SAAB OG900S TURBO Förstabilsprojekt!

Denna 900 ska fixas till som ett förstabilsprojekt så den rullar en massa mil till! Kommer ta lite tid men får det göra! Satsar att få den någorlunda klar tills man får körkortet. Då denna skall köras till SaabFestivalen och andra träffar en massa gånger!
  • 91 Följare
  • 213 824 Visningar
  • Uppdaterades senast 17 maj 2016
Saab_2takt Turbo lover
14 januari 2015 · 329 Inlägg

mojje skrev:

Saab_2takt skrev:

mojje skrev:
Mycket kul projekttråd och härlig bil! Håller också på med min gamle 900 så det är gött att läsa vad andra gör, fortsätt jobba på i samma anda 2015!

Tackar, de ska ja! Man har kommit en bit på vägen men de känns som det är lika långt kvar tongue Jo gammle 900an  är en grymt kul bil, helst när den saknar tak som din wink

Långt kvar? Du tror att du blir färdig? wink
Jo jag gillar cabben men karosslinjen på 3dörrars är ju också riktigt grym!

Hoppas man får se den på någon träff i sommar, Härryda är väl inte så långt från Borås? smile

Haha, man får la hoppas att man blir någorlunda färdig någon gång i varje fall wink Känns som det alltid dyker upp något med dessa gamla bilar. Men linjerna som du säger gör det värt att lägga ner tiden smile

Ajjemän! Självklart att det ska bli många träffar till sommaren. Hoppas man ser cabben med,  smile

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Saab_2takt Turbo lover
8 februari 2015 · 329 Inlägg

Nu har det varit för tyst här så då blir de en update! big_smile

Va gör Lucas på backen? (Sitter Lucas motorstyrning original på bilen för dem som undrar)

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-df268f10233c2895150eb5e8db7c47f8.jpg

Har meckat lite med bilen till och från sedan sista updaten. Har inte blivit jätte mycket men lite har blivit gjort smile Har ju som nämnts tidigare bestämt mig för att Trionic 5.5 konvertera så det är på G! Har där med hystat ut Lucas systemet och påbörjat för T5.5.

Lite som har gjorts:

Då jag inte orkade leta upp ett gasspjäll med givare till saab 2.1 motor så gjorde jag mig en adapterplattan likt följande till den som är original:

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-f6cae69f421a8168ea1b6aaf898acb67.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-8877833ed9b2495e33daf61e7e17d27e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-ccd0e2253b58209de1b9ea148bbda676.jpg

Bestämde mig för att ha triggerskivan på remskivan som sitter på veven. Så remskivan fick sig några varv i svarven! Gjorde även en hållare för sensorn, kanske inte den finaste men den ger sig inte i första taget smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-0bd15332b7c650dfaff565e278e36389.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-57b7c1ab2ac3b5edfd14c24383b0dc46.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-ec1a3b23100ec63a42d3c0aa61846cf0.jpg

Även de så kallade 431 röda spridarna, stift och TK har monteras.
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-705b193a728cf3b57f1b39f2c8dcef9f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-b54d523313fb339e988af47885435dc6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-6fa544b3515ade90a238b2892d0ff43a.jpg

Parallellt med allt detta så har jag hållit på med att fixa med den kabel härvan som skall i. De har kortats sladdar, förlängts och tagit bort dem som inte gör någon nytta har tagits bort. En massa pill! Blir göra bra!

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-af9fffd15d0306d8cb5519aa2f5d12fc.jpg

Simma lugnt! smile

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Saab_2takt Turbo lover
16 februari 2015 · 329 Inlägg

Update!

Har fortsatt lite med T5.5 konverteringen. Måste säga det att själva installationen är väldigt simpel! Tar bara lite tid smile Ska stort sätt bara fixa till sladdarna under huven sedan är det klart. Har tänkt att lägga sladdarna under insuget i flexrör. smile Finns en youtube klip i slutet av detta inlägg på första starten smile

Efter att ha grubblat lite så bestämde jag mig att förstärka lite till på hållaren till vevaxelsensorn

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-3676a43ae479d21115352a4ea2188264.jpg

Sedan tog jag och monterade ihop allt i runt remskivan

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-1a1be9ac42a71076ca258c0bd7efdca6.jpg

Sedan åkte tomgångsmotorn på

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-2319bb001666b5504a6f7ca9eb680d92.jpg

Följt av ett montage av boxen

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-2d1b69936d932b27f9cead06dbb930e2.jpg

En liten överblick av motorutrymmet just nu

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-7bead4276f1b9537fa2ecc1b973b7ac4.jpg

Mitt i allt så vred på nyckel och till min förvånings så starta den med än gång!!! Men tomgången var dålig samt att AFR mätarnen visa 9 (Går riktigt fett). Tog där med fram skollaptopen och pluggade in mig i trionic boxen. Visade sig att MAP sensorn alltid läste som det var 0 bar. Flyttade där med MAP sensorns slang till en annan nippel och nu går den fint smile  Får bli lite gött väder nu så man kan mappa till den lite smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-b24eaa6f1bd02f9c09f564816988edfe.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-17c1347f720fa9516853ee52f2bab6ab.jpg

Slutligen en liten film på första uppstarten. Går som sagt riktigt fett pga felmontering av MAP sensorn.

https://www.youtube.com/watch?v=T-JdHvr … e=youtu.be

Simma lugnt!

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Erick
16 februari 2015 · 4 767 Inlägg

Ut och mappa! Det är ju torra vägar! big_smile Förra året vid den här tiden låg vi i 200 på 40an mellan landvetter och bollebyggd i ösregn och mappade supra big_smile

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
Saab_2takt Turbo lover
17 februari 2015 · 329 Inlägg

Erick skrev:
Ut och mappa! Det är ju torra vägar! big_smile Förra året vid den här tiden låg vi i 200 på 40an mellan landvetter och bollebyggd i ösregn och mappade supra big_smile

Hahaha!! Ska de göras så skall de göras riktigt tongue Är grymt sugen på att åka o mappa men måste flytta på ett par kubik stenhård snö då som ligger framför porten till ladan roll

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
darkwizard Fordonstekniker
20 februari 2015 · 1 740 Inlägg

Hur fick du bort remskivan? Måste ta bort min, för att få bort bröstkåpan, läcker lite därifrån.

Lev livet, det kan ta slut fort
Saab 900 I16 "Blood Red Lady" (1989)
Saab_2takt Turbo lover
20 februari 2015 · 329 Inlägg

darkwizard skrev:
Hur fick du bort remskivan? Måste ta bort min, för att få bort bröstkåpan, läcker lite därifrån.

Jo, jag tog och borrade ett lagom stort hål inifrån ungefär bakom gaspedalen. Sedan var det bara att lirka dit en 27 mm hylsa (om jag inte minns fel) sedan på med förläggare och mutterknack med lite power inifrån smile Lite jobbigt men lättaste sättet tror jag om man inte vill lyfta motor tongue Remskivan i sig har sådana toleranser mot axel den sitter på som gör att det inte behövs avdragare för den.

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Saab_2takt Turbo lover
21 februari 2015 · 329 Inlägg

M_Broberg skrev:
OK, jag skrev ett LÅNGT inlägg med många hatiska ord. men slutsatsen var. SLUTA MED AFR SKITET. AFR stämmer ALDRIG med verkligheten.

alla lambdasonder MÄTER i lambda och oomvandlar till AFR. programmerar du in för E85 och du får E75 av bensinbolaget så kommer mätaren visa fel. och du kan ju gissa hur bra det är med en mätare som visar "typ rätt"

köp en stor smiley o sätt på den så blir det bättre än det förbannade AFR påhittet.


Välkommen till trionic ligan wink

Jo jag vet. Men då jag inte har en comusb för att programmera om afr/lamda mätaren så duger afr till 95 än så länge.  Ska få tag på en comusb ganska snart. Men hinner nog inte ge mig på mappandet på ett tag då de är mycket i skolan samt att de är snart dags för 8 veckor praktik i Italien. Så tidigast i maj typ tongue

Tack, har inte kör den än men är redan nöjd med konverteringen till trionic. Motorn går så mjukt!!!! smile

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Saab_2takt Turbo lover
21 februari 2015 · 329 Inlägg

M_Broberg skrev:
Har inte du en innovate MTX-L?

http://www.clasohlson.com/se/USB-till-s … er/38-5654

sånn kör jag o funkar fint. behövs inte nån lawicell eller liknande.

och för att ändra mellan lambda och AFR i T5 suite live så bara vänsterklicka på siffran så byter den mellan AFR och lambda smile

låter som du kommer ha fullt upp!

Japp stämmer, MTX-L. Sådan adapter tänkte jag på, såg att de fanns sådana adaptrar på ebay nu för typ 20 spänn lol

Tack för tipset gällande T5-suite.

Började fundera nu, funkar lawiceladaptern till mätaren? Tänkte om man kunde ställa om lawiceladaptern från CAN till seriell kommunikation tillfälligt.

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Saab_2takt Turbo lover
22 februari 2015 · 329 Inlägg

M_Broberg skrev:
aha. missuppfattade dig.

skulle inte våga använda lawicell för den risken att den går sönder.. dyra läropengar

Aa sant! Helst när de är så billigt på ebay. tongue

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Saab_2takt Turbo lover
30 maj 2015 · 329 Inlägg

Update dags!

Nu var det allt länge sedan sist! Har ju haft praktik 8 veckor Italien på Dallara.  En liten bild på vad man har jobbat på under praktiken smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-23ca92388350fa5ef09bb81060ba63a0.jpg

Nå väl, låt oss återgå  till saaben wink Har nu fått ihop den igen! Sladdarna under huven har jag lagt i flexrör och allt är fast strajpat som det skall vara. Fick även nog med att de skall lukta så förbakat om den så tog även och monterade en 3 tum sportkatt på den. då den har varit kattlös innan. Passade även på att linda downpipen smile

Tanken är nu att ta bilen till saabfestivelens banträff så inför detta så skall jag jobba lite på mappen! Laddar lite lite nu wink

Är det någon som har aero skärmlister så får ni gärna höra av er! smile

Lite bilder:

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-9505e244db324735b9e39ac01b6bdfef.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-d1ca271a88adbc663e170fd38c30066e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-8dee7c383218abc3019aa94c2eaeaba6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-91f1b98f2d9f41252d50785eac164d36.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-526592142502d7b16614dad5fa51c6ba.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-0c1ce13458947a59514fa6fa8d0dc23b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-6f2b7c57d6cef34967b242297d0913df.jpg

Senast redigerat av Saab_2takt (30 maj 2015)

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Saab_2takt Turbo lover
1 juni 2015 · 329 Inlägg

M_Broberg skrev:
trevligt!

jag skruvar sate inför festivalen, provstartade idag efter vinterns lådbyte osv. insugspackningen läckte glykol rakt in i 1ans cylinder och ut bredvid så det gick på 3 (men fy fan vad rent tändstiftet på 1na var)

ska försöka hålla ögonen ute efter dig även om det blir att jag får ta brukisen..

Känner igen de där! Hoppas du hinner! Fick lite panik igår då jag bara skulle lägga in lite mer ladd i boxen igår hos en kompis. Efter ett tag dog laptopen mitt i överföringen. Så när jag fick igång laptopen igen så fick jag inte kontakt med boxen längre och den starta inte. Tur att man inte var så långt ifrån Trollhättan så efter ett par timmar så hitta jag en nu box så man kunde köra hem smile

Skall hålla koll ifall jag ser dig med.

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
vw1303 prestanda framför utseende
2 juni 2015 · 225 Inlägg

ja den här tråden får mig att få än mer ångest över att jag gjorde mig av med min 900 ..... en av de största misstag jag gjort helt klart.

Volkswagen 1303s "Bad Mongo" (1973)
Volkswagen 1200 "SvartaTyskan" (1971)
Volvo 945 "Avfall" (1997)
Saab_2takt Turbo lover
3 juni 2015 · 329 Inlägg

M_Broberg skrev:
jag kommer dit i antingen en rodonitröd og900s eller min svarta, så OG900 blir det hursom!

Ska hålla utkik!

vw1303 skrev:
ja den här tråden får mig att få än mer ångest över att jag gjorde mig av med min 900 ..... en av de största misstag jag gjort helt klart.

Det finns ju fler 900or! Bara att slå till på en och börja om på nytt smile


----------------

Gjorde en framvagnsinställning precis hos Pekkas i Göteborg. Fasen va bilen går rakt och fint nu! smile Nästa steg med bilen blir att byta tändkasseten till en finare även byta till T7 magnetventil då min t5 ventil inte vill samarbeta. tongue Sedan är de la bara en tvätt så är man klar inför saabfestivalen smile

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Saab_2takt Turbo lover
29 juni 2015 · 329 Inlägg

Nåväl! dags för en update! smile

Blev i varje fall en tur till både Kinnekulle på fredagen och Trollhättan på lördagen under Saabfestivalen. Bankörningen var gör skoj, helt såld på att åka bana nu roll big_smile Fick även turen att åka lite NEVS 9-3 på deras testbana under lördagen vilket inte var så dumt heller. smile

Det har inte hänt så mycket på sistone. Det som har hänt är att jag har bytt till T7-magnetventil då T5-ventilen sög tongue laddar sjukt mycket jämnare nu med t7-ventil! Tändkassetten har jag även bytt i förebyggande syfte till en som har gått mindre mil. Inför framtiden så tänker jag först och främst att hitta en större intercooler då insugs tempen ligger alldeles för högt nu. Sedan så har jag fått tag på en trevlig shortshift som kanske kommer i veckan smile

Lite bilder på T7-ventil modden. Lyfte ben 5 och en bygling som synes  och lite ändring i programmet gjordes smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-feeb099cc621ee09558ba62f99cb9bd4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-ee95247e1687d00d7b4e2dec25cb4788.jpg


Lite från Kinnekulle smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-32ebdb92a089bfb2e1bf8b2b55608b83.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-27d6a6aa1fed45677cfc701952cf94ac.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-c5aa9a130d90cdf807f4e18a3aa2d80c.jpg
Tack Linus för bilderna!

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-4c0ff3cf06ce0aba7b4b614a573f37ab.jpg
Ligger 3a wink Tack mioh på Saab Turbo Club forumet för bilden!

Simma lugnt!

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
andreas_1996
29 juni 2015 · 951 Inlägg

åh det ser kul ut big_smile

Mitsubishi eclipse gs "Knight Rider" (1992)
Mitsubishi lancer GLXI "Mitsuun" (1993)
Gizmojohan
29 juni 2015 · 3 295 Inlägg

Fränt! Härligt när grejorna fungerar;) vad är det för shortshift?

Erick
29 juni 2015 · 4 767 Inlägg

Skaffa r-däck sen så är du i himlen.. big_smile wink

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
Saab_2takt Turbo lover
29 juni 2015 · 329 Inlägg

andreas_1996 skrev:
åh det ser kul ut big_smile

Aa du, det är det minsta man kan säga tongue Nått man måste pröva i livet asså!! smile

Slave_joe skrev:
Fränt! Härligt när grejorna fungerar;) vad är det för shortshift?

Ajjemän! Blev redigt förvånad av hur bra den egentligen går på bana för att vara 24 år gammel big_smile
Jag hitta denna shortshift på en köpes och säljes sida på FaceBook, Michael Sudden var det som sålde. Ska korta ner med cirka 40% och så finns ingen backspärr på den. smile

Erick skrev:
Skaffa r-däck sen så är du i himlen.. big_smile wink

Hade ju varit nått! wink Längtar redan till nästa bandag! Däcken som sitter på är ju för breda/höga så de tar i bak vid stora gupp så varför inte hänga på lite R wink Tips?

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Gizmojohan
29 juni 2015 · 3 295 Inlägg

Aha:) du behöver ha backspärren sen på besiktningen, så du vet;) jag köpte en av nån stcs forum "EpicEngineering" står det på den, grymt fin att köra med.. Justerbart slag på och fungerande backspärr wink bild på den finns under min 99a

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang