Volkswagen typ 1 "Kellerassel" motor klar och inkörd, växellådsbygge!

Ett projekt om en vw typ 1 från -64 där jag förfinar, modiferar och bygger efter eget tycke och smak. Jag är ingen originalfantast, inte heller vill jag förändra bubblans karaktäristiska utseende. Tanken är att ha en rolig och fräck sommarbil, något av en sleeper med vass motor under huven utan att det syns för mycket på utsidan. Projektet består av uppfräschning av inredningsdetaljer, motorbygge och en del praktiska lösningar. Jag försöker alltid att göra så mkt jag kan själv, det blir roligast så. Följ gärna med, peppa, tipsa och kritisera! /// Peter
  • 119 Följare
  • 514 835 Visningar
  • Projektet avslutat 17 augusti 2015
Skruvar till det
8 oktober 2012 · 1 702 Inlägg

Och jag hörde inte turbo och svårdriftad, därför blir det prem på denna tråden så du kan bevisa motsatsen till vad du sagt nuuuu början på ditt projekt . Blir nog bra oavsett . Fan nu hann jag inte med att åka med i mk1:an.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
9 oktober 2012 · 3 068 Inlägg

Haha, njae robban.. det blir ingen snigel.. och kort hjulbas med all vikt bak.. snurr snurr snurr.. tongue Bättre att satsa på att åka fort rakt fram i så fall. Men det ska bli en glidarbil med så lite driftstopp som möjligt. Den ska rulla hela somrarna, inte vara stående i garaget mestadels av tiden.

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
9 oktober 2012 · 3 068 Inlägg

Var ju en liten sväng till bubblan igår också.

Satte in matta framme vid pedalerna då det såg lite tråkigt ut. Obs, golvmattan är fortfarande smutsig..

Före:
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP0914.jpg

Efter:
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0622-1.jpg

Blev helt ok tycker, ser lite trevligare ut iaf.. fast det blev nåt litet veck på nåt ställe, sjukt krångligt och trångt..

Senast redigerat av Peter_Eriksson (9 oktober 2012)

dadde
9 oktober 2012 · 2 164 Inlägg

du fick dit en varvmätare oxå ser ja smile

"Life´s too short to drive a boring car"
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
9 oktober 2012 · 3 068 Inlägg

Ja, jag tänkte att det kan vara bra att ha lite koll iaf. Har inte kopplat in den än, ska leta reda på nåt bra hål att dra kabel bak till spolen genom.

Bimiss
9 oktober 2012 · 154 Inlägg

Såg mycket trevligare ut med mattan framför fötterna!

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
9 oktober 2012 · 3 068 Inlägg

Tackar, ja det ser mkt trevligare ut än trist plåt.

Idag har jag grejat en stund också faktiskt. Målade båda hjulhusen fram svart.

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0623.jpg

Sen, för att få dit navkapslarna fram så behövdes ena fälgen åtgärdas. Alla clipsen som håller kåpan var avrostade. Nya beställde jag från dalhems.

Dessa är nitade, så fick borra ur och banka ihop den nya nitarna, inte helt enkelt men det gick smile

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0624.jpg

Blev riktigt flott!

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0627.jpg

Så mkt mer hanns inte med idag, men det var inte så lite ändå. Nästa gång ska jag ta av bakhjulen och kika hur hjulhusen ser ut där med. Fram var det rostfritt och fint iaf.

Skruvar till det
10 oktober 2012 · 1 702 Inlägg

Får vi hoppas det är rostfritt där bak med.
Är det orginalfälgar som sitter på nu?

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
10 oktober 2012 · 3 068 Inlägg

Jepp, får hoppas det. Ja det är originalfälgar, fast bak är de breddade.. Hade dock velat ha 1-2" bredare bak ^^ Fick med 4st originalfälgar till, varav två kanske råkar breddas, hehe

Putteliten
10 oktober 2012 · 9 078 Inlägg

Peter_Eriksson skrev:
Jepp, får hoppas det. Ja det är originalfälgar, fast bak är de breddade.. Hade dock velat ha 1-2" bredare bak ^^ Fick med 4st originalfälgar till, varav två kanske råkar breddas, hehe

Klart att dom ska breddas. big_smile Sen tar du dom som är bak nu sätter du fram, så blir det riktigt fränt!

robertfab
10 oktober 2012 · 490 Inlägg

Är det nått problem med att bredda framfälgar?
Ser sällan breda framfälgar, misstänker att det är så att dessa bilar saknar servo = svaga killar som kör med andra ord

Fan, jag är bra sugen på en Bubbla jag med!
Lycka till med turbomotordriftingbygge nu i vinter.

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
10 oktober 2012 · 3 068 Inlägg

njae, visst det finns inte servo, men bilen väger inte mkt fram heller.. problemet är att det inte finns så mkt utrymme i hjulhusen när man sänker mkt.. o då brukar man korta framvagnen också så de kommer ännu längre in.

Vetefan om det blir mkt bredare fram.. kan ju kolla om de får plats sen när breddning blir aktuellt.

Skaffa en bubbla Robban, det vore skitskoj smile

-MATS- VWetgirig hobbymekare
10 oktober 2012 · 1 917 Inlägg

Att bredda framfälgarna går inget vidare ens med originalhöjd - och om man sänkt bilen är det helt rökt hmm Körde en säsong med Porsche 356-fälgar som breddar 1tum på min 60:a och det tog i hjulhusen vid fullt utslag åt båda hållen så att det blev plåtrent roll

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
10 oktober 2012 · 3 068 Inlägg

Hehe, kan tänka mig det, det är ju en del folk som kör med reservhjul fram ^^

Jag ska bara bredda bakfälgarna tror jag, 1-2" till går nog att klämma in smile ska ändå inte köra med bottenplattan mot asfalten, hehe

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
10 oktober 2012 · 3 068 Inlägg

Jag kan tänka mig att det iaf är en hel del mer plats inåt på de nyare som har fjäderben ifram istället för länkpinnar/kulbult.

Skruvar till det
11 oktober 2012 · 1 702 Inlägg

Ska du behålla orginalstuket? Annars kan du ju kapa bort och bygga egna hjulhus à la driftingstil då får det väl plats feta sulor.
Köper robban bubbla så vet jag att det blir turbo och bresladd , det är det som menas med glidarbil Peter man glider på bredden:)

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
11 oktober 2012 · 3 068 Inlägg

Jag hade tänkt att behålla bilen ganska original ja.. fast med lite stuk ändå.. Inga större operationer med hjulhus och annat. Tycker det ser ganska ball ut med smala hjul fram, det är ju inget man tänker på heller om man inte tittar just på däcket framifrån. Så länge den är hyffsat låg och det inte är ett stort gap från däck till skärmkant.

Robban kommer aldrig få tummen ur tongue Och han tänkte ju i så fall basera på den dåliga 2l pannkakan... med överladdat gissar jag på 1v hållbarhet på den, haha han kommer ju knappast fega med laddtrycket heller om vi känner honom rätt ^^

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang