Askelius
VW NÖRD
10 mars 2014
· 409 Inlägg
Saab_2takt skrev:
M_Broberg skrev:
Här får du en åsikt (jag har rätt många )
jag testade första gången jag lagade att spackla rakt på plåten. höll ungefär ett år. eller ja, det hade bara Börjat spricka då. men var inte direkt svårt att dra bort det med enbart fingrarna. och det hade börjat rosta än värre därunder så va bara kapa o göra om allt!
Man tackar och bockar för åsikten! (Aa du fet har vi allt) Får hoppas för fulla muggar att det inte gör det samma för det jag har gjort!
jerkan_saab skrev:
Beror lite på vilket spackel du har med, ser ut att vara glasfiber du använt? Skulle inte rekomendera att lägga spackel direkt på plåten men det hade vart värre ifall du lagt ytspackel (brukar vara beige till färgen) då den drar åt sig fukt och rost som följd, kanske är bäst att ta bort spacklet och rättar till det, om inte så duscha på ordentligt med linolja från insidan så att det tränger in i porerna ordentligt, likaså på kanten in mot hjulhuset. Låter konstigt med linolja men den har bättre inträngningsförmåga än vanligt tunnflytande rostskydd. men hade du inte lagt på någon röd rostskyddsfärg på kanterna?
Det är plastic padding glasfiber spackel som ligger där på plåten nu. När det gäller den röda rostskyddsfärg så tänkte jag ha kvar den innan men när jag skulle skrubba lite lätt med t-röd på en trasa så låsande/löstes rostskyddsfärg så jag tänkte det kanske inte var någon bra (? (vet inte varför)) färg så jag hoppade över den och istället ruggade upp ytan grovt. Lägga på massa underredes klet i hjulhuset och lite linolja eller liknade där inifrån som du menar kommer göras när det blir klart.
Jag pratade också med en kunnig på praktiken idag och han tyckte att det inte skulle vara några bekymmer med att lägga glasfiber först. Gällande rostandet så måste ju komma syre till plåten för att det skall rosta och om glasfibrer håller tätt (förhoppningsvis inte spricker) samt att man sprutar/ lägger massa rosthindrade medel inifrån så bör det hålla. Man tackar till all kunskap och åsikter ni har! Guld värd! Men eftersom att jag har ingen lust/ork att fixa om just detta jag har lagt så kör jag vidare. Förhoppningsvis får man inte sota för detta i framtiden
Helt rätt det måste bli lufttätt. Det är dock svårt att få en yta helt lufttät i porer osv t.ex. Om du svetsat, det får inte finnas några luftfickor alls för då har du snart rosten där igen, därför är jag flitig användare av linolja för den tränger in 100 gånger bättre än tex vanlig rostskyddsfärg. Det handlar helt enkelt att få det tätt ner i den befintliga rosten och inte bara på ytan testa att måla Hammarlack på en rostig plåt och låt stå ett bra tag, det kommer fortsätta rosta tyvärr lägg inte tjockare rostskydd utan att ha ngn slags tunn rostskyddsvätska först, annars rostar det ännu värre för då kommer fukt att samlas innanför och sen släpper rostskyddet i kakor, min saab 99 som jag grejar med nu är ett typiskt exempel, rostskyddet som gjort för antal år sedan släpper lätt på de ställen som vart rostiga innan och det har rostat mer under rostskyddet än var det var innan, köpte bilen -06 gjorde vid rosten, ställde in den i garaget -07 sen dess har den stått och det har rostat en del sen dess dock har den stått i kallgarage vilket inte heller är optimalt men bättre än ute iaf fick tipset med linolja av farsan för något år sen och det verkar funka bättre än väntat, googla på linolja rostskydd, står en hel del bra info lycka till fortsättningsvis! Blir sugen på att köpa 900 när man ser projekt som detta
Varför krångla till det och inte köpa GOLF från början?=)