-halv ljus samt dimljusen på... big_smile

RGH
27 december 2011 · 134 Inlägg

Det här är ju löjligt, att ens diskutera ämnet är ju sorgligt. Respektera Svea rikes lag så slipper vi detta ilandsproblem.

BMW 318iS "T" (1990)
Keller Hamster
28 december 2011 · 817 Inlägg

Nu är detta en extremt löjlig diskution.
Det var någon som länkade från paragraferna för vad som gäller That's it.

Dessutom, alltid när det är sånna här j*vla trådar om dimljus osv. så ska folk hämnas och ge tillbaka. VARFÖR?

Som TLO skrev, var lite ödmjuka i trafiken.

Det är kanske inte alla som fattar att dom har dimljusen på. Att då slå på helljusen och låta dom vara på bländar MER än ett par dimljus (som dock bländar). Ni utsätter då medvetet andra trafikanter för fara när ni dessutom bländar nån stackare som ligger bakom bilen med dimljus på.

Alla bilar är inte konstuerade så smart att det sitter en separat knapp för bakre dimljus så har man bakre på har man autotmatiskt främre på. Inte alla som kanske är medvetna om det i sina bilar. Samt att det är inte alla bilar som resetar dimljus knappen när man stänger av ljusbrytaren/tändningen.

Senast redigerat av Keller (28 december 2011)

Ford Probe GT "Hamster-Racing" (1992)
saab_sonett Handledare
28 december 2011 · 1 481 Inlägg

IceEyes skrev:

Slaylix skrev:
Hur mycket hjälper jävla dimljus för att se en jävla älgajävel? Herregud, det är ju förhelvet lagsatt att man inte ska kombinera halv och dim, vad är det är att diskutera?

Moralpanik?

Lagboken består av vidsträckta mängder trams och regler som inte förtjänar att följas och respekteras över huvud taget.

Just därför så slår jag på helljuset när jag möter någon med dimljus+halvljus. Jag skiter i om den jag möter blir bländad, bara jag ser ordentligt..............

volvoentusiasten
28 december 2011 · 4 005 Inlägg

Jag leker låtsaspolis, jag blinkar alltid på syndare, sen kör jag för fort och rättfärdigare det med att jag är bättre.

Jävla trolltråd, lås!

IceEyes Varningar: För många..
28 december 2011 · 2 552 Inlägg

tkd_rille skrev:

IceEyes skrev:

Slaylix skrev:

Dummaste en människa har sagt.

Din åsikt.

Min åsikt är att ni paragrafryttare och dylika individer har en anmärkningsvärd hög tendens att basunera ut otäcka mängder PK-smörja.

Jag får väl sluta följa den och börja bli elak på stan när jag inte får med mig ligga hem.   För då är jag ju full och då kan jag ju slå vem jag vill för då gäller inte lagboken.  Så de så.


Jävla barnungar hela högen  smile

En alldeles ypperlig och välbetänkt idé Sherlock. Den intellektuella skärpan som virvlar runt inom dig saknar bevisligen både begränsning och motstycke, fast å andra sidan, kastar du haschpipan, plockar fram förstoringsglaset och skruvar på dig tänkarmössan kanske du med lite medvind och tankeverksamhet upptäcker att det föreligger en viss skillnad på att obarmhärtigt massakrera samtliga invånare i exempelvis München och att ta en klunk Xide mandarin/chili på offentlig plats?

En tilläggsfråga: Faller du också in under kategorin "Jävla barnungar", dude? wink

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang