Vägsalt bilens värsta fiende

Turbovin Turbo lover
9 september 2012 · 555 Inlägg

Det måste väl oftast va rosthål för att den garantin ska göra nån nytta, med undantag för vissa bilmärken som är generösa.

Subaru Impreza STI Type R "AVCS 2.1l stroker" (2000)
skanepiraten
9 september 2012 · 466 Inlägg

MrEricsson skrev:

skanepiraten skrev:

CHEEVA skrev:
hade varit kul att se vad som hänt om de skippat salta smile hade gärna sluppit skiten ! ( saltet alltså)

Vart enda utländs lastbil etc står stilla big_smile
Vanliga svensson hade blivit helt förskräkta och STORA NYHETER PÅ AFTONBLADET lol

Sen ja allt självklart som händer runt om kring cool

kan lova dig de svenska bilarna skulle fastna med då.

händer ju att man börja spinna i uppförsbackar i stockholm nu när de är sommarväglag med nya däck.

skulle bil jävligt intressant med vinterväglag utan salt då.


sen till de som hör till tråden. om ni är så rädda för rost gör nått åt de eller köp nyare bilar som har rost skydds garantin i 12 år från första gången den tog i trafik problemet löst

Jo men nu menar jag mer på att den genrella utländska trailer dragaren från utlandet inte är i samma status som en svensk/norsk eller liknande wink 

Sen tycker jag att det är synd att man inte satsar mer på värmeslingor och uppförs/nerförsbackar som tex i jönköping. Men ja allt är ju en kostnads fråga tongue

Volvo 740 TIC "Jenny" (1986)
ImprezaGC8
9 september 2012 · 373 Inlägg

MrEricsson skrev:
sen till de som hör till tråden. om ni är så rädda för rost gör nått åt de eller köp nyare bilar som har rost skydds garantin i 12 år från första gången den tog i trafik problemet löst

Det märks att du inte kan något om bilar alls.

Det går inte att göra något åt det, salt är ett helvete och dessutom medför det stenskott och annan skit eftersom dom brukar blanda i vasst grus i saltet.

Dom flesta nya bilar har katastrofalt rostskydd, i princip oskyddade undertill. Skulle man då komplettera med en underreds och hålrumsbehandling är risken stor att den där rostskyddsgarantin inte längre skulle gälla. Dessutom så är det precis som Turbovin skriver, att dom flesta rostskyddsgarantier endast gäller vid genomrostning inifrån.

Pierre_r Lastbilsmekaniker
9 september 2012 · 729 Inlägg

ImprezaGC8 skrev:

MrEricsson skrev:
sen till de som hör till tråden. om ni är så rädda för rost gör nått åt de eller köp nyare bilar som har rost skydds garantin i 12 år från första gången den tog i trafik problemet löst

Det märks att du inte kan något om bilar alls.

Det går inte att göra något åt det, salt är ett helvete och dessutom medför det stenskott och annan skit eftersom dom brukar blanda i vasst grus i saltet.

Dom flesta nya bilar har katastrofalt rostskydd, i princip oskyddade undertill. Skulle man då komplettera med en underreds och hålrumsbehandling är risken stor att den där rostskyddsgarantin inte längre skulle gälla. Dessutom så är det precis som Turbovin skriver, att dom flesta rostskyddsgarantier endast gäller vid genomrostning inifrån.

12 års rostskyddsgaranti är ett skämt för att det överhuvudtaget ska gälla så måste bilen har varit inne på en märkesverkstad varje gång,även om du bara ska byta däck på bilen.
Ingen märkesverkstad ingen garanti.

Mack Forum- och sitemoderator
9 september 2012 · 26 160 Inlägg

CHEEVA skrev:
börjar bli dags att flytta uppåt landet känns de som smile Dock drygt om där är så mycket mygg som de sägs att de är, hatar myggor haha

Haha. En myt.
Skulle nog kunna räkna på en hand hur många gånger jag blev myggbiten den här sommaren som har varit.
Visserligen har det varit en katastrofal sommar..men ändå.

Tyvärr håller ju salthelvetet på att kryper oss närmare här i Östersund också. Är det inte saltat strax nedanför Brunflo har jag för mig? (För er Stockholmare så skulle det vara som att de saltar i Uppsala ungefär..)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Waahlvik
9 september 2012 · 508 Inlägg

här i piteå saltar dom ju enbart e4an ute i byn där jag bor äre sandbilarna istället

Mercedes E220 CDI "Stortysken" (2013)
J_Jespersen Båtmek
9 september 2012 · 720 Inlägg

I Stockholm räcker det ju med 3 snöflingor för att det ska bli "kaos" tongue Angående rostskyddsgaranti så är det väl även ofta så att bilen inte heller får ha utsatts för salt

v70tdi
9 september 2012 · 106 Inlägg

MrEricsson skrev:

skanepiraten skrev:

CHEEVA skrev:
hade varit kul att se vad som hänt om de skippat salta smile hade gärna sluppit skiten ! ( saltet alltså)

Vart enda utländs lastbil etc står stilla big_smile
Vanliga svensson hade blivit helt förskräkta och STORA NYHETER PÅ AFTONBLADET lol

Sen ja allt självklart som händer runt om kring cool

kan lova dig de svenska bilarna skulle fastna med då.

händer ju att man börja spinna i uppförsbackar i stockholm nu när de är sommarväglag med nya däck.

skulle bil jävligt intressant med vinterväglag utan salt då.


sen till de som hör till tråden. om ni är så rädda för rost gör nått åt de eller köp nyare bilar som har rost skydds garantin i 12 år från första gången den tog i trafik problemet löst

Kolla vad kraven är för att en sådan rostskyddsgaranti ska gälla...

Pim_Pim
9 september 2012 ·

Förstår verkligen inte det där med saltet..
Ser ingen fördel med det..

Alex-s Bakhjulskrafs
9 september 2012 · 1 479 Inlägg

jag hade gärna sett att saltet försvunnit. snö gör ingenting så länge man kör syncron smile

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
Low
9 september 2012 · 3 314 Inlägg

Pierre_r skrev:

ImprezaGC8 skrev:

MrEricsson skrev:
sen till de som hör till tråden. om ni är så rädda för rost gör nått åt de eller köp nyare bilar som har rost skydds garantin i 12 år från första gången den tog i trafik problemet löst

Det märks att du inte kan något om bilar alls.

Det går inte att göra något åt det, salt är ett helvete och dessutom medför det stenskott och annan skit eftersom dom brukar blanda i vasst grus i saltet.

Dom flesta nya bilar har katastrofalt rostskydd, i princip oskyddade undertill. Skulle man då komplettera med en underreds och hålrumsbehandling är risken stor att den där rostskyddsgarantin inte längre skulle gälla. Dessutom så är det precis som Turbovin skriver, att dom flesta rostskyddsgarantier endast gäller vid genomrostning inifrån.

12 års rostskyddsgaranti är ett skämt för att det överhuvudtaget ska gälla så måste bilen har varit inne på en märkesverkstad varje gång,även om du bara ska byta däck på bilen.
Ingen märkesverkstad ingen garanti.

Vi har en audi a6 - 02, som vi lämna in förra året, Ena framskärmen hade det börjat rosta sista åren, samt på andra sida.

Så vi gick till Verkstan och dom tog fram en skruv mejsel och gick runt och trykte över allt. Han sa det måste vara hål för att dom ska godkänna att rostskyddsgarantin ska gälla. Självklart så gick den igenom på ena skärmen. smile Så dom byte båda två även om den andra inte hade lika mycket rost. Bilen har inte alls varit inne på verkstad en enda gång sedan 2007 tror jag.  Dom sa inget om det.

Sen var det ju rost på ena dörren och en på bakskärmen. Dock så gäller inte garantin på det, kommer inte ihåg varför. Men om minns rätt så måste det vara på en speciel höjd. Men dom sa det skulle kosta kring 30-40k för att få det åtgärdat genom walstedt. haha. men har löst problemt själv.

Samt att den är helgalvaniserad men rostar mer än min e36 smile

Waahlvik
9 september 2012 · 508 Inlägg

Low skrev:

Pierre_r skrev:

ImprezaGC8 skrev:

Det märks att du inte kan något om bilar alls.

Det går inte att göra något åt det, salt är ett helvete och dessutom medför det stenskott och annan skit eftersom dom brukar blanda i vasst grus i saltet.

Dom flesta nya bilar har katastrofalt rostskydd, i princip oskyddade undertill. Skulle man då komplettera med en underreds och hålrumsbehandling är risken stor att den där rostskyddsgarantin inte längre skulle gälla. Dessutom så är det precis som Turbovin skriver, att dom flesta rostskyddsgarantier endast gäller vid genomrostning inifrån.

12 års rostskyddsgaranti är ett skämt för att det överhuvudtaget ska gälla så måste bilen har varit inne på en märkesverkstad varje gång,även om du bara ska byta däck på bilen.
Ingen märkesverkstad ingen garanti.

Vi har en audi a6 - 02, som vi lämna in förra året, Ena framskärmen hade det börjat rosta sista åren, samt på andra sida.

Så vi gick till Verkstan och dom tog fram en skruv mejsel och gick runt och trykte över allt. Han sa det måste vara hål för att dom ska godkänna att rostskyddsgarantin ska gälla. Självklart så gick den igenom på ena skärmen. smile Så dom byte båda två även om den andra inte hade lika mycket rost. Bilen har inte alls varit inne på verkstad en enda gång sedan 2007 tror jag.  Dom sa inget om det.

Sen var det ju rost på ena dörren och en på bakskärmen. Dock så gäller inte garantin på det, kommer inte ihåg varför. Men om minns rätt så måste det vara på en speciel höjd. Men dom sa det skulle kosta kring 30-40k för att få det åtgärdat genom walstedt. haha. men har löst problemt själv.

Samt att den är helgalvaniserad men rostar mer än min e36 smile

då har ni helvetes mycket salt där nere??? min gammla mersa är ju rostfri och den har gått i piteå, där saltar dom ju bara e4an men vart en mersa än är så ska dom ju va rostig smile

Mercedes E220 CDI "Stortysken" (2013)
Navkapsel
10 september 2012 · 4 637 Inlägg

Waahlvik skrev:

Low skrev:

Pierre_r skrev:

12 års rostskyddsgaranti är ett skämt för att det överhuvudtaget ska gälla så måste bilen har varit inne på en märkesverkstad varje gång,även om du bara ska byta däck på bilen.
Ingen märkesverkstad ingen garanti.

Vi har en audi a6 - 02, som vi lämna in förra året, Ena framskärmen hade det börjat rosta sista åren, samt på andra sida.

Så vi gick till Verkstan och dom tog fram en skruv mejsel och gick runt och trykte över allt. Han sa det måste vara hål för att dom ska godkänna att rostskyddsgarantin ska gälla. Självklart så gick den igenom på ena skärmen. smile Så dom byte båda två även om den andra inte hade lika mycket rost. Bilen har inte alls varit inne på verkstad en enda gång sedan 2007 tror jag.  Dom sa inget om det.

Sen var det ju rost på ena dörren och en på bakskärmen. Dock så gäller inte garantin på det, kommer inte ihåg varför. Men om minns rätt så måste det vara på en speciel höjd. Men dom sa det skulle kosta kring 30-40k för att få det åtgärdat genom walstedt. haha. men har löst problemt själv.

Samt att den är helgalvaniserad men rostar mer än min e36 smile

då har ni helvetes mycket salt där nere??? min gammla mersa är ju rostfri och den har gått i piteå, där saltar dom ju bara e4an men vart en mersa än är så ska dom ju va rostig smile

Har ingen erfarenhet själv men vad jag sett, läst och förstått så ska Audi ha mer problem än syskonen VW och Skoda när det gäller rost.

Navkapsel
10 september 2012 · 4 637 Inlägg

MrEricsson skrev:
sen till de som hör till tråden. om ni är så rädda för rost gör nått åt de eller köp nyare bilar som har rost skydds garantin i 12 år från första gången den tog i trafik problemet löst

30 på nya Mercedes va om jag minns rätt men så dyra bilar måste ju hålla ihop ett tag.

Senast redigerat av Navkapsel (10 september 2012)

Ladapowa
10 september 2012 · 12 Inlägg

volvo brukar inte ha problem med rosten så tror trådskaparen kan vara rätt lugnt över lite salt...

tvättan bilen en gång i veckan med rent vatten å blås av den undertill samtidigt, utan avfettning.

Waahlvik
10 september 2012 · 508 Inlägg

Navkapsel skrev:

MrEricsson skrev:
sen till de som hör till tråden. om ni är så rädda för rost gör nått åt de eller köp nyare bilar som har rost skydds garantin i 12 år från första gången den tog i trafik problemet löst

30 på nya Mercedes va om jag minns rätt men så dyra bilar måste ju hålla ihop ett tag.

30? dom rostar ju fan på 1 dag ju!

Mercedes E220 CDI "Stortysken" (2013)
Low
10 september 2012 · 3 314 Inlägg

Waahlvik skrev:

Low skrev:

Pierre_r skrev:

12 års rostskyddsgaranti är ett skämt för att det överhuvudtaget ska gälla så måste bilen har varit inne på en märkesverkstad varje gång,även om du bara ska byta däck på bilen.
Ingen märkesverkstad ingen garanti.

Vi har en audi a6 - 02, som vi lämna in förra året, Ena framskärmen hade det börjat rosta sista åren, samt på andra sida.

Så vi gick till Verkstan och dom tog fram en skruv mejsel och gick runt och trykte över allt. Han sa det måste vara hål för att dom ska godkänna att rostskyddsgarantin ska gälla. Självklart så gick den igenom på ena skärmen. smile Så dom byte båda två även om den andra inte hade lika mycket rost. Bilen har inte alls varit inne på verkstad en enda gång sedan 2007 tror jag.  Dom sa inget om det.

Sen var det ju rost på ena dörren och en på bakskärmen. Dock så gäller inte garantin på det, kommer inte ihåg varför. Men om minns rätt så måste det vara på en speciel höjd. Men dom sa det skulle kosta kring 30-40k för att få det åtgärdat genom walstedt. haha. men har löst problemt själv.

Samt att den är helgalvaniserad men rostar mer än min e36 smile

då har ni helvetes mycket salt där nere??? min gammla mersa är ju rostfri och den har gått i piteå, där saltar dom ju bara e4an men vart en mersa än är så ska dom ju va rostig smile

Värkar som de:)

JonasCarlsson86
10 september 2012 · 302 Inlägg

Saltet skall vara på maten. Inte på vägen. Älskar när det blir -25 då brukar dom ge upp med saltandet

RD_87 Skrotsamlare
10 september 2012 · 4 031 Inlägg

Dags att börja med protestlistor eller nåt kanske? Men det hjälper väl inte, antar att en majoritet av svenskarna föredrar att kassera bilar i förtid istället för att gå upp på morgonen. Men fan va fint det var vintern 09-10 när det var för kallt för salt långa tider. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Big_JN
10 september 2012 · 2 126 Inlägg

Skåne har vi ju mest problem med svart-is på vintern, blir snorhalt och då dom flesta är katastrofalt värdelösa på att köra i halka häromkring så lär vi ju aldrig bli av med saltet. Dom riktigt fanatiska med saltet och är ute så fort det går ner mot nollan!

Kör själv endast med dubbfria vinterdäck då det är barmark större delen av vintern och ser inga poäng med att slita vare sig på dubbarna eller vägarna! Är bara noga med att anpassa hastigheten efter rådande väglag. Sen kör jag oftast med fyrhjulsdrivet då jag bor mitt ute i skogen på vägar med litet eller inget underhåll vintertid!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang