Det här med vinterbilar...

Big_JN
10 september 2012 · 2 126 Inlägg

Kör vanligtvis Ford Sierra XR4X4 på vintern, V6:a samt fyrkrafs med fördelningen 34/66 är skitkul på vintern, sen att den har ABS är ju inte fel det heller! Dock så är V6:an alldeles för törstig för att ha den som året om bil och då väljer jag att köra omkring i mindre och roligare bilar istället!

Kommer att fortsätta att ha sommar/vinterbilar då jag inte vill att mina "fin" bilar rostar upp fortare än dom allaredan görtongue

Spelis
10 september 2012 · 1 926 Inlägg

Jag kommer köra vinterbil (745) i år igen om aset klarar besiktningen utan större problem, för att jag har mycket roligare bakom ratten på den än i passaten eller annan FWD (förutsatt att det är snö)

+Bra jävla mycket roligare bakom ratten
+Tänja på gränserna rejält, utan att vara rädd om skiten
+Inte behöva bry sig så värst om att tvätta etc

- Ful som fan
- Ingen säkerhet
- Drar mycket soppa

Xtrava
10 september 2012 · 6 Inlägg

Har haft vinterbilar i många år. Började med att jag hade en Volvo som var för låg för att köras i minsta snö, plus att den var jag extra rädd att den skulle rosta då jag just tagit bort all rost. Efter det har det liksom bara rullat på - har blivit en tradition typ...
Det som är ett plus är att man får testa många olika bilar (Haft Golf 2, Ford Sierra * 3, 940, 740, A6, S40). Dessutom blir finbilen desto roligare när man tar fram den på våren eftersom man "genomlidit" vintern i en betydligt billigare, enklare bil.

Och att nyare bilar är mycket säkrare kan jag inte direkt skriva under på. Visst har de massa datorboxar som fixar och trixar med motor och bromsar, men det kan lätt ge en falsk trygghet att trycka på lite extra - vilket inte är säkert! På sätt och vis bättre då utan dessa och att själv känna hur underlaget faktiskt är och anpassa sig efter det. (Sen är ju självklart krocksäkerheten bättre i nyare bilar med deformationszoner osv, men man vill ju förhindra att det kommer så långt)

SletenmenGO Officiell Däcksparkare
10 september 2012 · 919 Inlägg

Jag kommer göra så att jag besiktar bilen innan vintern, ställer bilen när skatten tar slut och låter den stå i varmgarage hela vintern, jobbar som fasen och sparar pengar till snön smälter å har kul då smile Är skitkul att busa på den banskottade asfaltsplanen här men det sliter ju som fan när man åker i salt till och från hmm Får en bättre känsla i kroppen när bilen tvättas på hösten och tvättas av nästa vår igen smile

Sen när man har sin sommarbil ståendes kan man ju byta det som behövs, i mitt fall kopplingen måste justeras, oljan skall bytas i lådan å bakaxeln, stödlager och massa annat smile

Say 'what' again, I dare you, I double dare you motherfucker, say what one more Goddamn time!
Mina inlägg representerar bara mig själv, och är inte alltid helt genomtänkta eller seriösa!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3093502
Volvo PV544 B "Weberloket" (1960)
Volvo 242 "Cab" (1980)
Emilius Avstängd
10 september 2012 · 1 714 Inlägg

Sen kan man ju diskutera vettiga vinterbilar med. Mina Golf 2or vill jag inte köra med på vintern då det är finbilarna,
Volvo och dylikt jävla runk går perfekt att blaska runt i på vintern. Brukar bli en 740 varje vinter.

Muttley
10 september 2012 ·

Idag satte de förresten upp snöpinnar smile. Lite för tidigt tycker jag. Liknar de vid dessa förbannade jultidningar barnen springer runt med när sommaren gått över till höst.


Jädrans diskussion på er förresten smile Samma varenda år.

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
10 september 2012 · 5 650 Inlägg

tkd_rille skrev:
Idag satte de förresten upp snöpinnar smile. Lite för tidigt tycker jag. Liknar de vid dessa förbannade jultidningar barnen springer runt med när sommaren gått över till höst.


Jädrans diskussion på er förresten smile Samma varenda år.

sen är de ändå ingen kvar när snön kommer big_smile

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
RD_87 Skrotsamlare
10 september 2012 · 4 031 Inlägg

Vettemannen skrev:

SoL skrev:
Många skaffar ju vinterbilar, för de vill inte ha salt på sin "vanliga" bil.

Så då köper de en rostig gammal hurv utan antispinn, abs, airbags och så vidare.


I mina värld så känns det helt otänkbart att byta från tex en Volvo Cross Country som har all säkerhet och komfort man kan tänkas behöva en vinter, emot en golf 2 där värmen knappt fungerar, vatten kondenseras och fryser på insidan på rutan, krocksäkerheten är minimal i förhållande till en modern bil och dessutom i mitt exempel så har nog volvon bättre framkomlighet och väghållning pga datorboxar och markfrigång.


Och notera gärna att jag kör "gamla hurvar" själv, men de kör jag året runt.

och volvon här ovan är bara ett exempel, jag favoriserar inte volvo på något vis, SAAB var också bra bilar.


men nu till frågan:


Varför gör folk på detta viset?

Är "finbilens" skick viktigare än att åka säkert?



Jag vill bara lyckas förstå hur man kan prioritera bort säkerheten de månaderna på året då den behövs som mest.

Jag åker samma bilar året runt: Firmabilen och bruksbilen. Skillnaden är väl att jag åker finbilen bara på sommaren. Tycker som du att det är fel att prioritera skicket framför säkerheten. Firmabilen och bruksbilen har samma säkerhet året runt. Sedan så kan väl de flesta förstå att man inte kör Vette på vintern. Finns det ens vinterdäck till dom???

/Benny

Inte för att vare ohelig men jag kikar runt lite efter billiga C4 för att åka vinter med. cool

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang