EvoTre's Mitsubishi Evolution III 600whp

Då var det dags och dela med mig mitt Evo projekt. Bilen införskaffades 2011 och sen dess har den rullat som steg 1. Nu ska det bli lite värre grejor inför 2013-2014. Målet är 500whp och den skall hålla för att vågas leka med rejält både gata och bana. 2 November 2013 bänkades bilen till 601HK/698NM. 2015 bänkades bilen till 560whp ~ 670HK/730NM. 2016 bänkades bilen till 616whp ~ 740HK/800NM.
  • 134 Följare
  • 120 130 Visningar
  • Uppdaterades senast 21 maj 2017
EvoTre Evo raggare
24 mars 2013 · 386 Inlägg

Uppdatering 24 mars!

Då var det äntligen dags för uppdatering, mycket har hänt! Det har jobbats för fullt för att hinna med tidsramen men som det ser ut nu så kommer det kunna funka! smile

I veckan kom ett efterlängtat paket ifrån USA med massa godis!

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-cfd3225025f4b8ec96bbac2cee7b30c7.jpg
Precision 5858BB billet snurran wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-30adf3c05c61ea3c1fa62bc2f0f10be3.jpg
Lite skillnad?roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-dd01346fd6a065c4756b336df6fe8386.jpg
Nya TP oljepumpen

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-e976054d90dd921c12c39db91ba93903.jpg
Aermotive Tsunami bränslepumpen

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-47c663e38c835554dfc3ae531ff32fdd.jpg
Nya Wiseco kolvarna

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-bb0fb8da6c05a673f6751d050edaf589.jpg
Fidanza svänghjulet

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-01a7f9dd3d5fbd2229ec5bc39641fefe.jpg
Kelford 272 kammarna

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-e0f70a9d10292f75500943a2e9f8040c.jpg
Komplett TP packningssats samt packboxar för hela motorn


Buren

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-9e69c1ee4e004268566e89423382b648.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-711d9cec6043469ca38d16c33b2a95c2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-c4bb1c09ce30e101e329d7e5e77133e6.jpg
Då var huvudbågen kapad då den var för hög

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-cf4fd13f0aba5fe2775e53379d0e75d2.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-9cb5549c81895075caee7460d3e5c5aa.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-ed6fde88f4825d61b9f517bd948d16b0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-781c2766d2c3731a519a88e9da0121c7.jpg
För att få buren att sitta stabilt i bakfästena så var vi tvungna att tillverka en platta som skall svetsa fast i de bakre hjulhusen

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-f4b05a76f59d8d73c2f14336d55271af.jpg
Nu när burens alla fästen är klara så var det dags för sista provmontering innan lackering. För att få en så bra lackering som möjligt så valde vi att slipa rent alla delar, vilket var något av det jobbigaste hittills i projektet haha tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-804afd52432cee0970aeac04b7916e34.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-f0bac8ecc344977b96d6b3d376d6daba.jpg
Såhär kommer det ser ut! Vad tycks? cool färgen är Hammerites vita färg som förhoppningsvis kommer tåla mycket! Som vi märkte så är torktiden väldigt lång, så dem kommer få stå minst ett par dagar till innan vi monterar in den


Bränslesystemet

Bilen skall köras på E85 så bränslesystemet ska byggas ifrån en Fuellcell som ska finnas i skuffen. Iden är att förfina utrymmet, lackera den och använda durkplåt för att få det stilrent.

Setup:
AN8(matning)>AN6(retur)
Aeromotive Bränsletrycksregulator
Aeromotive Tsunami extern bränslepump
Aeromotive Bränslefilter

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-deaa09caaa34d185174152cd16b24b8a.jpg
40l Fuelcellen

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-c1e0ae03c29f80863e05c6e6eb0bfaa2.jpg
Den kommer sitta ungefär såhär, utrymmet skall lackeras och det ska sättas durkplåt runt om. Samt jag ska sätta en platta på botten av baljan där pumpen och bränslesystemet skal byggas på

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-5579938b5eeeacc9f0cdaaea5e6a1ed2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-ccaf974f0ac52c44022cd2dd340f645c.jpg
För att fuelcellen ska stå stabilt så tillverkade vi ett stöd järn där den skall stå på smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-4000d8d9b76ea5323d01c51715c92938.jpg
Blev förjävla bra!

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-691f82865912fb5f22059c91457527be.jpg
Lackerade utrymmet lite lätt som staget. Fortsättningen om detta kommer i nästa uppdatering smile


Topplocket

I helgen blev det även en resa till Västerås för inlämning av topplocket! Det blir en hel renovering med frästa ventilsäten, nya ventiltätningar, planing och mycket mer! Samt få den race portad smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-4217e93919bcfb97bbdd9bfbf0ea175e.jpg


Setup
* Topplock renoverat och Race portad av BMW750Robban
* Kelford 272 kammar
* Brian Crower hårdare ventilfjädrar
* Brian Crower titanbrickor
* 3mm lyftare
* HKS ställbara kamdrev
* ARP bultad topp
* Cometic MLS topplockspackning

Motorblocket

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-7845d9d3628c8aa4703d6546335d5a9b.jpg

Äntligen så är motorblocket isär från något. Nu skall det iväg till Skara motor för motor/maskin arbete. Den skall borras till första Ö.D (85.5mm), topp deckas, slipas, viktas samt renoveras med nya lager samt packboxar så jobbet blir komplett.

Setup:
* Wiseco kolvar 9.0:1
* Eagle H-Profil stakar
* ACL Tri-metal vevlager
* ACL Tri-metal ram- & axiallager
* ARP bultar till ram- & axiallager
* ARP bultar till vevstakar
* Nya packboxar samt packningar
* Ny TP oljepump
* Borttagna balansaxlar


Det var allt för denna uppdatering! Nästa update blir troligen i veckan då buren har torkat, då den skall monteras in. Nu när motorn samt topplocket är inne på på arbete så är det fullt arbete på att få ihop på bränslesystemet så det blir den största prion nu! smile

Glöm inte att följa! wink

/Kong

Mitsubishi Lancer Evolution III 790HK/830NM
Mitsubishi Lancer GTi [MDS-Edition]
Tack till: WiTune, Flanders Motorsport, BDS Skara Motor, Mitsubishi Härene bil, Mrtuning.se, Robban Stroker, David Rudhem, LG-Speed
Griffin Galen!
24 mars 2013 · 723 Inlägg

Kul tråd att följa!:-)
Jag gjorde ett snitt på varje sida av baksätet för bakstöttorna och lät det sitta i bilen. Det isolerar rätt mycket ljud och ser mer gatbil ut med sätet i även om ingen kan sitta i det:-D

Mvh Mats

BoB__
24 mars 2013 · 231 Inlägg

Det blir ju kalasbra det här. smile tummen upp.

"Har du inte hyfs nog att ljuga?"
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Ford Focus ST "Pendlarn" (2007)
Toyota Celica Supra "Mkii" (1986)
EvoTre Evo raggare
24 mars 2013 · 386 Inlägg

Griffin skrev:
Kul tråd att följa!:-)
Jag gjorde ett snitt på varje sida av baksätet för bakstöttorna och lät det sitta i bilen. Det isolerar rätt mycket ljud och ser mer gatbil ut med sätet i även om ingen kan sitta i det:-D

Mvh Mats

Ah smart! Det har du helt rätt i. Kommer nog få snitta i mina säten också då fästena till bakstöttorna tar i, så då är det lika bra jag snittar så jag kan ha i baksäten helt! smile

Mitsubishi Lancer Evolution III 790HK/830NM
Mitsubishi Lancer GTi [MDS-Edition]
Tack till: WiTune, Flanders Motorsport, BDS Skara Motor, Mitsubishi Härene bil, Mrtuning.se, Robban Stroker, David Rudhem, LG-Speed
youask
24 mars 2013 · 271 Inlägg

vill du ha lite tips?

Skippa topline sakerna... Jag har inte provat pumpen men vad jag läst så är den inte bra. Orginal pumpen är visserligen bra men jag hade 10x hellre kört en beg org pump än en topline pump

Första motorn byggde jag med en topline packningssats, efter 1år hade jag bytt ut alla packningar pga att det svettades olja här o därsad

EvoTre Evo raggare
24 mars 2013 · 386 Inlägg

youask skrev:
vill du ha lite tips?

Skippa topline sakerna... Jag har inte provat pumpen men vad jag läst så är den inte bra. Orginal pumpen är visserligen bra men jag hade 10x hellre kört en beg org pump än en topline pump

Första motorn byggde jag med en topline packningssats, efter 1år hade jag bytt ut alla packningar pga att det svettades olja här o därsad

Hm ja du har nog rätt, efter lite research nu så verkar det vara lite sådär snack om TP oljepumpen.. Känns ju sådär att stoppa i den nu när man har läst runt lite. Har du nån oljepump till övers?

Mitsubishi Lancer Evolution III 790HK/830NM
Mitsubishi Lancer GTi [MDS-Edition]
Tack till: WiTune, Flanders Motorsport, BDS Skara Motor, Mitsubishi Härene bil, Mrtuning.se, Robban Stroker, David Rudhem, LG-Speed
EvoTre Evo raggare
1 april 2013 · 386 Inlägg

Updatering 1 April

Nu är buren äntligen lackerad och monterad, skönt och få den klar! Blev sjukt nöjd med resultatet. Längtar inte tills jag måste skruva ur den inför besiktningen tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-90461823a6901c95aafcb807b1ec0514.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-24445206ffc5eb5cd097d3a5d49ea0d4.jpg
Har även beställt Sparco röda 4-punktsbälte som förhoppningsvis kommer i veckan!

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-d946691add5296ad50ca15bc5f1c1b0b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-67b809fddebea08661a88e5926e2ec46.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-6771755e03747001d5a2132b051599aa.jpg
Brandvägen för Fuelcellen i skuffen

Bränslesystemet är fortfarande underombyggnad, ska beställa lite slangar och bränslefilter samt BTR sen är det bara och börja montera

Motor & Topplock Topplocket kommer förhoppningsvis i veckan och motorblocket skulle dröja ca 1-2 veckor så på den fronten står det rätt stilla!

Det var allt för den här gången, händer inte så mycket nu då det bara är små saker kvar, men vi får väl se vad som händer till nästa gång wink

/ Kong

Mitsubishi Lancer Evolution III 790HK/830NM
Mitsubishi Lancer GTi [MDS-Edition]
Tack till: WiTune, Flanders Motorsport, BDS Skara Motor, Mitsubishi Härene bil, Mrtuning.se, Robban Stroker, David Rudhem, LG-Speed
TurboEmil Mitsubitchi
1 april 2013 · 26 Inlägg

Fan vad snyggt det blev med buren!! Du kunde inte valt en bättre färg heller smile Detta kommer bli hur grymt som helst!

starcrew
2 april 2013 · 282 Inlägg

Riktigt snyggt! passade bra in där smile

Kolla gärna in http://www.garaget.org/starcrew
Har även en projekt tråd ni kan följa :)
EvoTre Evo raggare
2 april 2013 · 386 Inlägg

TurboEmil skrev:
Fan vad snyggt det blev med buren!! Du kunde inte valt en bättre färg heller smile Detta kommer bli hur grymt som helst!

Jaaa visst blev det?! Nu kommer vi åka säkert i sommar cool

Mitsubishi Lancer Evolution III 790HK/830NM
Mitsubishi Lancer GTi [MDS-Edition]
Tack till: WiTune, Flanders Motorsport, BDS Skara Motor, Mitsubishi Härene bil, Mrtuning.se, Robban Stroker, David Rudhem, LG-Speed
eFFd
2 april 2013 · 18 Inlägg

Jag har några ess i ärmen nu, kommer piska dig i sommar wink

Audi_powah
8 april 2013 · 1 515 Inlägg

Schysst projekt! Har en del Evo saker till salu om det vore intressant, kika in min sida smile

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"
BMW M3 E46 "Raeder Motorsport" (2001)
Mitsubishi Evolution V "DEAMON" (1998)
GVR4
8 april 2013 · 94 Inlägg

Hej!
Såg att du skall plocka bort balansaxlarna. Jag gjorde det på min motor också. Fast jag behöll den bakre som stödlager åt oljepumpen. Slipade ner den till en rak axel bara. Inga motvikter kvar. Behöll även original oljepump.
Ett tips jag kan ge dig är att porta olje relief hålet i filterhållaren en aning då oljetrycket blir ganska högt efter att du har satt igen hålen som normalt flödar olja för balansaxlarna. (packboxar och packningar börjar svettas rätt fort annars.)
Och att oljehålet i toppen behöver portas lite också eftersom du deckar både topp och block.

Ser bra ut detta bygget! Fortsätt så!

Senast redigerat av GVR4 (8 april 2013)

EvoTre Evo raggare
10 april 2013 · 386 Inlägg

Uppdatering 10 April

Då var det dags för en uppdatering!

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-d11cbbad9e5bde13972715eebf21247a.jpg
Diverse motordelar etc har legat i avfettningsbad så nu är dem rengjorda och fräscha! cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-6f7f92af542c0599f79fda613dea5a20.jpg
Har även lackerat allt! Är sjukt nöjd. Lackerat alla remhjul, oljekyl, kylare, motorfästen, vattenpump osv

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-b571b7070b4f3afb23722edbe7944f2d.jpg
Cusco coilovers, Tvättade, fräscha bussningar, sänkta, inställt retur tryck samt inställd camber!

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-fd8b4e473fd44fa8e6af5230581243d3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-27c52c0a91ccea4ce776b7763745e5fb.jpg
Nu är det även dags och ta tag i och fixa utsidan, börjar med parkeringsskadan som jag fick i somras..

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-fa07c787412c5991350c535db3ad9cbd.jpg
Har fått diverse mätare som jag placerade lite, så såhär kommer cockpiten se ut i sommar cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-d486ecdd21425c18422eb89f2b3a7329.jpg
Tackar Mitsubishi Härenebil Lidköping för sponsringen! Kamrem, damask, och diverse remmar till motorn smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-5081f2f73b7e5252698df7f31ffdb911.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-0f03c93a700b7b6aedf0994ce1c1d257.jpg
Ett stort tack till David Rudhem också som har hjälp till med diverse svetsarbeten! Ventilkåpan med AN8 Vevhusventilation, dags och lackera den smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-6b59f67ea6d8e55acf84693089f3cfc2.jpg
3" cutout! lol

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-9ee648f956d0f9539b26ac9d9aa50546.jpg
Lindat grenrör

Topplocket skall hämtas på fredag samt motorn skall bli klar från verkstaden i veckan så till helgen blir det förhoppningsvis montering! big_smile

Sponsorer och Tack till:
Mitsubishi Härenebil Lidköping
Flanders Motorsport
BDS Skara Motor
Robban Blomqvist
David Rudhem
Joshua Bazzell
Robert Wede
KLRacing.se
Extremepsi.com
Summitracing.com

Och självklart vänner och familjen för allt stöd och hjälp

Det var allt för den här gången

/Kong

Mitsubishi Lancer Evolution III 790HK/830NM
Mitsubishi Lancer GTi [MDS-Edition]
Tack till: WiTune, Flanders Motorsport, BDS Skara Motor, Mitsubishi Härene bil, Mrtuning.se, Robban Stroker, David Rudhem, LG-Speed
EvoTre Evo raggare
10 april 2013 · 386 Inlägg

Audi_powah skrev:
Schysst projekt! Har en del Evo saker till salu om det vore intressant, kika in min sida smile

Tack! Yes har kikat, vad kan du ge mig för pris för olje- och kylarlocket? wink

Hej!
Såg att du skall plocka bort balansaxlarna. Jag gjorde det på min motor också. Fast jag behöll den bakre som stödlager åt oljepumpen. Slipade ner den till en rak axel bara. Inga motvikter kvar. Behöll även original oljepump.
Ett tips jag kan ge dig är att porta olje relief hålet i filterhållaren en aning då oljetrycket blir ganska högt efter att du har satt igen hålen som normalt flödar olja för balansaxlarna. (packboxar och packningar börjar svettas rätt fort annars.)
Och att oljehålet i toppen behöver portas lite också eftersom du deckar både topp och block.

Ser bra ut detta bygget! Fortsätt så!

Tackar så mycket! Tack för tipset, skall absolut ha det i åtanke, skall se vad som kan göras smile

Mitsubishi Lancer Evolution III 790HK/830NM
Mitsubishi Lancer GTi [MDS-Edition]
Tack till: WiTune, Flanders Motorsport, BDS Skara Motor, Mitsubishi Härene bil, Mrtuning.se, Robban Stroker, David Rudhem, LG-Speed
StahlgrenDesign Virtuell Designer
10 april 2013 · 545 Inlägg

Härligt! big_smile
Rudhem kan sina saker wink
Jobba på nu, säsongen har ju börjat..! wink

Renault Megane Sport Tourer "Bose Edition" (2017)
EvoTre Evo raggare
10 april 2013 · 386 Inlägg

StahlgrenDesign skrev:
Härligt! big_smile
Rudhem kan sina saker wink
Jobba på nu, säsongen har ju börjat..! wink

Ja Rudhem kan sina saker! Riktigt duktig är han. Han kommer sponsra en hel till det här projektet smile Jupp jobbar på som bara den, det är i garaget jag spenderar större del av tiden just nu wink men som det ser ut nu så håller jag tidsplanen bra, har som mål med att få den klar till 1 Juni smile

Mitsubishi Lancer Evolution III 790HK/830NM
Mitsubishi Lancer GTi [MDS-Edition]
Tack till: WiTune, Flanders Motorsport, BDS Skara Motor, Mitsubishi Härene bil, Mrtuning.se, Robban Stroker, David Rudhem, LG-Speed
EvoTre Evo raggare
14 april 2013 · 386 Inlägg

Uppdatering 14 April

Äntligen har bältena kommit!

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-735d429747c36980f92e106fe8b9b2f2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-3ea75bbd8e7070a79446c94061daf912.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-30626c9ec5e99e3dc18e6bbfd1e4e373_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-e4ca235decb574cf1b2bc3ccabc0fe2f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-2ecaf3563c2b3789c3f3be5a5afc2a53.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-ab441a7385e42767a9d29a089f8b4066.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-60afe42bae7ba014bac9713b61ee52b8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-ea29d80cdf91c4157cb695643d91884f.jpg
Passade suveränt med buren! Man sitter förjävla gött kan jag lova wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-50cb5a0625dddecbb0f3ff0d2830a4d8.jpg
Work work work med bakre kofångare smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-de6b1c26d5446fa6c36276e9ca6e73c7.jpg
Lackerad ventilkåpa

Det var allt för den här gången! I veckan anländer sista resterande delar för bränslesystemet. Motorblocket samt toppen kommer även i veckan så nu kommer det bli fullt jobb för att få klart allt.

/Kong

Mitsubishi Lancer Evolution III 790HK/830NM
Mitsubishi Lancer GTi [MDS-Edition]
Tack till: WiTune, Flanders Motorsport, BDS Skara Motor, Mitsubishi Härene bil, Mrtuning.se, Robban Stroker, David Rudhem, LG-Speed
Griffin Galen!
14 april 2013 · 723 Inlägg

Komiskt att vi monterar bälten samtidigt:-)
Det blev ju riktigt bra med 4p bälten i din!:-)
Når du brandsläckaren lätt där bak? Bra att ha med men det ska ju gå fort att få tag i den med:-)

Mvh Mats

EvoTre Evo raggare
16 april 2013 · 386 Inlägg

Uppdatering 16 April

Man måste bara älska paket från utlandet! roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-91cc0bf225876b864058d055d80624ae.jpg
Då har man allt komplett för bränslesystemet!

AN8 (6m), AN6(6m), AN10 (1m), Tanken är att köra AN10 från Fuelcellen genom soppafiltret till bränslepumpen, och från där till Bränsletrycksregulatorn, dvs matning AN8 och AN6 retur.
- Aeromotive A1000 bränsletrycksregulator
- Aeromotive Tsunami extern bränslepump
- Aeromotive 100 micron bränslefilter
- AN kopplingar samt adaptrar från Summitracing.com och Aeromotive.

ALLT etanol beständigt


https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-15cf00c4a5b54bc621e40accf7923029.jpg
Sedan var herr Stahlgrendesign och kika förbi och lämna även dessa stänkisar som skall sitta på denna nu! Tackar och bockar för detta! smile


/Kong

Mitsubishi Lancer Evolution III 790HK/830NM
Mitsubishi Lancer GTi [MDS-Edition]
Tack till: WiTune, Flanders Motorsport, BDS Skara Motor, Mitsubishi Härene bil, Mrtuning.se, Robban Stroker, David Rudhem, LG-Speed
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang