Cabbygge av sierra

Förstärka, kapa taket och fixa lite invändigt så den blir lite fräschare, sen sommar/vårbil :)
  • 12 Följare
  • 5 412 Visningar
  • Uppdaterades senast 10 april 2013
markus9312
10 mars 2013 · 35 Inlägg

Hallå, ska bygga en cab av en sierra jag inhandlade nyligen, lägger upp lite bilder här när arbetet har kommit lite längre smile

Har beställt en SFRO handbok som jag ska läsa i så att jag får mer koll.


Lite bilder http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1896996

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177686/177686-e51705065faef8e7835ac26d949b274d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177686/177686-268d3e05bb1dd4942db10c628acfe048.jpg

Att göra:

[] Tömma bilen invändigt, mattor, dörrsidor osv
[] Förstärka bilen enligt bilder.
[] Kapa av taket
[] Fixa till alla vassa kanter, lägga över någon täckplåt så det ser bra ut. Slipa ner så det ser jämnt och fint ut
[] Tvåpunktsbälten fram
[] Fixa någon lösning på "bagagelucka" när det är halvkombi, svetsar nog bara över lite tjockare plåt där bak, öppningsbar tror jag inte att jag kommer göra den.


I detta läget ska den gå att besikta tror jag, då ska jag fixa besiktningen så att den går att köra med.

[] Då den inte har nå dörrsidor så kommer jag göra något i tyg (?) där, eller tips på annat kanske? Likt detta tänkte jag http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1894557
[] Tajt budget, så blir väl att rolla den i någon ok färg.
[X] Fälgar, 16"/17", tror 18" blir för stort, tips på snygga?
[] Sänka den, får se hur den ser ut med större fälgar dock.
[] Fixa stolar, tips på detta vore fint! Vad kan tänka sig passa?
[] Fixa ljud, blir väl nån hatthylla med vettiga högtalare.
[] Fixa regnsäkert kapell, kommer dock inte kunna köra med den i regn, det blir för avancerat tror jag.
[] Ta bort dragkroken
[] Nya plåtar, inte EU

Säkert glömt lite grejer, så får fylla i efter. Tips är väldigt välkomna smile

Senast redigerat av markus9312 (22 mars 2013)

LinusHansen
11 mars 2013 · 230 Inlägg

Intressant! Prem lagd givetvis, lycka till!

Honda Del Sol EH6 projekt
"Kristinehamn sedan 1996"
Volvo V40 "Classic" (2004)
markus9312
11 mars 2013 · 35 Inlägg

Tackar, vad tror ni om att riva ut hela heltäckningsmattan? Tänkte göra något eget då den inte är i särskilt bra skick, skönt att ha nytt och fräscht smile Men det kanske är svårt att få det fint? Tänkte ju som göra det först av allt när alla stolar osv är ute.

LinusHansen
11 mars 2013 · 230 Inlägg

Jag tycker att du ska se till att få allting riktigt ordentligt gjort, är det något du tvekar på, testa, men om det blir helt åt skogen, så lämna bort till någon som kan, det är värt det!
Jag gillar verkligen inte bilar som är förstörda på det viset att folk försöker göra något snyggt, men inte lägger ner någon tid eller arbete och det blir bara fult.

Jag hoppas du gör detta ordentligt och snyggt, då kommer jag fortsätta följa det här projektet med glädje!

Honda Del Sol EH6 projekt
"Kristinehamn sedan 1996"
Volvo V40 "Classic" (2004)
markus9312
11 mars 2013 · 35 Inlägg

LinusHansen skrev:
Jag tycker att du ska se till att få allting riktigt ordentligt gjort, är det något du tvekar på, testa, men om det blir helt åt skogen, så lämna bort till någon som kan, det är värt det!
Jag gillar verkligen inte bilar som är förstörda på det viset att folk försöker göra något snyggt, men inte lägger ner någon tid eller arbete och det blir bara fult.

Jag hoppas du gör detta ordentligt och snyggt, då kommer jag fortsätta följa det här projektet med glädje!

Ah jo så kan man ju alltid göra, alltid någon som kan smile

Borde väl förövrigt gå att byta stolar både bak och fram, bara man kollar så måtten stämmer på baksätet iaf, och hyffsat på framsätet, sen svetsar man om fästen lite, mina nuvarande stolar är ganska risiga. Tänkte på nån bmw 3 serie compact, dom känns som samma storlek iaf, men om någon har tips så posta gärna.

Bitter_
13 mars 2013 · 219 Inlägg

Ser ut att vara en väldigt fin 3dr coupe du hittat. tycker det är synd att kapa ner den. varför inte cabba en 740 som alla andra små pågar!?

Ford Sierra M50 projekt (sfro)
Spacer.se - Sveriges största spacertillverkare
Ford Sierra "M104 TURBO" (1988)
Ford Capri RS3100 "Grupp H" (1973)
markus9312
13 mars 2013 · 35 Inlägg

Den ser nog bara bra ut på bild, betalade 3500 för den och den hade varit ute i nån vecka, insidan är i ganska dåligt skick och utsidan är OK, men inget värt att spara på egentligen.
Kommer förhoppningsvis igång med detta om ungefär en vecka smile

Bitter_
13 mars 2013 · 219 Inlägg

markus9312 skrev:
Den ser nog bara bra ut på bild, betalade 3500 för den och den hade varit ute i nån vecka, insidan är i ganska dåligt skick och utsidan är OK, men inget värt att spara på egentligen.
Kommer förhoppningsvis igång med detta om ungefär en vecka smile

Vet inte hur det är uppe hos er men här nere växer inte couper på träd precis. skärmarna ser bra ut frågan är ju bara hur infästnigar till kofångare stötdämpartorn bak och golv ser ut är det fräsht så bygg något roligare av den.

Vad jag anser bara

Ford Sierra M50 projekt (sfro)
Spacer.se - Sveriges största spacertillverkare
Ford Sierra "M104 TURBO" (1988)
Ford Capri RS3100 "Grupp H" (1973)
markus9312
13 mars 2013 · 35 Inlägg

Bitter_ skrev:

markus9312 skrev:
Den ser nog bara bra ut på bild, betalade 3500 för den och den hade varit ute i nån vecka, insidan är i ganska dåligt skick och utsidan är OK, men inget värt att spara på egentligen.
Kommer förhoppningsvis igång med detta om ungefär en vecka smile

Vet inte hur det är uppe hos er men här nere växer inte couper på träd precis. skärmarna ser bra ut frågan är ju bara hur infästnigar till kofångare stötdämpartorn bak och golv ser ut är det fräsht så bygg något roligare av den.

Vad jag anser bara

Menar du att jag gör något motorbygge med den?

LinusHansen
13 mars 2013 · 230 Inlägg

markus9312 skrev:

Bitter_ skrev:

markus9312 skrev:
Den ser nog bara bra ut på bild, betalade 3500 för den och den hade varit ute i nån vecka, insidan är i ganska dåligt skick och utsidan är OK, men inget värt att spara på egentligen.
Kommer förhoppningsvis igång med detta om ungefär en vecka smile

Vet inte hur det är uppe hos er men här nere växer inte couper på träd precis. skärmarna ser bra ut frågan är ju bara hur infästnigar till kofångare stötdämpartorn bak och golv ser ut är det fräsht så bygg något roligare av den.

Vad jag anser bara

Menar du att jag gör något motorbygge med den?

Tror han menar att du ska bygga något mer seriöst och fräscha upp den, än att kapa sönder den, jag ser dock fram emot att se den som en cab.

Honda Del Sol EH6 projekt
"Kristinehamn sedan 1996"
Volvo V40 "Classic" (2004)
ToXtreme
13 mars 2013 · 3 627 Inlägg

För att länka bilder så kopierar du bara BBcode som är bredvid bilden och klistrar in här i tråden, as simple as that smile

Intressant projekt! smile
Angående dörrsidorna så tycker jag du ska ta och kapa de i underkant bara och plasta till en nederdel, kommer se betydligt mycket bättre!
När det kommer till stolar så lär du nog inte hitta några som passar rakt av, men det är ju bara att svetsa om underredet! Ta ett par stolar från en cabbe för då får du ju oftast bältena i stolarna och kan därmed ha 3-p bälte smile

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
markus9312
13 mars 2013 · 35 Inlägg

ToXtreme skrev:
För att länka bilder så kopierar du bara BBcode som är bredvid bilden och klistrar in här i tråden, as simple as that smile

Intressant projekt! smile
Angående dörrsidorna så tycker jag du ska ta och kapa de i underkant bara och plasta till en nederdel, kommer se betydligt mycket bättre!
När det kommer till stolar så lär du nog inte hitta några som passar rakt av, men det är ju bara att svetsa om underredet! Ta ett par stolar från en cabbe för då får du ju oftast bältena i stolarna och kan därmed ha 3-p bälte smile

Ska fundera vidare på dörrsidorna smile grejen är den att jag vill inte ha kvar fönsterveven, handtaget och dörröppnaren då jag tror det blir väldigt cleant utan dom smile

Nå, ska börja antingen nästa helg eller under veckan därpå, bör ha fått min SFRO bok då.
Angående golvmattorna, kan jag göra en ny av något vettigt material, och sen få den att passa bra och följa alla linjer genom att limma lite undertill, och sen köra med strykjärn på den?

markus9312
17 mars 2013 · 35 Inlägg

Nå, ska börja antingen nästa helg eller under veckan därpå, bör ha fått min SFRO bok då.
Angående golvmattorna, kan jag göra en ny av något vettigt material, och sen få den att passa bra och följa alla linjer genom att limma lite undertill, och sen köra med strykjärn på den?[

Någon som har någon tanke angående golvmattorna?
Ska iaf ta ut bilen imorgon om vädret är bra så jag kan ta lite vettigare bilder, bara solen vill titta fram så, men somsagt, projektet påbörjas så fort som möjligt, SFRO boken ska komma senast fredag, sen blir det att börja på helgen/under veckan efter.

markus9312
18 mars 2013 · 35 Inlägg

Småuppdateringar, nya bilder också smile
Fått min SFRO handbok idag, så blir att lusläsa den!

markus9312
22 mars 2013 · 35 Inlägg

Tvättat den och satt på 18" fälgar smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177686/177686-268d3e05bb1dd4942db10c628acfe048.jpg

Senast redigerat av markus9312 (22 mars 2013)

markus9312
2 april 2013 · 35 Inlägg

Inredning utsliten, ska städa den ordentligt invändigt sen sätta igång att svetsa smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177686/177686-131bf3eec573877ecfcee8c53cc19c41.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177686/177686-5b74f013c968a918110a100f69938b17.jpg

elvisp Ninja
2 april 2013 · 174 Inlägg

ska bli lite små spännande att se en sådan kärra utan tak smile

markus9312
10 april 2013 · 35 Inlägg

Flyttar till Malta på lördag, så detta projektet är lagt på is tillsvidare.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang