SAAB OG900S TURBO Förstabilsprojekt!

Denna 900 ska fixas till som ett förstabilsprojekt så den rullar en massa mil till! Kommer ta lite tid men får det göra! Satsar att få den någorlunda klar tills man får körkortet. Då denna skall köras till SaabFestivalen och andra träffar en massa gånger!
  • 91 Följare
  • 213 943 Visningar
  • Uppdaterades senast 17 maj 2016
andreas1
12 september 2014 · 1 020 Inlägg

Grattis till körkortet.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 99 le (1974)
Saab 900 "t8" (1982)
Saab_2takt Turbo lover
14 september 2014 · 329 Inlägg

malmbylarsson skrev:
Grattis smile

Erick skrev:
Grattis! Va skoj smile

Var rädd om lappen nu!

andreas1 skrev:
Grattis till körkortet.

M_Broberg skrev:
och grattis!

Tackar! big_smile

M_Broberg skrev:

Erick skrev:
Oljetrycket skall följa varvtalet. När motorn är kall har du betydligt högre oljetryck än när den är varm.du bör ligga på 1-2 bar på tomgång och högre när du kör. 4-5 bar låter vettigt vid normala varv på landsväg.

tillägas bör är att oljetryck beror Mycket på vilken olja du

så länge du har tryck är det bra typ lol

Okaj! Jag får ca 5 bar direkt när jag startar bilen som sedan går ner till 4 när bilen är varm. Har ingen aning vad det är för olja i den så det får duga tongue

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Saab_2takt Turbo lover
23 september 2014 · 329 Inlägg

Update!

I onsdags förra veckan var jag och bessade bilen, det va inget va fel på den överlag tills besiktningsgubben öppna huven. Han trodde att en intercooler, sportfilter och 3" downpipe gav "massiva hästar" och där med gav mig en 2:a på "motor ändrad". Argt nog så bestämde mig på att ta fredagskvällen till att göra bilen original igen sedan dagen efter åkte jag in till bess igen för ombess. Gick prima så nu har man en bil som går ett år till i varje fall smile

Original tänker jag inte köra så har gjort om bilen till så den var innan bess dock med en uppgradering bestånd av ett 3" system big_smile 3" Systemet (oanvänt!!) sprang jag på när jag var hos en snubbe och köpa fälgar (15" CrosSpoke ). Fick en deal som jag inte kunde motstå så var bara och slå till tongue Den gurglar/brölar för jävla gött nu big_smile  Förövrigt så blir det nog saab meet i kungbacka på lördag som man nog ska till om någon vill lyssna wink

Har ni centrumkåpor till mina fälgar liggandes till salu så får ni gärna höra av er smile

Lite blandade bilder på de: smile
Nytt 3":
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-f785718eb4291c3cf66681bcc24a77b3.jpg

Original:
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-80a61fa2e7e5343dca1f34240d1d2d99.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-b1095f8311d6f6d714761b77801ac65a.jpg

3"et monterat:

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-80cf979d86b7f2e7f87672378251a76c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-0f1ccdb42902fb56ef27e878f669a50b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-0c0fe9eb5ad5b11c8c706404b73c08ab.jpg

15" saab crosspoke:
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-5cea22f3fb9e47ba610f57376955c15d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-921295538bc5fa1634acd25174b6acad.jpg

Senast redigerat av Saab_2takt (26 september 2014)

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
darkwizard Fordonstekniker
24 september 2014 · 1 740 Inlägg

Tråkigt med nitiska besiktnings gubbar. Men jag tror mig har 3 st kåpor liggandes som ska vara till cross spoke fälgar. Ska bara leta fram dom och ta en bild på dom. Kan skicka bilden sen i ett pm till dig.

Lev livet, det kan ta slut fort
Saab 900 I16 "Blood Red Lady" (1989)
Saab_2takt Turbo lover
24 september 2014 · 329 Inlägg

darkwizard skrev:
Tråkigt med nitiska besiktnings gubbar. Men jag tror mig har 3 st kåpor liggandes som ska vara till cross spoke fälgar. Ska bara leta fram dom och ta en bild på dom. Kan skicka bilden sen i ett pm till dig.

Hittar du 4 så är jag intresserad! smile

---------------------------------

Sorry för alla updates eller va man nu ska säga, håller på att byta ut alla bilder i tråden. Google ville inte vara med mer...

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
JensW
3 oktober 2014 · 20 Inlägg

Härligt bygge... följer smile

Saab 9-3 1.8t biopower "Trackday" (2008)
Addz
3 oktober 2014 · 53 Inlägg

Jag är ganska säker på att min FTT konvertering ligger inom effektökning med 20% som normalt godtas. Vridet dock vet jag inte redigt.. Men jag lär inte hålla käften inne på besiktningen om jag skulle få en tvåa på "ändrad motor" direkt. big_smile

Senast redigerat av Addz (3 oktober 2014)

Saab_2takt Turbo lover
3 oktober 2014 · 329 Inlägg

JensW skrev:
Härligt bygge... följer smile

Man tackar! Tycker jag du skall göra! wink

Addz skrev:
Jag är ganska säker på att min FTT konvertering ligger inom effektökning med 20% som normalt godtas. Vridet dock vet jag inte redigt.. Men jag lär inte hålla käften inne på besiktningen om jag skulle få en tvåa på "ändrad motor" direkt. big_smile

Det tycker jag du skall göra, spreta i mot som f*n om dom börjar klaga! Tror jag var lite snäll med överklagande, första gången jag var på besiktning så  roll


-----------------------------


Liten Mini uppdate:

Har trimmat bilen lite med 2 stycken "vintage turbo" dekaler som jag beställde hem från Ebay samt har även testet på en så kallad Dawes Device som jag har byggt själv. Med både positiva och negativa framgångar. De positiva är att den laddar upp snabbare med Dawes Device jämfört med en pysventil, men dock har jag bekymmer med att laddtrycket sjunker ex, från 0.7-0.8 till grundladd (0.3-0.4) efter ett par sekunder med full gas. Hur går detta att lösa? smile



https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-4abfbf827f96c5d9583eade39c12d173.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-d6acf21067ed826e2eacb6be7de494df.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-fbd30cf935be5a78847a9a64858c2a9b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-0dbfc0e6fd62be4aa63dda49e6599e6f.jpg

Som ses så stämmer inte alla delar med bilden på den ihopsatta. Fick byta lite då de inte stämde smile

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Vikr
15 oktober 2014 · 210 Inlägg

lite sent men grattis till kortet smile

Gillar verkligen jobbet du gör på¨bilen ^^

Saab_2takt Turbo lover
16 oktober 2014 · 329 Inlägg

Vikr skrev:
lite sent men grattis till kortet smile

Gillar verkligen jobbet du gör på¨bilen ^^

Man tackar smile Snart dags att ställa undan bilen inför vintern dock. Men det är då det rolig händer, har lite planer på lager wink

Senast redigerat av Saab_2takt (16 oktober 2014)

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Erick
17 oktober 2014 · 4 767 Inlägg

Diff, fräscha bussningar och bra däck så är det inga problem att åka 250 hk smile

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
Erick
17 oktober 2014 · 4 767 Inlägg

M_Broberg skrev:

Erick skrev:
Diff, fräscha bussningar och bra däck så är det inga problem att åka 250 hk smile

precis.

och en diff kostar 17 000 kronor roll

sen har jag närmare 300 hk så det skiter sig direkt wink

Bättre däck då! big_smile Slicks e fina grejer wink

SKa inte berätta vad en Nismo-diff till en skyline kostar wink

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
Saab_2takt Turbo lover
17 oktober 2014 · 329 Inlägg

M_Broberg skrev:
Trimma inte för mycket.

jag har brutala problem med greppet sad spinner hela 2an ut och får inte laddtryck förrens vid 3500 RPM ungefär och på 3an är det 90 knyck.

bör tilläggas att jag kör 4-pet

Nejdå!  roll lol

Har redan typ bekymmer med grepp när det är lite fuktigt ute med mina kina Sunny däck på krysseker fälgarna:P 3 släpper den på blött och 2 an på torrt tongue

Erick skrev:

M_Broberg skrev:

Erick skrev:
Diff, fräscha bussningar och bra däck så är det inga problem att åka 250 hk smile

precis.

och en diff kostar 17 000 kronor roll

sen har jag närmare 300 hk så det skiter sig direkt wink

Bättre däck då! big_smile Slicks e fina grejer wink

SKa inte berätta vad en Nismo-diff till en skyline kostar wink

Haha tongue Vi får la se vad som händer i vinter wink Men ska nog satsa på upphäningen bak först, den "stegrar" som ett as när man tycker på tongue

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Erick
17 oktober 2014 · 4 767 Inlägg

Sänkfjädrar, nya stötdämpare och fetare krängningshämmare!

Skaffa sen ett par R-däck och häng med på en bankörning wink

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
Saab_2takt Turbo lover
17 oktober 2014 · 329 Inlägg

Erick skrev:
Sänkfjädrar, nya stötdämpare och fetare krängningshämmare!

Skaffa sen ett par R-däck och häng med på en bankörning wink

Lite de som är tanken wink Lite Kilen och Monroe Reflex får det allt bli under vintern sen så fan! tongue

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
9000Griffin
18 oktober 2014 · 193 Inlägg

Ja du har varit mycke duktig med ditt projekt smile blir ju kanon smile
Och Grattis till lappen oxå big_smile

Saab_2takt Turbo lover
19 oktober 2014 · 329 Inlägg

9000Griffin skrev:
Ja du har varit mycke duktig med ditt projekt smile blir ju kanon smile
Och Grattis till lappen oxå big_smile

Man tackar så mycket! smile

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
vw1303 prestanda framför utseende
22 oktober 2014 · 225 Inlägg

Just spinnandet är ju dock det som dödar växellådor på gamla 900... antagligen därför min låda peppar peppar har hållt såpass bra som den gjort. jag spinner aldrig utan mjukar iväg o gasar först när det finns lite fart i grejorna . har med gps även kommit fram till att 0-100 tiderna blir LÅNGT mycket bättre så.

Kraft nog att dra loss mina conti premium contacts 215/45-16 har jag utan problem både ettan tvåan på torrt men man känner hur det frestar på materialet. Inte värt det kort sagt.

Jag har ju kilén fjädrar o bilstein dämpare och de vill gärna ta i när man åker fler än 2 vuxna i bilen.....

Har förresten inga problem alls med min Dawesdevice att jag tappar laddtryck. den bygger ladd otroligt linjärt o fint o håller de höga trycket utan problem.

Kolla på ebay.co.uk så finns det en kille som säljer billigt som GARANTERAT funkar bra ! inge fancy men har väl gjort sin läxa o modifierat något för att få de o lira.

Senast redigerat av vw1303 (22 oktober 2014)

Volkswagen 1303s "Bad Mongo" (1973)
Volvo 945 "Avfall" (1997)
Volkswagen 1200 "SvartaTyskan" (1971)
Saab_2takt Turbo lover
22 oktober 2014 · 329 Inlägg

M_Broberg skrev:
Jag ska med testa kilen och monroe reflex nästa säsong tänkte jag.

koni + merca fjädrar fram och förstärka fjädrar bak blev lite väl hårt för vardagskörning.

har åkt lite i bil med kilen och reflex och kört en. Mycket trevlig allround setup!

Det låter bra, är ute efter en allround setup om man får säga så som är lite lagom låg smile

vw1303 skrev:
Just spinnandet är ju dock det som dödar växellådor på gamla 900... antagligen därför min låda peppar peppar har hållt såpass bra som den gjort. jag spinner aldrig utan mjukar iväg o gasar först när det finns lite fart i grejorna . har med gps även kommit fram till att 0-100 tiderna blir LÅNGT mycket bättre så.

Kraft nog att dra loss mina conti premium contacts 215/45-16 har jag utan problem både ettan tvåan på torrt men man känner hur det frestar på materialet. Inte värt det kort sagt.

Jag har ju kilén fjädrar o bilstein dämpare och de vill gärna ta i när man åker fler än 2 vuxna i bilen.....

Har förresten inga problem alls med min Dawesdevice att jag tappar laddtryck. den bygger ladd otroligt linjärt o fint o håller de höga trycket utan problem.

Kolla på ebay.co.uk så finns det en kille som säljer billigt som GARANTERAT funkar bra ! inge fancy men har väl gjort sin läxa o modifierat något för att få de o lira.

Japp, få släpp på hjulen har la sitt nöje (om den driver på rätt axel tongue) om man får säga så men däck är dyrt som du säger. Att vara studerande hjälper inte tyvärr. roll tongue Däck har ju max grepp precis innan dom släpper smile

Funderar på att testa en mjukare fjäder till devicen först för att se vad som händer. Känns om det kommer hjälpa men man vet ju aldrig.smile

BTW, Är det skrap från underredet du får eller är det från hjulhusen?

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
vw1303 prestanda framför utseende
23 oktober 2014 · 225 Inlägg

Saab_2takt skrev:

M_Broberg skrev:
Jag ska med testa kilen och monroe reflex nästa säsong tänkte jag.

koni + merca fjädrar fram och förstärka fjädrar bak blev lite väl hårt för vardagskörning.

har åkt lite i bil med kilen och reflex och kört en. Mycket trevlig allround setup!

Det låter bra, är ute efter en allround setup om man får säga så som är lite lagom låg smile

vw1303 skrev:
Just spinnandet är ju dock det som dödar växellådor på gamla 900... antagligen därför min låda peppar peppar har hållt såpass bra som den gjort. jag spinner aldrig utan mjukar iväg o gasar först när det finns lite fart i grejorna . har med gps även kommit fram till att 0-100 tiderna blir LÅNGT mycket bättre så.

Kraft nog att dra loss mina conti premium contacts 215/45-16 har jag utan problem både ettan tvåan på torrt men man känner hur det frestar på materialet. Inte värt det kort sagt.

Jag har ju kilén fjädrar o bilstein dämpare och de vill gärna ta i när man åker fler än 2 vuxna i bilen.....

Har förresten inga problem alls med min Dawesdevice att jag tappar laddtryck. den bygger ladd otroligt linjärt o fint o håller de höga trycket utan problem.

Kolla på ebay.co.uk så finns det en kille som säljer billigt som GARANTERAT funkar bra ! inge fancy men har väl gjort sin läxa o modifierat något för att få de o lira.

Japp, få släpp på hjulen har la sitt nöje (om den driver på rätt axel tongue) om man får säga så men däck är dyrt som du säger. Att vara studerande hjälper inte tyvärr. roll tongue Däck har ju max grepp precis innan dom släpper smile

Funderar på att testa en mjukare fjäder till devicen först för att se vad som händer. Känns om det kommer hjälpa men man vet ju aldrig.smile

BTW, Är det skrap från underredet du får eller är det från hjulhusen?

Ner på tomten skrap på underredet men mest från hjulhusen.... men det beror nog mest på mina fälgar som breddar väldigt mycket utåt smile hade inte de problemen med original saab fälgar.

ja testa med olika setup:er på dawesdevicen. är ju kul o billigt.

att däck är dyrt kan jag väl hålla med om men växellåda är det värre med ..... de blir dyrt o jobbigt som fan.

Volkswagen 1200 "SvartaTyskan" (1971)
Volvo 945 "Avfall" (1997)
Volkswagen 1303s "Bad Mongo" (1973)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang