Äkta eller oäkta T-gul på Volvo museum i Göteborg?

JimBo__
23 oktober 2013 · 1 804 Inlägg

Hejsan!

Förra veckan hade jag möjligheten att få åka ner till Göteborg och Torslandafabriken med några jobbarkompisar. Vi passade då även på att besöka Volvo Museum. Det fanns en jäkla massa fina bilar där inne och självklart fastnade jag vid en speciell. Volvo 850 T-5R "T-gul". cool

Den som står inne på museet har endast 15 mil på mätaren och var verkligen ren fröjd för ögat att titta på. roll

Nu har jag fått höra att det ska inte vara en äkta T-gul som står där, att det är en massa smådetaljer som inte ska stämma. Även att milen inte stämmer då bilen har används ibland annat "Kungsrallyt".

Stämmer detta? Tycker det verkar lite skumt att inte ställa in en "äkta" bil på ett museum.

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38819/38819-8965e22de92b36c527fd154a5867d599.jpg[/url]

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38819/38819-00bad2d72965e595d5503c6980f31a79.jpg

Mvh
Jim

Senast redigerat av JimBo__ (23 oktober 2013)

Meguiars_sverige
Volvo V60 Polestar "Nr 708" (2018)
Mack Forum- och sitemoderator
23 oktober 2013 · 26 155 Inlägg

Mig veterligen så skulle det vara en äkta T-gul.
Vore intressant att veta om det inte är det dock.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
JoacimW Ung&Dum
23 oktober 2013 · 430 Inlägg

Vi har haft diskussionen på NordicR flertalet gånger om den är äkta eller ej , kan ej kolla då jag stängt ner facebook vad som skrevs då det var ett tag sen men dom flesta skrev att den inte är äkta ! , Fråga Wolderth här på forumet han vet

In hoc signo vinces
JimBo__
23 oktober 2013 · 1 804 Inlägg

CurvaN skrev:
Vi har haft diskussionen på NordicR flertalet gånger om den är äkta eller ej , kan ej kolla då jag stängt ner facebook vad som skrevs då det var ett tag sen men dom flesta skrev att den inte är äkta ! , Fråga Wolderth här på forumet han vet

Hmm, varför ställer man in en oäkta bil på ett museum? yikes Volvo om någon måste ju ha haft möjligheten att få tag på en i bra skick liksom.

Meguiars_sverige
Volvo V60 Polestar "Nr 708" (2018)
JoacimW Ung&Dum
23 oktober 2013 · 430 Inlägg

JimBo__ skrev:

CurvaN skrev:
Vi har haft diskussionen på NordicR flertalet gånger om den är äkta eller ej , kan ej kolla då jag stängt ner facebook vad som skrevs då det var ett tag sen men dom flesta skrev att den inte är äkta ! , Fråga Wolderth här på forumet han vet

Hmm, varför ställer man in en oäkta bil på ett museum? yikes Volvo om någon måste ju ha haft möjligheten att få tag på en i bra skick liksom.

Har ej nån aning men det var tydligen små grejer som man såg på den att det inte var äkta !

In hoc signo vinces
TBergsten
23 oktober 2013 · 996 Inlägg

Vad jag har hört så är det något med emblemet bak samt några knappar på insidan, ej säker dock...

breesladd SKÅNING
23 oktober 2013 · 1 215 Inlägg

klart en spännande disktion detta då jag själv tagit förgivet att det "så klart är äkta" då den står där, kanske fler bilar där inne då som man ska försöka kolla upp

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig
Volvo V70 2.4D CLASSIC "Barnvagns räsern" (2007)
Volvo 244 GL, nu med Turbo "Reggad med B230FT" (1988)
JimBo__
23 oktober 2013 · 1 804 Inlägg

breesladd skrev:
klart en spännande disktion detta då jag själv tagit förgivet att det "så klart är äkta" då den står där, kanske fler bilar där inne då som man ska försöka kolla upp

Vissa bilar där inne, typ Amazon kombi, så står det ju på infoskylten, "detta är det sista exemplaret som rullade av bandet". Om t-gulen stod det inget sånt alls...

Meguiars_sverige
Volvo V60 Polestar "Nr 708" (2018)
trubbelturbo
23 oktober 2013 · 1 460 Inlägg

Borde det inte gå att utläsa ur chassienummret om det är en äkta?

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Dennis_999 Jag gjorde en liten hest!
23 oktober 2013 · 2 100 Inlägg

Denna bilen har 94:ans modell av knappar i kupén, när den riktiga t-gulen kom var knapparna mer runda. T-5R emblemet ska vara av felaktig typ också. Då stavningen inte är T-5R utan T-5 R. Alltså ett påklistrat R efter T-5. Detta hade även sedanen i reklamvideon Volvo hade vid lanseringen. Så min teori är att det är bilen för lanseringsvideon och div bilder smile

Tja!
Putteliten
23 oktober 2013 · 9 079 Inlägg

Dennis_999 skrev:
Denna bilen har 94:ans modell av knappar i kupén, när den riktiga t-gulen kom var knapparna mer runda. T-5R emblemet ska vara av felaktig typ också. Då stavningen inte är T-5R utan T-5 R. Alltså ett påklistrat R efter T-5. Detta hade även sedanen i reklamvideon Volvo hade vid lanseringen. Så min teori är att det är bilen för lanseringsvideon och div bilder smile

Låter som att det skulle vara en så kallad förseriebil. Att dom tagit typ en T5 och gjort så likt en T-5R som möjligt för att ha något att visa upp till reklamfilm, brochyrer och mässor/utställning mm.

JimBo__
23 oktober 2013 · 1 804 Inlägg

Dennis_999 skrev:
Denna bilen har 94:ans modell av knappar i kupén, när den riktiga t-gulen kom var knapparna mer runda. T-5R emblemet ska vara av felaktig typ också. Då stavningen inte är T-5R utan T-5 R. Alltså ett påklistrat R efter T-5. Detta hade även sedanen i reklamvideon Volvo hade vid lanseringen. Så min teori är att det är bilen för lanseringsvideon och div bilder smile

Tyvärr så fick jag inga vettiga bilder på inredningen då man var tvungen att ta genom rutan, men tycker det ser ut som att knapparna är dom runda.
Den tanken slog mig också, men i den videon så har den ju dom runda knapparna samt att det sitter inga torkarblad vid strålkastarna på den videon. smile

Appropå inga torkarblad, gick det att beställa med igenlagda lyktlister från fabrik? smile

Meguiars_sverige
Volvo V60 Polestar "Nr 708" (2018)
JoacimW Ung&Dum
23 oktober 2013 · 430 Inlägg

JimBo__ skrev:

Dennis_999 skrev:
Denna bilen har 94:ans modell av knappar i kupén, när den riktiga t-gulen kom var knapparna mer runda. T-5R emblemet ska vara av felaktig typ också. Då stavningen inte är T-5R utan T-5 R. Alltså ett påklistrat R efter T-5. Detta hade även sedanen i reklamvideon Volvo hade vid lanseringen. Så min teori är att det är bilen för lanseringsvideon och div bilder smile

Tyvärr så fick jag inga vettiga bilder på inredningen då man var tvungen att ta genom rutan, men tycker det ser ut som att knapparna är dom runda.
Den tanken slog mig också, men i den videon så har den ju dom runda knapparna samt att det sitter inga torkarblad vid strålkastarna på den videon. smile

Appropå inga torkarblad, gick det att beställa med igenlagda lyktlister från fabrik? smile

Ja det gick i USA iaf har jag för mig ! , jag och många fler har kört på vparts lister men passformen är kass , tills jag fick vet att det finns org lyktlister utan hål det var som dag och natt

In hoc signo vinces
Dennis_999 Jag gjorde en liten hest!
23 oktober 2013 · 2 100 Inlägg

JimBo__ skrev:

Dennis_999 skrev:
Denna bilen har 94:ans modell av knappar i kupén, när den riktiga t-gulen kom var knapparna mer runda. T-5R emblemet ska vara av felaktig typ också. Då stavningen inte är T-5R utan T-5 R. Alltså ett påklistrat R efter T-5. Detta hade även sedanen i reklamvideon Volvo hade vid lanseringen. Så min teori är att det är bilen för lanseringsvideon och div bilder smile

Tyvärr så fick jag inga vettiga bilder på inredningen då man var tvungen att ta genom rutan, men tycker det ser ut som att knapparna är dom runda.
Den tanken slog mig också, men i den videon så har den ju dom runda knapparna samt att det sitter inga torkarblad vid strålkastarna på den videon. smile

Appropå inga torkarblad, gick det att beställa med igenlagda lyktlister från fabrik? smile

Hittade en bild. Och det var jag som hade fel, delvis wink Knapparna på brädan är av rätt modell. Det är dom i mittkonsolen som är lite lattjo!

Här är gamla utförandet av stolsvärmeknappar, och autodown var mig veterligen standard på förarsidan. Här saknas den knappen. Knapparna för bakre rutorna är svarta. Dom ska ha "illutstrationer" av rutorna precis som knapparna för de främre rutorna.

https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash2/271466_10150310751172474_2682582_o.jpg

Och mittkonsolen är för en bil med bränslevärmare med tanke på den tomma platsen till höger om växelspaksdamasken.

Väldans ihopplock den här bilen smile Måste syna den riktigt noga nästa gång.

Tja!
JimBo__
23 oktober 2013 · 1 804 Inlägg

Dennis_999 skrev:

JimBo__ skrev:

Dennis_999 skrev:
Denna bilen har 94:ans modell av knappar i kupén, när den riktiga t-gulen kom var knapparna mer runda. T-5R emblemet ska vara av felaktig typ också. Då stavningen inte är T-5R utan T-5 R. Alltså ett påklistrat R efter T-5. Detta hade även sedanen i reklamvideon Volvo hade vid lanseringen. Så min teori är att det är bilen för lanseringsvideon och div bilder smile

Tyvärr så fick jag inga vettiga bilder på inredningen då man var tvungen att ta genom rutan, men tycker det ser ut som att knapparna är dom runda.
Den tanken slog mig också, men i den videon så har den ju dom runda knapparna samt att det sitter inga torkarblad vid strålkastarna på den videon. smile

Appropå inga torkarblad, gick det att beställa med igenlagda lyktlister från fabrik? smile

Hittade en bild. Och det var jag som hade fel, delvis wink Knapparna på brädan är av rätt modell. Det är dom i mittkonsolen som är lite lattjo!

Här är gamla utförandet av stolsvärmeknappar, och autodown var mig veterligen standard på förarsidan. Här saknas den knappen. Knapparna för bakre rutorna är svarta. Dom ska ha "illutstrationer" av rutorna precis som knapparna för de främre rutorna.

https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/ … 2582_o.jpg

Och mittkonsolen är för en bil med bränslevärmare med tanke på den tomma platsen till höger om växelspaksdamasken.

Väldans ihopplock den här bilen smile Måste syna den riktigt noga nästa gång.

Jaa jäklar, nu när du säger det så ser man ju det även på min kassa bild tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38819/38819-a8d1787ec484173eaf70c091d9aa906c.jpg

Angående fönagerhissknapparna så har du alldeles rätt, det ska vara "illutstrationer" på alla och autodown på förarsidan. smile

Som du säger, man får granska bilen extremt mycket nästa gång!

Men angående milen då? Mätaren står på 15 mil, tror du det stämmer? smile för hörde att dem brukar använda bilen vid olika tillfällen. Sen såg jag att vänster fram fälg var lite skadad wink

Meguiars_sverige
Volvo V60 Polestar "Nr 708" (2018)
joH900
23 oktober 2013 · 414 Inlägg

Vad klassas som "äkta"? Skall bilen vara seriemässigt producerad? Eftersom vissa saker inte stämmer överens med de serieproducerade bilarna lär detta vara förseriebil eller testbil

Om det gör bilen "oäkta" eller ej får väl var och en bestämma

Senast redigerat av joH900 (23 oktober 2013)

turbodeath
23 oktober 2013 · 2 452 Inlägg

det var en testbil har nån sagt ang den bilen var väl det som gjorde att den ställdes in på museumet istället för att den skulle skotas,är väl därför den inte har r-vinge heller som dom första riktiga hade  vad jag vet...

döden kommer tillbaka
JimmyAndersson
23 oktober 2013 · 1 679 Inlägg

turbodeath skrev:
det var en testbil har nån sagt ang den bilen var väl det som gjorde att den ställdes in på museumet istället för att den skulle skotas,är väl därför den inte har r-vinge heller som dom första riktiga hade  vad jag vet...

En T5-R har ingen R vinge utan vanliga turbo vingen smile
R vingen kom på 850R smile

Volvo 244 "GLT" (1988)
Aronson
23 oktober 2013 · 914 Inlägg

T 5 R hade ingen R vinge ,den har en vanlig vinge.Det är R:en som har R-vinge.

JimBo__
23 oktober 2013 · 1 804 Inlägg

joH900 skrev:
Vad klassas som "äkta"? Skall bilen vara seriemässigt producerad? Eftersom vissa saker inte stämmer överens med de serieproducerade bilarna lär detta vara förseriebil eller testbil

Om det gör bilen "oäkta" eller ej får väl var och en bestämma

För mig är det dom serieproducerade bilarna som kan räknas som "äkta". Men om detta är en förseriebil så är väl denna den riktiga "äkta" t-gulen wink

turbodeath skrev:
det var en testbil har nån sagt ang den bilen var väl det som gjorde att den ställdes in på museumet istället för att den skulle skotas,är väl därför den inte har r-vinge heller som dom första riktiga hade  vad jag vet...

R-vingen kom inte först -96 har jag för mig. smile

Meguiars_sverige
Volvo V60 Polestar "Nr 708" (2018)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang