Biliga coilvers är något att ha?

Low
13 maj 2012 · 3 320 Inlägg

Hej! Ska göra ordenlig sänkning tänkte jag, först var jag inne på att byta till sportfjädrar men är så otroligt svårt och bestämma hur mycket, då det är en pendlar bil.

Så tänkt och köpa biliga coilvers sett flera stycken för 3000kr,  funkar dom? Bilen är ingen bil som andvänds för racing eller liknande, den ska bara vara låg och fin.

Går dom igenom besiktningen?

Har ni några bra tips på sidor så gärna! Det är en bmw 320i e36 coupe - 96.


Att det blir stötigt är inga problem direkt

baltis
13 maj 2012 · 1 948 Inlägg

Något säger mig att kvaliten på dessa inte kan vara så värst bra, varken i komfort/väghållning eller hållbarhet... Men nu antar jag bara med tanke på priset... Men visst, dom är säkert bra mycket bättre än att kapa originalfjädrarna big_smile

Satsa på xzy d2 eller ksport istället... kostar runt 7k och dom är prisvärda.

Low
13 maj 2012 · 3 320 Inlägg

3000 lockar då jag inte tycker att 7000 är värt att lägga ut på just denna bil. Väghållning är inte så viktigt.    Men dom billiga borde hålla ett par år?

rickylicious Webbutvecklare
13 maj 2012 · 2 369 Inlägg

Det känns som att man hellre köper två par för 3000 än ett par för 7000? 7000 är ju fortfarande "billigt" smile Visst får man vad man betalar för. Jag har kört billiga coils för 2000-3500 på mina 4 senaste bilar (Golf, Lupo Passat, Golf) och jag är mer än nöjd. Komforten finns ju knappt, men ska man åka lågt så får man ta att man inte kan ha så mycket fjädringsväg smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
Low
13 maj 2012 · 3 320 Inlägg

rickylicious skrev:
Det känns som att man hellre köper två par för 3000 än ett par för 7000? 7000 är ju fortfarande "billigt" smile Visst får man vad man betalar för. Jag har kört billiga coils för 2000-3500 på mina 4 senaste bilar (Golf, Lupo Passat, Golf) och jag är mer än nöjd. Komforten finns ju knappt, men ska man åka lågt så får man ta att man inte kan ha så mycket fjädringsväg smile

Vill att det ska hålla c 2-3år. Tills man skaffar en ny bil. Men hur mycket hårdare är dom än kapade fjädrar? Ellee sportfjädrar

rickylicious Webbutvecklare
13 maj 2012 · 2 369 Inlägg

Low skrev:

rickylicious skrev:
Det känns som att man hellre köper två par för 3000 än ett par för 7000? 7000 är ju fortfarande "billigt" smile Visst får man vad man betalar för. Jag har kört billiga coils för 2000-3500 på mina 4 senaste bilar (Golf, Lupo Passat, Golf) och jag är mer än nöjd. Komforten finns ju knappt, men ska man åka lågt så får man ta att man inte kan ha så mycket fjädringsväg smile

Vill att det ska hålla c 2-3år. Tills man skaffar en ny bil. Men hur mycket hårdare är dom än kapade fjädrar? Ellee sportfjädrar

Kapade fjädrar är ju bara... hoppigt och jobbigt om du frågar mig smile

Sportfjädrar är ju skönare att åka med, men då blir ju bilen typ lika hög som den är nu eftersom gamla originalfjädrar har sjunkit en bit sedan den lämnade fabriken för 16 år sen...

Coilovers is the shit helt enkelt. Min Passat var inte jobbigt stötig med det. Stor och tung bil så det blev bra ändå. Golfen är lite jobbig nu när den är i bott utan hjälpfjädrar och kapade genomslagsgummin, men sänker man bara lite lagom så är det fullt körbart. Kanske inte att rekommendera om man har barn eller djur i bilen ofta, men annars skulle jag inte tveka en sekund smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
Jaserru Blästermäster
14 maj 2012 · 112 Inlägg

Kör med billa skruvben på min Golf Tvåa och den är inte direkt hård. Kanske beroende på att jag har en del kvar innan de är max nerskruvade. Funkar riktigt bra för det låga priset.

På Golf Trean kör jag med KW V1.  Kostar ju visserligen en del.  Är totalt stenhårda men inte ett dugg stötiga och väghållningen är underbar.

Men är du ute efter att bara köra lågt så funkar de billiga riktigt bra.  smile

steifan DR!FTT3KN!K3R
14 maj 2012 · 10 427 Inlägg

Smått fantastiskt att det ens går att köpa en sats med coilovers till en bil till samma
pris som tex en vanlig sportstötdämpare från tex Koni eller Bilstein. Får man
vad man betalar för? tongue

rickylicious Webbutvecklare
14 maj 2012 · 2 369 Inlägg

steifan skrev:
Smått fantastiskt att det ens går att köpa en sats med coilovers till en bil till samma
pris som tex en vanlig sportstötdämpare från tex Koni eller Bilstein. Får man
vad man betalar för? tongue

Visst får man vad man betalar för smile

För mig och många andra funkar det kanonbra att köra billiga coils även fast det finns coils för 100 000 kronor som har fler inställningsmöjligheter än vad jag har hästkrafter i min bil.

Så visst är det fantastiskt att vi som bara kör bilen vardagligt kan köpa grejer som inte kostar mer än bilen vi åker i smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
Low
14 maj 2012 · 3 320 Inlägg

rickylicious skrev:

steifan skrev:
Smått fantastiskt att det ens går att köpa en sats med coilovers till en bil till samma
pris som tex en vanlig sportstötdämpare från tex Koni eller Bilstein. Får man
vad man betalar för? tongue

Visst får man vad man betalar för smile

För mig och många andra funkar det kanonbra att köra billiga coils även fast det finns coils för 100 000 kronor som har fler inställningsmöjligheter än vad jag har hästkrafter i min bil.

Så visst är det fantastiskt att vi som bara kör bilen vardagligt kan köpa grejer som inte kostar mer än bilen vi åker i smile

precis, min bil är kanske värd 20k, och att köpa stötar för 10k känns inte så klokt direkt, annan sak om bilen var värd närmare 80k+.

Big_JN
14 maj 2012 · 2 126 Inlägg

Har "billiga" coilovers på min Caddy fram (är bladfjädrar bak) och visst är dom stötiga men inte värre än sänkfjädrarna jag har på XR2:an.
För sina pengar gör dom sitt jobb och med tanke på att du kan justera höjden så tycker jag dom är bättre än en sänkningsats ifrån t ex H&R eller liknande, men det är bara min åsikt!

Mobeerg carzy
14 maj 2012 · 461 Inlägg

Jag hade ta tecnix coils på min 328.
Var som dag och natt, hårt,ställbart och lågt.

Hade den som busbil och hade inga problem alls med coilsen.

Kör d2 på skylinen och den stora skillnaden man känner är väl att man kan ställa hårdheten på dom.

Team BSG
Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 maj 2012 · 13 776 Inlägg

tycker inte att det fungerar på en bruksbil blir på tok förhård för att det ska fungera att köra med den över allt på ett bra sätt

hade från raceland på min golf mk2 och fy f-n va hårt det var dessutom blev väghållningen väldigt lidande
så fort man gick på lite hårt i en kurva så hoppa framänden och man gick helt enkelt in med livet som insats när man försökte ligga på lite

innan det körde jag en 60/40 sats med dämpare en billig sådan och väghållningen var MYCKET bättre då

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
rickylicious Webbutvecklare
14 maj 2012 · 2 369 Inlägg

Growe skrev:
tycker inte att det fungerar på en bruksbil blir på tok förhård för att det ska fungera att köra med den över allt på ett bra sätt

hade från raceland på min golf mk2 och fy f-n va hårt det var dessutom blev väghållningen väldigt lidande
så fort man gick på lite hårt i en kurva så hoppa framänden och man gick helt enkelt in med livet som insats när man försökte ligga på lite

innan det körde jag en 60/40 sats med dämpare en billig sådan och väghållningen var MYCKET bättre då

Fast ska du leka rally-kalle så är ju billiga coils inget att ha eftersom lågt = hårt, det säger ju sig självt smile

Jag kör lugnt i svängar för jag vet att min bil är låg och hård. Jag har även kört bilar med kapade fjädrar och det är ju ännu farligare i svängar när det börjar studsa...

Att jämföra med 60/40 är ju också lite dumt för det är en sänkning som knappt märks på en 16 år gammal bil smile Och eftersom trådskaparen vill sänka mycket (tolkar jag det som?) så har han ju valen billiga coils eller dyra coils, typ smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 maj 2012 · 13 776 Inlägg

rickylicious skrev:

Growe skrev:
tycker inte att det fungerar på en bruksbil blir på tok förhård för att det ska fungera att köra med den över allt på ett bra sätt

hade från raceland på min golf mk2 och fy f-n va hårt det var dessutom blev väghållningen väldigt lidande
så fort man gick på lite hårt i en kurva så hoppa framänden och man gick helt enkelt in med livet som insats när man försökte ligga på lite

innan det körde jag en 60/40 sats med dämpare en billig sådan och väghållningen var MYCKET bättre då

Fast ska du leka rally-kalle så är ju billiga coils inget att ha eftersom lågt = hårt, det säger ju sig självt smile

Jag kör lugnt i svängar för jag vet att min bil är låg och hård. Jag har även kört bilar med kapade fjädrar och det är ju ännu farligare i svängar när det börjar studsa...

Att jämföra med 60/40 är ju också lite dumt för det är en sänkning som knappt märks på en 16 år gammal bil smile Och eftersom trådskaparen vill sänka mycket (tolkar jag det som?) så har han ju valen billiga coils eller dyra coils, typ smile

fast man ska kunna svänga med skiten utan att det hoppar

finns ingen mening att åka lågt om man inte har väghållning..det är som att köra Ferrari som är 3cyl diesel på 45hk..ser bra ut men inget mer..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
rickylicious Webbutvecklare
14 maj 2012 · 2 369 Inlägg

Growe skrev:

rickylicious skrev:

Growe skrev:
tycker inte att det fungerar på en bruksbil blir på tok förhård för att det ska fungera att köra med den över allt på ett bra sätt

hade från raceland på min golf mk2 och fy f-n va hårt det var dessutom blev väghållningen väldigt lidande
så fort man gick på lite hårt i en kurva så hoppa framänden och man gick helt enkelt in med livet som insats när man försökte ligga på lite

innan det körde jag en 60/40 sats med dämpare en billig sådan och väghållningen var MYCKET bättre då

Fast ska du leka rally-kalle så är ju billiga coils inget att ha eftersom lågt = hårt, det säger ju sig självt smile

Jag kör lugnt i svängar för jag vet att min bil är låg och hård. Jag har även kört bilar med kapade fjädrar och det är ju ännu farligare i svängar när det börjar studsa...

Att jämföra med 60/40 är ju också lite dumt för det är en sänkning som knappt märks på en 16 år gammal bil smile Och eftersom trådskaparen vill sänka mycket (tolkar jag det som?) så har han ju valen billiga coils eller dyra coils, typ smile

fast man ska kunna svänga med skiten utan att det hoppar

finns ingen mening att åka lågt om man inte har väghållning..det är som att köra Ferrari som är 3cyl diesel på 45hk..ser bra ut men inget mer..

Jag kan svänga utan problem, kör 50-60 i stora rondeller och bilen ligger som en gokart. Trådskaparen skrev "den ska vara låg och fin", han ska inte köra rally med bilen och det finns faktiskt dom som bara gillar att sänka bilen utan att förvänta sig väghållning i miljonklass smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
epic_mazur
14 maj 2012 · 274 Inlägg

rickylicious skrev:

Growe skrev:

rickylicious skrev:
Fast ska du leka rally-kalle så är ju billiga coils inget att ha eftersom lågt = hårt, det säger ju sig självt smile

Jag kör lugnt i svängar för jag vet att min bil är låg och hård. Jag har även kört bilar med kapade fjädrar och det är ju ännu farligare i svängar när det börjar studsa...

Att jämföra med 60/40 är ju också lite dumt för det är en sänkning som knappt märks på en 16 år gammal bil smile Och eftersom trådskaparen vill sänka mycket (tolkar jag det som?) så har han ju valen billiga coils eller dyra coils, typ smile

fast man ska kunna svänga med skiten utan att det hoppar

finns ingen mening att åka lågt om man inte har väghållning..det är som att köra Ferrari som är 3cyl diesel på 45hk..ser bra ut men inget mer..

Jag kan svänga utan problem, kör 50-60 i stora rondeller och bilen ligger som en gokart. Trådskaparen skrev "den ska vara låg och fin", han ska inte köra rally med bilen och det finns faktiskt dom som bara gillar att sänka bilen utan att förvänta sig väghållning i miljonklass smile

+1

Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 maj 2012 · 13 776 Inlägg

rickylicious skrev:

Growe skrev:

rickylicious skrev:

Fast ska du leka rally-kalle så är ju billiga coils inget att ha eftersom lågt = hårt, det säger ju sig självt smile

Jag kör lugnt i svängar för jag vet att min bil är låg och hård. Jag har även kört bilar med kapade fjädrar och det är ju ännu farligare i svängar när det börjar studsa...

Att jämföra med 60/40 är ju också lite dumt för det är en sänkning som knappt märks på en 16 år gammal bil smile Och eftersom trådskaparen vill sänka mycket (tolkar jag det som?) så har han ju valen billiga coils eller dyra coils, typ smile

fast man ska kunna svänga med skiten utan att det hoppar

finns ingen mening att åka lågt om man inte har väghållning..det är som att köra Ferrari som är 3cyl diesel på 45hk..ser bra ut men inget mer..

Jag kan svänga utan problem, kör 50-60 i stora rondeller och bilen ligger som en gokart. Trådskaparen skrev "den ska vara låg och fin", han ska inte köra rally med bilen och det finns faktiskt dom som bara gillar att sänka bilen utan att förvänta sig väghållning i miljonklass smile

fast man förväntar sig väghållning i huvudtaget..mer det som det handlar om får man hjulstuds när man går in lite hårdare i en kurva så är det farligt och jämför man med en 60/40 sats som är lågklass segmentet så är ej coilsen körbara på en bruksbil

en bil som används som bruksbil ska fungera lika bra på en grusväg som en asfalts väg i potthål över hjärnvägsövergångar utan att behöva krypköra över
det går ej med dessa billiga coilsen som säljs  rena skräpet hel enkelt..lågt och stenhårt
hårdheten på mina golf coils hade nog mer passat en bil som väger 2000kg eller mer inte 1000kg

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
rickylicious Webbutvecklare
14 maj 2012 · 2 369 Inlägg

Growe skrev:
fast man förväntar sig väghållning i huvudtaget..mer det som det handlar om får man hjulstuds när man går in lite hårdare i en kurva så är det farligt och jämför man med en 60/40 sats som är lågklass segmentet så är ej coilsen körbara på en bruksbil

en bil som används som bruksbil ska fungera lika bra på en grusväg som en asfalts väg i potthål över hjärnvägsövergångar utan att behöva krypköra över
det går ej med dessa billiga coilsen som säljs  rena skräpet hel enkelt..lågt och stenhårt
hårdheten på mina golf coils hade nog mer passat en bil som väger 2000kg eller mer inte 1000kg

Än en gång så kan man inte förvänta sig en låg och fin bil samtidigt som du kan köra i 200 km/h i en 90 graders kurva på en hålig grusväg.

Jag har försämrat mina coils ännu mer genom att ta bort hjälpfjädrar och halva genomslagen. Jag kan inte förvänta mig att gå in hårt i en kurva, men det vet jag ju om för jag vill åka lågt. Jag använder min som bruksbil och jag krypkör över vägbulor och det finns till och med vägar jag inte kan köra på alls. Grusvägar håller jag 5km/h. Alla tycker vi olika, och det finns många tusen bilar i Sverige som rullar på billiga coils och det fungerar alldeles utmärkt smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 maj 2012 · 13 776 Inlägg

rickylicious skrev:

Growe skrev:
fast man förväntar sig väghållning i huvudtaget..mer det som det handlar om får man hjulstuds när man går in lite hårdare i en kurva så är det farligt och jämför man med en 60/40 sats som är lågklass segmentet så är ej coilsen körbara på en bruksbil

en bil som används som bruksbil ska fungera lika bra på en grusväg som en asfalts väg i potthål över hjärnvägsövergångar utan att behöva krypköra över
det går ej med dessa billiga coilsen som säljs  rena skräpet hel enkelt..lågt och stenhårt
hårdheten på mina golf coils hade nog mer passat en bil som väger 2000kg eller mer inte 1000kg

Än en gång så kan man inte förvänta sig en låg och fin bil samtidigt som du kan köra i 200 km/h i en 90 graders kurva på en hålig grusväg.

Jag har försämrat mina coils ännu mer genom att ta bort hjälpfjädrar och halva genomslagen. Jag kan inte förvänta mig att gå in hårt i en kurva, men det vet jag ju om för jag vill åka lågt. Jag använder min som bruksbil och jag krypkör över vägbulor och det finns till och med vägar jag inte kan köra på alls. Grusvägar håller jag 5km/h. Alla tycker vi olika, och det finns många tusen bilar i Sverige som rullar på billiga coils och det fungerar alldeles utmärkt smile

har aldrig påståt att det inte går att åka..men på en bruksbil så krävs det att man totalt skiter i tider och sina njurar och rygg

tanken med coils är att man ska kunna åka lågt och ha bra fjädrningsväg kvar men det har dom missat när dom gjorde dessa skit coils som säljs

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang