SAAB OG900S TURBO Förstabilsprojekt!

Denna 900 ska fixas till som ett förstabilsprojekt så den rullar en massa mil till! Kommer ta lite tid men får det göra! Satsar att få den någorlunda klar tills man får körkortet. Då denna skall köras till SaabFestivalen och andra träffar en massa gånger!
  • 91 Följare
  • 214 514 Visningar
  • Uppdaterades senast 17 maj 2016
Saab_2takt Turbo lover
1 juni 2014 · 329 Inlägg

amoreex skrev:

Saab_2takt skrev:
Shit, de hade man glömt tongue Får ta och fixa en! Va skall man ha för någon? Lär ju gå åt ett par hundra amper om inte mer att dra runt start motorn. Men de känns lite onödigt att ha 2? Borde det inte räcka med en vid batteriet? tongue

Tänk att du ska säkra efter vilken kabel du har smile
Ska aldrig säkra efter hur mycket ström du förbrukar, har du t ex en 20mm2 ska du ha 100 A säkring,
35mm2 kan du säkra med 160 ca
Och skulle de säkringarna inte hålla får du montera en grövre kabel,, jag själv har dubbla batteri i bagaget och ett där fram, och alla används vid start, och jag har en 50mm2 kabel, och en 200 A säkring i varje ände smile

! Säkerheten är viktig wink

Här är en tabell från EMMA, de reglerna som gäller t ex vid ljudbygge, och de stämmer bra.
http://www.emmanet.info/wp-content/uplo … nglish.pdf kolla sidan 33 smile
Där har du kabelarean och Max säkring smile

Warsore skrev:
En vid var sida så om det blir fel från någon ände (batteri/elektriska i fordonet) så smäller säkringen närmast. Och 40cm från batteriet eller närmre är rekommenderat. smile

Finns tabeller för att räkna ut säkringsstolrek, men vad du har för generator kan också spela in.

Ja, men max 30 cm är rekommenderat enligt vissa försäkringsbolag, så smartare att ta det så vet man att man klarar sig smile

Gött gubbs, fin info! Säkerhet är A och O!

Här märks det att någon har gjort detta ett par gånger! tongue Snackade även med en snubbe på Saab meetet i Trollhättan i dag och han rekommenderade cirka 150 amper med. smile Hoppas det håller, annars får man tänka om rejält tongue Max 30 cm är noterat och skall följas. Är det något annat som besiktningen / försäkringsbolagen brukar vara kinkiga på gällande flytten?

Vad tror ni om dessa saker? Skriv gärna om ni vet något bättre smile

Hållare:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … are-84562/

Plus 150 amper säkring:
http://www.biltema.se/sv/Bat/12-V/El-ti … NL-252320/

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Saab_2takt Turbo lover
3 juni 2014 · 329 Inlägg

amoreex skrev:

Saab_2takt skrev:

amoreex skrev:
Tänk att du ska säkra efter vilken kabel du har smile
Ska aldrig säkra efter hur mycket ström du förbrukar, har du t ex en 20mm2 ska du ha 100 A säkring,
35mm2 kan du säkra med 160 ca
Och skulle de säkringarna inte hålla får du montera en grövre kabel,, jag själv har dubbla batteri i bagaget och ett där fram, och alla används vid start, och jag har en 50mm2 kabel, och en 200 A säkring i varje ände smile

! Säkerheten är viktig wink

Här är en tabell från EMMA, de reglerna som gäller t ex vid ljudbygge, och de stämmer bra.
http://www.emmanet.info/wp-content/uplo … nglish.pdf kolla sidan 33 smile
Där har du kabelarean och Max säkring smile

Ja, men max 30 cm är rekommenderat enligt vissa försäkringsbolag, så smartare att ta det så vet man att man klarar sig smile

Gött gubbs, fin info! Säkerhet är A och O!

Här märks det att någon har gjort detta ett par gånger! tongue Snackade även med en snubbe på Saab meetet i Trollhättan i dag och han rekommenderade cirka 150 amper med. smile Hoppas det håller, annars får man tänka om rejält tongue Max 30 cm är noterat och skall följas. Är det något annat som besiktningen / försäkringsbolagen brukar vara kinkiga på gällande flytten?

Vad tror ni om dessa saker? Skriv gärna om ni vet något bättre smile

Hållare:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … are-84562/

Plus 150 amper säkring:
http://www.biltema.se/sv/Bat/12-V/El-ti … NL-252320/

Bara se till att allt sitter fast och ser bra gjort ut smile
Där du gjorde en liten "fulskarv" kan du sätta säkring istället wink

Och säkringen kan du gärna skruva fast på batteri boxen, tänk även på att batteriet måste sitta fast, med andra ord måste du förankra batteri boxen bra smile

De sakerna fungerar bra, jag har själv samma hållare och säkring smile dock 200 A för min del.

Gött mos! Lådan sitter som berget, tog säkert 8-10 skruvar och drog ner i trä skivan under smile Får jobba lite på att hitta något att lägga emellan då lådan är ett par cm större i längd och bredd dimensionerna än batteriet så den rör nog sig lite. tongue

Fint att höra att det funkar! Slutar lite tidigare imorgon så får fria de med traska över till Biltema tongue

vw1303 skrev:
Perfekt och få tag på ett gäng 431or. Fick själv EN stulen när jag hade inbrott i min bil annars hade jag redan åkt e85 idag..... sad

Men men skall ta mig i kragen o åka o skaffa en uppsättning här så småningom innan hela sommarn är över .

Kul o följa ditt projekt

Så jäkla typiskt att dom skall ta en! mad Tur att dom är ganska lätta att hitta i varje fall! Gav faktiskt 100 spänn för 8 stycken , billigare än lösgodis. big_smile Dock skall en polare ha 4 stycken av dom annars hade jag gärna sålt till dig. smile

Senast redigerat av Saab_2takt (3 juni 2014)

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Saab_2takt Turbo lover
3 juni 2014 · 329 Inlägg

pontiacen skrev:
Vanlig tvättsvamp fungerar fint som mellanlägg i batterilådan, om du ändå ska till biltema wink

Edit; köper du färdiga med vaxschampo i så är du ju alltid redo om det skulle komma en regnskur eller nån fågelskit på en träff ju tongue

Hahaha fan va smart tongue En win win situation eller va man brukar säga  wink Diggar din finurlighet!

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Saab_2takt Turbo lover
6 juni 2014 · 329 Inlägg

Update!

Har tagit mig an rosten vid vänster länkarms infasningen. Var lite mer rostigt än vad man kunde tro med det gick att laga. smile Konstigt att förra ägaren bara fick bra och veta på rosten tongue


Men först var det dags att säkra batteriet. Satte ett spännband för hindra vänster höger flyttningen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-bff75503b6b106dc847081355decf8cd.jpg

Plus lite tvättsvampar som sagt. Blev görbra! Sorry för svordomen (volvo) på batteriet. Inte jag som köpt batteriet. mad

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-be6792d10472df248a720b4329417fa1.jpg


Sedan var det dags att montera säkringsdosan med en 150 Amper säkring. smile Tyvärr hade bara Biltema en säkring i lager så köpte bara för vid batteriet. 

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-d74b823954f793519abd82eb2023682c.jpg

Något sådant skall den sitta. Skall skruva fast den imorgon smile Testade även att starta bilen och säkringen höll!

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-14a30652aa7f9e4ddca9f110cae0240e.jpg

Vänster sidan:

Började riva lite. Fan va jobbigt det va och få ur fjädern även om man hade fjäderpress. hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-c3cf38372e1adc4027e8d48b50bdbd06.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-d4095855b1a2f5e605e6e0aac87c197f.jpg

Var lite rostigt ändå hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-2e1dd28833891d472c68c5b4e7e4b982.jpg

Mycket bättre!
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-f480b3a883f273b04bf6a8c9184770c7.jpg


På med lite grund!

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-10609d14362d93d8d5589978e4cade19.jpg


Sedan var det dags att byta en led. Den gammle glappa lite.

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-0a99d1ef7a7d9d5940b80a3ec4fe667f.jpg

En liten bit in i ihop monteringen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-7943ec057eb9650c4d6e9ac89021794a.jpg

Blev också ett par nya bussningar för krängningshämmarna med.

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-4691403b7e4a734dfb3ec19bd04cd5a2.jpg




Höger sidan:


Som tur var så har denna sida klart sig bra. En lagning innan ser man men den verkar vara okej gjort så slipade ner rosten bara och la på lite grund, rostskydd osv.

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-3c0cf7f287ff9a6d5bee2e079727ca99.jpg

Skall lägga ett lager till smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-282e77822621fad784e1581e70f48b0a.jpg

Imorgon blir det att skruva ihop framvagnen igen, skall bytas lite slangar och grejs med. Interiören skall även ihop igen smile Fullt upp imon då tongue

Simma lugnt!

Senast redigerat av Saab_2takt (24 september 2014)

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Saab_2takt Turbo lover
8 juni 2014 · 329 Inlägg

Slave_joe skrev:

pontiacen skrev:

Saab_2takt skrev:
Började riva lite. Fan va jobbigt det va och få ur fjädern även om man hade fjäderpress. hmm

Vänta du tills du ska ha ut bakfjädrarna wink

Det är ju inte svårt, bara att lossa ner länkarmen ju wink

Blir det mecka fjädrar bak så får original fjädrarna stå på hyllan och sänknings fjädrar får införskaffas. Tydligen skall dom vara lättare att meckan in tongue Vill inte tänka på hur jobbiga de kan vara tongue

Juvakka skrev:
Vet inte om du gjorde så denna gången. Men fram kan man komprimera ihop fjädern så mycket det går med domkraft och sen sätta dit spännarna för att hålla den inspänningen. Skruva loss ena sidan på stötdämparen och släppa domkraften. Har för mig man får ut fjädern då eller så är det iaf bra mycket mindre kvar att komprimera smile

Det förutsätter dock att stötdämparskruven är i tillräckligt bra skick så inget mer går sönder. Annars ser det fint ut, roligt att det rullar på.

Edit: Mins inte hur mycket skillnad det gör att skruva loss originaldämparen iof, den har ju rätt mycket slag i sig. Men tänkte på mina med lite kortare gör det en jäkla skillnad att skruva loss dämparen så kanske kan vara värt att testa nästa gång iaf smile

Exakt det du nämner tänkte jag på efter jag hade plockat isär allt. neutral Blir la lite så när man skruvar ner något för första gången i sitt liv och inte tar reda på tillräckligt med info. Ditt inlägg kommer va guld värd inför nästa fjäder utbyte i varje fall smile. Var för jävla tungt var det att komprimera hela fjädern med en ring nyckel iaf. Stötdämparen som du nämner kanske ger ca 1-2 cm om man släpper på den i originalform. Vilket jag gjorde genom att släppa på muttern vid bärarmen. smile

Känns redigt gött att chassit är fixat nu! Nu kan man gräva ner sig i dom roliga bitarna! Efter att jag har bytt däck  roll

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Saab_2takt Turbo lover
8 juni 2014 · 329 Inlägg

Juvakka skrev:
Har själv gjort det med biltemas fjäderspännare och det är  verkligen ingen rolig syssla, men det är inget problem jag har längre. Behöver inte ens fjäderspännare på min längre smile

På min kan man sätta foten på bromsoket och trycka till lite extra så får man ett par cm till. Bussningarna håller emot lite där på slutet. Och tar du bak så gör samma sak, komprimera med domkraft och in med fjäderspännare. (Kan vara att fjäderspännaren måste in innan man komprimerar för att det blir för lite utrymme mellan fjädervarven annars) Skruva loss bärarmen i framkant som tidigare nämnt och släpp domkraften så tror jag man får ut det där med.

Skönt att höra att fler har fastnat i samma situation wink Fina tips där med smile

Men vad är det för fjädrar du kör på för de skall gå så lätt? Måste ju vara kapade eftersom du har den så låååg tongue Vill ju ha min lägre men kan ju inte ha den jätte låg med tanke på att jag skall kunna ta mig hem på grusvägen man bor på. Funderade då på att kapa original fjädrarna när jag väl hade bilen nere men stoppade mig själv av tanken  däcken är för stora. Men skulle de gå att kapa original eller skall man satsa på en sänkningssats från speedparts dvs kilen sportsats? Tips uppskattas stort! smile

Edit: Som på denna bilen hade jag gärna villat ha den som i slutändan smile Bilden är lånad

http://i963.photobucket.com/albums/ae116/Krizzie88/Saab%20900%20Turbo/image008.jpg

Senast redigerat av Saab_2takt (8 juni 2014)

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Saab_2takt Turbo lover
8 juni 2014 · 329 Inlägg

Juvakka skrev:
Märkbart kapade mercedes lastfjädrar fram och kapade og900 lastfjädrar bak har jag, har också grusväg hem wink

Ska man bara åka lite lägre så är ju kilen och monroe dämpare ett beprövat recept, kapa original funkar ju det också men kilen är aningen hårdare.  Vilken väg man väljer att gå handlar väl mest om hur mycket pengar man vill lägga och hur mycket man vill ha ut av bilen. Den på bilden kan nog rulla kilen.

Okaj! Du får la akta dig då så du inte kör på grund i ett potthöl då antar ja? wink

Får ta och fundera lite på detta! Kilen låter ju mest intressant för min del i alla fall. Får hålla lite koll på diverse sidor om beggat kitt för att hålla priset nere smile


-----------------------------------------------------------------

Update!

Allting har åkt på plats nu igen som jag har lite lätt nämnt innan! Känns redigt bra att ha rosten fixa på bilen, får la se hur mina lagningar håller tongue Tog även och hystade på ett par nya bromsslagar som jag köpte för ett tag sen smile Blir lite glest med bilder denna gång men det får gåtongue


Vänster sidan:

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-11e59516cf0690ee679df96d126dcb4a.jpg

Höger sidan:

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-42ff2bc10cc4a47fa28dd242ee48e01d.jpg

missat lite med rostskyddet se ja nu på bärarmen tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-09e1469706c6c9127b30d6c47181821f.jpg
Hyper trimade även bakluckan med en SAAB Turbo Club Of Sweden stickers och en SAAB car museum reg plåt hållare. Fint! smile

Simma lugnt!

Senast redigerat av Saab_2takt (24 september 2014)

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Saab_2takt Turbo lover
10 juni 2014 · 329 Inlägg

Juvakka skrev:
Byggt om avgassystemet lite bara så jag har mer frigång och sen är det bara att inte köra i samma spår som alla andra har kört så skrapar den nästan aldrig i ändå. Tar egentligen bara i lätt med avgassystemet och ibland lite med läppen fram på riktig stora fartgupp.

Tror inte du blir missnöjd med kilen och monroe, det blir en go bil med det kittet.

M_Broberg skrev:

Juvakka skrev:
Tror inte du blir missnöjd med kilen och monroe, det blir en go bil med det kittet.

Agreed!

blir mycket trevligt, bättre väghållning men fortfarande komfortabelt.

vw1303 skrev:
Har ju bilstein o Kilen fjädrar. mycket mycket trevlig. jag vet ju inte hur en 900 beter sig utan detta då de var monterat när jag köpte bilen. Men enligt uppgift är det natt och dag i skillnad. jag kan ju dock medge att 200+ på mätaren inte känns speciellt farligt eller instabilt i min bil.....

Quotar er alla!

Gött gubbs! Hade tänkt att köra lite bana med STCS någon gång i framtiden så får bli i alla fall Kilen fjädrarna när det skall införskaffas. Monroe dämparna verkar vara lite svåra att få tag på men det skall nog lösa sig på något vis smile

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Saab_2takt Turbo lover
14 juni 2014 · 329 Inlägg

Juvakka skrev:
Mekonomen hade dem för typ 3 år sedan när jag köpte till min.

Verkar som dem har fortfarande, nån annan får gärna intyga så jag inte säger fel nu. Om du söker hos dem på ditt regnummer så kommer det upp dämpare som dem kallar reflex. Det borde vara rätt monroe reflex.

Artikelnummer: 10-E5301 & 10-E5023

Tackar så mycket! Känns väldigt rätt som du säger, kunde se lite svagt att det stod monroe på en klisterlapp på dämparn. Lite slut i lager var dem bak men de går nog att fixa fram när man väl behöver dom smile

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Saab_2takt Turbo lover
21 juni 2014 · 329 Inlägg

Liten update med diverse grejor!

Höger lycktan har varit lite matt vilket leder till att det lyser så bedrövligt från den! Som tur är så är besiktningen sent så man har ju skjutit upp bytet av lampan. Men så förra helgen så fick jag ett erbjudande på en höger lampa som man ej kunde tacka nej till. Så den köpte man smile

Nya pirat lampan:
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-75fa0f13fffa778d1a1c979faccad272.jpg

Gammal vs ny:
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-8b9a35a77175cf6df42dcef8213b9130.jpg

Monterat på bilen: Lyser grymt mycket bättre nu!
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-311a095bece5d58e45b45168779b24c4.jpg

Såklart gula lampor wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-1691367232216d028cabf0f20c8e8e54.jpg

Sen så kändes kopplingen väldigt svampig. neutral Då den tog nästan vid golvet, inte bra... Jag fruktade det värsta, att något i kopplings väg var paj men det fick först bli lite luftning av systemet först. Luft fick jag ut samt en olja som såg ut såhär:

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-d3fb6c338946107d06537fbdedc0b342.jpg

Men nu i efterhand funkar kopplingen prima! Inte alls svampigt utan precis och exakt som en SAAB skall vara smile Känns gött att ha lite ny olja i systemet också smile

Sist men inte minst så har jag fått hem en adapterfläns för turbon! Snart dags att bygga batterikrök! Kan knappt bärga mig smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-c7a6731989f1135551ef4f7754bf290e.jpg

Simma lugnt!

Senast redigerat av Saab_2takt (24 september 2014)

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Saab_2takt Turbo lover
23 juni 2014 · 329 Inlägg

vw1303 skrev:
ja batteriböjen gör verkligen skillnad när man ställt upp laddet igen . jag tappade lite laddtryck när jag monterade min pga mindre mottryck men det var ju bara att justera upp igen så gick den som attan igen.

Alright! Ställa upp laddtrycket är ju inte det svåra! wink Hur mycket mer power samt ljud tror du batterikröken ger? Har hört siffror på ca 20 häst vilket låter gött trevligt smile

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Saab_2takt Turbo lover
24 juni 2014 · 329 Inlägg

M_Broberg skrev:

Saab_2takt skrev:

vw1303 skrev:
ja batteriböjen gör verkligen skillnad när man ställt upp laddet igen . jag tappade lite laddtryck när jag monterade min pga mindre mottryck men det var ju bara att justera upp igen så gick den som attan igen.

Alright! Ställa upp laddtrycket är ju inte det svåra! wink Hur mycket mer power samt ljud tror du batterikröken ger? Har hört siffror på ca 20 häst vilket låter gött trevligt smile

batteriböjjen ger la ungefär 1 hk, 2 en bra dag


det är framförallt snabbare ladd, mer vrid, man får.

men tror inte max HK påverkas. däremot kommer den Uppfattade effekten att öka.

Haha såpas tongue Så fel man kan ha ibland. Botten drag och snabbare ladd är ju alltid toppen i varje fall smile

Senast redigerat av Saab_2takt (24 juni 2014)

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Saab_2takt Turbo lover
29 juni 2014 · 329 Inlägg

vw1303 skrev:
Som sagt du minskar avgasmottrycket kraftigt och skonar även turbon. några 20hk de tror jag inte på men potentialen för att öka laddet på ett vettigt sätt ökar.

om man inte har möligheten att justera laddtrycket så kommer man att TAPPA effekt genom att montera batteriböj.

Gött gött! Kör med en tråkig pys nu som knappt funka, får den inte ladda mer än 0.6 med den skruvad för max ladd. Men det skall lösas med dawes device. Har nästan fått hem alla delar saknas bara en 1/8" "tee pipe" (t-rör) som köptes på Ebay idag för hiskeliga 6,5 kr inklusive frakt tongue

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Saab_2takt Turbo lover
29 juni 2014 · 329 Inlägg

plankan skrev:

Saab_2takt skrev:
Nu funkar allt som det ska smile
https://lh5.googleusercontent.com/-iR-J … 212229.jpg]

Trevligt se fler som vågar sig på modifierar sitt instrumenthus cool
Har själv labbat en hel del genom åren, nu senast med min T16 MY 85

Nu fattas du bara dom dolda varning/kontrollamporna från MY 92 ->
Samt en spikdiod tongue
(Om du kör med APC box vill säga)

http://billedeupload.dk/images/1Tw3X.jpg

Jag körde själv med 8K varvräknare ett tag, men tröttnade då den inte lever lika mkt som den vanliga.
Personligen skall jag ändå inte över rödstrecket neutral
Dock behöll jag "ur Turbo" mätaren big_smile

Så här ser det ut på kväller och nätter med dom dolda kontrollamporna:
Här nersläckt och inga vita symboler:
http://billedeupload.dk/images/blxKh.jpg

Och här är dom aktiverade med olja/batteri samt handbroms -
syns först den stunden dom tänds:
http://billedeupload.dk/images/7LFO.jpg

Här ser man tydligt skillnaden -
Olja/batteri lamporna tända på vänster sidan, allt släckt på höger sidan:
http://billedeupload.dk/images/U1g8Z.jpg


Blott ett förslag, en idé -
det är jo en smaksak hur man vill ha det tongue

Men kämpa på med bilen -
skoj se andra som gillar dessa gamla saab'ar wink

Ja men de är klart att gamla saabar skalll modifieras lite grann! smile Helst när det är lite sådan små pill, tyckte din ide var cool smile Belysning för fötterna va ingen dålig ide det häller!
Håller med dig känns lite fånigt att ha 8k varvräknare när stoppet ändå ligger på 6k men det är fräckt wink

Blir lite sugen och pröva din ide. Hur löste du dina svarta kontrollampor?  Måste ändå ta ner instrumentpanelen för att byta ut belysningen till glödlampor igen. Led lös inte så mycket tongue Samt att undersöka varför hastighets nålen darrar när man kommer över 60 km/h. hmm

Senast redigerat av Saab_2takt (29 juni 2014)

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Saab_2takt Turbo lover
1 juli 2014 · 329 Inlägg

Super bra plankan!

Har visserligen led lampor hela bilen men det går la att byta lamporna? Lite grönt ljus i mittkonsolen blev man också sugen på att pröva de med. smile

Typiskt att man skall vara på gränsen för att ha "svarta" symboler tongue Min bil är en väldigt tidig MY 91 tillverkad 901108. Har inte heller någon plugg för v-låde oljan (pluggen kom på MY 91 )så man får lösa detta på annat vis vilket är ett annat kapitel. tongue

Gällande hastighetsmätaren så har jag den som du visar på bilen. Den är orörd original smile Måste vara wiren som spökar men vad jag minns så darra den inte innan jag börja pilla på den. Kanske har fått i wiren lite konstigt tongue

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Saab_2takt Turbo lover
3 juli 2014 · 329 Inlägg

plankan skrev:

Saab_2takt skrev:
Super bra plankan!
Lite grönt ljus i mittkonsolen blev man också sugen på att pröva de med. smile

wink

Jag använder mig av den gröna "insatsen" som sitter i handskfacket på OG 900
Tänk dock bara på att kolla upp hur mkt plats din stereo evt tar upp -
om du alltså har en sådan monterad där.

När det gäller inkopplingen av lampan -
så "lånar" du strömmen från belysningen till askfacket.
På det sättet så får du samma jämna flöde i belysningen via reostaten -
tillsammans med resten av belysningen innan i bilen cool




Saab_2takt skrev:
Gällande hastighetsmätaren så har jag den som du visar på bilen. Den är orörd original smile Måste vara wiren som spökar men vad jag minns så darra den inte innan jag börja pilla på den. Kanske har fått i wiren lite konstigt tongue

Jo kan jo vara så enkelt som att du kanske inte fått den riktigt på

Aha den! Har faktiskt en sådan grön insats liggandes och skräpar. Får ta och ta fram den! smile Jag jobbar en vecka till på sommarjobbet sedan blir det lite lov efter de. Då skall det hända lite grejor var av lite skall vara det du har nämnt smile



-----------------------

Update!

Köpte en vinge i glasfiber på ebay för cirka 2 veckor sedan. Den kom hem i veckan så i går monterade jag av origninal vingen för att se hur glasfiber vingen passa. Vad skall man säga om passformen? Kass, värdelös. Båda kanterna är konstiga, sticker ut för lite och är för trubbiga vilket sabbar för listen m.m. Samt att vingen har en liten höjd i mitten.  Se bilderna så förstår ni. smile Men jag mailade till firman och fick svar om att jag får pengarna tillbaka utan att skicka tillbaka den big_smile Prima gratis vinge! Dags och lära sig modda med glasfiber cool

Har även börjat fixa lite på batterkröks bygget. 2 stycken 2.5 tum till 3 tum konor har byggts (se bild nedan). Samt att jag skall få hjälp av en bussig snubbe att TIG svets turboflänsen på sommar jobbet smile

Länk på vingen: http://www.ebay.com/itm/SAAB-900-HECKSP … 3f3603776a

Vingen precis uppackad:

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-cc8ea8a37276a3e41931a112aa8aeee2.jpg

Testmonterad:

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-e77989bfb1d47effc33b622e05d7d3d0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-1eb75968793b5a07deb354868829304d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-db5f88838bf23c12a476b24e7ca299b1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-a4668150337257b48fe16c3b89b30fa6.jpg
Här behövs det moddas lite. Får se hur det går men jag skall alt försöka! smile

Jämförelse mot original skum vinge:

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-06cbb9e29a8e49f277e071e9997f9013.jpg

Lite större roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-b5f6a4741c983c0e4d5a60cf0d8013ef.jpg



2,5 tum till 3 tum koner. Inte riktigt färdiga smile

Senast redigerat av Saab_2takt (24 september 2014)

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Saab_2takt Turbo lover
4 juli 2014 · 329 Inlägg

vw1303 skrev:
var köpte du vingen om jag får fråga ? såldes den saab og900 vinge ?

Köpte den på ebay från Polen. Kan ta och länka igen:

http://www.ebay.com/itm/SAAB-900-HECKSP … 1489136490

eller

http://www.ebay.com/itm/271515506357

Samma vinge, samma säljare. Nu i efterhand så skull jag inte köpte vingen om man inte är bra på glasfiber. Men det är en bra stomme om är bra på glasfiber smile Sista meningen i din post förstår jag inte dock.

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Saab_2takt Turbo lover
4 juli 2014 · 329 Inlägg

Erick skrev:
Airflowvingen är skitsnygg smile Se till att lacka den två-delad bara, för att ge en illusion om att ytterkanten är i gummi (som den egentligen är på orginalet) smile

Håller med till 110%! smile Humm, det skulle vara snyggt! Men bilen är i svart så det kanske ser konstigt ut med annan annan färg eller hur tänkte du? smile



---------------------------------------



Mini update!

Fick turbo flänsen svetsad idag! Han som gjorde det kunde sina grejor! Plan svarvad med smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-ccea2971ae0d29cb448a5cee15c63e58.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-b0760a065d6af05065d2d861b25e2938.jpg

Senast redigerat av Saab_2takt (24 september 2014)

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Saab_2takt Turbo lover
5 juli 2014 · 329 Inlägg

Erick skrev:
Mörk-mattgrå på ytterkanten och vingen svart smile Hade jag gjort smile

De låter snyggt! Nu blev det jobbigt att bestämma sig tongue  Ska ta och fundera lite. Funderade först på att lacka hela den i samma färg som jag lacka Aero kåporna är i.

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Saab_2takt Turbo lover
6 juli 2014 · 329 Inlägg

Slave_joe skrev:
Varför har du svetsat dit flänsen på fel sida av konan? Den ska ju sitta löst och klämma åt konan på turbon?

Det så att på "utgången" från turbon på min bil är helt plan. En kornad del mot en plan lär ju inte täta så bra wink Egentligen är den flänsen för andra Mitsubishi turbos (exempelvis Mitsubishi TD04) men gör man som jag har gjort så funkar den på min turbo med smile Rör biten som sitter på flänsen skall kapas kortare när det börjar byggas bstterikrök smile

Länk till flänsen : http://shop.speedparts.se/sv/prod/unive … 9-5-1.html

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang