Denna 900 ska fixas till som ett förstabilsprojekt så den rullar en massa mil till! Kommer ta lite tid men får det göra! Satsar att få den någorlunda klar tills man får körkortet. Då denna skall köras till SaabFestivalen och andra träffar en massa gånger!
mojje skrev: Mycket kul projekttråd och härlig bil! Håller också på med min gamle 900 så det är gött att läsa vad andra gör, fortsätt jobba på i samma anda 2015!
Tackar, de ska ja! Man har kommit en bit på vägen men de känns som det är lika långt kvar Jo gammle 900an är en grymt kul bil, helst när den saknar tak som din
Långt kvar? Du tror att du blir färdig? Jo jag gillar cabben men karosslinjen på 3dörrars är ju också riktigt grym!
Hoppas man får se den på någon träff i sommar, Härryda är väl inte så långt från Borås?
Haha, man får la hoppas att man blir någorlunda färdig någon gång i varje fall Känns som det alltid dyker upp något med dessa gamla bilar. Men linjerna som du säger gör det värt att lägga ner tiden
Ajjemän! Självklart att det ska bli många träffar till sommaren. Hoppas man ser cabben med,
Nu har det varit för tyst här så då blir de en update!
Va gör Lucas på backen? (Sitter Lucas motorstyrning original på bilen för dem som undrar)
Har meckat lite med bilen till och från sedan sista updaten. Har inte blivit jätte mycket men lite har blivit gjort Har ju som nämnts tidigare bestämt mig för att Trionic 5.5 konvertera så det är på G! Har där med hystat ut Lucas systemet och påbörjat för T5.5.
Lite som har gjorts:
Då jag inte orkade leta upp ett gasspjäll med givare till saab 2.1 motor så gjorde jag mig en adapterplattan likt följande till den som är original:
Bestämde mig för att ha triggerskivan på remskivan som sitter på veven. Så remskivan fick sig några varv i svarven! Gjorde även en hållare för sensorn, kanske inte den finaste men den ger sig inte i första taget
Även de så kallade 431 röda spridarna, stift och TK har monteras.
Parallellt med allt detta så har jag hållit på med att fixa med den kabel härvan som skall i. De har kortats sladdar, förlängts och tagit bort dem som inte gör någon nytta har tagits bort. En massa pill! Blir göra bra!
Har fortsatt lite med T5.5 konverteringen. Måste säga det att själva installationen är väldigt simpel! Tar bara lite tid Ska stort sätt bara fixa till sladdarna under huven sedan är det klart. Har tänkt att lägga sladdarna under insuget i flexrör. Finns en youtube klip i slutet av detta inlägg på första starten
Efter att ha grubblat lite så bestämde jag mig att förstärka lite till på hållaren till vevaxelsensorn
Sedan tog jag och monterade ihop allt i runt remskivan
Sedan åkte tomgångsmotorn på
Följt av ett montage av boxen
En liten överblick av motorutrymmet just nu
Mitt i allt så vred på nyckel och till min förvånings så starta den med än gång!!! Men tomgången var dålig samt att AFR mätarnen visa 9 (Går riktigt fett). Tog där med fram skollaptopen och pluggade in mig i trionic boxen. Visade sig att MAP sensorn alltid läste som det var 0 bar. Flyttade där med MAP sensorns slang till en annan nippel och nu går den fint Får bli lite gött väder nu så man kan mappa till den lite
Slutligen en liten film på första uppstarten. Går som sagt riktigt fett pga felmontering av MAP sensorn.
Erick skrev: Ut och mappa! Det är ju torra vägar! Förra året vid den här tiden låg vi i 200 på 40an mellan landvetter och bollebyggd i ösregn och mappade supra
Hahaha!! Ska de göras så skall de göras riktigt Är grymt sugen på att åka o mappa men måste flytta på ett par kubik stenhård snö då som ligger framför porten till ladan
darkwizard skrev: Hur fick du bort remskivan? Måste ta bort min, för att få bort bröstkåpan, läcker lite därifrån.
Jo, jag tog och borrade ett lagom stort hål inifrån ungefär bakom gaspedalen. Sedan var det bara att lirka dit en 27 mm hylsa (om jag inte minns fel) sedan på med förläggare och mutterknack med lite power inifrån Lite jobbigt men lättaste sättet tror jag om man inte vill lyfta motor Remskivan i sig har sådana toleranser mot axel den sitter på som gör att det inte behövs avdragare för den.
M_Broberg skrev: OK, jag skrev ett LÅNGT inlägg med många hatiska ord. men slutsatsen var. SLUTA MED AFR SKITET. AFR stämmer ALDRIG med verkligheten.
alla lambdasonder MÄTER i lambda och oomvandlar till AFR. programmerar du in för E85 och du får E75 av bensinbolaget så kommer mätaren visa fel. och du kan ju gissa hur bra det är med en mätare som visar "typ rätt"
köp en stor smiley o sätt på den så blir det bättre än det förbannade AFR påhittet.
Välkommen till trionic ligan
Jo jag vet. Men då jag inte har en comusb för att programmera om afr/lamda mätaren så duger afr till 95 än så länge. Ska få tag på en comusb ganska snart. Men hinner nog inte ge mig på mappandet på ett tag då de är mycket i skolan samt att de är snart dags för 8 veckor praktik i Italien. Så tidigast i maj typ
Tack, har inte kör den än men är redan nöjd med konverteringen till trionic. Motorn går så mjukt!!!!
sånn kör jag o funkar fint. behövs inte nån lawicell eller liknande.
och för att ändra mellan lambda och AFR i T5 suite live så bara vänsterklicka på siffran så byter den mellan AFR och lambda
låter som du kommer ha fullt upp!
Japp stämmer, MTX-L. Sådan adapter tänkte jag på, såg att de fanns sådana adaptrar på ebay nu för typ 20 spänn
Tack för tipset gällande T5-suite.
Började fundera nu, funkar lawiceladaptern till mätaren? Tänkte om man kunde ställa om lawiceladaptern från CAN till seriell kommunikation tillfälligt.
Nu var det allt länge sedan sist! Har ju haft praktik 8 veckor Italien på Dallara. En liten bild på vad man har jobbat på under praktiken :
Nå väl, låt oss återgå till saaben Har nu fått ihop den igen! Sladdarna under huven har jag lagt i flexrör och allt är fast strajpat som det skall vara. Fick även nog med att de skall lukta så förbakat om den så tog även och monterade en 3 tum sportkatt på den. då den har varit kattlös innan. Passade även på att linda downpipen
Tanken är nu att ta bilen till saabfestivelens banträff så inför detta så skall jag jobba lite på mappen! Laddar lite lite nu
Är det någon som har aero skärmlister så får ni gärna höra av er!
jag skruvar sate inför festivalen, provstartade idag efter vinterns lådbyte osv. insugspackningen läckte glykol rakt in i 1ans cylinder och ut bredvid så det gick på 3 (men fy fan vad rent tändstiftet på 1na var)
ska försöka hålla ögonen ute efter dig även om det blir att jag får ta brukisen..
Känner igen de där! Hoppas du hinner! Fick lite panik igår då jag bara skulle lägga in lite mer ladd i boxen igår hos en kompis. Efter ett tag dog laptopen mitt i överföringen. Så när jag fick igång laptopen igen så fick jag inte kontakt med boxen längre och den starta inte. Tur att man inte var så långt ifrån Trollhättan så efter ett par timmar så hitta jag en nu box så man kunde köra hem
M_Broberg skrev: jag kommer dit i antingen en rodonitröd og900s eller min svarta, så OG900 blir det hursom!
Ska hålla utkik!
vw1303 skrev: ja den här tråden får mig att få än mer ångest över att jag gjorde mig av med min 900 ..... en av de största misstag jag gjort helt klart.
Det finns ju fler 900or! Bara att slå till på en och börja om på nytt
----------------
Gjorde en framvagnsinställning precis hos Pekkas i Göteborg. Fasen va bilen går rakt och fint nu! Nästa steg med bilen blir att byta tändkasseten till en finare även byta till T7 magnetventil då min t5 ventil inte vill samarbeta. Sedan är de la bara en tvätt så är man klar inför saabfestivalen
Blev i varje fall en tur till både Kinnekulle på fredagen och Trollhättan på lördagen under Saabfestivalen. Bankörningen var gör skoj, helt såld på att åka bana nu Fick även turen att åka lite NEVS 9-3 på deras testbana under lördagen vilket inte var så dumt heller.
Det har inte hänt så mycket på sistone. Det som har hänt är att jag har bytt till T7-magnetventil då T5-ventilen sög laddar sjukt mycket jämnare nu med t7-ventil! Tändkassetten har jag även bytt i förebyggande syfte till en som har gått mindre mil. Inför framtiden så tänker jag först och främst att hitta en större intercooler då insugs tempen ligger alldeles för högt nu. Sedan så har jag fått tag på en trevlig shortshift som kanske kommer i veckan
Lite bilder på T7-ventil modden. Lyfte ben 5 och en bygling som synes och lite ändring i programmet gjordes
Lite från Kinnekulle
Tack Linus för bilderna!
Ligger 3a Tack mioh på Saab Turbo Club forumet för bilden!
Aa du, det är det minsta man kan säga Nått man måste pröva i livet asså!!
Slave_joe skrev: Fränt! Härligt när grejorna fungerar;) vad är det för shortshift?
Ajjemän! Blev redigt förvånad av hur bra den egentligen går på bana för att vara 24 år gammel Jag hitta denna shortshift på en köpes och säljes sida på FaceBook, Michael Sudden var det som sålde. Ska korta ner med cirka 40% och så finns ingen backspärr på den.
Erick skrev: Skaffa r-däck sen så är du i himlen..
Hade ju varit nått! Längtar redan till nästa bandag! Däcken som sitter på är ju för breda/höga så de tar i bak vid stora gupp så varför inte hänga på lite R Tips?
Aha:) du behöver ha backspärren sen på besiktningen, så du vet;) jag köpte en av nån stcs forum "EpicEngineering" står det på den, grymt fin att köra med.. Justerbart slag på och fungerande backspärr bild på den finns under min 99a