SAAB OG900S TURBO Förstabilsprojekt!

Denna 900 ska fixas till som ett förstabilsprojekt så den rullar en massa mil till! Kommer ta lite tid men får det göra! Satsar att få den någorlunda klar tills man får körkortet. Då denna skall köras till SaabFestivalen och andra träffar en massa gånger!
  • 91 Följare
  • 213 888 Visningar
  • Uppdaterades senast 17 maj 2016
Juvakka
8 mars 2014 · 1 697 Inlägg

Tror det sitter såna till rälsen för främre (och bakre?) sidostyckena på originalare. Så till skroten och samla isf wink

Saab 900 "T16" (1992)
pontiacen
8 mars 2014 · 1 080 Inlägg

Spackel direkt på plåt är väl ingen höjdare, kan binda fukt och sen kommer rosten. Jag hade lagt en epoxygrund först smile

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
Saab_2takt Turbo lover
8 mars 2014 · 329 Inlägg

Juvakka skrev:
Tror det sitter såna till rälsen för främre (och bakre?) sidostyckena på originalare. Så till skroten och samla isf wink

De va smart! De gör det ju! Men det skulle ju inte vara så dumt med nya heller tongue

Vet någon som sagt så är det bara och skriva smile

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Saab_2takt Turbo lover
8 mars 2014 · 329 Inlägg

pontiacen skrev:
Spackel direkt på plåt är väl ingen höjdare, kan binda fukt och sen kommer rosten. Jag hade lagt en epoxygrund först smile

Shit, f*n detta har ju man läst om tidigare när du väl nämner de! Bara göra om och göra rätt antar jag då? hmm Känns lagom surt att göra om, f*n att man skulle glömma roll

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
9000Griffin
9 mars 2014 · 193 Inlägg

Saab_2takt skrev:
Update!

Goddagens!!

Nu är aerokittet komplett tack vare 9000Griffin! Man tackar! smile Behöver lite plastpluggar bara men de får la man hitta smile

https://lh4.googleusercontent.com/-d58A … 211340.jpg


Blev även lite glasfiber plastisk padding på främre skärm kanterna, hoppas man gör rätt  nu när man lägger de direkt på plåten tongue

https://lh5.googleusercontent.com/-BatN … 211117.jpg

https://lh6.googleusercontent.com/--ck5 … 211141.jpg

https://lh5.googleusercontent.com/-sYNt … 211347.jpg

Dessa plastpluggar behövs, var får man tag på sådana? Finns det något liknande som passar lika bra ? smile Alla tips tas i mot med glädje smile Dessa pluggar sitter i karossen/dörrarna för fästrälsen för aero kåporna om så undras smile

Simma lugnt!

Här är ett ställe som dom finns på smile

http://www.rendcarparts.nl/en/rd-Origin … lassic.php

Eller ta dej till en skrot och peta dän dom på någon bil det funkar oxå... har gjort det själv smile

Senast redigerat av 9000Griffin (9 mars 2014)

pontiacen
9 mars 2014 · 1 080 Inlägg

Saab_2takt skrev:

pontiacen skrev:
Spackel direkt på plåt är väl ingen höjdare, kan binda fukt och sen kommer rosten. Jag hade lagt en epoxygrund först smile

Shit, f*n detta har ju man läst om tidigare när du väl nämner de! Bara göra om och göra rätt antar jag då? hmm Känns lagom surt att göra om, f*n att man skulle glömma roll

Visserligen, men det är bra mycket roligare nu än nästa år när det inte räcker med att skrapa bort spacklet utan du får ta fram svetsen och byta plåt.

Se det positivt, du lär komma ihåg det nästa gång wink

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
Saab_2takt Turbo lover
9 mars 2014 · 329 Inlägg

9000Griffin skrev:

Saab_2takt skrev:
Update!

Goddagens!!

Nu är aerokittet komplett tack vare 9000Griffin! Man tackar! smile Behöver lite plastpluggar bara men de får la man hitta smile

https://lh4.googleusercontent.com/-d58A … 211340.jpg


Blev även lite glasfiber plastisk padding på främre skärm kanterna, hoppas man gör rätt  nu när man lägger de direkt på plåten tongue

https://lh5.googleusercontent.com/-BatN … 211117.jpg

https://lh6.googleusercontent.com/--ck5 … 211141.jpg

https://lh5.googleusercontent.com/-sYNt … 211347.jpg

Dessa plastpluggar behövs, var får man tag på sådana? Finns det något liknande som passar lika bra ? smile Alla tips tas i mot med glädje smile Dessa pluggar sitter i karossen/dörrarna för fästrälsen för aero kåporna om så undras smile

Simma lugnt!

Här är ett ställe som dom finns på smile

http://www.rendcarparts.nl/en/rd-Origin … lassic.php

Eller ta dej till en skrot och peta dän dom på någon bil det funkar oxå... har gjort det själv smile

Får nog bli en skrot! 18 spänn st blir ju en del för 10-15 plaspluppar. Eller skulle man kunna ta skruv och mutter i plast ? Får kolla ebay tongue

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Saab_2takt Turbo lover
9 mars 2014 · 329 Inlägg

pontiacen skrev:

Saab_2takt skrev:

pontiacen skrev:
Spackel direkt på plåt är väl ingen höjdare, kan binda fukt och sen kommer rosten. Jag hade lagt en epoxygrund först smile

Shit, f*n detta har ju man läst om tidigare när du väl nämner de! Bara göra om och göra rätt antar jag då? hmm Känns lagom surt att göra om, f*n att man skulle glömma roll

Visserligen, men det är bra mycket roligare nu än nästa år när det inte räcker med att skrapa bort spacklet utan du får ta fram svetsen och byta plåt.

Se det positivt, du lär komma ihåg det nästa gång wink

Haha aa wink

Mycket ligger bakom dina ord!! smile Har för jag minns att det var lagat på samma sätt (spackel först) på ett annat ställe och där va det fint. Om jag minns rätt så handlade det om för ca 3-5 år sen de blev lagat sen men man vill ju göra det bästa så det håller för evigt smile Men skall ta och höra också med en snubbe på praktikplatsen jag är på också, de är gött att höra 2 människors tankesätt smile

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Askelius VW NÖRD
9 mars 2014 · 409 Inlägg

Beror lite på vilket spackel du har med, ser ut att vara glasfiber du använt? Skulle inte rekomendera att lägga spackel direkt på plåten men det hade vart värre ifall du lagt ytspackel (brukar vara beige till färgen) då den drar åt sig fukt och rost som följd, kanske är bäst att ta bort spacklet och rättar till det, om inte så duscha på ordentligt med linolja från insidan så att det tränger in i porerna ordentligt, likaså på kanten in mot hjulhuset. Låter konstigt med linolja men den har bättre inträngningsförmåga än vanligt tunnflytande rostskydd. smile men  hade du inte lagt på någon röd rostskyddsfärg på kanterna?

Varför krångla till det och inte köpa GOLF från början?=)
9000Griffin
9 mars 2014 · 193 Inlägg

Saab_2takt skrev:

9000Griffin skrev:

Saab_2takt skrev:
Update!

Goddagens!!

Nu är aerokittet komplett tack vare 9000Griffin! Man tackar! smile Behöver lite plastpluggar bara men de får la man hitta smile

https://lh4.googleusercontent.com/-d58A … 211340.jpg


Blev även lite glasfiber plastisk padding på främre skärm kanterna, hoppas man gör rätt  nu när man lägger de direkt på plåten tongue

https://lh5.googleusercontent.com/-BatN … 211117.jpg

https://lh6.googleusercontent.com/--ck5 … 211141.jpg

https://lh5.googleusercontent.com/-sYNt … 211347.jpg

Dessa plastpluggar behövs, var får man tag på sådana? Finns det något liknande som passar lika bra ? smile Alla tips tas i mot med glädje smile Dessa pluggar sitter i karossen/dörrarna för fästrälsen för aero kåporna om så undras smile

Simma lugnt!

Här är ett ställe som dom finns på smile

http://www.rendcarparts.nl/en/rd-Origin … lassic.php

Eller ta dej till en skrot och peta dän dom på någon bil det funkar oxå... har gjort det själv smile

Får nog bli en skrot! 18 spänn st blir ju en del för 10-15 plaspluppar. Eller skulle man kunna ta skruv och mutter i plast ? Får kolla ebay tongue

Nä inte skruv och mutter... ska se om jag inte kan skrapa ihop några till dej big_smile

Senast redigerat av 9000Griffin (9 mars 2014)

9000Griffin
9 mars 2014 · 193 Inlägg

Ja det va så lite så smile det va ju delar som jag inte behövde och det är ju kul när man kan glädja/hjälpa andra oxå med sina projekt big_smile

Saab_2takt Turbo lover
10 mars 2014 · 329 Inlägg

M_Broberg skrev:
Här får du en åsikt (jag har rätt många wink )

jag testade första gången jag lagade att spackla rakt på plåten. höll ungefär ett år. eller ja, det hade bara Börjat spricka då. men var inte direkt svårt att dra bort det med enbart fingrarna. och det hade börjat rosta än värre därunder så va bara kapa o göra om allt!

Man tackar och bockar för åsikten! smile  (Aa du fet har vi allt) wink Får hoppas för fulla muggar att det inte gör det samma för det jag har gjort!


jerkan_saab skrev:
Beror lite på vilket spackel du har med, ser ut att vara glasfiber du använt? Skulle inte rekomendera att lägga spackel direkt på plåten men det hade vart värre ifall du lagt ytspackel (brukar vara beige till färgen) då den drar åt sig fukt och rost som följd, kanske är bäst att ta bort spacklet och rättar till det, om inte så duscha på ordentligt med linolja från insidan så att det tränger in i porerna ordentligt, likaså på kanten in mot hjulhuset. Låter konstigt med linolja men den har bättre inträngningsförmåga än vanligt tunnflytande rostskydd. smile men  hade du inte lagt på någon röd rostskyddsfärg på kanterna?

Det är plastic padding glasfiber spackel som ligger där på plåten nu. När det gäller den röda rostskyddsfärg så tänkte jag ha kvar den innan men när jag skulle skrubba lite lätt med t-röd på en trasa så låsande/löstes rostskyddsfärg så jag tänkte det kanske inte var någon bra (? (vet inte varför)) färg så jag hoppade över den och istället ruggade upp ytan grovt. Lägga på massa underredes klet i hjulhuset och lite linolja eller liknade där inifrån som du menar kommer göras när det blir klart. smile


Jag pratade också med en kunnig på praktiken idag och han tyckte att det inte skulle vara några bekymmer med att lägga glasfiber först. Gällande rostandet så måste ju komma syre till plåten för att det skall rosta och om glasfibrer håller tätt (förhoppningsvis inte spricker) samt att man sprutar/ lägger massa rosthindrade medel inifrån så bör det hålla.   Man tackar till all kunskap och åsikter ni har! smile Guld värd! smile Men eftersom att jag har ingen lust/ork att fixa om just detta jag har lagt så kör jag vidare. Förhoppningsvis får man inte sota för detta i framtiden tongue

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Saab_2takt Turbo lover
10 mars 2014 · 329 Inlägg

9000Griffin skrev:
Nä inte skruv och mutter... ska se om jag inte kan skrapa ihop några till dej big_smile

Tror att jag får ta skruv och mutter (plast) ändå på ett par ställen, Dem hålen där det rostade upp lite så jag fick lägga en liten plåtbit bakom med klet. Har glömt att jag har gjort detta då kameran inte var med tongue Skall se hur många det kan bli så hör ja av mig i fall:)

9000Griffin skrev:
Ja det va så lite så smile det va ju delar som jag inte behövde och det är ju kul när man kan glädja/hjälpa andra oxå med sina projekt big_smile

Trevligt att höra! big_smile Kan man hjälpa tillbaks så äre bara o höra av sig smile

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Askelius VW NÖRD
10 mars 2014 · 409 Inlägg

Saab_2takt skrev:

M_Broberg skrev:
Här får du en åsikt (jag har rätt många wink )

jag testade första gången jag lagade att spackla rakt på plåten. höll ungefär ett år. eller ja, det hade bara Börjat spricka då. men var inte direkt svårt att dra bort det med enbart fingrarna. och det hade börjat rosta än värre därunder så va bara kapa o göra om allt!

Man tackar och bockar för åsikten! smile  (Aa du fet har vi allt) wink Får hoppas för fulla muggar att det inte gör det samma för det jag har gjort!


jerkan_saab skrev:
Beror lite på vilket spackel du har med, ser ut att vara glasfiber du använt? Skulle inte rekomendera att lägga spackel direkt på plåten men det hade vart värre ifall du lagt ytspackel (brukar vara beige till färgen) då den drar åt sig fukt och rost som följd, kanske är bäst att ta bort spacklet och rättar till det, om inte så duscha på ordentligt med linolja från insidan så att det tränger in i porerna ordentligt, likaså på kanten in mot hjulhuset. Låter konstigt med linolja men den har bättre inträngningsförmåga än vanligt tunnflytande rostskydd. smile men  hade du inte lagt på någon röd rostskyddsfärg på kanterna?

Det är plastic padding glasfiber spackel som ligger där på plåten nu. När det gäller den röda rostskyddsfärg så tänkte jag ha kvar den innan men när jag skulle skrubba lite lätt med t-röd på en trasa så låsande/löstes rostskyddsfärg så jag tänkte det kanske inte var någon bra (? (vet inte varför)) färg så jag hoppade över den och istället ruggade upp ytan grovt. Lägga på massa underredes klet i hjulhuset och lite linolja eller liknade där inifrån som du menar kommer göras när det blir klart. smile


Jag pratade också med en kunnig på praktiken idag och han tyckte att det inte skulle vara några bekymmer med att lägga glasfiber först. Gällande rostandet så måste ju komma syre till plåten för att det skall rosta och om glasfibrer håller tätt (förhoppningsvis inte spricker) samt att man sprutar/ lägger massa rosthindrade medel inifrån så bör det hålla.   Man tackar till all kunskap och åsikter ni har! smile Guld värd! smile Men eftersom att jag har ingen lust/ork att fixa om just detta jag har lagt så kör jag vidare. Förhoppningsvis får man inte sota för detta i framtiden tongue

Helt rätt det måste bli lufttätt. Det är dock svårt att få en yta helt lufttät i porer osv t.ex. Om du svetsat, det får inte finnas några luftfickor alls för då har du snart rosten där igen, därför är jag flitig användare av linolja för den tränger in 100 gånger bättre än tex vanlig rostskyddsfärg. Det handlar helt enkelt att få det tätt ner i den befintliga rosten och inte bara på ytan smile testa att måla Hammarlack på en rostig plåt och låt stå ett bra tag, det kommer fortsätta rosta tyvärr sad lägg inte tjockare rostskydd utan att ha ngn slags tunn rostskyddsvätska först, annars rostar det ännu värre för då kommer fukt att samlas innanför och sen släpper rostskyddet i kakor, min saab 99 som jag grejar med nu är ett typiskt exempel, rostskyddet som gjort för antal år sedan släpper lätt på de ställen som vart rostiga innan och det har rostat mer under rostskyddet än var det var innan, köpte bilen -06 gjorde vid rosten, ställde in den i garaget -07 sen dess har den stått och det har rostat en del sen dess sad dock har den stått i kallgarage vilket inte heller är optimalt men bättre än ute iaf smile fick tipset med linolja av farsan för något år sen och det verkar funka bättre än väntat, googla på linolja rostskydd, står en hel del bra info smile lycka till fortsättningsvis! Blir sugen på att köpa 900 när man ser projekt som detta smile

Varför krångla till det och inte köpa GOLF från början?=)
Saab_2takt Turbo lover
11 mars 2014 · 329 Inlägg

jerkan_saab skrev:

Saab_2takt skrev:

jerkan_saab skrev:
Beror lite på vilket spackel du har med, ser ut att vara glasfiber du använt? Skulle inte rekomendera att lägga spackel direkt på plåten men det hade vart värre ifall du lagt ytspackel (brukar vara beige till färgen) då den drar åt sig fukt och rost som följd, kanske är bäst att ta bort spacklet och rättar till det, om inte så duscha på ordentligt med linolja från insidan så att det tränger in i porerna ordentligt, likaså på kanten in mot hjulhuset. Låter konstigt med linolja men den har bättre inträngningsförmåga än vanligt tunnflytande rostskydd. smile men  hade du inte lagt på någon röd rostskyddsfärg på kanterna?

Det är plastic padding glasfiber spackel som ligger där på plåten nu. När det gäller den röda rostskyddsfärg så tänkte jag ha kvar den innan men när jag skulle skrubba lite lätt med t-röd på en trasa så låsande/löstes rostskyddsfärg så jag tänkte det kanske inte var någon bra (? (vet inte varför)) färg så jag hoppade över den och istället ruggade upp ytan grovt. Lägga på massa underredes klet i hjulhuset och lite linolja eller liknade där inifrån som du menar kommer göras när det blir klart. smile



Jag pratade också med en kunnig på praktiken idag och han tyckte att det inte skulle vara några bekymmer med att lägga glasfiber först. Gällande rostandet så måste ju komma syre till plåten för att det skall rosta och om glasfibrer håller tätt (förhoppningsvis inte spricker) samt att man sprutar/ lägger massa rosthindrade medel inifrån så bör det hålla.   Man tackar till all kunskap och åsikter ni har! smile Guld värd! smile Men eftersom att jag har ingen lust/ork att fixa om just detta jag har lagt så kör jag vidare. Förhoppningsvis får man inte sota för detta i framtiden tongue

Helt rätt det måste bli lufttätt. Det är dock svårt att få en yta helt lufttät i porer osv t.ex. Om du svetsat, det får inte finnas några luftfickor alls för då har du snart rosten där igen, därför är jag flitig användare av linolja för den tränger in 100 gånger bättre än tex vanlig rostskyddsfärg. Det handlar helt enkelt att få det tätt ner i den befintliga rosten och inte bara på ytan smile testa att måla Hammarlack på en rostig plåt och låt stå ett bra tag, det kommer fortsätta rosta tyvärr sad lägg inte tjockare rostskydd utan att ha ngn slags tunn rostskyddsvätska först, annars rostar det ännu värre för då kommer fukt att samlas innanför och sen släpper rostskyddet i kakor, min saab 99 som jag grejar med nu är ett typiskt exempel, rostskyddet som gjort för antal år sedan släpper lätt på de ställen som vart rostiga innan och det har rostat mer under rostskyddet än var det var innan, köpte bilen -06 gjorde vid rosten, ställde in den i garaget -07 sen dess har den stått och det har rostat en del sen dess sad dock har den stått i kallgarage vilket inte heller är optimalt men bättre än ute iaf smile fick tipset med linolja av farsan för något år sen och det verkar funka bättre än väntat, googla på linolja rostskydd, står en hel del bra info smile lycka till fortsättningsvis! Blir sugen på att köpa 900 när man ser projekt som detta smile

Så sant så! smile Har sen tidigare tänkt när att du har nämnt att linolja är bra att ta på lite linolja som du säger så det kommer på när det börjar bli klart med lackningen! Så klart så skall de komma dit ett lager tunt innan i hjulhuset så det inte händer som du nämner, synt att det blev så för dig! Men blir ju en massa efter ett par lager 1-2 mm rostskydds klet wink
Kul att du tycker projektet är kul! Man vill ju inte medge att man är proffs på något vis på allt man gör men man lär sig alltid något smile Du kan ju ta och rädda den äkta svarta 900 Aero på blocket wink

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Askelius VW NÖRD
11 mars 2014 · 409 Inlägg

Bara kul att dela med sig av kunskaper man lärt sig hittills, har lagat en del rost då jag bara har eller haft gamla bilar som gärna rostar rätt friskt och då lär man sig under tiden va klart smile ja en 900 Aero hade ju vart nice, såg den på blocket med, farsan har dock 2 st Saab 900 T16 175 Hk båda från -84 dock i ganska dåligt skick, men det kanske kan bli bil igen av åtminstone 1 av dem smile

Varför krångla till det och inte köpa GOLF från början?=)
Jonthengberg
11 mars 2014 · 274 Inlägg

Riktigt fint jobb du lägger ner Andreas! smile
Är Jockes bror Jonathan hehe tongue

Saab 9000 Turbo "Bruksbilen" (1988)
Saab_2takt Turbo lover
12 mars 2014 · 329 Inlägg

jerkan_saab skrev:
Bara kul att dela med sig av kunskaper man lärt sig hittills, har lagat en del rost då jag bara har eller haft gamla bilar som gärna rostar rätt friskt och då lär man sig under tiden va klart :) ja en 900 Aero hade ju vart nice, såg den på blocket med, farsan har dock 2 st Saab 900 T16 175 Hk båda från -84 dock i ganska dåligt skick, men det kanske kan bli bil igen av åtminstone 1 av dem :)

De är så det skall vara! :) De är alltid kul att höra vad folk har och säga för man vet ju aldrig när man snubblar över en hemma kur som funkar bra :) Hoppas man får se någon av din farsas bilar i framtiden då! :) Lycka till!

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Saab_2takt Turbo lover
12 mars 2014 · 329 Inlägg

Jonthengberg skrev:
Riktigt fint jobb du lägger ner Andreas! smile
Är Jockes bror Jonathan hehe tongue

Nämen tjenare! Tackar tackar! Du hänger här med, trevligt! smile Vi får la ta ett rejs när man får kortet wink

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Jonthengberg
12 mars 2014 · 274 Inlägg

Saab_2takt skrev:
Nämen tjenare! Tackar tackar! Du hänger här med, trevligt! smile Vi får la ta ett rejs när man får kortet wink

Oja, hängt här i 4 år nästan tongue  Ja och så får du komma och visa bilen smile Farsan och jag är svaga för 900 smile

Saab 9000 Turbo "Bruksbilen" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang