Ny bil som inte klarar älgtestet utan håller på att välta i låg fart.

cheffer
12 juli 2012 · 1 422 Inlägg

Sorry för dubbelpost.


HereComesTrouble skrev:
Om dom kära boende i tex afrika slutade massproducera ungar som dom inte kan försörja så skulle dom ha mindre bekymmer, ingenting jag tänker ha dåligt samvete för.

Vad jag menat hela tiden är att just fakta kräver en hel del för att just kallas för fakta.
Vi vet ingenting om tex föraren ect. Görs en oberoende test av ett vettigt team som får samma
resultat så är det en helt annan grej.

Du har varit väldigt snabb på att klanka ner på amerikanskt och speciellt chrystler, så man anar att du har haft det tufft någonstans som fått en så enkelriktad syn.

Kom tillbaka när du varit där, handlar inte om att de massproducerar ungar bara, handlar om att det inte finns vatten och att stora företag utnyttjar Afrikas naturresurser utan att ge något tillbaka. Skulle de sluta producera barn skulle kontinenten dö ut. Skit i vad aftonbladet skriver om elfenbenskusten för jag antar att det är just det du syftar på, inte ända stället i afrika som det finns problem direkt. Fortarande helt OT...

Det är ju fakta eftersom testet gjordes igen, med en grupp från chrysler medverkandes och de accepterar ändå inte problemet. Då är det väl ändå fakta när det har varit en klart partisk grupp med och ändå har resultatet blivit misslyckat och TV är oberoende för den delen också.

Amerikanerna har lyckats med en del saker men deras storhetstid vad det gäller bilar är över, de har inte hängt med tekniskt på flera år, först nu börjar de komma ikapp igen. Mycket tack vare att andra bilbolag köper sig in i dem och investerar. Iofs verkar hela deras storhetstid vara över med tanke på att de har i princip hela sin BNP i statsskuld, mestadels till kina så man skulle grovt kunna säga att kina äger usa till stor del. Gillar inte chrysler, har haft äran att arbeta med dem en hel del och tycker inte att de är bra byggda och det är något jag står för, vad spelar det för roll? Jag har erfarenhet från dem, därav dömer jag ut dem, samt kvalitetsindex håller med mig. Men jag hade gjort den här tråden om det varit en smartcar som vält eller vad som helst då det är ett förjävla dåligt reslutat, det jag är relativt säker på är dock att då hade du inte betvivlat resultatet.. Sedan har de väl haft några trevliga bilar också, men generellt sätt så nej, jag gillar inte märket.

Senast redigerat av cheffer (12 juli 2012)

Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 juli 2012 · 17 485 Inlägg

Tråd rensad från massa skräp.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
HereComesTrouble Livsnjutare
13 juli 2012 · 1 707 Inlägg

Självklart bör chrystler eller Jeep göra någonting åt det, är rätt säker på att dom gräver ganska djup i det här även om man inte har gått ut med det än. Tror du också förstår att dom vill veta fakta innan dom uttalar sig.

Låt inte ditt hat över din fd arbetsgivare gå ut över alla amerikanska märken.
Alla bil märken har sina starka och svaga sidor.

Att säga att amerikanska märken inte kan bygga med kvalité är skitsnack.
Hade en BMW M3 E46 en gång, det var verkligen pissig kvalité,
både på inredningen, rostskydd, motor och drivlina.

Jag syftade inte på vad aftonbladet skriver utan det faktum att varje familj skaffar mellan 6-8 barn i afrika.
Tro fan det blir mat och vatten brist.

cheffer
13 juli 2012 · 1 422 Inlägg

HereComesTrouble skrev:
Självklart bör chrystler eller Jeep göra någonting åt det, är rätt säker på att dom gräver ganska djup i det här även om man inte har gått ut med det än. Tror du också förstår att dom vill veta fakta innan dom uttalar sig.

Låt inte ditt hat över din fd arbetsgivare gå ut över alla amerikanska märken.
Alla bil märken har sina starka och svaga sidor.

Att säga att amerikanska märken inte kan bygga med kvalité är skitsnack.
Hade en BMW M3 E46 en gång, det var verkligen pissig kvalité,
både på inredningen, rostskydd, motor och drivlina.

Jag syftade inte på vad aftonbladet skriver utan det faktum att varje familj skaffar mellan 6-8 barn i afrika.
Tro fan det blir mat och vatten brist.

Det som stör mig är att de säger att det inte är något problem, då är det väl bättre att erkänna problemet så de kan börja arbeta på det och justera om bilen lite så den klarar sig bättre istället. Fakta har de ju med tanke på att de själva varit på plats. Sedan tar det väl tid att räkna ut vilka förändringar som ska göras men det är en helt annan femma. Varför mörka och sedan komma med en lösning? Verkar ju ganska puckat enligt mig.

Om inte dieselsmurfen tagit bort mitt senaste inlägg så hade det en hel del med sakfrågan i sig att göra och just om vad man kan förbättre, vad som kan ha varit fel etc.

Säger inte att alla amerkianska märken är skit, säger att jag inte gillar chrysler. Och som du kanske såg så skrev jag att de är påväg tillbaka och i princip ikapp igen efter att ha varit i en svacka men deras storhetstid är fortfarande över, det betyder ju inte att de inte kan bygga bilar med kvalité, eller hur? Tycker bara de borde kunna ta åt sig och svara på kritiken bättre.

Handlar fortfarande inte om afrika och det är ju inte bara därför det är matbrist, mycket av det beror på okunskap också. De levde ju betydligt bättre innan vi "vitingar" kom dit. Finns ju stora problem i alla världsdelar, inte bara i afrika som folk svälter. Men som sagt, annat ämne

Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
HereComesTrouble Livsnjutare
13 juli 2012 · 1 707 Inlägg

Jag tror ock hoppas att dom bara gör det pga dom kanske tycker att dom "har för lite på fötterna".

Dock kan jag inte påstå att chrystler är ett av mina favorit märken heller..

Ditt sista köper jag helt och hållet, verkar mest vara strul och krig där nu tyvärr.

Peter_5565
13 juli 2012 · 326 Inlägg

HereComesTrouble skrev:
Tycker 1:an ger en god bild av kvalitén på Teknikens nötter.

Tycker ditt inlägg visar hur mycket du känner till om olika bilar. Eller är du bara sur för att en sunkig Cittra ligger etta och har gjort så i många år?
Frågan är när dom andra ska komma ikapp. Om dom överhuvudtaget gör det. Jänkarna kommer aldrig att göra det med sin stenåldersteknik.

HereComesTrouble Livsnjutare
13 juli 2012 · 1 707 Inlägg

Peter_5565 skrev:

HereComesTrouble skrev:
Tycker 1:an ger en god bild av kvalitén på Teknikens nötter.

Tycker ditt inlägg visar hur mycket du känner till om olika bilar. Eller är du bara sur för att en sunkig Cittra ligger etta och har gjort så i många år?
Frågan är när dom andra ska komma ikapp. Om dom överhuvudtaget gör det. Jänkarna kommer aldrig att göra det med sin stenåldersteknik.

Personligen gillar jag beprövad teknik som fungerar.
Stenålder eller inte, det håller till skillnad mot mycket annat skit.

Nej är inte speciellt intresserad av tex franska bilar.
Oavsett om dom ligger etta på svensktoppen eller inte.

steifan DR!FTT3KN!K3R
13 juli 2012 · 10 427 Inlägg

Activa cool

HereComesTrouble Livsnjutare
13 juli 2012 · 1 707 Inlägg

Jag vet, har sett top gears test tex.
Bara lite kul att jävlas med en del insnöade.

Vill fortfarande inte sätta mig i den :p

Rquired Allmänt envis
13 juli 2012 · 12 512 Inlägg

HereComesTrouble skrev:

Peter_5565 skrev:

HereComesTrouble skrev:
Tycker 1:an ger en god bild av kvalitén på Teknikens nötter.

Tycker ditt inlägg visar hur mycket du känner till om olika bilar. Eller är du bara sur för att en sunkig Cittra ligger etta och har gjort så i många år?
Frågan är när dom andra ska komma ikapp. Om dom överhuvudtaget gör det. Jänkarna kommer aldrig att göra det med sin stenåldersteknik.

Personligen gillar jag beprövad teknik som fungerar.
Stenålder eller inte, det håller till skillnad mot mycket annat skit.

Nej är inte speciellt intresserad av tex franska bilar.
Oavsett om dom ligger etta på svensktoppen eller inte.

Jag antar att du undantar JEEP Grand Cherokee från det påståendet eftersom den uppenbarligen inte fungerar? roll

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
HereComesTrouble Livsnjutare
13 juli 2012 · 1 707 Inlägg

Rquired skrev:

HereComesTrouble skrev:

Peter_5565 skrev:

Tycker ditt inlägg visar hur mycket du känner till om olika bilar. Eller är du bara sur för att en sunkig Cittra ligger etta och har gjort så i många år?
Frågan är när dom andra ska komma ikapp. Om dom överhuvudtaget gör det. Jänkarna kommer aldrig att göra det med sin stenåldersteknik.

Personligen gillar jag beprövad teknik som fungerar.
Stenålder eller inte, det håller till skillnad mot mycket annat skit.

Nej är inte speciellt intresserad av tex franska bilar.
Oavsett om dom ligger etta på svensktoppen eller inte.

Jag antar att du undantar JEEP Grand Cherokee från det påståendet eftersom den uppenbarligen inte fungerar? roll

Är ni säkra på att det verkligen är stenåldersteknik i den där?
Pratades om vältskydd mm.. låter inte speciellt stenålder.

Skönt att snubben som åker A klass fick luft med lol

Rquired Allmänt envis
13 juli 2012 · 12 512 Inlägg

HereComesTrouble skrev:

Rquired skrev:

HereComesTrouble skrev:

Personligen gillar jag beprövad teknik som fungerar.
Stenålder eller inte, det håller till skillnad mot mycket annat skit.

Nej är inte speciellt intresserad av tex franska bilar.
Oavsett om dom ligger etta på svensktoppen eller inte.

Jag antar att du undantar JEEP Grand Cherokee från det påståendet eftersom den uppenbarligen inte fungerar? roll

Är ni säkra på att det verkligen är stenåldersteknik i den där?
Pratades om vältskydd mm.. låter inte speciellt stenålder.

Skönt att snubben som åker A klass fick luft med lol

Nej den är väck sedan snart tre år tillbaka, skillnaden fram tills idag mellan A-klass och Grand Cherokee är trots allt att Mercedes efter mycket bråk byggde om sin modell till kostnader som måste gjort W168 till en förlustaffär för dem. Förmodligen är det vad den sviktande Chrysler-koncernen försöker undvika.

Ironin ovan gick nog inte fram däremot, Grand Cherokee är som många andra amerikanska bilar inklusive din Corvette C6 inte byggda på stenåldersteknik längre samtidigt som bilar byggda på stenåldersteknik kommer framställa GC som ett säkert val.

Som komplement till mitt tidigare erbjudande får du gärna köra en gammal Impala, Cherokee och en klassisk pickup från staterna tillverkad på säg 60-talet genom älgtestet och komma tillbaka med resultatet.

Jag är för övrigt intresserad över vad du gör här ute på den moderna webben, inte visste jag att en beprövad Facit-skrivmaskin kunde koppla upp sig som modern skit kan? wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
HereComesTrouble Livsnjutare
13 juli 2012 · 1 707 Inlägg

Så du menar att bladfjädrar och stötstängsmotor är "top of the line"? :p hahaha

Rquired Allmänt envis
14 juli 2012 · 12 512 Inlägg

HereComesTrouble skrev:
Så du menar att bladfjädrar och stötstängsmotor är "top of the line"? :p hahaha

Jag kan inte se orden "Top off the line" någonstans i mitt inlägg, men som du själv har påpekat har Grand Cherokee idag vältvakt, det är inget rambygge (GC har aldrig varit byggd på ram visserligen om jag minns rätt?) och åter igen mig veterligen försvann stötstångsmotorerna i slutet av 90-talet från JEEP? Kanske något motoralternativ fortfarande använder det?

Corvette har jag ingen koll på och tog mig kanske lite vatten över huvudet om den nu fortfarande har bladfjädrar, stel bakaxel och stötstänger. Men det var JEEP vi egentligen pratade om och som du själv skrev, det "låter inte speciellt stenålder" med ovanstående.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
DuelBall Seg bôvel
14 juli 2012 · 322 Inlägg

Bah, väljer man en sådan bil får man ta risken att bilen eventuellt välter. Man har gjort ett medvetet val att köpa en bil med hög markfrigång, vill man slippa vältrisken får man helt enkelt köpa en vanlig kombi eller sedan, de bilarna välter bevisligen inte på plant underlag (Förutsatt att bilen inte har överlastad takbox roll)...
Lika väl som att vi som väljer att köra äldre småbilar löper större risk att skadas allvarligt vid en kollision. Ett medvetet val, jag hade suttit betydligt säkrare i en 850 eller V70.

Notera nu gärna att jag inte insinuerar att det är okej med bilar som välter, men risken finns alltid när det rör sig om en bil med högt placerad tyngdpunkt.

Senast redigerat av DuelBall (14 juli 2012)

HereComesTrouble Livsnjutare
14 juli 2012 · 1 707 Inlägg

Rquired skrev:

HereComesTrouble skrev:
Så du menar att bladfjädrar och stötstängsmotor är "top of the line"? :p hahaha

Jag kan inte se orden "Top off the line" någonstans i mitt inlägg, men som du själv har påpekat har Grand Cherokee idag vältvakt, det är inget rambygge (GC har aldrig varit byggd på ram visserligen om jag minns rätt?) och åter igen mig veterligen försvann stötstångsmotorerna i slutet av 90-talet från JEEP? Kanske något motoralternativ fortfarande använder det?

Corvette har jag ingen koll på och tog mig kanske lite vatten över huvudet om den nu fortfarande har bladfjädrar, stel bakaxel och stötstänger. Men det var JEEP vi egentligen pratade om och som du själv skrev, det "låter inte speciellt stenålder" med ovanstående.

Menade inte just Jeepen när jag skrev att jag föredrog beprövade konstruktioner.
Som jag kan se så kanske dom har tagit sig lite vatten över huvudet med den nya tekniken :p

Original har Corvette C6 Bladfjädrar, stötstänger fast inte stel bakaxel..

steifan DR!FTT3KN!K3R
14 juli 2012 · 10 427 Inlägg

HereComesTrouble skrev:
Original har Corvette C6 Bladfjädrar, stötstänger fast inte stel bakaxel..

Corvette har kört med delad bakaxel sedan 1963 smile (För allmän info)

dasboot
14 juli 2012 · 441 Inlägg

DuelBall skrev:
Bah, väljer man en sådan bil får man ta risken att bilen eventuellt välter. Man har gjort ett medvetet val att köpa en bil med hög markfrigång, vill man slippa vältrisken får man helt enkelt köpa en vanlig kombi eller sedan, de bilarna välter bevisligen inte på plant underlag (Förutsatt att bilen inte har överlastad takbox roll)...
Lika väl som att vi som väljer att köra äldre småbilar löper större risk att skadas allvarligt vid en kollision. Ett medvetet val, jag hade suttit betydligt säkrare i en 850 eller V70.

Notera nu gärna att jag inte insinuerar att det är okej med bilar som välter, men risken finns alltid när det rör sig om en bil med högt placerad tyngdpunkt.

Saken är ju att tidigare modeller ur samma serie klara sig utan problem, samt att alla likvärdiga modeller från andra tillverkare klarar det. Om det är någon bil som ska klara ett älgtest så är det ju en suv. Då dem är gjorda för att bo mer utan för staden. Med skogsvägare och där vägarna inte är lika bra som i storstäderna. Att då inte kunna göra en undanmanöver för en älg i 63km/h är ju bara riktigt dåligt......

Hamilton
14 juli 2012 · 8 864 Inlägg

Tråd återigen rensad ta OT via chatt,Pm eller E-post och inte i tråden.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
Emilius Avstängd
14 juli 2012 · 1 714 Inlägg

steifan skrev:
Tycker testet av Skoda Superb för några år sen var intressant också. Dvs de testerna när däcksidorna gav vika och fälgkanten tog i backen. "Kling", Skoda skyllde på Teknikens Värld och Tekniken Värld på Skoda.

De kom väl fram till att Superb hade högre vikt än tjänstevikten och Teknikens Värld hade alltså indirekt
lastat över bilen, trots att de följde den informationen som fanns tillgänglig. + Att Skodas angivna däcktryck för
maxlast var för lågt.

http://www.teknikensvarld.se/2010/06/21 … de-dacket/

Får mig osökt att tänka på alla snorungar som åker omkring med stretchade däcksidor...

Du syftar på oss som aldrig haft några bekymmer med däcken?
Och som har så låga bilar att vi inte ens har något på motorvägen att göra då vi knappt kan hålla 50?

Däremot såfort det kommer ut en ny originalbil med helt normal däck och fälg kombination,
DÅ blir det problem.

Tänk att varje gång man ska besöka garaget så får man vada sig genom en massa bullshit från okunniga..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang