Planen med mitt projekt är att förvandla min Aero från skrotbil till "finbil". Har ända sen mitten av 90-talet velat äga en 9000 Aero, och tanken med denna bilen är att få den i riktigt fint skick, allt skall fungera och motormässigt är målet för närvarande runt 300hk...
Sedan var det dags att renovera bromsoken. Fick loss den kärvande armen till handbromsen. Renovering pågår, nya packningar och damasker skall monteras. Oken tvättade och målade, glidpinnar och kolvarna polerade:
Har använt en gammal handduk som skydd. Sånt kan vara vanskligt, ett tips är att gömma bevisen när man är klar, fins stor risk att frugan har andra planer...
Marcus017 skrev: Asså du gör ju ett helt fantastiskt jobb. Projekt tråden blir mer och mer intressant man vill ju att du ska uppdatera tråden varje minut.
Tack! Har en del grejer kvar innan tråden blir "live" så att säga. Får jobba på som sjutton då om jag ska kunna uppdatera tråden lika ofta
_Fredrik skrev: Helt fantastiskt jobb du lagt ner på bilen, vet själv hur bultar och annat kan sitta fast på gamla Saab:ar
Tack, men jag tror faktiskt jag är dum i huvet. Men å andra sidan finns det betydligt mer meningslösa grejer att lägga sin tid på.
Apropå rostiga skruvar, kompisen har en 9000 som är importerad runt 2006. Där sitter de inte fast...
Marcus017 skrev: Asså du gör ju ett helt fantastiskt jobb. Projekt tråden blir mer och mer intressant man vill ju att du ska uppdatera tråden varje minut.
Tack! Har en del grejer kvar innan tråden blir "live" så att säga. Får jobba på som sjutton då om jag ska kunna uppdatera tråden lika ofta
_Fredrik skrev: Helt fantastiskt jobb du lagt ner på bilen, vet själv hur bultar och annat kan sitta fast på gamla Saab:ar
Tack, men jag tror faktiskt jag är dum i huvet. Men å andra sidan finns det betydligt mer meningslösa grejer att lägga sin tid på.
Apropå rostiga skruvar, kompisen har en 9000 som är importerad runt 2006. Där sitter de inte fast...
Varsågod, absolut nja jobba din takt så blir det bäst så
Ja, det blir ju fruktansvärt snyggt i alla fall. Tycker däremot att det hade varit snyggt om du struntar i att sätta dit emblemen där bak. Mycket fint med emblemlös bak!
Saabfan1 skrev: Ja, det blir ju fruktansvärt snyggt i alla fall. Tycker däremot att det hade varit snyggt om du struntar i att sätta dit emblemen där bak. Mycket fint med emblemlös bak!
Hehe, alla är vi olika. Emblemlöst kan vara snyggt, men jag gillar emblem, speciellt om det står ”Aero” eller ”Turbo” på dem så följande emblem kommer pryda fordonets ändalykt:
Alla emblem är nya. Synd bara att jag ännu inte hittat någon lucka att sätta dem på Min är rostig i nedre vänstra hörnet.
Saabfan1 skrev: Ja, det blir ju fruktansvärt snyggt i alla fall. Tycker däremot att det hade varit snyggt om du struntar i att sätta dit emblemen där bak. Mycket fint med emblemlös bak!
Hehe, alla är vi olika. Emblemlöst kan vara snyggt, men jag gillar emblem, speciellt om det står ”Aero” eller ”Turbo” på dem så följande emblem kommer pryda fordonets ändalykt:
Saabfan1 skrev: Ja, det blir ju fruktansvärt snyggt i alla fall. Tycker däremot att det hade varit snyggt om du struntar i att sätta dit emblemen där bak. Mycket fint med emblemlös bak!
Hehe, alla är vi olika. Emblemlöst kan vara snyggt, men jag gillar emblem, speciellt om det står ”Aero” eller ”Turbo” på dem så följande emblem kommer pryda fordonets ändalykt:
Alla emblem är nya. Synd bara att jag ännu inte hittat någon lucka att sätta dem på Min är rostig i nedre vänstra hörnet.
/David
Brukar det sitta 2,3 Turbo på Aerosarna? Har för mig att det bara är Saab 9000 Aero
Nja, det där "2.3 Turbo" är kanske inte HELT original. Sitter nog bara på Classic/225 -98? (Aero-motor) Men jag gillar det, och tänker ha det på denna i alla fall
Saabfan1 skrev: Ja, det blir ju fruktansvärt snyggt i alla fall. Tycker däremot att det hade varit snyggt om du struntar i att sätta dit emblemen där bak. Mycket fint med emblemlös bak!
Hehe, alla är vi olika. Emblemlöst kan vara snyggt, men jag gillar emblem, speciellt om det står ”Aero” eller ”Turbo” på dem så följande emblem kommer pryda fordonets ändalykt:
Saabfan1 skrev: Ja, det blir ju fruktansvärt snyggt i alla fall. Tycker däremot att det hade varit snyggt om du struntar i att sätta dit emblemen där bak. Mycket fint med emblemlös bak!
Hehe, alla är vi olika. Emblemlöst kan vara snyggt, men jag gillar emblem, speciellt om det står ”Aero” eller ”Turbo” på dem så följande emblem kommer pryda fordonets ändalykt:
Saabfan1 skrev: Ja, det blir ju fruktansvärt snyggt i alla fall. Tycker däremot att det hade varit snyggt om du struntar i att sätta dit emblemen där bak. Mycket fint med emblemlös bak!
Hehe, alla är vi olika. Emblemlöst kan vara snyggt, men jag gillar emblem, speciellt om det står ”Aero” eller ”Turbo” på dem så följande emblem kommer pryda fordonets ändalykt:
Hehe, alla är vi olika. Emblemlöst kan vara snyggt, men jag gillar emblem, speciellt om det står ”Aero” eller ”Turbo” på dem så följande emblem kommer pryda fordonets ändalykt:
Alla emblem är nya. Synd bara att jag ännu inte hittat någon lucka att sätta dem på Min är rostig i nedre vänstra hörnet.
/David
Brukar det sitta 2,3 Turbo på Aerosarna? Har för mig att det bara är Saab 9000 Aero
Nja, det där "2.3 Turbo" är kanske inte HELT original. Sitter nog bara på Classic/225 -98? (Aero-motor) Men jag gillar det, och tänker ha det på denna i alla fall
De sitter också på Aero 97 bilen kommer bli riktigt fin när den är klar
Brukar det sitta 2,3 Turbo på Aerosarna? Har för mig att det bara är Saab 9000 Aero
Nja, det där "2.3 Turbo" är kanske inte HELT original. Sitter nog bara på Classic/225 -98? (Aero-motor) Men jag gillar det, och tänker ha det på denna i alla fall
De sitter också på Aero 97 bilen kommer bli riktigt fin när den är klar
Japp! Om jag minns rätt så var det från och med årsmodell -97 som Saabarna fick motorbeteckningen bak, det lilla turbo emblemet i grillen försvann även då.
David_Str skrev: Nja, det där "2.3 Turbo" är kanske inte HELT original. Sitter nog bara på Classic/225 -98? (Aero-motor) Men jag gillar det, och tänker ha det på denna i alla fall
De sitter också på Aero 97 bilen kommer bli riktigt fin när den är klar
Japp! Om jag minns rätt så var det från och med årsmodell -97 som Saabarna fick motorbeteckningen bak, det lilla turbo emblemet i grillen försvann även då.
"Nästan" original på min då. Blir alltså en -94 framifrån och en -97 bakifrån
Liten update. Dags att fixa downpipen! Den gamla var som jag nämnt tidigare ”lite ledsen”. Snygga svetslagningar både här och där, det var även fullt med svetstråd både i downpipen och i röret samt katalysatorn.
Den första böjen samt flänsen var det inget fel på, den hade bara spruckit lite i svetsen, så den återanvände jag. Resten blev nya rör. Blev betydligt billigare än att köpa nytt eftersom min svetsare vägrar ta betalt Vi började med att punkta ihop grejerna så vi ser om allt passar. Inpassning pågår:
Passade inte riktigt på första försöket så jag fick rita lite så vi vet hur böjarna ska bli:
Alla gamla skarvar slipades ner och svetsades om. Helsvetsat o klart för montering:
Satt som en smäck på bilen! Här monterat tillsammans med resten av avgassystemet:
När jag plockade ner gamla systemet fanns det inget främre fäste för downpipen, precis vid katten. Så första upphängningen var rätt långt bak på bilen vilket kan förklara de avbrutna skruvarna till grenröret samt sprickorna i svetsarna på downpipen. Byggde ett nytt fäste av en rörklämma och ett plattjärn som jag böjde till och svetsade fast på klämman. Sitter riktigt bra nu.
Marcus017 skrev: De ser så fantastiskt ut i mina ögon. På dom sista bilderna va de faktiskt riktigt bra idé.
Kul att höra, det värmer Minns inte riktigt, men hittade ingen vettig upphängning som man kunde köpa. Denna tog 10 minuter att fixa till och kostade gratis. Den lär hålla ett bra tag också